The Forest (2016)

Horror

geregisseerd door Jason Zada
met Natalie Dormer, Taylor Kinney en Yukiyoshi Ozawa

Aokigahara, ook wel het zelfmoordbos genoemd, is een bos dat ligt aan de voet van de berg Fuji in Japan. Het wordt zo genoemd omdat er in Aokigahara veel zelfmoorden worden gepleegd. De jonge Amerikaanse Sara zoekt haar tweelingzus, die op mysterieuze wijze is verdwenen in het bos. Ze krijgt het advies om op het pad te blijven en niet af te dwalen.

avatar van keimpeS
Ik vond het helemaal niet zo'n verkeerde film qua verhaal, qua acteerwerk is weer een ander verhaal! (niet zo best) Ik zat te twijfelen tussen 2,5 of 3 sterren....

avatar van blurp194
Horror is eigenlijk mijn ding niet.

Maar van dit filmpje vond ik de samenvatting dan toch wel weer iets intrigerends hebben, dus toch maar een kans gegeven. En dat viel me niks tegen eigenlijk, er wordt een best leuke creepy sfeer opgebouwd in het naargeestige bos. Dat dat hier en daar cliche is stoorde me niet, en er zaten zeker ook een paar schrikmomenten in die ik - als wellicht wat onervaren horrorkijker - echt niet aan had zien komen en waarvan ik ook echt trillend rechtop in m'n stoeltje zat. Jammer wel dat het einde wat tegenvalt.

Het verhaal sprak me erg aan.. vond de film alleen erg tegen vallen. Zaten wel wat zogezegde schrikmomentjes in, alleen minimaal voor een horror. Had er meer van verwacht.....

avatar van Noodless
Zeker niet verkeerd, maar op het einde van de film krijg je wel een negatieve kijk op de film. Wat een belachelijk slot. Zo typisch uitgewerkt dat de hele film in duigen valt. Maar ja, positief is toch het naargeestige bos met zijn creepy sfeer. Ook de cast doet het naar behoren. Voldoende, meer niet. 6/10

avatar van pierre18
Prima horror. Eens niet een film met alleen maar voorspelbare schrikmomenten, maw het verhaal wordt goed gedoseerd gebracht. Einde vond ik juist prima.

avatar van misterdhdh
Redelijk filmpje maar een topper vind ik dit nu ook weer niet. Het verhaal op zich is wel interessant, niet bijzonder origineel maar wel altijd leuk zo een verhaal op een spannende locatie zoals een eng bos. De uitwerking is degelijk, maar ook niet echt zo bijzonder. Ook het acteerwerk is degelijk, maar op sommige momenten toch minder overtuigend. De schrikmomenten zijn zeker aanwezig en ik ben toch een paar keer goed geschrokken, wat toch altijd een enorm pluspunt is. Het beetje apart einde is wel nog goed. Al bij al geen slechte film, redelijk vermakelijk en sfeervol maar toch zal deze niet echt blijven hangen.
2.75/5
***

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Amerikaanse film die Japanse horror probeert. Natalie Dormer maakte op tv enkele goeie keuzes en werd met rollen in The Tudors en Game of Thrones op korte tijd bekend. De stap naar het grote doek is nog niet vlot gegaan. Enkele bijrollen ook deze hoofdrol is niet meteen een doorbraak. Hopelijk volgende keer beter.

The Forest is vrij clichématig, maar weet gelukkig de formule wel toe te passen zodat het niet echt slecht wordt. Maar eerder in de categorie 'te vergeten'. Anderhalf uur in een bos met schrikmomenten is iets te lang van het goede. En het is niet dat de plot zo bijzonder was dat het alles meteen goed maakt.

Zwolle84 schreef:
Pff, die trailer laat precies zien wat er mis is met het gros van de hedendaagse horrorfilms. Zo cliché, hoe het stil wordt naar een jump scare en ze vervolgens duizend potten en pannen uit de kast halen om het gebrek aan échte horror te verbergen.

Mensen klagen te veel over Films . So What cliché , elke film heeft toch zijn eigen karakter . Ik heb nooit niets anders gezien dan Horror.

avatar van horizons
Ben geen fan van de jump scares of gore films. In beide gevallen blijft het aan de goede kant in deze film. De sfeer opbouw in het begin is ook nog best goed gedaan. Laatste gedeelte wordt helaas te gemakzuchtig afgehandeld.

