Blazing Saddles (1974)

Komedie / Western

geregisseerd door Mel Brooks
met Cleavon Little, Gene Wilder en Slim Pickens

De officier van justitie wil een spoorbaan aanleggen door de stad Rock Ridge en doet er alles aan om mensen uit de stad te jagen. De bewoners vragen de gouverneur om een nieuwe sheriff, maar hij wil niemand opofferen. De officier van justitie geeft hem dan het idee om een opstandige zwarte man als sheriff te sturen en de geschiedenis in te gaan als de eerste gouverneur die een zwarte een belangrijke positie heeft gegeven. De zwarte is echter beduidend slimmer dan de dorpsbewoners en is dan ook niet van plan om tussen zes planken te eindigen.

avatar van rep_robert
Leuke film, goede grappen!! Zit naar mijn mening iets meer tempo in dan Young Frankenstein en heeft ook niet zo´n langdradig verhaal!

4 sterren

Mja, wel aardig. Schatplichtig aan o.a. the Marx Brothers, maar op zijn beurt weer zichtbaar invloedrijk geweest voor een hele hoop komedies uit de jaren '80 en '90.

Echt hilarisch wordt het nooit, een paar keer leuk en wat vaker aardig, soms ook flauw. Mel Brooks is niet helemaal mijn regisseur, maar hij heeft toch wel aardige films gemaakt, vooral aan het begin van zijn carriere. 3,5 sterren.

avatar van wwelover
Zeer geslaagde film. Weliswaar niet zo goed als Young Frankenstein maar Brooks en Wilder hebben hier weer een leuke film mee voortgebracht. Jammer dat er niet meer acteurs als Wilder zijn, en zeker jammer dat hij nu niet meer op het witte doek te zien is.

avatar van lucdecoster
Flauwe film met een paar goeie grappen maar dat was ook alles. Halverwege de film ben ik nog 5 minuten in slaap gevallen, het zegt al genoeg.

avatar van The One Ring
Het uitgangspunt, een zwarte man als sheriff in het wilde westen, was geweldig gevonden en Madeline Kahns Dietrich-achtige personage was zeer geslaagd, maar daar houdt het helaas bij op. Op een paar leuke momenten na is dit niet echt mijn humor. Het is meer grappig doen dan grappig zijn en veel van de grappen zijn iets te makkelijk. De film is niet zo scherp als zijn uitgangspunt. Jammer, want hier had meer ingezeten en met The Producers bewees Brooks al dat hij scherp uit de hoek kon komen. Ik denk dat de tand des tijds ook niet echt gunstig is geweest voor deze film. Het kijkt nog wel aardig weg, maar op het einde verloor de film zich in een finale die gewoon totaal niet werkt.

The Last
Ik snap eerlijk gezegd niet wat het verschil is in humor tussen deze en The Producers.

Vind die Brooks sowieso een nogal overschatte vent. Invloed of niet, saaie en moeilijk scorend humor, door je cast telkens zo flauw en irritant te laten doen.

avatar van Boenga
The Last schreef:

Heeft misschien gewoon te maken met een verschillend gevoel voor humor? Zo zijn er mensen die zelfs geen glimlach over hebben voor Monty Python, terwijl dat voor anderen (mezelf inbegrepen) het summum is.
In elk geval: imho heeft Brooks zeker een aantal films van bedenkelijk niveau gemaakt, maar met Young Frankenstein (die trouwens op IMBD een stuk hoger scoort dan op Moviemeter) heeft hij een absolute topper op z'n palmares...

rick@themovies
Ik heb niks met Mel Brooks' slapstick-achtige films. Blazing Saddles is daar helaas geen uitzondering op.
De film heeft een aardig uitgangspunt, maar is vooral een flauwe bedoening met veel kluchterige 'grappen', die helaas ook nog eens ernstig gedateerd zijn.

Niet aan mij besteed.

De film is één, als komisch bedoelde, zinspeling, immatie of allusie op bestaande personen en toestanden, maar daarom absoluut niet grappig. Eigenlijk flauwe humor.
Het beste waren de variéténummers.

