- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Best goed geslaagde 4-delige anthologie horrorfilm(s).
1. The Box - Dit vind ik gelijk de beste van de 4; vanaf de eerste minuut eigenlijk al een aangrijpend en vooral mysterieus (WAT zat er in vredesnaam in die doos?) verhaal. En bij het kijken ervan kreeg ik ook gelijk enorme trek; wat had dat gezin iedere avond heerlijk eten op de dinertafel staan zeg! 
Die soort droom-scène waarin de moeder op tafel ligt en beetje voor beetje opgepeuzeld wordt vond ik aan de ene kant cool en lekker goor, maar aan de andere kant ook weer wat belachelijk. Maar gelukkig leek vrij snel dat dat maar alleen maar in haar hoofd afspeelde.
Je hoopt natuurlijk de gehele tijd dat ze zullen verklappen wat er voor iets angstaanjagend vreemds er in die doos van de vreemdeling in de trein zat, waardoor de zoon, daarna zijn zus en dan ook nog zijn vader niet meer durven te eten. Maar ergens weet je eigenlijk al dat ze dat niet zullen prijsgeven maar overlaten aan je eigen fantasie.Het enige wat je te weten krijgt is "Niets.", wat dan hoogstwaarschijnlijk een kleine woordspeling is omdat ze daarna "niets" meer eten. 3,5/5
2. The Birthday Party - Erg vreemd stuk. Er is wel enige vorm van spanning aanwezig omdat je niet precies weet wat er nou aan de hand is met de nanny Carla, en waarom de moeder zo wanhopig en duidelijk zeer angstig het lichaam van haar (plots??) overleden man probeert te verbergen in plaats van gewoon de politie of 911 te bellen. We krijgen er geen verklaring voor of antwoord op. Gewoon vreemd. Wel leuk om Rose van Two and a Half Men hier in te zien. 2/5
3. Don't Fall - Een sterk hoofdstuk vanwege de ijzersterke FX. Helaas was deze het kortste van ze alle 4, en heeft het verder niet veel te bieden omdat er niks van een verhaal in zit, karakter-diepgang of spannings-opbouw. Wanneer Gretchen overgenomen is door "het wezen uit de grot" ziet er wel echt supervet uit, maar helaas is zij maar heel kort in beeld, dat is naar mijn mening echt zonde van het werk wat de special-effects artists hier aan gehad hebben. Maarja, vanwege die gruwelijk goede make-up krijgt deze 3/5.
4. Her only living son - Een spannende afsluiter omdat je ook hier niet weet wat er precies aan de hand is, hoewel je zo'n dik 10 minuten later al wel een duidelijk vermoeden hebt wat er speelt.
Het gesprek in het kantoor van de schooldirecteur is uitermate bizar en wanneer de postbode de moeder aanspreekt wordt het wel glashelder.
Maar het hoe (ze zwanger is geworden van Satan) en het waarom krijgen we dan helaas weer niet te weten, terwijl ik dat altijd wel het leukst en interessantst vind.
Het einde vond ik best oké, maar zogenaamd iets te makkelijk. Die vrouw heeft blijkbaar ook een soort superkrachten als ze haar zoon letterlijk dood kan knuffelen. 3/5
De hoofdstukken worden aan we elkaar geweven door mooie animatie en stop-motion scènes van een levend poppenhuis in een oud, verlaten gebouw met een paar licht grimmige shots.
In totaal toch een 3/5 van mij; maar een 6,5/10.
WardT
-
- 274 berichten
- 3112 stemmen
Door een familieweekend weinig progressie gemaakt, dus zal deze week even door moeten pakken om de 31 te halen:
#22 Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)
FTV - 88 minuten - Horror / Thriller
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3853.300.jpg?cb=1478330255
Na het rare uitstapje van deel 3 bouwt dit deel weer voort op de 1e twee films. Eigenlijk wordt het eerste deel gewoon dunnetjes overgedaan. Zo beklemmend als het eerste deel werd het echter nergens, maar net als deel 2 is dit wel gewoon een solide slasher. Michael Myers is ook gewoon een ijzersterk horroricoon. Redelijk vergelijkbaar met deel 2 qua niveau, dus ook hier geef ik 3* aan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
16. Dictado (2012) - FTV - 95m. (Totaal: 14 FTV + 2 RW)https://www.moviemeter.nl/images/cover/80000/80504.300.jpg
Aangenaam verrast door deze atypische film. Misschien dat mijn lage verwachtingen (door de lage score en het feit dat ik nooit van deze Spaanse horror had gehoord) ook hebben geholpen.
