ad

Met onder meer: Mel Brooks, Madeline Kahn en Cloris Leachman

Releasedatum: 7 september 1978

• Google Play Bekijk via Google Play

Over High Anxiety

"The Master of Comedy takes on The Master of Suspense!"

Dokter Richard Thorndyke wordt aangesteld bij het Psychoneurisch Instituut voor de zeer, zeer nerveuzen. Hij ontdekt dat er iets niet in de haak is. Hierom wordt hem een moord in de schoenen geschoven. Om zichzelf van alle blaam te zuiveren moet hij zijn eigen neurose overwinnen: High Anxiety. De film is een hommage aan de films van Alfred hitchcock en bevat vele parodien op beroemde Hitchcock films.

imageimageimageimageimageimageimage

Cocker Spaniel

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

Vooral de birds parodie is enorm flauw, maar ik moest er toch om lachen.

avatar van Purmerend

Purmerend

En dan het zoeken naar woorden bij die bijeenkomst met die twee kinderen. Voor borsten, vagina en penis.

Leuk dat gestuntel. 2,5*

avatar van Quentin

Quentin

Totaal niet grappig die Mel Brooks, History of the World was ook al zo ongrappig ....... 1 *

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Purmerend schreef:

JUIST het slechtste en USA preutste stuk...

avatar van elry

elry

flauwe kolder waar je van moet houden.

love it!!

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Vind deze best tof geen super-film ofzo maar toch best vermakkelijk

avatar van geejeetje

geejeetje

Tijdens de begintitel van de film viel het me al op dat Mel Brooks zovaak voorkomt in de titeling. En tijdens de film zelf begon ik me op een gegeven moment enorm te irriteren aan het steeds weer herhalen van dezelfde soort grappen, en het acteren van Brooks. Mocht je in een enorm melige bui zijn dan is deze film misschien wel even leuk om de tijd te doden.

Maar verwacht vooral geen goed uitgewerkt verhaal.

avatar van wwelover

wwelover

• 2072 berichten

Weer een geweldige Mel Brooks film. Wellicht één van de beste. En dat zal waarschijnlijk alleen maar beter worden naarmate ik meer films van Hitchcock heb gezien aangezien ik neit alle parodiën begreep, maar wel grappig vond.

Het is weer een belachelijk verhaal met veel flauwe elementen, maar o zo leuk. En Mel Brooks is weer heerlijk bezig. Wat een geweldige vent is dat zeg.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Maar wat een fantastisch komediënne was Madeline Kahn toch! Zie hier: YouTube - High Anxiety (1977): Madeline Kahn & Mel Brook

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Een leuke Mel Brooks film die de films van Hitchcock op de hak neemt,

maar toch vond ik de film op sommige punten een beetje inzakken, de stukjes van Hitchcock waren erg grappig maar volgde elkaar soms net iets te traag op.

Niet te min een leuke grappige film, maar hier had zeker meer in gezeten.

3,5 sterren.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dit vind ik echt geen leuke film, en volgens mij vond ik die Mel Brooks-film vroeger ook al niet leuk. Soort humor die je moet liggen, erg overdreven, met toch wel wat vervelende types erin. Het idee zo'n Hitchcock-parodie, met Psycho, The Birds..... is op zich leuk, maar erg voorspelbaar en niet goed uitgewerkt. Nu ik deze nog eens heb gezien van Brooks zal ik het daar maar bij laten. Intussen waarschijnlijk flink gedateerd maar bovenal gewoon nog steeds erg flauw.1.0

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Mindere Mel.

Dat regisseur Mel Brooks na Blazing Saddles en Young Frankenstein niet meer dat niveau heeft kunnen halen zal door vrijwel niemand worden ontkend. Een totale mislukking is High Anxiety nu ook weer niet geworden. Maar op een paar flauwe Hitchcock-referenties, een aardige Kahn en een grappige persiflage op Sinatra (de titelsong) na, valt er hier verder bar weinig te halen.

Onvoldoende.

avatar van Betamax

Betamax

Een klasieker onder de Mel Brooks films.

Niet zo goed als Blazing saddles maar omdat Cloris Leachman er in mee spelde leek hij wel wat op Young Frankenstein.

Cloris speelde vrijwel dezelfde rol.

In het echt is ze trouwens niet zo'n lelijk mormel.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Mel Brooks zijn enorme flauwe grappen gaan maar door en door en door en..............

Dit was echt de laatst die ik ga zien van de man.

scorsese

Aardige film over een psychiater die de leiding krijgt over een groot psychiatrisch ziekenhuis. Het plot is uiterst simpel, maar weet de film genoeg gaande te houden. De grappen die aan het plot gerelateerd zijn, zijn wel leuk. Maar de film is op zijn grappigst wanneer er de draak wordt gestoken met de films van Alfred Hitchcock.

avatar van teigertje

teigertje

Blijft een fantastische komedie met een knipoog naar de Hitchcock films.

Mel Brooks die zich kan meten als een van de beste komedie acteurs aller tijden.

avatar van Collins

Collins

De film opent prominent met de mededeling ‘This film is dedicated to the Master of Suspense Alfred Hitchcock’. Van Brooks die zich parodisch laat inspireren door films van Hitchcock, mag je dan iets hilarisch verwachten. Materiaal genoeg. Het Brooks echter niet gelukt om een lekkere parodie te maken. Om High Anxiety een slechte film te noemen gaat net iets te ver, maar heel veel beter dan slecht is ie niet.

High Anxiety is geen opeenvolging van verhaspelde scènes uit films van Hitchcock. De film volgt een eigen dwaze verhaallijn die wordt opgeleukt met verhaspelde scènes uit films van Hitchcock. Die vorm werkt op zich goed. Het is alleen zo dat personages en gebeurtenissen binnen het basisverhaaltje zo krampachtig grappig worden weggezet dat de humoristische waarde ervan laag is.

Daarnaast zijn de geparodiëerde scènes slechts sporadisch grappig. Overbekende scènes uit The Birds en Psycho worden door Brooks weinig origineel en erg flauw verhaspeld. Veel leuker zijn de subtielere verwijzingen. Zoals de camera die onder een glazen tafel is gepositioneerd en moeite heeft om de personages aan de andere kant van het glazen blad te vangen. Een verwijzing naar de merkwaardige cameraposities die Hitchcock hanteert, vermoed ik. Of zoals de camera die zich naar een venster toe beweegt maar niet tijdig stopt. Een knipoog naar de openeningsscène van Psycho. Leuk.

Helaas worden dergelijke leuke scènes dan weer gevolgd door vervelende scènes die dat goede gevoel genadeloos om zeep helpen. Denk hier bijvoorbeeld aan Mel Brooks die in een Frank Sinatra parodie de titelsong ten gehore brengt.

De aankleding van de film is mooi en sfeervol. Of het nu een hotel is, een krankzinnigengesticht of een vuurtoren op een klif, de lokaties zouden zo uit een Hitchcock film geplukt kunnen zijn. De muziek die onder de sfeervolle lokatiebeelden is gezet, klinkt onheilspellend en brengt een vleugje suspense in de film. Niets komisch’aan, maar gewoon goed gedaan.

Het zijn deze details en een enkele grappige scène die de film enigszins vermakelijk houden.

High Anxiety viel me tegen.