The Producers (1968)

geregisseerd door Mel Brooks
met Zero Mostel, Gene Wilder en Kenneth Mars

Theaterproducenten Max Bialystock en Leo Bloom hebben een manier gevonden om rijk te worden. Ze moeten daarvoor een gegarandeerde flop produceren. Na lang zoeken vinden ze eindelijk een script dat slecht genoeg is voor hun plannen...

mjk87 schreef:
T
En daarnaast blijkt eens te meer dat je eigenlijk geen grappen kan maken over Hitler. Niet om ethische redenen, maar vooral omdat je vaak op types van foute Duitsers en karikaturen uitkomt. Het is niet grappig, niet origineel en niet leuk.

Origineel was het sowieso. (En leuk ook, trouwens)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Viel me nogal tegen. Iets leuker dan Blazing Saddles, dat ik eerder heb gezien, maar vond het slechts bij vlagen echt leuk. De aardigste stukken zitten in het begin en natuurlijk tijdens de uitvoering. Maar ik ben bang dat ik de conclusie kan trekken dat ik weinig heb met Mel Brooks-komedies

avatar van wwelover
Opnieuw genoten van Mel Brooks. Geweldige regisseur, die me altijd weten te pakken met zijn gevoel van humor. Heb ook na het zien van deze versie, de remake met een halve * verlaagd. Niet dat die slecht was, alleen toch iets minder dan het origineel. Het verhaal is briljant bedacht, en de musical zelf is natuurlijk te belachelijk voor woorden maar daarom zo grappig. Ik vind het ook wel prettig dat in tegenstelling tot de remake niet zoveel werd gezongen.

De cast is echt super. Met natuurlijk Gene Wilder die ver boven iedereen uitsteekt, wat een briljante acteur. Een ook de rest van de cast erg leuk, allemaal beter dan de remake acteurs. Alleen Will Ferrel vond ik de re-make net zo leuk als Kenneth Mars.

Schitterende en banale momenten wisselen elkaar of in deze Mel Brooks komedie die samenvattend nogal wat druk doet om te zeggen hoe oppervlakkig alles in elkaar zit. De muzikale scènes zijn veruit de beste uit de film, gewild of ongewild.
Beetje ontgoochelend.

avatar van Legan
Vermakelijk met opvallende kleuren en vooral erg sfeervol, wat voor mij gelijk het grootste pluspunt is. De beste scène vond ik de audities, terwijl de uiteindelijke uitvoering teleurstellend was. In plaats van flauw en melig had ik wel wat meer cynische, scherpere, venijnigere humor verwacht. Qua cast steekt natuurlijk Wilder met kop en schouders boven iedereen uit en het verhaal zelf is uitstekend. En toch is het niet wat ik had gehoopt. Zoals ik al eerder aangaf, soms te flauw en melig i.p.v. lekkere scherpe humor.

avatar van Chimpz
Nee, niet de nieuwere, flauwere film van Will Ferrell. Wel het debuut van Mel Brooks die later verder ging met grootse films als Robin Hood: Men in Tights, Spaceballs, Young Frankenstein en Blazing Saddles. Dit was één van de Mel Brooks films die ik nog niet gezien had, en het is hier iig al duidelijk wat voor een komisch genie het is. Gespeeld door Zero Moster en Gene Wilder, in een film vol (je zou het toch niet verwachten in een film van '68, net als de grote 'nigger'-film Blazing Saddles) nazigrappen. Een broadway-toneelstuk over die deugniet van een Hitler en al zijn kwajongensstreken. Met memorabele quotes als "Don't be stupid, be a smarty, come and join the Nazi party", of het geniale muzikaal nummer "Springtime for Hitler and Germany, Winter for Poland and France". Iig zeer goed, net zoals zowat alles van Mel Brooks.

avatar van Friac
De film kwam me iets te gedateerd over en eigenlijk vond ik de humor - behalve tijdens de uitvoering van "Springtime for Hitler" - bijzonder flauw. Maar goed, tijdens "Springtime for Hitler" heb ik dankzij de fenomenale "LSD" wel enkele keren moeten lachen en met plezier naar het scherm gestaard. Het is vooral wegens mijn liefde voor Curb Your Enthusiasm (waarbij in de vierde reeks gefocust wordt op The Producers) dat ik blij ben deze film gezien te hebben, maar voorts was het me te flauw. Lauwe 3*

avatar van Vinokourov
Na het zien van zijn debuut The Producers, heb ik besloten Mel Brooks toch maar een matige filmmaker te vinden. Blazing Saddles is een leuke lollerfilm, Spaceballs gaat ook nog wel, maar dit viel enkel tegen. Zero Mostel (stoere naam!) en Gene Wilder gaan een theaterflop produceren om veel geld binnen te verdienen (jaja ) en doen dat met een controversiële musical. Het nummer 'Springtime for Hitler and Germany' is het hoogtepunt van de film, de rest eromheen ben ik zo vergeten, laat staan dat het grappig was.

avatar van Quentin
Gister bij de Cinematek op 35mm - zeer slechte print helaas - herzien, maar heb de film met een volle * moeten verlagen. Eerste helft voldeed nochtans aan mijn verwachtingen, maar halverwege zakt de boel helemaal in. kleine 3*

avatar van Spetie
Het scenario van the Producers is erg origineel. Op basis van dat gegeven had ik het idee, dat dit nog weleens leuk zou kunnen worden, ook al vond ik de twee eerdere films, die ik tot nu toe van Mel Brooks zag, beiden verre van geweldig.