Ik heb het flink weten uit te stellen om deze film eens te gaan zien, naar aanleiding van de commentaren was ik bang dat ik me echt 1,5 uur blauw zou ergeren aan de typisch Amerikaanse humor.
Het begint dan ook zeer bedenkelijk met het stuk aan de spoorlijn. Grappen maken met betrekking tot racisme vind ik aardig op het randje van wat leuk is en van wat ronduit te gemakkelijk gemaakte humor is ten koste van...
Gelukkig weet de film beide kanten op een grappige manier te persifleren en zitten er zelfs behoorlijke grappen tussen. Voor mij als westernliefhebber is de persiflage op George "Gabby" Hayes hilarisch en de verwijzing naar Randolph Scott is prachtig gedaan.
Al met al heb ik me toch prima vermaakt met deze film, al is de humor na een uurtje wel bekend en komt de film niet met verrassingen.

avatar van Vinokourov
Olijke film met een hoge grappendichtheid. Met de negergrappen lekker gewaagd, maar nooit over het randje. Tegen het eind vliegt de film uit de band: erg leuk. De beste Mel Brooks die ik tot nu toe gezien heb.

avatar van Boenga
Vinokourov schreef:
De beste Mel Brooks die ik tot nu toe gezien heb.

Dringend naar Young Frankenstein (1974) kijken...?

avatar van Spetie
Geen geweldige film dit. De flauwe humor overheerst, al zitten er gelukkig ook nog best wel wat leuke zaken in de film. Vooral die constant terugkerende grappen over negers zijn best wel leuk en scherp. Verder is de humor vooral flauw en vaak slapstickachtig. Wilder doet het trouwens wel aardig. Kleine onvoldoende.

Zeer leuke Mel Brooks film, een van zijn betere.
Je moet wel houden van Mel Brook's zijn absurde humor, dan ben je gegarandeerd fan deze film.
Ik heb deze film vroeger al eens gezien, en ben er nog steeds dol op, heerlijke film is dit.

avatar van 606
Op zich best een leuke film met aantal sterke grappen erbij.
Het acteerwerk was ook niet slecht,
Einde goed gevonden

3 sterren

avatar van aspro
kort maar krachtig dit is Mel brooks ten voeten uit.
niet te lang de film precies goed!

Deze film blijft leuk, iedere keer ontdek je weer een nieuwe grap. Typisch Mel B rooks, een beetje wrang op zijn tijd maar hij gaat nooit te ver.

avatar van Jan W
Misschien blijft deze film wel het leukst als je 'm ook in de jaren '70 hebt gezien? Lees hiervoor toch wat politiek correcte recensies. Vergeet niet dat deze film toen behoorlijk ver ging maar dat het ook een tijd was waarin morele grenzen verkend werden. De grapjes over negers werden dus ook door de meespelende zwarte acteurs zelf toegepast. Net zoals Mel Brooks (zelf een jood) ook indianen jiddish laat praten. Er zit heel veel zelfspot in, ook ten koste van de witte "boerenpummels" uit het dorpje en vooral de schurken. Gisteravond deze film weer eens bekeken (net daarvoor gekocht bij de MM voor 4,99) en toch weer onder de indruk van het aantal hilarische grappen en one-liners. Teveel om te herhalen maar erg leuk. Misschien alleen voor oudere jongeren leuk (en daarom misschien toch wel wat verouderd?). Grappig dat de titelsong door Frankie Laine wordt gezongen (die ook Rawhide zong). Een dikke 3,5*.
PS. De dvd is de 30th anniversary uitvoering met een hoop leuke extra's.

avatar van lexiepexie
Red Dust?

avatar van Rarara
klassieke comedy, en wat een gestoord einde. heerlijk.. hoe krijg je t voor elkaar voor een paar miljoen iets in elkaar te zetten zonder jezelf te serieus te nemen en toch goed te zijn? Mel brooks kon het

