It Comes at Night (2017)

Horror / Drama

geregisseerd door Trey Edward Shults
met Joel Edgerton, Riley Keough en Christopher Abbott

Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.

avatar van Fonzzz002
Een sfeervolle suspensiefilm die de moeite waard was. It Comes At Night heeft cliché concept, waardoor ik enigszins sceptisch was rond het eerste kwartier, maar hoe langer de film duurde hoe spannender het werd. In het verhaal volg je een kleine familie die tijdens zware tijden probeert te overleven. De film weet, op slimme manier, voldoende informatie voor de kijker te verbergen waardoor je nooit 100% zeker weet wat er werkelijk gaande is. Dit gebrek aan alle informatie wekt een onzeker gevoel: samen met de personages was ik even radeloos over wat je kon vertrouwen. Hoe langer het verhaal duurde, hoe onzekerder de stemming werd, wat de spanning hoog hield rond de 2e helft.

Ik zou de film het beste kunnen omschrijven als een zombiefilm zonder zombies. Het heeft alle clichés die je met zombiefilms associeert: mensheid is verdeeld in groepen die vijandig naar elkaar zijn, er wordt gevochten om voedingsmiddelen, een virus is de boosdoener etc. Maar juist door niet expliciet zombies in beeld te brengen, of überhaupt de dreiging een naam te geven, is wat It Comes At Night een verfrissende draai aan het zombiegenre geeft. Natuurlijk, waarschijnlijk draaide het helemaal niet om zombies, dat laat de film over aan interpretatie, maar dezelfde principes die je gewend bent van zombiefilms worden vastgehouden.
Wat me verder goed beviel aan It Comes At Night is hoe het is gefilmd: er zitten lange, sfeervolle scenes in die veel spelen met stilte en opbouw. De hoeken waarvan het is gefilmd ogen mooi en regelmatig weet het op subtiele wijze te spelen met donkere gebieden. Het geeft de film een ruwe, onaangename sfeer.

Hoe graag ik de film ook een 4* of hoger wil geven moet ik eerlijk bekennen dit niet te kunnen doen. Hoewel de benadering van het concept origineel is, is het nog steeds een cliché concept dat simpelweg te vaak in films en games is voorgekomen. De krachten van de film zijn de onzekerheid en de mysterie, maar eenmaal het verhaal tot het einde hebben bekeken was er niets dat me terugriep het vaker te willen zien. De mysteries zijn niet diepgaand genoeg om er langer over na te willen nadenken en het verhaal over de familie is, zonder de mysterie, niet sterk genoeg om me terug te roepen.

Sfeervol, spannend, onderhoudend, maar het concept is iets te cliché en de film heeft niet genoeg in zijn schap me terug te roepen.

3,5/4*

avatar van Boeikens
Post Apocalyptisch filmpje met ups en downs.

De intro geeft al onmiddellijk een goede sfeersetting, er gaat duidelijk iets niet goed in de wereld.
De volgende 20 minuten houdt die sfeer goed stand, zelfs bij langzame opbouw en eigenlijk weinig gebeuren, loopt het verhaal eigenaardig genoeg vlot verder mede dankzij een sterke cast, goede setting een mysterieuze opbouw.
Eenmaal de twee families samen zijn valt alles zowat ineen, het wordt eerder saai en men zit steeds meer met vragen. Als de hond, zoals in de meeste horrorfilms, het slachtoffer wordt, loopt de spanning en het gebeuren weer op om dan te eindigen in een einde met nog meer vraagtekens.
Voor mij mag het lekker mysterieus maar dan wel met een wat duidelijkere ontknoping aan het einde.

