It Comes at Night (2017)

2,81

Horror / Drama

geregisseerd door Trey Edward Shults
met Joel Edgerton, Riley Keough en Christopher Abbott

Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.

132 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een sfeervolle suspensiefilm die de moeite waard was. It Comes At Night heeft cliché concept, waardoor ik enigszins sceptisch was rond het eerste kwartier, maar hoe langer de film duurde hoe spannender het werd. In het verhaal volg je een kleine familie die tijdens zware tijden probeert te overleven. De film weet, op slimme manier, voldoende informatie voor de kijker te verbergen waardoor je nooit 100% zeker weet wat er werkelijk gaande is. Dit gebrek aan alle informatie wekt een onzeker gevoel: samen met de personages was ik even radeloos over wat je kon vertrouwen. Hoe langer het verhaal duurde, hoe onzekerder de stemming werd, wat de spanning hoog hield rond de 2e helft.

Ik zou de film het beste kunnen omschrijven als een zombiefilm zonder zombies. Het heeft alle clichés die je met zombiefilms associeert: mensheid is verdeeld in groepen die vijandig naar elkaar zijn, er wordt gevochten om voedingsmiddelen, een virus is de boosdoener etc. Maar juist door niet expliciet zombies in beeld te brengen, of überhaupt de dreiging een naam te geven, is wat It Comes At Night een verfrissende draai aan het zombiegenre geeft. Natuurlijk, waarschijnlijk draaide het helemaal niet om zombies, dat laat de film over aan interpretatie, maar dezelfde principes die je gewend bent van zombiefilms worden vastgehouden.
Wat me verder goed beviel aan It Comes At Night is hoe het is gefilmd: er zitten lange, sfeervolle scenes in die veel spelen met stilte en opbouw. De hoeken waarvan het is gefilmd ogen mooi en regelmatig weet het op subtiele wijze te spelen met donkere gebieden. Het geeft de film een ruwe, onaangename sfeer.

Hoe graag ik de film ook een 4* of hoger wil geven moet ik eerlijk bekennen dit niet te kunnen doen. Hoewel de benadering van het concept origineel is, is het nog steeds een cliché concept dat simpelweg te vaak in films en games is voorgekomen. De krachten van de film zijn de onzekerheid en de mysterie, maar eenmaal het verhaal tot het einde hebben bekeken was er niets dat me terugriep het vaker te willen zien. De mysteries zijn niet diepgaand genoeg om er langer over na te willen nadenken en het verhaal over de familie is, zonder de mysterie, niet sterk genoeg om me terug te roepen.

Sfeervol, spannend, onderhoudend, maar het concept is iets te cliché en de film heeft niet genoeg in zijn schap me terug te roepen.

3,5/4*

avatar van Boeikens
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Post Apocalyptisch filmpje met ups en downs.

De intro geeft al onmiddellijk een goede sfeersetting, er gaat duidelijk iets niet goed in de wereld.
De volgende 20 minuten houdt die sfeer goed stand, zelfs bij langzame opbouw en eigenlijk weinig gebeuren, loopt het verhaal eigenaardig genoeg vlot verder mede dankzij een sterke cast, goede setting een mysterieuze opbouw.
Eenmaal de twee families samen zijn valt alles zowat ineen, het wordt eerder saai en men zit steeds meer met vragen. Als de hond, zoals in de meeste horrorfilms, het slachtoffer wordt, loopt de spanning en het gebeuren weer op om dan te eindigen in een einde met nog meer vraagtekens.
Voor mij mag het lekker mysterieus maar dan wel met een wat duidelijkere ontknoping aan het einde.

avatar van Prrrauline
Drulko Vlaschjan schreef:
Dat verzwegen wordt wat er precies aan de hand is, dat vind ik nog wel sterk. Een mysterieuze ziekte, prima, meer hoef ik niet te weten. Maar hoe die hond binnen is gekomen terwijl alleen pa de sleutel heeft? Hoe het kan dat opa ziek is geworden en de rest van de gezinsleden nergens last van heeft, terwijl je naar het schijnt maar iemand hoeft aan te raken en je bent de lul? Waarom ze vuren maken waar een rook vanaf komt die je tot kilometers in de omtrek ziet, terwijl ze koste wat kost niet ontdekt willen worden? Waarom ze geloven dat je besmetting kunt voorkomen door af en toe een gasmasker en handschoenen te dragen? Waarom dat ook werkelijk zo blijkt te zijn?Hoe de kogel in vredesnaam dat kind kon raken zonder eerst de moeder te doorboren? Hoe het kan dat iemand die vijf keer met enorme kracht met de achterkant van een geweer op zijn gezicht wordt geramd daar even later enkel wat schrammen aan over blijkt te hebben gehouden? Etcetera?