Deze film is en blijft leuk. Hoevaak ik hem gezien heb, geen idee maar ik lach me nog steeds de tranen. Je moet alert blijven anders mis je een hoop (humor) prachtig. Allen mel Brooks kan dit op zo'n niveau.

avatar van LuukRamaker
Er zijn films die het western- en komediegenre op een geweldige manier hebben weten te combineren, maar dit is er voor mij niet één die daarin geslaagd is. De film moet het hebben van de goede grappen, maar de helft ervan leidt niet eens tot een glimlach. Een film voor de liefhebbers, maar daar ben ik er helaas niet één van.

Blazing Saddles begon hoopvol met een prachtige song van Frankie Laine. Hij lijkt degene die gevraagd is om enigszins een westerngevoel te creëren, maar dat gevoel ebt al gauw weg. Af en toe wordt er nog eens verwezen naar de historie van de western. Zo komt er een misplaatst eerbetoon aan Randolph Scott voorbij en wordt er een maal een historische quote herhaald uit The Treasure of the Sierra Madre. Het westernsfeertje is het Brooks dan ook niet om te doen. Nee, dan maakt ie liever nog ergens een flauwe grap extra.

Flauwe grappen, daar ontbreekt het niet aan. Onder het motto 'hoe meer grappen hoe beter' wordt er van alles uit de kast gehaald om de kijker aan het lachen te maken. Er is voor elk wat wils, wat de grappen betreft. Alle soorten grappen en grollen komen in grote hoeveelheden voorbij, waardoor ik me stoorde aan de grappen die ik minder kon waarderen. Zo zullen er ook mensen zijn die het einde van de film een geweldig spektakel vonden, maar ik vond het eerder lachwekkend in negatieve zin.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De Amerikaanse tegenhanger van de Monthy Python humor. En dat werkt niet altijd even goed. Mel Brooks zorgt anders wel voor een western-sfeertje en daarmee lijkt het een mooie sneer te worden naar het genre. Maar het is geen Airplane of Naked Gun geworden. Weliswaar een verhaal dat we in het genre veel tegenkomen. De held van dienst is een zwarte sheriff en dan voel je toch wel dat veel van de moppen politiek incorrect zijn. Nu mag je van mij met alles lachen, maar dit is duidelijk uit een andere tijdsgeest en ik zie er niet altijd humor meer van in.

Humor blijft een moeilijk genre, en Mel Brooks wisselt de subtiele grappen af met onderbroekenlol. Een film met wisselend niveau dus en wel wat gedateerd. Toch nog leuk voor die paar grappen die toch nog werken.

avatar van John Milton
Het duurde even, en aan het begin dacht ik erover hem uit te zetten, maar naarmate ik iets wende aan het soort humor werd het toch behoorlijk ok. Een echte Brooks fan zal ik vermoedelijk nooit worden, maar bepaalde zaken vond ik toch wel behoorlijk leuk. De zeven haalt hij net niet, maar het is wel een ruime zes geworden, al geef ik nog steeds te allen tijde de voorkeur aan Monty Python als ik zou moeten kiezen.

Loved the Douglas Fairbanks joke at the end!

avatar van W.V.
Hierboven wordt heel verschillend gedacht over deze film, smaken verschillen, maar nergens wordt dat zo duidelijk als in comedy, wat de een hilarisch vind, tovert bij een ander een milde glimlach op het gezicht en weer een ander draait in walging het hoofd weg.
Probleem in ons land is als je er voor uit komt dat je wel een liefhebber van dergelijke humor bent je meestal wordt neergesabeld door mensen die zichzelf aardig cultureel vinden, een heleboel die eigenlijk niet zo “cultureel” ontwikkelt zijn, komen dan niet voor hun mening uit, stel je voor dat je als cultuurbarbaar wordt weggezet, die willen dus niet geassocieerd worden met platte humor.
De humor van Brooks gaat alle kanten op, iedereen en alles krijgt een beurt, zo ook bij deze film.

