
It Comes at Night (2017)
Verenigde Staten
Horror / Drama
97 minuten
geregisseerd door Trey Edward Shults
met Joel Edgerton, Riley Keough en Christopher Abbott
Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=76TsMKQAF_4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,2 / 83881)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 7,99 / huur € 4,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99Her en der had ik al wat positieve geluiden over deze thriller gehoord (vind dit namelijk niet te kwalificeren als een horror) waarbij met name de eerste helft mij goed bevallen is. Er heerst een beklemmende sfeer en daarnaast zet de gehele cast ook sterke acteerprestaties neer. Er wordt ook gekozen om niet te focussen op het virus wat bijna heel de wereld uitgeroeid lijkt te hebben, maar eerder op de opbouwende paranoia en het groeiende wantrouwen tussen twee families. Je voelt je als het ware een vlieg aan het plafond, die alles gadeslaat en ziet escaleren. Ik merkte al snel dat hier echt de kracht zit.
Wat voor mij helaas toch voor een smet op de kijkervaring zorgde was het abrupte einde die tot gevolg had dat ik met een onbevredigd gevoel achterbleef. Door de beklemmende sfeer werden er bepaalde verwachtingen gewekt, die niet waargemaakt werden. Ik zat op het puntje van mijn stoel doordat ik juíst wilde weten hoe het af zou lopen, en het abrupte einde zorgde bij mij toch een beetje voor een anticlimax. Het slot gaf me het idee alsof ik eerst lekker gemaakt was voor een finale, die vervolgens niet kwam. De makers hadden er ook voor kunnen kiezen om na het ziek worden van de zoon, zich te kunnen gaan richten op de paranoia die begint te heersen tussen de twee overgebleven ouders. Om maar een zijstraat te noemen.
It comes at night heeft een sterke opbouw, maar pakt uiteindelijk niet voldoende uit. jammer, want hier had toch echt veel meer mee gedaan kunnen worden. De vele fouten die user Drulko Vlaschjan benoemd waren me nog niet eens allemaal opgevallen, maar ook hier hadden de makers wel wat zorgvuldiger in kunnen zijn..
3,0*
Gezien op Netflix. Moet zeggen.. viel me absoluut niet tegen. Eingelijk 'n verademing t.o.v. CGI geweld en 't zo nodig alles uit willen leggen. Nee het is absoluut geen perfecte film. Maar sfeer, acteerwerk en vooral de spanning was top. Mijn vrouw en ik zaten soms op puntje van de stoel. En das wel knap omdat er in principe weinig gebeurt in de film. 3,5 ster
JUIST!!!
(itt tot wat er staat bij de verhaalbeschrijving hier boven), is het volgens mij gewoon hun eigen huis.....maar dat doet er in wezen niet toe)
De film begint op zich interessant en de eigenaar van het huis maakt een sterk indruk. Een doorgewinterde overlever en techneut pur sang met een autoritaire houding tegenover iedereen eigenlijk, maar we leren ook waarom. De film doet in dit opzicht eigenlijk niets nieuws, maar weet het toch in zijn context sterk over te brengen en iedereen acteert naar behoren, wat ook bijdraagt aan een sterke sfeer. Wel een uitermate slap einde zeg. De regisseur heeft lef getoond en dat vond ik wel leuk, maar verhaaltechnisch overtuigt het niet.
Een logisch einde toch??? Tien kleine negertjes.....
De film begint op zich interessant en de eigenaar van het huis maakt een sterk indruk. Een doorgewinterde overlever en techneut pur sang met een autoritaire houding tegenover iedereen eigenlijk, maar we leren ook waarom. De film doet in dit opzicht eigenlijk niets nieuws, maar weet het toch in zijn context sterk over te brengen en iedereen acteert naar behoren, wat ook bijdraagt aan een sterke sfeer. Wel een uitermate slap einde zeg. De regisseur heeft lef getoond en dat vond ik wel leuk, maar verhaaltechnisch overtuigt het niet.
techneut???vertel.....
