La Virgen de los Sicarios (2000)

Alternatieve titel: Our Lady of the Assassins

Spanje / Frankrijk / Colombia

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Germán Jaramillo, Anderson Ballesteros en Juan David Restrepo

Fernando, een schrijver van middelbare leeftijd, keert terug naar zijn geboortestad Medellin in Colombia en ontdekt dat het ooit zo idyllische decor van zijn jeugd is verworden tot een broedplaats van corruptie en verwildering. In een bordeel ontmoet hij de zestienjarige Alexis, lid van een jeugdbende en geneigd tot explosieve geweldsuitbarstingen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een grote afrekening met een kapot Columbia waarin geweld gewoon is. Maar ook een bizar liefdesverhaal, waarin je zelfs kan houden van iemand die onderdeel is van de teloorgang van je land en alles accepteert zolang hij maar bij je blijft.
Film naar een boek van Fernando Vallejo. En dat is te merken ook, want de dialogen zijn af en toe ietwat literair, wat een beetje botst met het straatkarakter van deze film. Verder mooi geacteerd en goed geregiseerd. Zeker voor een film die onder zulke moeilijke omstandingheden tot stand kwam.
Het leuke van de regisseur is de afwisseling tussen big- en low budget.

MFEO
Indrukwekkende mooie film. Een film die na afloop nog steeds in mijn hoofd blijft rondspelen.

4 1/2 *

Boeiend portret van een stad waarin het neerschieten van je tegenstanders de gewoonste zaak van de wereld is en over de relatie tussen een schrijver van middelbare leeftijd en een 16-jarige huurmoordenaar.

neo (crew)
Mooie schets van een verrot land. Door de ´cinema verite´ uitstraling van de digitale camera wordt dit nog eens flink versterkt. Het is dan wel niet bepaald mooi, maar uitermate effectief. Wellicht is dit ook te wijten aan deze periode van filmmaken waarin er nog niet zo gek veel mee gefilmd werd. Het is ook echt knap te noemen dat Schroeder het uberhaupt voor elkaar heeft gekregen om de film te voltooien.

Bij vlagen best aangrijpend en mooi geacteerd, maar er had iets meer ingezeten. Het is opmerkelijk te noemen dat zo´n rauwe aanpak helaas toch zo nu en dan ondersteund moet worden door origineel gecomponeerde muziek. Zonder was een pluspunt geweest.