The Twelve Chairs (1970)

Alternatieve titel: The 12 Chairs

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Mel Brooks
met Ron Moody, Frank Langella en Dom DeLuise

De schoonmoeder van Ippolit Vorobyaninov (Ron Moody) vertelt hem op haar sterfbed, dat zij, vlak voor de revolutie, haar kostbare juwelen heeft verstopt in één van haar twaalf eetkamerstoelen. Ostap Bender (Frank Langella) ontfutselt Vorobyaninov dit geheim en begint samen met hem aan een zoektocht naar de stoelen, die na de revolutie staatseigendom werden en toen zijn verdwenen. Ondertussen is echter ook pater Fyodor (Dom DeLuise), die het geheim tijdens het toedienen van het laatste sacrament is te weten gekomen, op zoek naar de schat.

Altijd al willen zien.

Ik snap werkelijk geen lor van de lage waardering hier op MovieMeter. Misschien is dit niet Brooks' beste, maar dit is toch zeker een bijzonder vermakelijke film. De Sovjet Unie wordt een beetje op de hak genomen, maar dat is gezien het jaartal niet zo verwonderlijk. En verder toont de film een heerlijk gekleurd en vooral ongenuanceerd en karikaturaal beeld van de Russische cultuur, natuurlijk voorzien van fantastische humor, zoals we van Brooks gewend zijn.

Na de zoveelste mislukking probeert Ostap Bender kalm te blijven en zegt:
- Remember the famous Russian proverb: "The hungrier you get, the tastier the meal."
- On the other hand, the French have a proverb: "MERDE!!"

avatar van cheyenne1
Deze film is zo geweldig.!!