De film is een wat vreemde mix van (psychologische) horror en drama, waarbij genrekijkers die er blanco in deze film stappen teleurgesteld zullen worden, wat de teleurstelling van het publiek bij de Berlinale destijds ten dele verklaart. Deze regisseur negeert namelijk genrekaders en trekt zich daar niets van aan. Het verhaal bouwt hij op middels de personages, waarbij ook kenmerkend van hem is dat ze zo eenvoudig mogelijk worden neergezet, zonder toeters of bellen, en moord en dood een belangrijke rol in hun levens speelt.
De film gaat over een jong meisje (Julia) wiens getraumatiseerde vader zelfmoord pleegt waarna zij als wees bij een pleeggezin wordt geplaatst waarvan de vader nota bene een stevig jeugdtrauma heeft vanwege de gruwelijke dood door zijn toedoen van een ander kind (Clara). Dit verhaal samen met de naturelle uitstraling is een beetje too much voor de gemiddelde kijker. Plaats een pleegkind bij zo'n pleegvader en je krijgt een film waar een verziekte onderhuidse sfeer heerst wat ook niet door iedereen zal worden gewaardeerd. Tot overmaat van ramp blijken zowel de pleegvader als het kind ervan overtuigd te zijn dat het jonge meisje de overleden Clara is.
Een dramafilm waarbij je dus geen Orphan (2009) of iets dergelijks moet verwachten, met doorsnee camerawerk en een relatief laag budget. Een ruime 3*, mede dankzij dus de lage verwachtingen waarmee ik aan deze film begon.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Geen missende informatie al zou het plaatsen van een nummer wel handig voor mij zijn voor de administratie
Ok dit is je eerste (en hopelijk niet je enige), dus kan me niet vergissen en nu is dan toch die 0 weg bij jou
Komend weekend komen er sowieso nog vier bij, al moet ik dan wel zin maken om op tijd alle recensies ook te gaan schrijven. Denk dat ik zondag niks waard ga zijn
. Mogelijk pak ik van de week ook nog een of meerdere horrorfilms mee, maar vrees dat ik er niet aan toe ga komen.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
#59 The Funhouse Massacre (2015)
FTW - 90 min - komedie/horror
http://doblu.com/wp-content/uploads/2016/06/funhousemassacre2908.jpg
Blijkbaar tweede film van deze regisseur die ik toevallig op korte tijd heb gezien. Paar weken geleden had ik Find Me (2014) gezien, overigens een draak van een film. Deze film zag er op het eerste gezicht nog redelijk uit gezien de trailer, de leuke setting en een paar oude bekenden, maar wat is deze tegen gevallen. Blijkbaar een regisseur die het bij mij helemaal niet goed doet met twee scores van 1 ster.
Deze film wist me totaal niet te entertainen op gebied van gore, humor, verhaal, psychopaten, spanning, cast....blijf niet veel meer over dan.
