Blazing Saddles (1974)

Komedie / Western

geregisseerd door Mel Brooks
met Cleavon Little, Gene Wilder en Slim Pickens

De officier van justitie wil een spoorbaan aanleggen door de stad Rock Ridge en doet er alles aan om mensen uit de stad te jagen. De bewoners vragen de gouverneur om een nieuwe sheriff, maar hij wil niemand opofferen. De officier van justitie geeft hem dan het idee om een opstandige zwarte man als sheriff te sturen en de geschiedenis in te gaan als de eerste gouverneur die een zwarte een belangrijke positie heeft gegeven. De zwarte is echter beduidend slimmer dan de dorpsbewoners en is dan ook niet van plan om tussen zes planken te eindigen.

avatar van 93.9
Vind je grappen als: "eerst aankloppen voor je het prikkeldraad doorgaat" leuk, dan zit je goed.
Ook erg vaak worden 'negers' onder het mom van paradie op alles en iedereen, te kakken gezet.
Eerste halve uur is echt zo slecht, zulke zoute grappen... Laatste 3 kwartier zijn wel vermakelijk.

avatar van john mcclane 2
werkelijk waar een van de meest hylarische satire en komedie films die er is.
Mel brooks op zijn best

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mel Brooks, vroeger kon ik nog wel lachen om zijn films, ik heb History of the World part 1 wel 3 x gezien, en ook deze Blazing Saddles vond ik ooit best geinig. Nu was laatst Young Frankenstein, vaak genoemd als een van de, zo niet dé beste Brooks, al danig tegengevallen, en ook Blazing Saddles was af en toe een beproeving.

Het is me allemaal veel te kluchtig, waarbij Brooks in een dubieuze bijrol als scheelziende gouverneur ook niet bepaald een lichtpuntje is. Die lichtpuntjes bestonden vooral uit Wilder en Kahn, terwijl ook de schmierende Gilliam het nog wel aardig deed. Maar Cleavon Little vond ik nogal vlak in de hoofdrol, en zijn meeste medespelers zijn vooral irritant.

Hoewel sommige grappen best scherp zijn zijn de meeste ongelooflijk flauw dan wel erg gedateerd, altijd het risico met verwijzingen naar pop culture- denk bv aan de running gag met Hedley Lamarr (overigens las ik op Wikipedia een leuk detail, Hedy Lamarr sleepte de filmstudio voor de rechter en uiteindelijk kwamen ze met een excuus voor het "bijna parodiëren" van haar naam).

Blazing Saddles eindigt bovendien in een bedenkelijke, schreeuwerige finale met o.a. die vervelende Dom DeLuise, toen was ik ook al aan het vechten tegen de slaap. Hele kleine 2,5 ster kan ik er voor geven.

avatar van Donkerwoud
Why would you make 'Blazing Saddles' today? "You Couldn't Make Blazing Saddles Today!" - YouTube

avatar van Rarara

Na dit filmpje verdient het zeker een 5!