• 8.843.331 stemmen

Geregisseerd door: Mel Brooks

Met onder meer: Cleavon Little, Gene Wilder en Slim Pickens

Gesproken taal: Duits en Engels

Plot Blazing Saddles

"Never give a saga an even break!"

De officier van justitie wil een spoorbaan aanleggen door de stad Rock Ridge en doet er alles aan om mensen uit de stad te jagen. De bewoners vragen de gouverneur om een nieuwe sheriff, maar hij wil niemand opofferen. De officier van justitie geeft hem dan het idee om een opstandige zwarte man als sheriff te sturen en de geschiedenis in te gaan als de eerste gouverneur die een zwarte een belangrijke positie heeft gegeven. De zwarte is echter beduidend slimmer dan de dorpsbewoners en is dan ook niet van plan om tussen zes planken te eindigen.

Social Media

Hedley Lamarr

Lili Von Shtupp

Governor William J. Le Petomane / Indian Chief

Olson Johnson

Rev. Johnson

avatar van 93.9

93.9

Vind je grappen als: "eerst aankloppen voor je het prikkeldraad doorgaat" leuk, dan zit je goed.

Ook erg vaak worden 'negers' onder het mom van paradie op alles en iedereen, te kakken gezet.

Eerste halve uur is echt zo slecht, zulke zoute grappen... Laatste 3 kwartier zijn wel vermakelijk.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

werkelijk waar een van de meest hylarische satire en komedie films die er is.

Mel brooks op zijn best

avatar van Flavio

Flavio

Mel Brooks, vroeger kon ik nog wel lachen om zijn films, ik heb History of the World part 1 wel 3 x gezien, en ook deze Blazing Saddles vond ik ooit best geinig. Nu was laatst Young Frankenstein, vaak genoemd als een van de, zo niet dé beste Brooks, al danig tegengevallen, en ook Blazing Saddles was af en toe een beproeving.

Het is me allemaal veel te kluchtig, waarbij Brooks in een dubieuze bijrol als scheelziende gouverneur ook niet bepaald een lichtpuntje is. Die lichtpuntjes bestonden vooral uit Wilder en Kahn, terwijl ook de schmierende Gilliam het nog wel aardig deed. Maar Cleavon Little vond ik nogal vlak in de hoofdrol, en zijn meeste medespelers zijn vooral irritant.

Hoewel sommige grappen best scherp zijn zijn de meeste ongelooflijk flauw dan wel erg gedateerd, altijd het risico met verwijzingen naar pop culture- denk bv aan de running gag met Hedley Lamarr (overigens las ik op Wikipedia een leuk detail, Hedy Lamarr sleepte de filmstudio voor de rechter en uiteindelijk kwamen ze met een excuus voor het "bijna parodiëren" van haar naam).

Blazing Saddles eindigt bovendien in een bedenkelijke, schreeuwerige finale met o.a. die vervelende Dom DeLuise, toen was ik ook al aan het vechten tegen de slaap. Hele kleine 2,5 ster kan ik er voor geven.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Why would you make 'Blazing Saddles' today? "You Couldn't Make Blazing Saddles Today!" - YouTube

avatar van Rarara

Rarara

Na dit filmpje verdient het zeker een 5!

avatar van Phantasm

Phantasm

Film met leuke en flauwe grappen daar je moet van houden.

avatar van Corcicus

Corcicus

W.V. schreef:

Zo de protestgroepen kunnen hun tanden gaan stuk bijten en ik voorzie dat er binnenkort een verzoek van alle groeperingen komt om de film te verbieden en de nog aanwezige dvd-s op de brandstapel te gooien.

U bent een visionair HBO Max voorziet Blazing Saddles van waarschuwing voor racistische inhoud

avatar van Corcicus

Corcicus

Grappige film die er nog steeds goed uitziet. Er gebeurt veel en de personages zijn bij wijlen hilarisch. Weer heel veel slapstick zoals we gewend zijn van Mel Brooks. Soms werkt dat, soms niet. Hier zijn de onnozele grappen best geslaagd. Voor wie geen ironie begrijpt (pijnlijk veel mensen vandaag de dag), is dit natuurlijk een heel racistische film. In werkelijkheid zijn het de blanken die in de maling genomen worden en geportretteerd als onverdraagzame, domme mensen. Het woord neger valt dan wel voortdurend, het zwart personage is wel veel slimmer dan zijn blanke dorpsgenoten en wint uiteindelijk toch hun harten door zijn goede daden.

avatar van Collins

Collins

Met zijn beide films The Producers (1967) en The Twelve Chairs (1970) verkreeg Mel Brooks al waardering. Met zijn derde film Blazing Saddles werd hij ontdekt door het grote publiek. Blazing Saddles bracht veel geld in het laatje. Misschien is 100 miljoen dollar voor een Blockbuster in deze tijd niets om van wakker te ligen (of juist wel natuurlijk), maar in de jaren 70 was een dergelijke opbrengst ongelooflijk indrukwekkend.