WardT
-
- 274 berichten
- 3112 stemmen
#23 A Nightmare on Elm Street: The Dream Child (1989)
FTV - 89 minuten - Horror / Thriller
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9985.300.jpg?cb=1412799938
Misschien dat met deel 4 het dieptepunt bereikt is, want dit is een lichte verbetering. Maar nog steeds verre van goed. Het plot is nogal rommelig en qua acteerwerk is dit misschien wel het allerslechtste deel. De tieners zijn ook weer zonder uitzondering irritant en onuitstaanbaar. Maar uiteindelijk beoordeel ik deze reeks toch vooral op de droomscenes en die zijn hier weer iets beter dan in het vorige deel. Jammer van al die suffe oneliners van Freddy, maar er zitten wel wat coole stukjes in deze film met lekker over the top expressionistische decorstukken. Krappe 2*
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
#21 - The Strangers (2008)
RW
Verenigde Staten
Thriller / Horror
85 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/41000/41948.300.jpg?cb=1410853815
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7271 stemmen
#23 - Leák (1981) - 85 minuten - FTV
Alternatieve titel: Mystics in Bali
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b5/70/e8/b570e890a2c08e2041b6043e70ca4d3b.jpg
De FX kennen we ook wel een beetje uit films als Hausu of A Chinese Ghost Story ... okay hier dan nog in low budget Indonesia-vorm en zijn tevens het hoogtepunt of nee dat is toch die vechtpartij met het varken. Dat vliegende hoofd toch? Of ... nee zeker niet die akelige lach van die heks die praat als Yoda.
Valt toch een beetje tegen deze Indonesië-horror met fikse cult-status.
(**)
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 31
133 minuten
RW
https://wallpapercave.com/wp/MQZnPxs.jpg
Thuis de hele boxset ( op een film na ) op BR.
En dat is met name omdat het visueel een kleine horror actie parel is .
En het hele sfeertje .En de bloed mooie Kate Beckinsale
Kan hem elk jaar wel een keer opzetten,alhoewel ik altijd zeg dat je beter bij deel drie kan beginnen, want dat is de juiste volgorde..
Het laatste deel was voor het eerst een die behoorlijk teleurstelde , en de rek is er vrees ik uit .
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#53. Die Nackte und der Satan (1959) aka The Head - 91 minuten - RW
Waarom vind ik dit toch zo een leuke film dat ik hem nu al een 3de of 4de keer heb gezien. Nochtans er is weinig actie en loopt de film niet over van de horrorscènes. De film moet het hebben van de sfeer en van de acteerprestaties in de vorm van dialogen. Vooral de waanzinnige Dr. Ood en zuster Irene die van het lelijke eendje in een mooie zwaan verandert spelen hun rol met veel overtuiging. Ongemakkelijk blijven de scènes met het hoofd van professor Abel.
http://www.popculturebeast.com/wp-content/uploads/2016/10/the_head_still.jpg
Deze keer heb ik in plaats van een Engelse dub eens de film in de originele taal (Duits dus) bekeken en dat klonk dan toch beter, al had ik voor de verstaanbaarheid ook Engelse ondertitels erbij genomen. Deze film heeft misschien andere "hoofd" films geïnspireerd waaronder Re-Animator. Een erg genietbaar Frankenstein verhaal maar deze keer eens geen lelijk mannelijk monster maar een mooie vrouw als creatie en uiteindelijk ook het object van verlangen. Net geen naakte lijven maar de film heeft een goede dosis erotische sfeer...
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Best goed geslaagde 4-delige anthologie horrorfilm(s).
1. The Box - Dit vind ik gelijk de beste van de 4; vanaf de eerste minuut eigenlijk al een aangrijpend en vooral mysterieus (WAT zat er in vredesnaam in die doos?) verhaal. En bij het kijken ervan kreeg ik ook gelijk enorme trek; wat had dat gezin iedere avond heerlijk eten op de dinertafel staan zeg!

Die soort droom-scène waarin de moeder op tafel ligt en beetje voor beetje opgepeuzeld wordt vond ik aan de ene kant cool en lekker goor, maar aan de andere kant ook weer wat belachelijk. Maar gelukkig leek vrij snel dat dat maar alleen maar in haar hoofd afspeelde.