Het spel Project Zero: Maiden of Black Water (2014) - GamesMeter.nl speelt zich af in dezelfde setting maar bezit een beter verhaal. Dus als je de playthrough op youtube zoekt:

avatar van Phantasm
Viel me tegen, had er wel wat meer van verwacht.

avatar van m1chel
Neem een eng bos en een Japanse legende, zet het geheel af tegen een dramatisch verhaal en je hebt een recept voor een horrorfilm. Dit is wat regisseur Jason Zada ook moet hebben gedacht bij het maken van zijn eerste bioscoopfilm. Toch is al meermaals gebleken dat je echt van goeden huize moet komen om dit concept te laten fris te brengen en hierbij niet in de uitgekauwde clichés te vervallen. Toch lijkt de basis van deze film niet eens zo slecht en doet hier en daar een beetje denken aan films als The Ring en The Grudge, maar dan gemixt met een vleugje The Evil Dead. Helaas is de film vanaf de eerste minuut al zo voorspelbaar als het maar zijn kan en hebben we de hele opzet al vaker, én beter, gezien. Toch weet de film nergens te vervelen.

Sterker nog, de film opent zelfs veelbelovend. Als Sara naar Japan afreist om het lugubere zelfmoordbos uit te kammen op zoek naar haar tweelingzus, werd ik verwent met fraai camerawerk en een prima soundtrack. Als Sara in het hotel arriveert zijn er al direct voortekenen van het naderende onheil voelbaar. Deze voortekenen, in de vorm van nachtmerries, weerhouden Sara er echter niet van om in haar eentje richting het zelfmoordbos te trekken. Een klein moment van ongeloofwaardigheid dient zich aan als Sara aan de rand van het bos reporter Aiden ontmoet. Ondanks dat Aiden bekent is met de legende van het bos besluit hij de voor hem volkomen vreemde Sara te helpen en mee te gaan het bos in. Tot zover geen echte klachten, maar dan begint het terreur en worden we toch teleurgesteld.

Irritatiepunten als de eeuwige batterijduur die Sara’s telefoon zijn nog overkomelijk, maar het is natuurlijk een slecht teken als je als kijker vrij snel door hebt wat de clou van het verhaal nou is. Door een klein beetje op te letten wat men aan het begin van de film zegt ben je er al snel uit. Ook de schrikeffecten zijn matig en zie je al van verre aankomen. Er wordt hierbij meermaals gebruik gemaakt van de goedkope truc om een stil stukje in de film te nemen en vervolgens het geluidsniveau dusdanig op te krikken dat je als kijker vanzelf rechtop in je stoel zit. Spijtig, want met het degelijke verhaal en de acceptabele acteerprestaties had er veel meer in deze film gezet. Als de makers bij de twist aan het einde van de film kiezen voor de makkelijkste weg kunnen we spreken van een teleurstellende film.

The Forest is een film met potentie, maar de uitwerking is teleurstellend en vooral zeer voorspelbaar te noemen. Daarnaast wil de film maar niet eng worden, de doodsteek voor een horrorfilm. Op zich vreemd trouwens, want je zou toch meer verwachten van een film die zich afspeelt in een bos met de achtergrond als het bos van Aokigahara. Aan het camerawerk en de soundtrack ligt het in ieder geval niet, want die zijn meer dan prima. Misschien had de regisseur wat meer tijd in het voorspelbare script moeten steken en daarbij een paar echt goede schrikmomenten moeten creëren. Wat overblijft is een doorzichtige horrorfilm die de echte horror mist.

avatar van sabaipat
Zeker de moeite waard om te bekijken, deze film krijgt van mij een 4.

avatar van Daan258
Toch wat een teleurstellende film.
ik keek al een behoorlijk tijd uit naar de film toen ik de trailer is in de bios had gezien.
Een aantal dagen geleden heb ik hem dan eindelijk mogen zien maar ik kan niet zeggen dat ik me er erg goed mee heb vermaakt. Het eerste half uur is echt prima maar daarna zakt de film steeds verder in.

Dit komt dat vooral door het verhaal. Qua acteerwerk, spanning, een aantal kleine schrikmomentjes en een heerlijke sfeer zat de film nog wel goed.
Maar toen de film afgelopen was zat ik nog steeds met veel vragen en vond het maar een beetje wazig. Veel gaten in het verhaal, onduidelijkheden en ga maar door.

Al met al had ik er echt meer van verwacht.

avatar van cor1946
Film om gouw te vergeten, er zaten wat schrik momenten in maar verder stelt het niets voor.

avatar van Elchapo
zoals m1chel het verwoorde heb ik deze film beleefd,alleen krijgt deze rolprent van mij 1 sterretje meer.

avatar van Boneka
An sich geen verkeerde film. Op de e.o.a. reden wilde ik deze film zien, omdat het verhaal mij aantrok en het zelfmoordbos gewoon bestaat onder de lastige naam Aokigahara. Het bos is deels bekend door de toeristen die daar met hun gezin lekker willen vertoeven. De andere kant van het grote bos staat bekend om de zelfmoorden. De cast is er met zijn allen heengegaan maar mochten er verder niet filmen. Zodoende is er een ander eng bos uitgezocht. Dat het bos een bepaalde magie had bleek toen de taxichauffeur ze niet overal wilde brengen vanwege de geesten.