avatar van Prrrauline
Drulko Vlaschjan schreef:
Dat verzwegen wordt wat er precies aan de hand is, dat vind ik nog wel sterk. Een mysterieuze ziekte, prima, meer hoef ik niet te weten. Maar hoe die hond binnen is gekomen terwijl alleen pa de sleutel heeft? Hoe het kan dat opa ziek is geworden en de rest van de gezinsleden nergens last van heeft, terwijl je naar het schijnt maar iemand hoeft aan te raken en je bent de lul? Waarom ze vuren maken waar een rook vanaf komt die je tot kilometers in de omtrek ziet, terwijl ze koste wat kost niet ontdekt willen worden? Waarom ze geloven dat je besmetting kunt voorkomen door af en toe een gasmasker en handschoenen te dragen? Waarom dat ook werkelijk zo blijkt te zijn?Hoe de kogel in vredesnaam dat kind kon raken zonder eerst de moeder te doorboren? Hoe het kan dat iemand die vijf keer met enorme kracht met de achterkant van een geweer op zijn gezicht wordt geramd daar even later enkel wat schrammen aan over blijkt te hebben gehouden? Etcetera?

Precies de vragen die ik na afloop ook had. Geeft toch een gemiste kans gevoel.

avatar van numb nuts
duister zeker,toch helaas viel deze mij tegen,hij begint zoals als ander films beginnen.

denk aan cloverfield lane,deze is veel beter dan deze het idee is hetzelfde alleen word deze gewoon uitgewerkt met het idee van he echt waar is dat te zien dan alleen door de zoon?
terwijl pa in nr 1 alert zit
?
afgepakt combinatie,goeie acteur wel pa,speelt goed.
toch ja kan ik niet zeggen maar na de scene is al het rood wow weg,ik zou 3 dagen bewusteloos zijn ongelooflijk ,nee net niet.

avatar van DVD-T
Een fijne slow burner horror film met schoonheidsfoutjes.

It Comes at Night moet het niet hebben van emmers vol bloed, monsters of demonen. Het is meer een subtiele horror film die meer doet met de paranoia. De spanning in de relatie tussen twee gezinnen in deze film wordt erg zorgvuldig opgebouwd. Ook de claustrofobie die duidelijk zijn tol eist, helpt daar niet echt in mee om die relatie te verbeteren. Daarnaast is er nog de angst voor wat zich in de wereld op dat moment voor doet.

Het tempo ligt vrij laag. Toch gebeurt er genoeg om je aandacht er voor de volledige speelduur bij te houden. Het camerawerk is erg fijn. Shults en Daniels doen er alles aan om je dat claustrofobische zo goed mogelijk mee te laten voelen. En dat is best goed gelukt. Ook in de buiten locaties voel je je nog steeds "opgesloten". McOmber zorgt voor een heerlijke en sfeervolle score en de acteurs zijn allemaal erg goed bezig.

Erg sfeervolle, goede film.

tegenvaller vond ik, naargelang de hoge scores moet ik het houden op 1,5.

Wat een schijt film was dit, man man man! Als je een horror liefhebber bent moet je hier niet naar kijken.

avatar van Warp
Hetzelfde geval als met The Witch had ik het idee. Een slowburner die zich opbouwt in een horrorsetting. De film zelf is niet echt horror. Ik kan begrijpen dat de film vies tegenvalt als je de trailer hebt gezien.

avatar van Noodless
Goede opbouw met een interessant gegeven, maar qua uitwerking op gebied van horror en spanning schiet de film toch wel te kort. Het slot vond ik ook maar magertjes en min of meer voorspelbaar.
De cast doet het goed en spelen hun rollen geloofwaardig. De verwachtingen lagen wel beduidend hoger. 6/10

avatar van IH88
“You can't trust anyone but family.”

Psychologische en mysterieuze horrorfilm die zich tekortdoet door een matige spanningsopbouw en een gehaaste en rommelige climax. Dat je niet weet wat er zich allemaal afspeelt buiten de wereld van de personages is niet zo erg, maar je moet er als regisseur wel voor zorgen dat de personages op z'n minst interessante figuren zijn.

De acteurs kunnen er niet zo veel aan doen en moeten vooral schreeuwen, grommen, gillen en chagrijnig kijken. De spanning tussen beide families moet langzaam tot een kookpunt worden gebracht, maar dat duurt wel erg lang. Wanneer de paranoia uiteindelijk toeslaat wordt het beter, maar wanneer de onderlinge spanning tot een explosie komt is het binnen twee minuten voorbij. Je zit vooral met veel vragen (de hond, wat bedreigt hen nu eigenlijk? Wat maakt ze ziek?) en een leeg gevoel.

avatar van TheDiningDead
Feel good movie van het jaar ...