Je hoopt natuurlijk de gehele tijd dat ze zullen verklappen wat er voor iets angstaanjagend vreemds er in die doos van de vreemdeling in de trein zat, waardoor de zoon, daarna zijn zus en dan ook nog zijn vader niet meer durven te eten. Maar ergens weet je eigenlijk al dat ze dat niet zullen prijsgeven maar overlaten aan je eigen fantasie.Het enige wat je te weten krijgt is "Niets.", wat dan hoogstwaarschijnlijk een kleine woordspeling is omdat ze daarna "niets" meer eten. 3,5/5
2. The Birthday Party - Erg vreemd stuk. Er is wel enige vorm van spanning aanwezig omdat je niet precies weet wat er nou aan de hand is met de nanny Carla, en waarom de moeder zo wanhopig en duidelijk zeer angstig het lichaam van haar (plots??) overleden man probeert te verbergen in plaats van gewoon de politie of 911 te bellen. We krijgen er geen verklaring voor of antwoord op. Gewoon vreemd. Wel leuk om Rose van Two and a Half Men hier in te zien. 2/5
3. Don't Fall - Een sterk hoofdstuk vanwege de ijzersterke FX. Helaas was deze het kortste van ze alle 4, en heeft het verder niet veel te bieden omdat er niks van een verhaal in zit, karakter-diepgang of spannings-opbouw. Wanneer Gretchen overgenomen is door "het wezen uit de grot" ziet er wel echt supervet uit, maar helaas is zij maar heel kort in beeld, dat is naar mijn mening echt zonde van het werk wat de special-effects artists hier aan gehad hebben. Maarja, vanwege die gruwelijk goede make-up krijgt deze 3/5.
4. Her only living son - Een spannende afsluiter omdat je ook hier niet weet wat er precies aan de hand is, hoewel je zo'n dik 10 minuten later al wel een duidelijk vermoeden hebt wat er speelt.
Het gesprek in het kantoor van de schooldirecteur is uitermate bizar en wanneer de postbode de moeder aanspreekt wordt het wel glashelder.
Maar het hoe (ze zwanger is geworden van Satan) en het waarom krijgen we dan helaas weer niet te weten, terwijl ik dat altijd wel het leukst en interessantst vind.
Het einde vond ik best oké, maar zogenaamd iets te makkelijk. Die vrouw heeft blijkbaar ook een soort superkrachten als ze haar zoon letterlijk dood kan knuffelen. 3/5
De hoofdstukken worden aan we elkaar geweven door mooie animatie en stop-motion scènes van een levend poppenhuis in een oud, verlaten gebouw met een paar licht grimmige shots.
In totaal toch een 3/5 van mij; maar een 6,5/10.
Om welke film gaat het nu eigenlijk? Je plaatst geen titel of andere gegevens die ik kan gebruiken voor de registratie...
Proficiat ook aan john mcclane 2 voor het halen van de 31

Kondoro0614 zo zie je maar dat elk nadeel ze voordeel heb hé (aldus een bekende Nederlandse voetballer). En misschien ook eens zeggen tegen die baas van je dat hij je niet zo moet afmatten
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
#20. Young Frankenstein (1974) - 108 minuten - FTV
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 32.
Jason Lives: Friday the 13th Part VI (1986)
87 minuten .
FTV
Geen groot fan van de franchise,en was zelfs vaak teleurstellend.
Maar deze film neemt zich zelf op een leuke toepasselijke manier niet serieus.
Als Jason word geïntroduceerd door middel van een james bond intro weet je wel dat dit anders word.'
De kills daar in tegen zijn wel erg vet.
Redelijke voldoende door dat het net even anders gedaan werd .
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
Om welke film gaat het nu eigenlijk? Je plaatst geen titel of andere gegevens die ik kan gebruiken voor de registratie...
Proficiat ook aan john mcclane 2 voor het halen van de 31 
Kondoro0614 zo zie je maar dat elk nadeel ze voordeel heb hé (aldus een bekende Nederlandse voetballer). En misschien ook eens zeggen tegen die baas van je dat hij je niet zo moet afmatten
Geziene zijn filmlog is het de film ' XX (2017) '.
Ik ben waarschijnlijk nog wel tot en met woensdag aan het huis gekluisterd, elke dag drie films dat kan mooi!
