• 8.344.402 stemmen

History of the World: Part I (1981)

Komedie / Historisch | 92 minuten

Genre: Komedie / Historisch

Geregisseerd door: Mel Brooks

Met onder meer: Mel Brooks, Dom DeLuise en Madeline Kahn

Releasedatum: 29 oktober 1981

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot History of the World: Part I

"Ten million years in the making. The truth, the whole truth, and everything, but the truth!"

In een aantal sketches wordt de draak gestoken met verschillende periodes uit de geschiedenis van de mensheid, zoals de tijd van de holbewoners, de Romeinse tijd en de Franse Revolutie.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Boenga

Boenga

• 2083 berichten

Bantavoer schreef:

Young Frankenstein ken ik weer niet.

Zeker wel proberen, zou ik zeggen. Scoort opmerkelijk beter op IMDB dan hier, en heeft 2 Oscarnominaties en een paar awards gekregen...

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19848 berichten

Vond deze vroeger helemaal geweldig. Jammer genoeg vind ik nu enkel het begin van de film in de oertijd nog leuk. Daarna wordt het allemaal een stuk minder, zijn het meer van die flauwe woordgrapjes of van die vulgaire humor. Die van de Franse Revolutie vond ik echt een afknapper. Mel Brooks heeft leukere dingen gedaan zoals "Spaceballs".

avatar van RuudC

RuudC

Oh, oh, oh, wat een miskleun zeg! Wat had ik toch goede herinneringen aan deze film en wat is de herziening tegengevallen. Slechts een handvol grappen die een glimlach opwekken, maar Mel Brook's humor is hier ongelooflijk zwak. Het begon aardig met de prehistorie en de Romeinse tijd, maar de rest is een regelrechte aanfluiting. De hints naar het nooit verschenen tweede deel zijn misschien nog wel het leukste.

Brooks kiest wel erg vaak voor makkelijke grappen en vaak ligt het wel erg voor de hand. Mozes die met 15 geboden van de berg komt, is misschien wel een van zijn beste, maar de rest is veel en veel te flauw. Alsof je naar een studentenprojectje zit te kijken. De hoop op historisch doordachte grappen verdween al met de pissende kunstcriticus. Het musicallied dat de Spaanse Inquisitie moet voorstellen, heb ik zelfs overgeslagen. Ik trok het gewoon niet. En nu geeft Mel Brooks zichzelf wel vaak een rol, maar ditmaal zo prominent dat het gewoon beschamend is.

avatar van PEN15

PEN15

Met degenen die deze film tijdens geschiedenislessen hebben moeten zien heb ik eerder medelijden.

Dusdanig ongrappig dat het bijna tot kunst wordt verheven. Ik zou toch érgerns om moeten kunnen lachen, het is een keer gelukt, maar misschien was dat niet de bedoeling. Als dat uitkeringkantoor Mel Brooks een Bullshit artist noemt is dat toch eerlijk gezegd een terechte opmerking!!

Hij speelt de koning van Frankrijk met nog een merkwaardige dubbelrol ook, heeft hij een groot ego of niet?

Overigens moest ik twee keer kijken om te zien dat hij ook nog de rol van Moses speelde!

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Oei, kijkvoer dat je zelf varkens niet gunt. De humor is zo plat en puberaal dat je jezelf afvraagt of zelfs Amerikanen hier om konden/kunnen lachen.

Slechts enkele momenten dat er "gelachen" kon worden.

avatar van MaartenTuinstra

MaartenTuinstra

Best leuk, maar briljant is het nergens.

Het acteerwerk is niet hoogstaand, de grappen evenmin. Maar ach, ik heb genoeg gelachen, dus hij scoort een nipte voldoende.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Hoewel sommige grappen minder waren, heb ik mij toch goed vermaakt met deze komedie. Madeline Kahn was zoals altijd super. De beste delen waren het stuk over de Franse Revolutie en het stuk over het Laatste Avondmaal.

Comicus: "Alright, alright... Jesus!"
Jezus: "Yes?"
Comicus: "What?"
Comicus: "What?"
Jezus: "Yes?"
Comicus: "Jesus!"
Comicus: "Yes?"
Jezus: "What?"
Comicus: "No, YOU said what!"

avatar van jono

jono

In History of the World: Part I worden er diverse tijdsperioden op de hak genomen. De film begint in de tijd van de holbewoners, daarna komen achtereenvolgens het Romeinse rijk, de Spaanse Inquisitie en als laatste de Franse revolutie aan de beurt. De plot slaat nergens op: het is anderhalf uur lang onbenullige kolder. Zo nu en dan wordt het zelfs te banaal voor woorden. Er zijn slechts een handvol grappen die een glimlach opwekken, maar over het algemeen is het allemaal erg flauw. Indertijd was het misschien allemaal erg grappig, maar dit heeft de tand des tijds duidelijk niet doorstaan.

De film eindigt overigens met een hilarische teaser van History of the World: Part II, die er echter nooit zou komen. En dat is eigenlijk meest geslaagde grap van de film. 2,5*

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Haha wat een onleuke film en dat was die toen ook al.

avatar van rep_robert

rep_robert

Krijg spontaan zin in deze film nu