Niet echt slecht allemaal, maar hoeveel post-apocalytische films die je ervan doordringen dat het vlies van beschaving slechts flinterdun is en zelfbehoud boven naastenliefde gaat als het erop aankomt, heb je nodig? Het tamelijk recente Into the forest vond ik een veel interessantere variant op die thematiek.

avatar van Pepino
Volgens mij heeft de grote meerderheid met compleet verkeerde verwachtingen naar It Comes At Night gekeken. Persoonlijk vond ik het gezegde 'less is more' wel nog goed werken bij deze prent. Je hoeft niet altijd de dingen te zien om te weten dat ze er zijn. En bovendien is de psychologie tussen de personages best beangstigend.

Dus... toch een 3* (6/10) van mij. En misschien dat ik de score in de toekomst nog wel kan verhogen!

avatar van mixmaster
Een film met een raar sfeertje en vooral mysterieus, spanningsopbouw is zeer goed maar het meer dan teleurstellende einde verknalt alles.

Jammer, had er gewoon een goed en passende slotscene aan gemaakt en je had hier een prima horror/mysterie film gehad.

avatar van Elineloves
Niet slecht, maar vraag me wel af waar ik nou naar gekeken heb want er gebeurde eigenlijk bitter weinig.

De spanningsopbouw begon goed, maar naarmate de film vorderde raakte het me kwijt. Ik hoefde niet eens zozeer te weten wat er allemaal speelde buiten de woning, maar binnen in het huis gebeurden dingen waar ik geen antwoord op heb gekregen en dat laat en onbevredigend gevoel achter.

Het voelt afgeraffeld aan. Een beetje alsof de eerste gelegenheid aan werd gegrepen om de boel te laten escaleren. Had liever gezien dat dit een iets langer tijdsbestek had gehad en de spanning tussen de families zo beter voelbaar zou zijn. Zelf had ik meer met de jonge familie. Misschien een soort "gun" factor, of het kwam door het feit dat ik het personage van de oudste zoon totaal niet kon peilen en hem maar een rare gast vond.

Het voelt als een gemiste kans. Waarschijnlijk ook omdat ik naar aanleiding van de trailer een ander soort film had verwacht, maar er zat sowieso meer potentie in. Nipte voldoende.

avatar van John Milton
Dat gemiddelde

avatar van Shadowed
Spannend.

It Comes at Night heeft een heel misleidende trailer dus als je deze film wilt zien zal ik zeggen dat je de trailer beter even niet moet kijken. Maar ondanks een hoop lage scores vond ik deze film nog best goed ook.

Op sommige momenten is de spanning enorm en je merkt de angst die zich in de families bevinden. Alleen hierdoor begin je je onveilig te voelen terwijl je niet eens weet wat er nou eigenlijk je zo de stuipen op het lijf jaagt.

het einde is heel duister en als je nog een teer zieltje hebt zal ik hier nog niet mee beginnen aangezien deze film je grijpt en nog even niet loslaat.

Ik vond het toch teleurstellend. Halverwege kreeg ik in de gaten dat er geen antwoorden gegeven zouden worden over hetgeen je naar zit te kijken en dan blijft alleen het verhaal tussen de beiden families staan. Niet geheel onaardig (mede door het goede acteren), maar toch voor mij iets te mager en uiteindelijk teleurstellend.

Te traag, te vaag, en uiteindelijk behoorlijk onbevredigend.