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
#20. Taste of Fear (1961)
Verenigd Koninkrijk
FTV, 78 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15210.300.jpg?cb=1371229130
Sfeervol en fraai gefilmd mysteryfilmpje uit de Hammer-stal, maar helaas af en toe ook wat langdradig. De lichamelijk gehandicapte Penny gaat op bezoek bij haar vader en stiefmoeder die ze al jaren niet gezien heeft, maar vader blijkt er niet te zijn. Totdat zij in de loop van de tijd een aantal malen zijn lichaam ziet. Wordt ze gek of, tenminste, ziet ze dingen? Is het vader echt? En wat doet die doctor Gerard (Christopher Lee met een niet zo overtuigend Frans accent) daar nu eigenlijk? Op zich zijn er best nog wel wat verrassende ontwikkelingen in het verhaal met zeker op het einde een serie behoorlijke twists, maar ondanks de beperkte speelduur en het stijlvolle filmwerk was het zeker in het begin nog wel wat saai op momenten. Desalniettemin, ondanks dat het niet helemaal de juiste film op het juiste moment was, alsnog was Taste of Fear interessant en goed genoeg voor een ruime voldoende. 3.5*
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
#21. Satanic (2016) - 85 minuten - FTV
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10389 stemmen
19. Wish Upon (2017) - 90 min - FTV
23-10-2017 - 38 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112201.300.jpg?cb=1498347602
Aaah,
een redelijk vermakelijk combinatie tussen Final Destination en het aloude gezegde "Voor wat, hoort wat".
Pa komt thuis met 1 of andere kist, waar met Chinese tekens allerlei vreemde teksten opstaan. Dochter denkt ik ga een wens doen bij deze kist en prompt komt deze wens uit. Dat er ondertussen hierdoor iemand uit haar omgeving op een onprettige manier om het leven komt, is een bijkomstigheid. Als echter na 5 wensen het allemaal wel heel dichtbij komt, begint dochter zich toch wat ongemakkelijk te voelen.
Ik noem hierbij Final Destination, omdat ik vond dat hoe de personen omkwamen een beetje in hetzelfde stramien ging als in deze films.
Als op een gegeven moment Pa dood lijkt te moeten gaan voor een nieuwe wens en hij onder zijn auto met pech kruipt, om een moer te pakken en even later een autoband op miraculeuze wijze weet te ontwijken, denk je wie gaat er nu dan eindelijk op een rotmanier dood. Het blijkt dan uiteindelijk toch de vriendin van dochter te zijn die met een lift 20-hoog omlaag duikt zonder rem.
En dan mag Sherilyn Fenn (wat is die oud geworden!!) ook nog even meedoen. Ook zij heeft zo'n Final Destination-momentje. In de keuken waar ze loopt gebeurd van alles, water wat overkookt, ze zit met haar handen in de afvalmaler van de gootsteen en net als je denkt dat ze haar hand gaat kwijtraken, komt ze met haar haar in deze afvalmaler en wordt haar nek gebroken.
En zoals het hoort, op het laatst weer een hint/scene zodat deel II gemaakt kan worden...
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10389 stemmen
20. It Stains the Sands Red (2016) - 92 min - FTV
23-10-2017 - 40 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/788000/788390.300.jpg?cb=1494488008
Een soort van Roadmovie van een vrouw die lopend achtervolgt wordt door een zombie in woestijnachtig gebied.
Ik vond hem wat te saai en het was erg bijzonder dat ze "Smalls" op een gegeven moment onder controle kreeg, door tegen hem te schreeuwen.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3845 stemmen
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
#21. Bijitâ Q (2001)
Japan
FTV, 84 minuten
Horror op IMDb
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6483.300.jpg?cb=1441372720
Ik wist al wat van de reputatie van Visitor Q, maar zelfs met dat in het achterhoofd en natuurlijk de regie van Miike, stond ik toch wel te kijken wat voor een extreme zaken hier getoond werden. Vaak niet zo heel expliciet, maar met een matter-of-factness waar de meest bizarre dingen behandeld worden alsof het normaal is. Ik zal niet teveel spoileren, maar we beginnen gelijk al met vader die seks heeft met zijn dochter, die bijhobby't als hoertje, terwijl ze uitgebreid elkaar filmen en fotograferen. En binnen pak 'm beet een half uur zien we ook mensen die uit het niets met een steen op hun hoofd worden geslagen, zoontje dat moeder flinke klappen geeft, moeder die heroine gebruikt, zoontje dat in elkaar geslagen wordt door wat pestkoppen terwijl vader het vrolijk staat te filmen. En ga zo nog maar een uur door. Deze dysfunctionaliteit wordt ook nog eens als de normaalste zaak van de wereld beschouwd door de andere familieleden.