Fijn als een film die zo sterk leunt op onheilspellende sfeer het ook tot het einde toe weet vast te houden.
En natuurlijk is dit een horror-scenario maar dan in een meer psycho-thriller-drama vorm gegoten. Als dit zoals hier kundig wordt uitgevoerd werkt dat vele malen beter dan horror films waar het "gore" element de boventoon voert.
Er zijn best vragen te stellen bij dit verhaal, maar dat is bij veel goede films zo (de enige storende vraag voor mij was, hoe die deur open kon zijn).
Jammer dat sommigen met heel andere verwachtingen naar deze film gaan kijken en dan een 1.5 geven.
Het is zeker geen slechte film, maar het is eerder een subtielere film (drama/horror), dan een standaard horrorfilmpje.
Moeilijk te beoordelen film voor mij. Enerzijds ben je lange tijd geboeid, intrigeert het weglaten van informatie en is de dreiging, die geleidelijk meer binnenshuis dan van buitenaf verwacht moet worden, een interessante verschuiving. Anderzijds wordt er ook wel veel opgebouwd naar iets wat uiteindelijk nooit, of toch te weinig komt. Binnen de parameters van de film ook wel een logisch verloop te noemen, maar toch voelt de werkwijze van de film daar ergens niet helemaal fair in.
En dan is het moeilijk aan te wijzen waar de film dan voor mij de fout in gaat. De vele scenes die eindigen met het ontwaken uit een droom brengen in ieder geval een opstapelende verwachting, die niet genoeg in verhouding staat met de uiteindelijke ontvouwing om teleurstelling te voorkomen. Misschien niet zozeer inhoudelijk, maar qua effect vond ik het einde toch tekort schieten. Of gaat de intensiteit van de situatie een beetje aan me voorbij.
Misschien had de schok harder moeten aankomen toen Paul het kind doodschoot, en werd die in de hand gewerkt door verborgen te houden of het kind nou besmet was of niet. Maar als daarna duidelijk wordt dat via die zoon de rest ook ziek wordt, neem je dat effect toch ook weer weg? En waarom lieten ze het gezin niet gewoon weggaan toen ze dat wilden? Hoe vaak er ook gezegd is dat "ze nu wisten waar ze woonden", als je je al moet verdedigen tegen een mysterieus luchtvirus, kan de dreiging van een verzwakt gezin er ook wel bij, niet? Bovendien, hoe langer die patstelling op de gang duurde, hoe groter het risico op besmetting.
Het kan goed dat er het een en ander aan me voorbij is gegaan, maar vooralsnog overheerst het gevoel dat de film mikt op een effect dat niet bij mij overkwam. En de goeie sfeer achteraf vooral bestond uit beloftes zonder uiteindelijke inlossing. 3*
Ik weet hier eigenlijk niet veel zinnigs over te zeggen. De 'horror' komt niet van buitenaf ondanks een dodelijk virus (ja de zoveelse post apocalyptische film) maar het conflict tussen 2 families. Eigenlijk was het eerste half uur nog best leuk met wat mysterie. Maar daarna gaat het om dezelfde 6 mensen en een hond in en om hetzelfde hutje. De film gaat nadien op gezapig tempo voort zonder al te veel gebeurtenissen of spanning. Voegt uiteindelijk niets toe aan een al uitgemolken genre.

Hangt zich niet op aan overdreven geproduceerd geluid en opzichtelijke CGI, maar een degelijk geschreven plot en idem dito acteerwerk.
Het geeft ook eens een andere kijk op het zombie-genre. Het eind is inderdaad wel een minpunt.
De sfeer is beklemmend en vaag.
De personages zijn dit ook.
Het verhaal is het ook.
Het camera werk is dit ook.
Het geluid is dit ook.
Samengevat: Een prullaria van een film.
Geen bal aan. Stomme conversaties, vreselijke personages, slechte acties, etc.......