Precies de vragen die ik na afloop ook had. Geeft toch een gemiste kans gevoel.

avatar van numb nuts
duister zeker,toch helaas viel deze mij tegen,hij begint zoals als ander films beginnen.

denk aan cloverfield lane,deze is veel beter dan deze het idee is hetzelfde alleen word deze gewoon uitgewerkt met het idee van he echt waar is dat te zien dan alleen door de zoon?
terwijl pa in nr 1 alert zit
?
afgepakt combinatie,goeie acteur wel pa,speelt goed.
toch ja kan ik niet zeggen maar na de scene is al het rood wow weg,ik zou 3 dagen bewusteloos zijn ongelooflijk ,nee net niet.

avatar van DVD-T
Een fijne slow burner horror film met schoonheidsfoutjes.

It Comes at Night moet het niet hebben van emmers vol bloed, monsters of demonen. Het is meer een subtiele horror film die meer doet met de paranoia. De spanning in de relatie tussen twee gezinnen in deze film wordt erg zorgvuldig opgebouwd. Ook de claustrofobie die duidelijk zijn tol eist, helpt daar niet echt in mee om die relatie te verbeteren. Daarnaast is er nog de angst voor wat zich in de wereld op dat moment voor doet.

Het tempo ligt vrij laag. Toch gebeurt er genoeg om je aandacht er voor de volledige speelduur bij te houden. Het camerawerk is erg fijn. Shults en Daniels doen er alles aan om je dat claustrofobische zo goed mogelijk mee te laten voelen. En dat is best goed gelukt. Ook in de buiten locaties voel je je nog steeds "opgesloten". McOmber zorgt voor een heerlijke en sfeervolle score en de acteurs zijn allemaal erg goed bezig.

Erg sfeervolle, goede film.

tegenvaller vond ik, naargelang de hoge scores moet ik het houden op 1,5.

Wat een schijt film was dit, man man man! Als je een horror liefhebber bent moet je hier niet naar kijken.

avatar van Warp
Hetzelfde geval als met The Witch had ik het idee. Een slowburner die zich opbouwt in een horrorsetting. De film zelf is niet echt horror. Ik kan begrijpen dat de film vies tegenvalt als je de trailer hebt gezien.

avatar van Noodless
Goede opbouw met een interessant gegeven, maar qua uitwerking op gebied van horror en spanning schiet de film toch wel te kort. Het slot vond ik ook maar magertjes en min of meer voorspelbaar.
De cast doet het goed en spelen hun rollen geloofwaardig. De verwachtingen lagen wel beduidend hoger. 6/10

avatar van IH88
“You can't trust anyone but family.”

Psychologische en mysterieuze horrorfilm die zich tekortdoet door een matige spanningsopbouw en een gehaaste en rommelige climax. Dat je niet weet wat er zich allemaal afspeelt buiten de wereld van de personages is niet zo erg, maar je moet er als regisseur wel voor zorgen dat de personages op z'n minst interessante figuren zijn.

De acteurs kunnen er niet zo veel aan doen en moeten vooral schreeuwen, grommen, gillen en chagrijnig kijken. De spanning tussen beide families moet langzaam tot een kookpunt worden gebracht, maar dat duurt wel erg lang. Wanneer de paranoia uiteindelijk toeslaat wordt het beter, maar wanneer de onderlinge spanning tot een explosie komt is het binnen twee minuten voorbij. Je zit vooral met veel vragen (de hond, wat bedreigt hen nu eigenlijk? Wat maakt ze ziek?) en een leeg gevoel.

avatar van TheDiningDead
Feel good movie van het jaar ...

Niet echt slecht allemaal, maar hoeveel post-apocalytische films die je ervan doordringen dat het vlies van beschaving slechts flinterdun is en zelfbehoud boven naastenliefde gaat als het erop aankomt, heb je nodig? Het tamelijk recente Into the forest vond ik een veel interessantere variant op die thematiek.

avatar van Pepino
Volgens mij heeft de grote meerderheid met compleet verkeerde verwachtingen naar It Comes At Night gekeken. Persoonlijk vond ik het gezegde 'less is more' wel nog goed werken bij deze prent. Je hoeft niet altijd de dingen te zien om te weten dat ze er zijn. En bovendien is de psychologie tussen de personages best beangstigend.

Dus... toch een 3* (6/10) van mij. En misschien dat ik de score in de toekomst nog wel kan verhogen!