Visitor Q is een soort van absurd portret van een Japanse familie, waar heel veel mis mee is. Wellicht als uitvergroting van wat Miike ziet als wat er mis is met de typische Japanse familie, wellicht is het ook simpelweg Miike's gevoel voor humor, wellicht een combinatie. Het tweede lijkt me ook niet onwaarschijnlijk, aangezien Gozu (mijn favoriete Miike tot zover) wel wat humor in dezelfde richting heeft, maar dan minder extreem gaat. Hoe dan ook, vrijwel uit het niets komt (nou ja, nadat hij vader met een grote steen op z'n hoofd heeft geslagen) er een familiegast, wiens aanwezigheid de gebruikelijke familiedynamica verstoort (maar nou ook weer niet op een goede manier - misschien katalyseert hij meer, en eigenlijk doet hij vrolijk mee met de ellende) en die uiteindelijk weer met de noorderzon verdwijnt. Het zal niet verbazen dat de film er na het eerste half uur niet tammer op wordt. Maar wat ik hier nu echt mee moet weet ik ook niet. Bizar, extreem, over the top, soms ontzettend grappige zwarte humor al gaat het vaak wel heel ver, sommige momenten kon ik dan weer niet zoveel mee, en ik heb me in ieder geval niet hoeven te vervelen. Er werden grenzen verlegd, nee, compleet weggevaagd (qua zaken die er gebeuren - gore is er eigenlijk niet), en als er een grens is die Miike hier niet slecht, dan is dat waarschijnlijk omdat hij er bij het maken even niet aan gedacht had - anders was die er ook aangegaan. Die scenes zo rond het uur, WTF? Maar eind goed, al goed, dankzij onze bezoeker is het gezin na een zee van incest, moord en mishandeling dichterbij elkaar dan ooit. Hartverwarmend!
3.0*
Collins
-
- 7301 berichten
- 4312 stemmen
Toch gek hoe verdeeld de meningen zijn over het comedy en horrorgehalte van deze film en hoe de combinatie van beide voor de ene storend is en voor de andere niet. Horror en humor ze blijven heel subjectief.
Leuk hè, die verdeeldheid. Ik vind dat het slashergenre zich perfect leent voor parodieën. Films als "Hollywood Chainsaw Hookers" of "Tucker & Dale vs Evil" vind ik echt hartstikke grappig.
Andere komisch bedoelde horrors gaan dan weer helemaal langs me heen. De hele "Scary Movie" reeks vind ik niet grappig. Met "Scream" heb ik ook niks. Het veel geroemde "What We Do in the Shadows" vond ik ook niet erg grappig. En zo zijn er nog wel een paar.
Een gouden regel voor wat een horrorkomedie leuk maakt, bestaat niet, denk ik. Ik houd in ieder geval van horrorhumor die erg over the top en absurd is. En zelfs dan vind ik het niet altijd geslaagd. Moeilijk hoor, humor.
Collins
-
- 7301 berichten
- 4312 stemmen
Opmerkelijk is ook dat Dourif het hier in de director’s cut heeft over het fenomeen dat een afgehakt hoofd nog kan zien enkele seconden nadat het afgehakt is. 3 jaar later speelde hij in Dario Argento’s Trauma een man die wordt onthoofd waarna zijn hoofd nog eventjes blijft leven. Ongetwijfeld dat Dourif Argento op dit idee heft gebracht.
Leuke observatie. Waarschijnlijk heb je gelijk.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
#16 The Final Destination (2009)
82 minuten
FTV
http://images2.static-bluray.com/reviews/4652_1.jpg
Vreemd dat deze zoveel lager scoort dan het derde deel. David R. Ellis keerde hier terug in de regiestoel, en net als zijn Final Destination 2 is ook dit vierde deel top vermaak.