Daarom is de film zeker interessant om een keer te bekijken. Ook de genoemde grot waar je zomaar in kan vallen als je van de paden af wijkt is een interessant gegeven. Daar schijnt nog nooit iemand in geweest te zijn. Tot zover de feiten!

De film begint sterk al blijft het vreemd dat manlief gewoon achterblijft na de vermissing van haar tweelingzus. Gaandeweg blijft de film zeker sterk, maar het echte horror blijft achterwege. Het zijn meer wat schrik momenten. Wat de film overeind houdt zijn de kleine waarnemingen. de Aziatische meisjes die oversteken in het bos, of het meisje in het bos dat haar leidt naar het onbekende doet het goed. Verder blijft de film nogal vlak en had beter uitgediept kunnen worden. De grotscene had wat mij betreft wat langer mogen duren. De ontmoeting met de journalist uit Australie bleef interessant. Het gebeuren in de hut vond ik helaas een stuk minder boeiend. Zodoende heeft de film ook wat dieptepunten. Ook een beetje vreemd; we zien iemand hangen aan een boom. Het koord is nogal lang, dus rijst de vraag hoe hij/zij in de boom is geklommen.

Het eind vond ik an sich niet zo verkeerd. The Forest II zou zomaar weer gemaakt kunnen worden, met hopelijk wel een sterker plot!

avatar van Duke Nukem
Het beruchte zelfmoordbos in Japan is een ideale omgeving om een horrorfilm over te maken, maar veel wordt met dit gegeven niet gedaan. Er wordt jammer genoeg gebruik gemaakt van een aantal goedkope jumpscares geholpen door een luid geluid. Verder valt er niet veel te griezelen. Veel beter ware het geweest als het verhaal zelf spanning/horror had opgewekt.

avatar van LOTR-lover
Soms heb je van die films waar je vooraf zoveel van verwacht, maar waarbij je in de praktijk helaas toch van een koude kermis thuiskomt. The Forest is er zo eentje. Het verhaal biedt op zich echt veel potentie want het beruchte 'suicide forest' in Japan is een interessant onderwerp. Helaas weet de film nergens de sfeer te pakken die bijvoorbeeld de documentaire van Vice over dit bos wel heeft.

Maar goed, als het dan ontbreekt aan sfeer en spanning en de film het alleen van een paar (goedkope) jumpscares en Exorcist look-a-likes moet hebben, dan hoop je dat met deze cast het acteerwerk wél goed zit. Dat is helaas ook niet het geval. Te geforceerd, geen chemie tussen de hoofdrolspelers. Nee, echt al met al een gemiste kans!

3/10 (IMDB)

avatar van Malibu Stacy
De film wordt nergens echt spannend en sommige scenes zie je al ver vantevoren aan komen. Jammer, had meer ingezeten.

Na drie Blair Witch films blijft het blijkbaar boeiend om een griezelfilm in een bos te localiseren. Een bos ook nog eens gelegen in Japan, waar ze niet alleen superieure horror movies maken maar ook een overvloed aan gekke mensjes en rare gewoonten hebben(zelfmoordbossen, levende dieren eten in restaurants), wat wel zo handig is voor dit type film.
Het mag duidelijk zijn dat The Forest geen originaliteitsprijs zal winnen, maar dat gezegd hebbende is het wel zo dat de film niet puur slecht is. Er zit geen goedkoop effectbejag in, maar er word serieus geprobeerd om suggestieve spanning op te wekken, en het eerste uur lukt dat redelijk. Daarna, als Sara gek begint te worden, loopt het behoorlijk uit de hand, en de laatste tien minuten zijn zelfs bespottelijk. Ook onlogische verhalen moeten nog iets aan logica overhouden wil het geloofwaardig zijn, maar het lijkt er op dat de heer Zada en zijn crew aan het einde behoorlijk van het (bos)padje af waren en niet meer wisten hoe ze een acceptabel einde moesten breien aan deze in potentie best aardige griezelfilm.

avatar van Decec
Een goede horror/mysterie en thriller film...
Spannend verhaal...
Zou maar nooit doen voor alleen te gaan...
Prima acteerwerk..
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Spannend slot...

