High Anxiety (1978)

Alternatieve titel: Hoge Nood

Komedie / Thriller

geregisseerd door Mel Brooks
met Mel Brooks, Madeline Kahn en Cloris Leachman

Dokter Richard Thorndyke wordt aangesteld bij het Psychoneurisch Instituut voor de zeer, zeer nerveuzen. Hij ontdekt dat er iets niet in de haak is. Hierom wordt hem een moord in de schoenen geschoven. Om zichzelf van alle blaam te zuiveren moet hij zijn eigen neurose overwinnen: High Anxiety. De film is een hommage aan de films van Alfred hitchcock en bevat vele parodien op beroemde Hitchcock films.

avatar van petey
Vooral de birds parodie is enorm flauw, maar ik moest er toch om lachen.

avatar van Purmerend
En dan het zoeken naar woorden bij die bijeenkomst met die twee kinderen. Voor borsten, vagina en penis.
Leuk dat gestuntel. 2,5*

avatar van Quentin
Totaal niet grappig die Mel Brooks, History of the World was ook al zo ongrappig ....... 1 *

avatar van aSMoDeuS
Purmerend schreef:

JUIST het slechtste en USA preutste stuk...

flauwe kolder waar je van moet houden.

love it!!

avatar van dvdfreak123
Vind deze best tof geen super-film ofzo maar toch best vermakkelijk

avatar van geejeetje
Tijdens de begintitel van de film viel het me al op dat Mel Brooks zovaak voorkomt in de titeling. En tijdens de film zelf begon ik me op een gegeven moment enorm te irriteren aan het steeds weer herhalen van dezelfde soort grappen, en het acteren van Brooks. Mocht je in een enorm melige bui zijn dan is deze film misschien wel even leuk om de tijd te doden.
Maar verwacht vooral geen goed uitgewerkt verhaal.

avatar van wwelover
Weer een geweldige Mel Brooks film. Wellicht één van de beste. En dat zal waarschijnlijk alleen maar beter worden naarmate ik meer films van Hitchcock heb gezien aangezien ik neit alle parodiën begreep, maar wel grappig vond.
Het is weer een belachelijk verhaal met veel flauwe elementen, maar o zo leuk. En Mel Brooks is weer heerlijk bezig. Wat een geweldige vent is dat zeg.

avatar van chiel
Maar wat een fantastisch komediënne was Madeline Kahn toch! Zie hier: YouTube - High Anxiety (1977): Madeline Kahn & Mel Brook

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een leuke Mel Brooks film die de films van Hitchcock op de hak neemt,
maar toch vond ik de film op sommige punten een beetje inzakken, de stukjes van Hitchcock waren erg grappig maar volgde elkaar soms net iets te traag op.
Niet te min een leuke grappige film, maar hier had zeker meer in gezeten.
3,5 sterren.

Dick2008
Dit vind ik echt geen leuke film, en volgens mij vond ik die Mel Brooks-film vroeger ook al niet leuk. Soort humor die je moet liggen, erg overdreven, met toch wel wat vervelende types erin. Het idee zo'n Hitchcock-parodie, met Psycho, The Birds..... is op zich leuk, maar erg voorspelbaar en niet goed uitgewerkt. Nu ik deze nog eens heb gezien van Brooks zal ik het daar maar bij laten. Intussen waarschijnlijk flink gedateerd maar bovenal gewoon nog steeds erg flauw.1.0

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mindere Mel.

Dat regisseur Mel Brooks na Blazing Saddles en Young Frankenstein niet meer dat niveau heeft kunnen halen zal door vrijwel niemand worden ontkend. Een totale mislukking is High Anxiety nu ook weer niet geworden. Maar op een paar flauwe Hitchcock-referenties, een aardige Kahn en een grappige persiflage op Sinatra (de titelsong) na, valt er hier verder bar weinig te halen.

Onvoldoende.

avatar van Betamax
Een klasieker onder de Mel Brooks films.
Niet zo goed als Blazing saddles maar omdat Cloris Leachman er in mee spelde leek hij wel wat op Young Frankenstein.
Cloris speelde vrijwel dezelfde rol.
In het echt is ze trouwens niet zo'n lelijk mormel.

avatar van Left4Dead
Mel Brooks zijn enorme flauwe grappen gaan maar door en door en door en..............
Dit was echt de laatst die ik ga zien van de man.

Aardige film over een psychiater die de leiding krijgt over een groot psychiatrisch ziekenhuis. Het plot is uiterst simpel, maar weet de film genoeg gaande te houden. De grappen die aan het plot gerelateerd zijn, zijn wel leuk. Maar de film is op zijn grappigst wanneer er de draak wordt gestoken met de films van Alfred Hitchcock.