Na die vreselijke openingsscene uit deel 3, was ik opgelucht dat deze uit de hand gelopen autorace wel geslaagd was. Leuk in beeld gebracht en gelijk met een dosis humor. En die humor is iets wat, net zoals in deel 2, de gehele film terugkeert. Even tussendoor, leuke openingscredits trouwens waarin een hommage wordt gebracht aan de deaths uit de eerdere films.
De Final Destination reeks heeft nooit te maken gehad met een groundbreaking verhaal. Het is allemaal vrij simpel. Dit vierde deel slaat qua gebrek aan inhoud echter alles. Het leek eerder alsof ik een compilatie van deathscenes uit de film had aangezet in plaats van de film zelf. Dat zullen sommigen misschien als een minpunt zien, maar ik kan er wel van genieten. Niet moeilijk doen en gewoon zoveel mogelijk de focus op de deathscenes met een flinke dosis donkere humor. Qua verhaal valt met dit concept toch niet zoveel vernieuwends meer te doen.
Mijn geloof in deze reeks is na het matige derde deel teruggekeerd. David R. Ellis maakt er een vermakelijk filmpje van, met een hele reeks aan over de top deathscenes. 
3,5*
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
41. The Babysitter
2017
85 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/888000/888866.300.jpg?cb=1507961555
Aanvankelijk zag ik het niet zo zitten, de komedie was me al te belachelijk neergezet en qua horror geen spoor. Die Samara Weaving is natuurlijk wel een lust om naar te kijken 
Maar eenmaal vanaf het Truth or Dear spel loopt het allemaal al heel wat lekkerder. Enkele mooie bloody kills, de horror een tempo hoger en de komedie een gang lichter. En het hele verhaal loopt als een trein lekker vlot door. Na de aftiteling een hint naar een vervolgje? Mag wel hoor 
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
12. ATM (2012) - FTV - 90 min.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/82000/82548.300.jpg?cb=1363095997
Behoorlijke miskleun dit waarbij aspecten als geloofwaardigheid, spanning en acteerwerk flink te wensen overlaten. Het intro alleen al is veel te lang waarbij elke poging om sympathie voor de personages te kweken mislukt. Het blijven oppervlakkige randdebielen die totaal van het padje raken bij het zien van een man met capuchon.
De hele setting is nogal twijfelachtig, want een moordenaar op een enorme, lege parkeerplaats kan niet ongezien rondsluipen. Maar hier dus wel, wat voor nogal wat flauwe scenes zorgt. Een verrassingsaanval van achter... kom op zeg. Het geweld is niet over de top, wat misschien als pluspuntje kan worden gezien.
De drie collega's weten het zooitje volledig om zeep te helpen. Niet alleen stoorde ik me vooral aan het irritante gedrag van Peck, maar het hele nachtelijke avontuur hangt aan elkaar van vreemde keuzes. Om te beginnen met de auto niet gewoon handmatig op slot te draaien.
Het einde is ook zwaar teleurstellend zonder een duidelijke clou. Ook lekker nutteloos met het tonen van de camerabeelden, alsof de kijker het niet al lang snapt. Wat een prutswerk.1.5*
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Tja, de filmstapel raakt uitgedund, dan begin je maar aan de restjes...
Zo heb ik jaren geleden na deel 4 van Children of the Corn afgehaakt, het werd me echt te slecht, en heb hier nog 5, 6 en 7 liggen.
Puur voor de challenge dan maar gestart, maar dat 7de deel haal ik toch niet meer
, wat een kutbrol!
1998
83 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11004.300.jpg?cb=1386417114
Na een hoopgevend begin valt alles al snel in duigen. Vreselijk slecht uitgewerkt en erg pover acteerwerk. Alles al gezien, nergens spannend.
1999
82 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10980.300.jpg?cb=1388928046
Men probeert eens een andere setting dan de gekende maisvelden maar daar stopt het. Wederom vreselijk slecht uitgewerkt, saai en zwak acteerwerk.