De film stamt uit de jaren 70, ben benieuwd wanneer de film nu vertoond zou worden hoe er dan door allerlei groepen gereageerd zou worden, wie moeten zich na het zien van die film beledigd voelen, negers, joden, chinezen, of soms Arabieren omdat ze in een piepklein stukje als huurlingen worden weggezet, of misschien dan ook bikers, nee dan toch de homo's die ook een sneer uit de pan krijgen. Oh ja de Duitsers, die komen ook nog voorbij. Vergeet ook de katholieken niet, er wordt zelfs gesproken over vee dat door de straten van het Vaticaan is gedreven en dat zal dan wel weer een of ander dierenactivistengroepje in gang brengen om daar tegen te protesteren. En wat denk je dan van de Nederlanders, Bart zegt op een gegeven moment dat zijn oma ‘’Dutch” was, dat is toch een belediging aan het adres van sommige aanhangers van blond haar, nou die moeten zich al helemaal beledigd voelen, worden in de film allemaal Johnson genoemd, worden weggezet als dombo’s en hebben dat zelf eigenlijk niet in de gaten. En zo kunnen we nog wel even door gaan want ik ben er vast nog wel een paar vergeten.

Zo de protestgroepen kunnen hun tanden gaan stuk bijten en ik voorzie dat er binnenkort een verzoek van alle groeperingen komt om de film te verbieden en de nog aanwezige dvd-s op de brandstapel te gooien.

Dit moest ik even kwijt, ik vind het een geweldige film, misschien wel de beste van Brooks, nogmaals je houdt van die humor of niet, ik wel dus en ik vind de film, ook nu nadat ik deze al tig keer gezien heb nog steeds hilarisch, juist omdat Brooks Jan en alleman op de korrel nam, niemand spaarde en daarbij ook nog eens een flinke dosis zelfspot ten tonele voerde. Brooks neemt alle elementen uit het westerngenre op de hak, tevens verwijst hij daarbij naar sterren uit het verleden, overigens zonder enige subtiliteit, ook niet nodig want de acteurs redden zich er prima mee, van Alex Karras als Mongo tot Madeline Khan als Lilly von Sthupp . Hij rijgt de ene hilarische scene aan de andere, paar voorbeelden, we welcome our new……………nigger, of deze een schavot met daarop een beul en een veroordeelde, maar diens paard gaat ook mee, de governer die van een spelletje met een bal een batje en een elastiekje niks bakt en ik kan nog wel even doorgaan.
Tenslotte de titelsong van Frankie Laine is een klassieker en de tekstregel he conquered fear en he conquerd hate, is na al die jaren nog steeds actueel

avatar van Donkerwoud
De Western? Weg ermee!

Een lastige om een score aan te geven want mijn gevoel naar de film en mijn interesse naar de context staan wagenwijd uit elkaar. Ergens is het namelijk een meesterlijke (anti-) western die de vinger op de zere plek legt van een genre waarin niet-blanke bevolkingsgroepen oorspronkelijk niet bepaald positief in beeld werden gebracht. Hopelijk gaan liefhebbers van de klassieke western niet meteen hun revolvers uit hun holsters trekken, maar de westernmythe was hopeloos gedateerd in een tijdsgewricht van de burgerrechtenbeweging en het groeiend misnoegen over Vietnam. Blazing Saddles' (1974) is dan ook geen liefdevolle knipoog naar de bekende clichés uit het westerngenre. Het genre moet ontmanteld worden als een suffe fictie uit de droomfabriek van Hollywood. Uit de tijd. Onzinnig.

Blazing Saddles is bijtende satire die geen enkel cliché spaart over de absurditeit van heldendom en de achterlijkheid van conservatieve rassenverhoudingen. Te beginnen bij de hoofdpersonages. De held is een gewiekste sheriff (Cleavon Little) met een dommig blank hulpje (Gene Wilder), die samen ten strijde trekken tegen een corrupte politicus die het conservatisme van zijn eigen electoraat misbruikt. Ze zijn zo archetypisch als westernhelden kunnen zijn, maar het zijn daarom overbekende figuren uit zoveel andere filmtitels uit het genre. Daarnaast trekt Mel Brooks alle registers open met respectloze absurditeiten: scheldkanonnades, inktzwarte galgenhumor, verwijzingen naar pop culture, slapstick á la Marx Brothers/Looney Tunes en poep- en piesgrappen.