Ik vind het vaak wel verfrissend om films te zien waarin niet alles stukje voor stukje wordt uitgelegd waardoor je er nog over na kunt denken of discussiëren (bij deze film een beetje een uitdaging want vind maar eens iemand die deze gezien heeft), maar dat heeft zo zijn grenzen en "It Comes At Night" overschrijdt die grenzen met een ruime marge - dit is zo vaag en minimalistisch dat je er zo ongeveer alles in kunt zien, en dan is de lol van het speculeren er voor mij ook wel een beetje af (vergelijk het met een leeg wit schilderij in een museum genaamd "de grote leegte" - eerder lui dan diep)

Het deed me uiteindelijk allemaal ook niet zoveel - de karakters zijn matig uitgewerkt, zeggen bijna niks, en de hoofdpersonen zijn nogal onsympathiek.

Oh en nog de marketing....als je de trailer en de posters bekijkt dan verwacht je veel meer een "traditionele" horror of op zijn best een soort psychologische horror a la The Shining. Maar spannend of eng wordt het eigenlijk geen moment, het broeit allemaal maar een beetje door.

Ik was blij dat dit maar anderhalf uur duurde, een half uur langer had ik niet getrokken.

avatar van lagaiske
Waar ging dit nu eigenlijk over?Pfff niet mijn ding.

Prrrauline schreef:

Precies de vragen die ik na afloop ook had. Geeft toch een gemiste kans gevoel.

Hahahhahahah..ik heb de film niet gezien,sla hen ook over, maar dat soort vragen heb ik ook vaak bij dat soort films, onlogica. stomme dingen doen die het lot juist tarten etc. etc. En ja hoor, als er in het begin een hond/kat in beeld komt in dit soort films, is die de eerste die er aan gaat....

lagaiske schreef:
Waar ging dit nu eigenlijk over?Pfff niet mijn ding.

lol!!!!!!

avatar van bobbee
Heel aardige film. Het weet je aandacht vast te houden op een geloofwaardige manier. Meer hoeft een verhaal niet te doen. Het is een klein gegevens, 3 mensen en een hond in een huis in het bos. De buitenwereld betekent gevaar. Dat lijkt wat op 10 Cloverfield Lane. Een vergelijkbare situatie ontstaat wanneer vreemden tot het huis worden toegelaten. Want zijn ze wel te vertrouwen? Dat het gevaar uit een andere, onverwachte hoek komt is een goede plottwist. Hierdoor verandert de verhouding tussen de mensen die op elkaar zijn aangewezen totaal.
Zoals gezegd een klein gegeven dat op een menselijke manier wordt uitgewerkt. Prima gedaan.
Suspense, daar draait het om. Niet om actie of horrorgeweld. Want dat lijken sommigen hier toch nog steeds te zien als het summum van kijkplezier, actie en afrekening. Want anders is het saai, saai, saai.

avatar van Malibu Stacy
Zwaar teleurstellend, alleen al om het feit dat er 's nachts niets kwam....De film begint traag en wordt niet spannend, alhoewel ik wel even de hoop had bij de scène met de hond in het bos, maar helaas. Lekker links laten liggen deze film.
Oja de filmposter is ook misleidend het was namelijk gewoon dag toen deze scène was.

avatar van devidia
Zeer strakke spanningsboog, waarbij de angst vooral van binnenuit kwam ipv buiten af. Leuke variatie op de anders zo clichématige virus outbreak verhaaltjes. Kon mij ook heel hard vinden in het realisme van de film.

Anderzijds koop je niet veel met die spanningsboog als het summum daarvan de film eerder dood doet dan naar een hoogtepunt brengt. De snelle afhaspeling was een zeer teleurstellende manier om de hevige intensiteit van de film mee af te sluiten. Hier zat veel meer in, zeker omdat het volgens mij een vrij realistische weerspiegeling is van hoe het eraan toe zou gaan mocht het effectief tot zo'n wereld komen en de spanning de hele film lang lekker aanwezig is zonder veel pieken en dalen.

avatar van horizons
Fijn als een film die zo sterk leunt op onheilspellende sfeer het ook tot het einde toe weet vast te houden.

En natuurlijk is dit een horror-scenario maar dan in een meer psycho-thriller-drama vorm gegoten. Als dit zoals hier kundig wordt uitgevoerd werkt dat vele malen beter dan horror films waar het "gore" element de boventoon voert.

avatar van mikey
je weet niet waar het over gaat dus inleven in het verhaal was me te lastig.

avatar van Rickyman
Nogal een tegenvallende film met een traag verhaal dat gewoon niet wilde boeien.
Subtiel worden de sfeervolle en spannende scenes neergezet, maar lopen op niets uit.

avatar van Bob Gray
Fijne film.