Nee, deel 7 kan nog enkele jaartjes wachten 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#17 Il Rosso Segno della Follia (1970) - FTV - 88 minuten- 2 punten (31 totaal)
http://images2.static-bluray.com/reviews/6700_5.jpg
Hatchet for the Honeymoon is een aparte film van Mario Bava die nog het meest doet denken aan American Psycho of de Hannibal TV-serie, maar dan met Edgar Allan Poe-achtige bovennatuurlijke elementen. Het is een Giallo-achtige slasher, maar dan met de moordenaar als hoofdrolspeler. Bava wilde duidelijk breken met het cliché dat de moordenaar aan het einde werd onthuld (dat hij overigens zelf heeft bedacht en tot in den treuren is gekopieerd).
De eigenaar van een Franse mode studio is in werkelijkheid een geestelijk gestoorde moordenaar die jonge vrouwen vermoord als ze op het punt staan te trouwen. Hij doet dit om te achterhalen hoe zijn moeder is vermoord toen hij nog jong was. In de hoofdrollen Stephen Forsyth (een Britse Italo acteur), Dagmar Lassander (de Duitse actrice die bijna was verbrand door Lucio Fulci) en Laura Betti (La Dolce Vita, Novecento).
De opnames zijn gemaakt in het voormalige huis van de Spaanse dictator Franco, waardoor er tijdens de hele productie politieagenten aanwezig waren om te kijken of er geen bloed op de vloer zou komen. De opnames lijken op sommige momenten citaten uit Hitchcock-films; het schot van de trein in het begin en het shot van John die met een schoteltje de trap op loopt bijvoorbeeld. Verder zit er minder sfeervol kleurgebruik in de film als we van Bava gewend zijn, maar de opnames waren toch zeker stilistisch te noemen. De muziek was een tikkeltje herhalend, maar wel heerlijke typisch Italiaanse klanken.
Al met al een vrij vreemde film. Geinig om gezien te hebben en qua plot zeker van grote invloed op films als Profondo Rosso van Dario Argento.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7271 stemmen
#24 - Tales from the Crypt (1972) - 92 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13153.300.jpg?cb=1367330722
Iiiiieeeekkkkk!! 5 sterke griezelverhaaltjes, waarbij we nog twijfelen of we van het tweede of het vierde verhaal eng gaan dromen vannacht. Overige verhaaltjes zijn ook sterk, met verhaal drie op de derde plaats, verhaal vijf op de vierde en het eerste verhaal op de laatste plaats, maar zelfs dat is prima niveau.
(****)
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV - 80 min - fantasie/horror ( correctie seks/horror
)
http://pm1.narvii.com/6491/eae82843103bdc9dc7d7eb3788ba36ab98915ecf_00.jpg
Horror uit Mexico ! Tja, lijkt weer zo'n kunstzinnig filmpje waar je volledig in de ban geraakt of je gewoon de vraag stelt van welke onzin heb ik nu eigenlijk gezien. Laat het duidelijk zijn dat de film zeker een bepaalde bizarre grimmige sfeer weet te creëren met een sfeervolle setting, bepaalde smaakvolle shots en heel wat wansmakelijke seks en gorigheid waar ik niet zat op te wachten. Pervers, porno, brutaliteit, viezigheid....het zit er allemaal in. Betekent dit dat ook horror voor mij....helaas niet. Kon er weinig mee en heel het onzinnige ervan kon mij niks schelen. Het verhaal dat een interpretatie van seks , dood en wedergeboorte heeft, wordt op een manier gebracht waarbij de opzet om de kijker te confronteren de volle aandacht moet hebben en al het andere van minder geschikt belang is. En daar wringt het schoentje want het confronteren en heel het onzinnige gedoe wat aan gepaard gaat weet mij totaal niet te boeien. De film kabbelt maar verder met allerlei seksuele fantasieën en vage scènes die je soms doen verbazen , maar een fascinerende kijkbeurt is het voor mij op geen enkel moment geworden.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.