Voor mij als hedendaagse kijker is die satirische aanpak eerder regel dan uitzondering in het aangeboden media-aanbod. Een serie als South Park, die naar mijn gevoel veel te danken heeft aan Mel Brooks, gaat zoveel verder met harde grappen die maatschappelijke vraagstukken ter discussie stellen. Het gevolg is dat Blazing Saddles zelf gedateerd is geworden. De hysterische karakters die met hun ogen rollen of schunnigheden uithalen met vrouwen met grote borsten. Het gooien van taarten naar elkaar en andere lach-of-ik-schiet-slapstick. Een schurk die steeds een nieuwe handlanger met nieuwe krachten op de hoofdpersonages afstuurt om ze het leven zuur te maken. Het hele bestaan van deze film is vlijmscherpe satire in een tijdsgeest die deze kritiek op het typisch Amerikaanse genre nodig had, maar als hedendaagse filmervaring gaan de flauwe fratsen te vaak de boventoon voeren op de echt scherpe grappen.

avatar van Bélon
@Donkerwoud : ik heb deze ooit op DVD gekocht en jouw recensie vat wel samen waarom ik deze film niet heb kunnen uitkijken (dus geen stem): de overdaad aan lach-of-ik-schiet humor en poep- en piesgrappen (chili eten bij het kampvuur ) Dat terwijl ik ander werk van Brooks zoals Spaceballs (1987) en Young Frankenstein (1974) (moet ik eens herzien) echt wel kan waarderen, zelfs echte flauwigheid als History of the World: Part I (1981) trek ik beter dan dit.

'The sheriff is a n...'
En 'mijn' Madeline Kahn!

Redelijke film waarin een klein stadje een nieuwe sherrif nodig heeft. Toch wel een geslaagde persiflage van de western. Meer dan genoeg leuke grappen (soms flink politiek incorrect) en ook een aantal geslaagde ideeën. Soms ligt het tempo wel wat te laag, maar deze film is dan ook al weer ruim 40 jaar oud.

Nadat ik afgelopen weekend de in mijn ogen tegenvallende komische film "Young Frankenstein (1974)" had gezien van de bekende regisseur Mel Brooks, was ik toch benieuwd naar deze film (die hier ook best een verdienstelijk "stem" gemiddelde heeft) en mede ook omdat daarin de eind vorige maand overleden Amerikaanse film acteur en komiek Gene Wilder in meespeelt (wel niet als hoofdrolspeler) en waar ik afgelopen weekend veel films van heb gezien (vooral veel herzien).

Hoewel deze film me beter beviel vanwege het leukere verhaal en hogere tempo, zal ik waarschijnlijk nooit een echte fan worden van regisseur Mel Brooks, want zijn vooral flauwe en onnozele humor is niet echt weggelegd voor mij en is nu misschien ook wel gedateerd/oubollig, terwijl men dat in de jaren 70 wel kon waarderen. Ik geef toch meer de voorkeur naar grovere (hoe grover, hoe leuker ik het vaak vindt) humor en dat zat er bij deze film eigenlijk ook wel een beetje in en dan m.b.t. "Neger", waar veelvuldig naar gerefereerd werd in dit verhaal. Dat kwam natuurlijk vooral door de donkere hoofdrolspeler Cleavon Little (in de rol van spoorwegarbeider Bart, die wordt aangesteld als nieuwe sheriff van het stadje Rock Ridge, waar men een spoorweg door wil aanleggen en waarvan de inwoners, die niets ophebben met "Negers", weggejaagd moeten worden vanwege financieel oogpunt), waar het in dit verhaal ook om draait.