Ook indrukwekkend is de humor die wordt gebruikt om de racistische tendenzen, die in de Verengde Staten (of in de gehele wereld zo je wilt) welig tieren, genadeloos bloot te leggen. Blazing Saddles is een film die afwisselend met subtiele speldenprikken en onbehouwen mokerslagen de kijker een spiegel voorhoudt. De humor dient een doel. En als humor een nobel en opvoedkundig doel dient dan mag om die humor ongegeneerd worden gelachen. Zo! Dat was de verantwoorde onderbouwing voor het feit dat ik mij met deze film kostelijk heb vermaakt.

Heerlijke humor. Allereerst is Blazing Saddles een parodie op de western. In het verhaal over een zwarte sheriff die zijn ultra witte gemeenschap moet behoeden voor de slechte bedoelingen van een rijke en corrupte politicus, is alles overtrokken, abnormaal en hilarisch. Daarnaast zit de satirische film vol platte humor in de vorm van boeren, winden en het veelvuldige komische gebruik van het woord nigger. Ik moest bijna overal om lachen. Vanwege de kracht die van het repetitieve uitgaat, moest ik zelfs om het woord nigger lachen. Ik geeft het toe en schaam mij diep.

De film is een snelle reeks van parodische, satirische, banale en waanzinnige grappen. Er wordt veel over de kijker uitgestrooid. Het salvo aan grappen is vooral het ruime eerste uur van de film erg hoog, erg spitsvondig, heerlijk absurd en bijzonder grappig. Na een zeventigtal minuten slaat de film wat dood. Het salvo stokt. De grappem werken minder. De film eindigt helemaal in mineur als Brooks de grenzen van zijn film overtreedt door de western setting te verlaten om te eindigen met een mislukte oprekking van het begrip absurde humor. Ik moest meteen denken aan het belachelijke en ongrappige einde van de film Monty Python and the Holy Grail (1975).

Gedurende 70 minuten heb ik erg gelachen. En gelukkig kon en mocht ik dat onbedaarlijk en ongegeneerd doen, omdat ik de film met een geëngageerd en kritisch oog heb bekeken en de racistische grappen in het juiste opvoedende perspectief wist te plaatsen.

Nee hoor. Flauwekul. Ik vond het allemaal gewoon grappig.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mel Brooks.

Blazing Saddles had eigenlijk de film moeten zijn die me juist aan het lachen kon krijgen. Dat gebeurde helaas maar zelden, en dat ligt er vooral aan dat de cast die in deze film rondloopt niet over de vaardigheden en humor beschikt om de grappen goed af te leveren. Eigenlijk was het gewoon vervelend.

Deze film haalt zijn kracht voornamelijk uit momenten die erg droog zijn en weinig bijdragen aan het verhaal. Die beelden zijn schaars, want als de film vaak een droog moment te pakken heeft, heeft het de neiging om er ontzettend lang omheen te cirkelen waardoor de grap na enige tijd compleet uitgewerkt is.

Het acteerwerk is ook niet best binnen deze film, vooral namen zoals Gene Wilder vielen me ontzettend tegen. Misschien toch een wat on-and-off acteur geworden ondertussen, die in de films van Mel Brooks helaas niet veel kan doen behalve hysterisch grappen afleveren. Zo ernstig als in Young Frankenstein is het gelukkig niet, maar toch heb ik vanuit zijn kant geen enkele geslaagde grap kunnen opmerken.

Ik vond het al bij al en matige film. Voor een soort parodiefilm nog altijd mooi versierd en groots opgezet, maar de decors dragen nauwelijks bij aan de film zelf. Het voelt erg aan als een nogal toneelachtige en klungelige film die veel juist wil doen maar zijn kracht enkel uit een bepaald aantal momenten kan halen. Er zitten zeker leukere stukjes bij, maar die worden overschreeuwt door de mindere grappen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Vond deze niet zo leuk als bijvoorbeeld Spaceballs. De eerste minuten vond ik maar weinig aan, en zoals gebruikelijk bij Mel Brooks zijn er ook wel veel erg flauwe grappen. Veel van de humor over racisme is behoorlijk zwartgallig, en een film met dat soort humor zou tegenwoordig niemand meer durven maken denk ik, met uitzondering van Tarantino misschien.

De muziek is overigens behoorlijk sterk, en Korman vond ik erg leuk als de bad guy. Hij krijgt ook leuke teksten. Het laatste gedeelte waarin de vierde wand wordt doorbroken is tamelijk geniaal, vooral als je je bedenkt hoeveel origineler zoiets destijds was.