History of the World: Part I (1981)

geregisseerd door Mel Brooks
met Mel Brooks, Dom DeLuise en Madeline Kahn

In een aantal sketches wordt de draak gestoken met verschillende periodes uit de geschiedenis van de mensheid, zoals de tijd van de holbewoners, de Romeinse tijd en de Franse Revolutie.

avatar van Boenga
Bantavoer schreef:
Young Frankenstein ken ik weer niet.

Zeker wel proberen, zou ik zeggen. Scoort opmerkelijk beter op IMDB dan hier, en heeft 2 Oscarnominaties en een paar awards gekregen...

avatar van alexspyforever
Vond deze vroeger helemaal geweldig. Jammer genoeg vind ik nu enkel het begin van de film in de oertijd nog leuk. Daarna wordt het allemaal een stuk minder, zijn het meer van die flauwe woordgrapjes of van die vulgaire humor. Die van de Franse Revolutie vond ik echt een afknapper. Mel Brooks heeft leukere dingen gedaan zoals "Spaceballs".

avatar van RuudC
Oh, oh, oh, wat een miskleun zeg! Wat had ik toch goede herinneringen aan deze film en wat is de herziening tegengevallen. Slechts een handvol grappen die een glimlach opwekken, maar Mel Brook's humor is hier ongelooflijk zwak. Het begon aardig met de prehistorie en de Romeinse tijd, maar de rest is een regelrechte aanfluiting. De hints naar het nooit verschenen tweede deel zijn misschien nog wel het leukste.

Brooks kiest wel erg vaak voor makkelijke grappen en vaak ligt het wel erg voor de hand. Mozes die met 15 geboden van de berg komt, is misschien wel een van zijn beste, maar de rest is veel en veel te flauw. Alsof je naar een studentenprojectje zit te kijken. De hoop op historisch doordachte grappen verdween al met de pissende kunstcriticus. Het musicallied dat de Spaanse Inquisitie moet voorstellen, heb ik zelfs overgeslagen. Ik trok het gewoon niet. En nu geeft Mel Brooks zichzelf wel vaak een rol, maar ditmaal zo prominent dat het gewoon beschamend is.

avatar van PEN15
Met degenen die deze film tijdens geschiedenislessen hebben moeten zien heb ik eerder medelijden.

Dusdanig ongrappig dat het bijna tot kunst wordt verheven. Ik zou toch érgerns om moeten kunnen lachen, het is een keer gelukt, maar misschien was dat niet de bedoeling. Als dat uitkeringkantoor Mel Brooks een Bullshit artist noemt is dat toch eerlijk gezegd een terechte opmerking!!

Hij speelt de koning van Frankrijk met nog een merkwaardige dubbelrol ook, heeft hij een groot ego of niet?

Overigens moest ik twee keer kijken om te zien dat hij ook nog de rol van Moses speelde!

avatar van Left4Dead
Oei, kijkvoer dat je zelf varkens niet gunt. De humor is zo plat en puberaal dat je jezelf afvraagt of zelfs Amerikanen hier om konden/kunnen lachen.
Slechts enkele momenten dat er "gelachen" kon worden.

MaartenTuinstra
Best leuk, maar briljant is het nergens.

Het acteerwerk is niet hoogstaand, de grappen evenmin. Maar ach, ik heb genoeg gelachen, dus hij scoort een nipte voldoende.

avatar van Duke Nukem
Hoewel sommige grappen minder waren, heb ik mij toch goed vermaakt met deze komedie. Madeline Kahn was zoals altijd super. De beste delen waren het stuk over de Franse Revolutie en het stuk over het Laatste Avondmaal.

Comicus: "Alright, alright... Jesus!"
Jezus: "Yes?"
Comicus: "What?"
Comicus: "What?"
Jezus: "Yes?"
Comicus: "Jesus!"
Comicus: "Yes?"
Jezus: "What?"
Comicus: "No, YOU said what!"