Het verhaal zit opzicht wel leuk in elkaar (er gebeurt ook genoeg) en weet ook wel te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten). Ook met de uitvoering zat het wel goed, met misschien wel als hoogtepunt het cabaret optreden van Madeline Kahn (in de rol van de Duitse Lili Von Shtupp) en dat mede door de begeleiding van de Duitse dansende soldaten. Hier en daar is de film misschien wat langdradig, flauw en saai, maar echt storend vond ik het eigenlijk niet. Visueel zag alles (locaties, decors en aankleding) er fraai uit (dat kan je ook wel overlaten aan regisseur Mel Brooks) en dat geldt zeker ook voor de destijds al rijpe en rondborstige Robyn Hilton in de rol van domme en sexy secretaresse Miss Stein van de eveneens domme gouverneur William J. Lepetomane. De laatste werd overigens wel leuk en seksistisch (met name van toepassing op Miss Stein) gespeeld door Mel Brooks zelf, die ook rondliep met de tekst "GOV" van gouverneur (op zijn Engels is dat natuurlijk dan "Governor") op zijn rug. Het laatste gedeelte (de laatste 10 minuten) van het verhaal was best goed en leuk met o.a. een tolhuisje, kunstmatig nagebouwd stadje Rock Ridge (inclusief houten figuranten) als val, gevecht tussen de inwoners van het stadje Rock Ridge met de slechteriken, overgang naar de filmstudio in het heden (met o.a. een Hitler karikatuur waar ik om moest lachen) waar ook (verder) gevochten wordt en de bioscoop waar het verhaal eigenlijk ook eindigt.

De cast doet het leuk en goed en vooral de sympathieke hoofdrolspeler Cleavon Little (dus in de rol van Bart), die voor mij eigenlijk een onbekende acteur is, want ik had nog nooit van hem gehoord en ik kan me hem ook niet herinneren van andere films. Gene Wilder (komt overigens pas na 30 minuten voor in het verhaal) deed het overigens ook leuk als Jim (alias "Waco Kid"), die vroeger de snelste schutter was van het Wilde Westen (of "wereld" zoals hij het omschrijft) en nu behoorlijk aan de drank is, maar snel is hij nog steeds en dat levert ook een aantal leuke scenes op. Ook Slim Pickens (in de rol van slechterik Taggart, die de rechterhand is van de de officier van justitie met de naam Hedley Lamarr, die leuk gespeeld werd door Harvey Korman) deed het leuk en hij is natuurlijk vooral bekend van zijn legendarische rol als bomenwerper piloot in de geweldige komische film "Dr. Strangelove (1964)". Ik moest vooral om hem lachen toen hij de bespraakte officier van justitie aan het wassen was in bad en toen tegen hem zei:

Verrek, meneer Lamarr, u gebruikt uw tong beter dan een hoer van 20 dollar

Hoewel dit misschien ook wel een flauwe en gedateerde film is van regisseur Mel Brooks, heb ik me er wel aardig mee vermaakt en is deze film van hem zeker ook leuk om eens gezien te hebben. Misschien dat ik me binnenkort nog eens aan één van zijn films ga wagen.

P.S. het was ook leuk om John Hillerman (vooral natuurlijk bekend van zijn Higgins rol in de populaire jaren 80 televisieserie "Magnum, P.I.") weer eens terug te zien als inwoner Howard Johnson van het stadje Rock Ridge, waar iedereen eigenlijk als achternaam "Johnson" heeft.

avatar van 93.9
Vind je grappen als: "eerst aankloppen voor je het prikkeldraad doorgaat" leuk, dan zit je goed.
Ook erg vaak worden 'negers' onder het mom van paradie op alles en iedereen, te kakken gezet.
Eerste halve uur is echt zo slecht, zulke zoute grappen... Laatste 3 kwartier zijn wel vermakelijk.

avatar van john mcclane 2
werkelijk waar een van de meest hylarische satire en komedie films die er is.
Mel brooks op zijn best