avatar van frolunda
Toch ietwat teleurstellend deze the Forest.Zeker in ogenschouw nemend de mooie en sfeervolle locatie (het Aokigahara bos) die ze tot hun beschikking hadden.En dan nog al die jumpscares die vaak niks of weinig met het verhaal van doen hadden....nee dat was niet echt geslaagd.
Gelukkig weet het redelijke regie debuut van Jason Zada op andere punten beter te scoren.
De aanloop was vrij sterk en ook de eerste nacht in het bos mocht er wezen.Spannend en creepy.
Daarnaast was ook het camerawerk vrij sterk.
De acteurs deden hun werk naar behoren al had het allemaal niet echt een meerwaarde voor de film.
Ook jammer dat ze weer met zo'n,op zich wel spannend maar eigenlijk zwak einde voor de dag komen.
Dat is toch vrij vaak een serieus euvel bij hedendaagse horrorfilms.
Verder wel een aangenaam en sfeerrijk filmpje maar meer als een magere drie sterren kan ik er toch echt niet aan kwijt.
Kan me echter voorstellen dat niet diehard horror liefhebbers daar nog een stuk onder zitten.

avatar van Boeikens
Sara trekt naar Japan om er in een 'zelfmoordbos' op zoek te gaan naar haar vermiste tweelingzus. Het bos laat je echter dingen zien die er niet zijn of dingen doen die je niet wil.
Vrij simpel plot dus en dito filmverloop.
De eerste 45min zijn eerder langzaam met slechts enkele kleine betere momentjes en matige sfeeropbouw. Nadien loopt het wat beter, meer actie en schrikmomentjes met betere sfeer. Toch blijft het allemaal wat voorspelbaar en te weinig eng.

Decec schreef:
Een goede horror/mysterie en thriller film...
Spannend verhaal...
Zou maar nooit doen voor alleen te gaan...
Prima acteerwerk..
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Spannend slot...

Waarom altijd Dolby aangeven...95% van de films zijn Dolby Digital

avatar van Decec
frans123 schreef:

Waarom altijd Dolby aangeven...95% van de films zijn Dolby Digital

Nee hoor, via Canvas HD hebben geen Dolby Digital...

Wat een zaadfilm zeg.....Horror??/ Humor...om je rot te lachen hoe slecht het is Het boeit niet, het is niet spannend, het is vol cliche's Geen woord er meer over...Zelfs een kleuter kan er naar kijken....wat ook waarschijnlijk de doelgroep is. Het is een sterk slaapmiddel.......

avatar van El ralpho
Door de bomen het bos niet meer zien

Het lage gemiddelde van deze horror loog er niet bepaald om, maar bij gebrek aan betere titels (die ik nog niet gezien had) voor mijn Netflix horrornight, won mijn nieuwsgierigheid het uiteindelijk toch van de 4,8 op IMDB.

Misschien kwam het wel doordat ik mijn verwachtingen heel laag hield, want ik heb me hier toch nog wel redelijk mee weten te vermaken. Ik vond met name het verhaal nog niet eens heel slecht gevonden en het slot van de film zelfs sterk. Alleen jammer van de belabberde uitwerking..ik hoop dan ook dat er filmmakers zijn die de potentie van de setting van het Aokigahara bos zullen zien en in de komende jaren een betere poging wagen.

De film slaat met name de plank flink mis met zijn goedkope schrikeffecten, de goedkope computeranimaties van geesten, en momenten die zo obvious zijn dat je je echt afvraagt wat het niveau van de regisseur is. Een goed voorbeeld is het moment waarop het hoofdpersonage haar eigen pols doorsnijd terwijl ze in een hallucinatie zit. Alsof men dit nog niet meteen ziet moest dit ook nog even getoond worden door middel van een flashback.

Hoewel het allemaal niet al te best was had ik verwacht dat de kijkervaring nog lager dan een 5 uit zou vallen maar dat viel gelukkig mee, al kan ik iedere niet die-hard horrorfan wel alsnog adviseren om een betere filmkeuze te maken

avatar van Underkoffer
Ondanks de slechte reviews deze toch gekeken. Had zin in weer eens lekker griezelen met een horrorfilm. Nou daar voldoet deze film totaal niet aan. Het onderwerp van het zelfmoordbos heeft zoveel potentieel, daar hadden ze echt wat vets van kunnen maken.

Deze film is langdradig, alles zie je van mijlen ver al aankomen. Nee, lekker overslaan deze.

avatar van DjFrankie
Had hier ook meer van verwacht. Begin was eigenlijk prima, maar film gaat een beetje als een nachtkaars uit. Zeker op het einde was het ook vaak erg donker waardoor je eigenlijk te weinig kon zien.