Er wordt vrijwel niets uit de doeken gedaan over wat er zich buiten afspeelt of wat de 'It' in de titel moet voorstellen maar toch is het een fijne en sfeervolle film waar de spanning goed voelbaar is. Zeker het donkere minimalistische einde kon ik erg waarderen.

avatar van BlueJudaskiss
Nee.

Na het toch ook wat tegenvallende A Quiet Place had ik erg veel zin in een herkansing met een vergelijkbaar onderwerp, maar inplaats van lelijke CGI kreeg ik hier een verhaal waar zo weinig gebeurde dat ik me achteraf afvroeg hoe ik het in vredesnaam vol wist te houden om het uit te kijken. Van claustrofobie of spanningsopbouw heb ik namelijk echt niets gevoeld. Het huis en het bos waren te groot voor een benauwend gevoel: de personages hadden ruimte zat om af en toe afstand te nemen van elkaar.

En tja, die symbolisch rode deur. Had gehoopt dat er nog wat zou gaan gebeuren toen dat hele verhaal rond het slaapwandelen maar ook daar bleef spanning grondig weg. En die lelijke special effects en make-up in die droomsequenties... Ik vond het veel weghebben van een vampierenfilm op z'n 30 Days of Night.

Wel een erg leuke hoofdrol. Dat dan wel.

2,5* en dan ben ik gul.

avatar van Phantasm
Slaapverwekkend en dan noem je dit een horror? Gauw vergeten.

avatar van El ralpho
Family first!

Her en der had ik al wat positieve geluiden over deze thriller gehoord (vind dit namelijk niet te kwalificeren als een horror) waarbij met name de eerste helft mij goed bevallen is. Er heerst een beklemmende sfeer en daarnaast zet de gehele cast ook sterke acteerprestaties neer. Er wordt ook gekozen om niet te focussen op het virus wat bijna heel de wereld uitgeroeid lijkt te hebben, maar eerder op de opbouwende paranoia en het groeiende wantrouwen tussen twee families. Je voelt je als het ware een vlieg aan het plafond, die alles gadeslaat en ziet escaleren. Ik merkte al snel dat hier echt de kracht zit.

Wat voor mij helaas toch voor een smet op de kijkervaring zorgde was het abrupte einde die tot gevolg had dat ik met een onbevredigd gevoel achterbleef. Door de beklemmende sfeer werden er bepaalde verwachtingen gewekt, die niet waargemaakt werden. Ik zat op het puntje van mijn stoel doordat ik juíst wilde weten hoe het af zou lopen, en het abrupte einde zorgde bij mij toch een beetje voor een anticlimax. Het slot gaf me het idee alsof ik eerst lekker gemaakt was voor een finale, die vervolgens niet kwam. De makers hadden er ook voor kunnen kiezen om na het ziek worden van de zoon, zich te kunnen gaan richten op de paranoia die begint te heersen tussen de twee overgebleven ouders. Om maar een zijstraat te noemen.

It comes at night heeft een sterke opbouw, maar pakt uiteindelijk niet voldoende uit. jammer, want hier had toch echt veel meer mee gedaan kunnen worden. De vele fouten die user Drulko Vlaschjan benoemd waren me nog niet eens allemaal opgevallen, maar ook hier hadden de makers wel wat zorgvuldiger in kunnen zijn..

avatar van Dick Starbuck
Gezien op Netflix. Moet zeggen.. viel me absoluut niet tegen. Eingelijk 'n verademing t.o.v. CGI geweld en 't zo nodig alles uit willen leggen. Nee het is absoluut geen perfecte film. Maar sfeer, acteerwerk en vooral de spanning was top. Mijn vrouw en ik zaten soms op puntje van de stoel. En das wel knap omdat er in principe weinig gebeurt in de film. 3,5 ster