It Comes at Night (2017)

Horror / Drama

geregisseerd door Trey Edward Shults
met Joel Edgerton, Riley Keough en Christopher Abbott

Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.

avatar van Phantasm
Slaapverwekkend en dan noem je dit een horror? Gauw vergeten.

avatar van El ralpho
Family first!

Her en der had ik al wat positieve geluiden over deze thriller gehoord (vind dit namelijk niet te kwalificeren als een horror) waarbij met name de eerste helft mij goed bevallen is. Er heerst een beklemmende sfeer en daarnaast zet de gehele cast ook sterke acteerprestaties neer. Er wordt ook gekozen om niet te focussen op het virus wat bijna heel de wereld uitgeroeid lijkt te hebben, maar eerder op de opbouwende paranoia en het groeiende wantrouwen tussen twee families. Je voelt je als het ware een vlieg aan het plafond, die alles gadeslaat en ziet escaleren. Ik merkte al snel dat hier echt de kracht zit.

Wat voor mij helaas toch voor een smet op de kijkervaring zorgde was het abrupte einde die tot gevolg had dat ik met een onbevredigd gevoel achterbleef. Door de beklemmende sfeer werden er bepaalde verwachtingen gewekt, die niet waargemaakt werden. Ik zat op het puntje van mijn stoel doordat ik juíst wilde weten hoe het af zou lopen, en het abrupte einde zorgde bij mij toch een beetje voor een anticlimax. Het slot gaf me het idee alsof ik eerst lekker gemaakt was voor een finale, die vervolgens niet kwam. De makers hadden er ook voor kunnen kiezen om na het ziek worden van de zoon, zich te kunnen gaan richten op de paranoia die begint te heersen tussen de twee overgebleven ouders. Om maar een zijstraat te noemen.

It comes at night heeft een sterke opbouw, maar pakt uiteindelijk niet voldoende uit. jammer, want hier had toch echt veel meer mee gedaan kunnen worden. De vele fouten die user Drulko Vlaschjan benoemd waren me nog niet eens allemaal opgevallen, maar ook hier hadden de makers wel wat zorgvuldiger in kunnen zijn..

avatar van Dick Starbuck
Gezien op Netflix. Moet zeggen.. viel me absoluut niet tegen. Eingelijk 'n verademing t.o.v. CGI geweld en 't zo nodig alles uit willen leggen. Nee het is absoluut geen perfecte film. Maar sfeer, acteerwerk en vooral de spanning was top. Mijn vrouw en ik zaten soms op puntje van de stoel. En das wel knap omdat er in principe weinig gebeurt in de film. 3,5 ster

avatar van kiki2018
Een prullenbak met haar maakt nog geen kat. Klinkt dit als onzin? Wacht maar tot je de film hebt gezien. Totale nonsense

De film begint op zich interessant en de eigenaar van het huis maakt een sterk indruk. Een doorgewinterde overlever en techneut pur sang met een autoritaire houding tegenover iedereen eigenlijk, maar we leren ook waarom. De film doet in dit opzicht eigenlijk niets nieuws, maar weet het toch in zijn context sterk over te brengen en iedereen acteert naar behoren, wat ook bijdraagt aan een sterke sfeer. Wel een uitermate slap einde zeg. De regisseur heeft lef getoond en dat vond ik wel leuk, maar verhaaltechnisch overtuigt het niet.

Dick Starbuck schreef:

JUIST!!!

Ja!!!!!De sfeer in de film is heel goed.Spannend, ondanks dat er niet veel gebeurt. Als kijker houdt het je bezig wat er aan de hand is...daar kom je deels achter...Het einde is voorspelbaar.......Eindelijk eens een goede film van Netflix...ga zo door. O horrorliefhebbers komen bedrogen uit, en vind ik ook een verkeerd etiket aan de film (hier boven), die eerder suspense is. Het is een mystery/drama
(itt tot wat er staat bij de verhaalbeschrijving hier boven), is het volgens mij gewoon hun eigen huis.....maar dat doet er in wezen niet toe)

acisiz schreef:

Een logisch einde toch??? Tien kleine negertjes.....

acisiz schreef:

techneut???vertel.....

avatar van Mercurio
horizons schreef:
Fijn als een film die zo sterk leunt op onheilspellende sfeer het ook tot het einde toe weet vast te houden.

En natuurlijk is dit een horror-scenario maar dan in een meer psycho-thriller-drama vorm gegoten. Als dit zoals hier kundig wordt uitgevoerd werkt dat vele malen beter dan horror films waar het "gore" element de boventoon voert.
Dit.

Er zijn best vragen te stellen bij dit verhaal, maar dat is bij veel goede films zo (de enige storende vraag voor mij was, hoe die deur open kon zijn).
Jammer dat sommigen met heel andere verwachtingen naar deze film gaan kijken en dan een 1.5 geven.

avatar van K. V.
Op goed geluk deze eens bekeken, maar wist niet echt wat te verwachten. De film is redelijk mysterieus en had wat meer expliciete scènes verwacht. De cast deed het zeker niet slecht.
Het is zeker geen slechte film, maar het is eerder een subtielere film (drama/horror), dan een standaard horrorfilmpje.

Nee, voor echte horror ben je bij deze film niet aan het juiste adres. Echter, voor een toch redelijke thriller wel de moeite. Is mysterieus van begin tot eind, soms een tikkeltje overdreven maar houdt zeker de aandacht vast. Zoals gezegd, niet eng, maar best spannend af en toe. Harrison Jr steelt de show met zijn acteerprestaties, waar Edgerton soms wat achterblijft.

avatar van joolstein
Het duidelijk in beeld zijnde Breughel-schilderij 'Triomf van de Dood' in één van de eerste scènes is natuurlijk een voorbode. Op het schilderij zijn namelijk menselijke verschrikkingen afgebeeld zoals; moordlust, demonen en angst. Maar regisseur Shults bouwt zijn spanning zorgvuldig op. Hij maakt hierbij gebruik van sterke visuele elementen als de bloedrode deur en scènes volledig belicht door zaklamp of olielantaarn. De spanning is dan ook vaak om te snijden. De virusuitbraak/dreiging van buitenaf is bijna niet anders dan een MacGuffin en de film-titel is alleen terug te leiden naar de nachtmerries van één van de personages. Het acteerwerk is erg sterk. En dat is maar goed ook want familieverhoudingen en sociale banden blijken uiteindelijk het hart van de film, waarbij een groot deel van de spanning en emotie voortkomt uit de subtiele wijze waarop Shults deze banden schetst. En in dat opzicht is dit dan ook meer een thriller dan horror. Iets wat de producenten ons willen doen geloven! Want in dit spannende verhaal ligt de nadruk op (wel erg minimale) actie en gevaar. Helaas wordt niet alles even goed uitgewerkt, zo is sommig handelen van de personages niet geheel duidelijk en was er ook wel een plot-gat te ontdekken. Uiteindelijk miste ik toch net dat kleine beetje extra.

avatar van alexspyforever
Ik weet hier eigenlijk niet veel zinnigs over te zeggen. De 'horror' komt niet van buitenaf ondanks een dodelijk virus (ja de zoveelse post apocalyptische film) maar het conflict tussen 2 families. Eigenlijk was het eerste half uur nog best leuk met wat mysterie. Maar daarna gaat het om dezelfde 6 mensen en een hond in en om hetzelfde hutje. De film gaat nadien op gezapig tempo voort zonder al te veel gebeurtenissen of spanning. Voegt uiteindelijk niets toe aan een al uitgemolken genre.