Young Frankenstein (1974)

Komedie / Horror

geregisseerd door Mel Brooks
met Gene Wilder, Peter Boyle en Marty Feldman

Een jonge neurochirurg erft het kasteel van zijn grootvader, de beroemde Dr. Victor von Frankenstein. In het kasteel treft hij de gebochelde Igor, de mooie assistente Inga en de oude huishoudster Frau Blucher aan. De jonge Frankenstein vindt dat het werk van zijn grootvader niets voorstelt, maar wanneer hij het boek vindt waarin de gestoorde dokter zijn experimenten beschreef verandert hij van mening.

avatar van mrklm
Bedacht door Gene Wilder, die op de titel kwam na het zien van de biografische film “Young Edison”, was opgegroeid met de Universal Horror-films en een fan was van de oorspronkelijke “Frankenstein” en vooral het vervolg “Bride Of Frankenstein”. Die twee films vormden dan ook de basis voor de film, waarin Wilder zelf de hoofdrol zou spelen. Toen Mel Brooks de film besloot te regisseren, werkte hij samen met Wilder aan het toen nog erg ruwe script en kwam uiteindelijk met dit meesterwerk.

Gene Wilder speelt de rol van Dr. Frederick Frankenstein [uit te spreken als FRON-KEN-STIEN], de kleinzoon van de man die een dode tot leven wist te brengen, met fatale gevolgen. Hoewel Frederick zich nadrukkelijk distantieert van de praktijken van zijn vader, neemt hij wel intrek in het huis van wijlen zijn grootvader waar hij een imposant laboratorium [met de apparatuur uit de oorspronkelijke film] tot zijn beschikking heeft. Hij krijgt daar hulp van assistente Inga [Teri Garr], het ultieme domme blondje getuige haar interpretatie van ‘a roll in zhe hay’ en Igor [Marty Feldman], de man met een bochel links op zijn rug... of is het toch rechts? Ook aanwezig is Frau Blücher [Cloris Leachman], een sinistere verschijning van wie je de naam maar hoeft uit te spreken om te weten dat zij de verpersoonlijking van het kwaad is. Wanneer Frederick de geheime bibliotheek van zijn grootvader ‘bij toeval’ ontdekt en de aantekeningen leest over diens experimenten met dood tissue, kan hij de verleiding niet weerstaan en besluit hij in de voetsporen van zijn vader te treden. Maar uiteraard loopt het experiment niet helemaal zoals verwacht waardoor Frederick het aan de stok krijgt met de plaatselijke bevolking, aangevoerd door Inspector Kemp [Kenneth Mars], een waanzinnige politieagent met een bizarre handicap en een extreem zwaar accent.

Dankzij de uitgekiende zwartwit-cinematografie van Gerald Hirschfield ademt “Young Frankenstein” de sfeer uit van de oorspronkelijke Frankenstein-films. Het scenario zit vol hilarische momenten, maar het zijn de acteurs die het maximale effect uit iedere grap weten te halen. Dit is een film die een masterclass is in komische timing en zou daarom verplicht studiemateriaal moeten zijn voor een ieder met aspiraties in het comedy-genre. Peter Boyle schittert als ‘The Creature’ in de twee meest memorabele momenten uit de film: een ontmoeting met een blinde man [Gene Hackman], een parodie op één van de meest ontroerende momenten uit het origineel, en een optreden waarmee hij samen met zijn schepper een poging doet om een groep eminente wetenschappers te overtuigen van het feit dat hij ‘normaal’ is. Het samenspel tussen Wilder, Garr en Feldman is perfect en Kenneth Mars toont aan dat hij nog steeds net zo goed is in het spelen van volslagen idioten karakters als in “The Producers”, waarin hij de onvergetelijke Franz Liebkind speelde, de krankzinnige auteur van het toneelstuk “Springtime for Hitler”.

avatar van Marvinleeaday
Zitten best wel goeie grappen in maar naar mijn smaak te veel geschreeuw.

De echt grappige situaties en gesprekken zijn veel minder talrijk dan de clichématige. Eigenlijk veel te weinig om echt van deze film te genieten. Gene Wilder en co zijn wel zeer goed in hun avontuurlijke rollen en inzake opname is deze zwart-wit film best OK en zelfs zeer goed, maar veel spitsvondigheden in de uitwerking van het verhaal waren er amper. De openingsscène kon wel bekoren.

avatar van notsub
Gene Wilder is werkelijk geknipt voor deze rol. Regelmatig viel ik om van het lachen met deze absurde humor. Nu heb ik al snel een klik met films over dit soort monsters en dat hielp me direct op gang. Niet alle grappen zijn geslaagd, soms ging het wel over het randje van voorpelbaarheid of was het net te kinderachtig. Maar zodra die kromme kop van Igor weer voor de dag kwam met een meesterlijke blik of oliedomme opmerking, kon je me weer oprapen. Young Frankenstein is een uitermate geestige film, Abbey Normal.

avatar van Noodless
Not my cup of tea !
Positief is wel dat de film aardig in zwart-wit geschoten is en dat dit ook qua sfeer een meerwaarde heeft.
Maar als komedie schiet de film in zijn geheel te kort. Er zijn wel een paar leuke situaties of grappige dialogen die voorkomen, maar helaas ook heel wat flauwe grappen. Igor [Marty Feldman] steelt de show met zijn geweldige puilende ogen en zijn bochel. De assistente Inga (Teri Garr]) is een leuke verschijning en hoofdrolspeler Gene Wilder vond ik wisselvallig. Soms echt goed in zijn rol, dan weer veel te schreeuwerig en beetje irritant. Eindelijk eens de moeite genomen om deze film te bekijken gezien de goede recensies en bekendheid. Maar Mel Brooks...tja, toch niet echt mijn ding wat ik ook had verwacht. 5/10