Helaas gaat het na een aardige start toch al vrij snel mis. Het nummer "Springtime for Hitler" is zeker het hoogtepunt en qua onderwerp was het voor die tijd ook nog best gedurfd. Anno 2014 is de humor toch best wel gedateerd te nomen en op een enkel geslaagd moment na, vaak nogal flauw en niet echt leuk.

Jammer, maar ik ben bang dat ik de humor van Brooks niet echt kan waarderen. Het ligt mij duidelijk niet zo. Ik ben alleen nog wel een klein beetje nieuwsgierig naar Young Frankenstein, maar het zou goed kunnen dat ik daarna wel helemaal klaar ben met zijn films.

avatar van Prinz
Allesbehalve grappig.

avatar van John Milton
Brooks moet je echt een beetje liggen, heb ik het idee. En dat doet hij mij niet helemaal. Ik vond Men in Tights weinig aan en History of The World zefs best vervelend. Young Frankenstein was wel een krappe voldoende. Tot op zekere hoogte gelden de meeste bezwaren bij die films ook hiervoor (melig, flauw, geschreeuw) maar er zijn hier toch wel uiterst komische momenten en een scène als Springtime for Hitler is toch wel zo fenomenaal dat hij The Producers voor mij net van die zes naar de zeven trekt.

avatar van Loochenaar
Niet de hele duur consistent en de moeite waard, maar de musical zeer zeker wel. Wat een spektakel. Als je als Joodse regisseur het oorlogstrauma en de showwereld zo ridiculiseert, heb je een film gemaakt die staat als een huis. Ook al is het een bungalow zoals deze schmierende comedy. Door zichzelf voor lul te zetten, toont Brooks een eigenschap die filmmakers, naar mijn smaak te weinig hebben en doordat hij de populaire cultuur belachelijk maakt in een populaire cultuuruiting getuigt dat hij ballen had.
Zijn verhaal over Byalistock, de luie maar op geld beluste producer, is uiteraard een aanklacht tegen de films en musicals uit die tijd. Dat de luie regisseur in kwestie van 'The Producers' zelfs bewust een flop maakt met het populaire musicalgenre en het verdrukte onderwerp 'de oorlog' is het summun. Ben je fout na de oorlog als je na de oorlog lacht met de oorlog? Is op zich een interessante vraag die als bijzaak lijkt te dienen in deze film.

Goed, voor de kijker van nu is de film misschien lichtelijk gedateerd vanwege de stereotype personages, maar om dat nou als minpunt te bestempelen bij een Mel Brooks-film, is kinderachtig. Ik heb in ieder geval genoten van de dynamiek tussen Gene Wilder en Zero Mostel. En op onverwachte tijden neurie ik per ongeluk het deuntje van "Springtime for Hitler and Germany".

Matige film waarin een theaterproducent juist geld denkt te verdienen als hij een flop op het toneel brengt. Een leuk en origineel gegeven dat vooral tijdens de eerste helft wel grappig is. De humor is wel wat belegen en de film heeft in zijn geheel de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Zero Mostel en Gene Wilder doen het wel leuk samen. Net geen 3.0 sterren.

Deze Komedie film werd na aanleiding van het overlijden van de Amerikaanse film acteur en komiek Gene Wilder (die in deze film zijn eerste hoofdrol speelt), gisteren tijdens het live televisieprogramma "De Wereld Draait Door" aanbevolen door komiek Marc-Marie Huijbregts en daarom heb ik deze film dan ook bekeken. Ondanks dat deze film behoorlijk gedateerd (toen was ik zelfs nog niet geboren) is en inmiddels ook wat oubollig overkomt, heb ik me wel goed vermaakt met deze Komedie film, die naarmate het verhaal vordert ook steeds leuker wordt met als hoogtepunt het theaterstuk op Broadway over Adolf Hitler welke schitterend in beeld (zelfs wat sexy) en geluid (o.a. geweldig was het liedje en de uitvoering erop van "Lente voor Hitler en Duitsland en winter voor Polen en Frankrijk") werd gebracht en ook best grappig was.

In dit leuke verhaal draait het om de egoïstische (tevens leugenaar en bedrieger) theaterproducent Max Bialystock (zeer leuk gespeeld door Zero Mostel), die omgaat met verschillende oude vrouwen voor geld, die samen met boekhouder Leo Bloom (ook zeer leuk gespeeld door Gene Wilder), die de boekhouding van Max Bialystock komt controleren, via bedrog een manier vinden om snel rijk te worden. Ze moeten daarvoor een gegarandeerde theater flop produceren en na lang zoeken vinden, mede door advies en hulp van de Duitser Franz Liebkind (leuk gespeeld door Kenneth Mars) die continue rondloopt met een staalhelm, ze die in de vorm van een theaterstuk over Adolf Hitler. Echter i.p.v. een flop, draait het uit op een groot succes, met alle gevolgen (financieel) van dien voor Max en Leo.

Max: hoeveel procent kan er in totaal zijn ?
Leo: Je kunt maar 100 procent verkopen.
Max: hoeveel procent hebben we van "Lente voor Hitler" verkocht ?
Leo: 25.000 procent.
Max: Godallemachtig

Het duurt eventjes voordat de film opgang komt en dat komt mede door de lange 20 minuten durende opening van het verhaal, waarbij de hoofdrolspelers Max Bialystock en Leo Bloom op een wel leuke manier worden geïntroduceerd. Als de film eenmaal opgang komt, is het best genieten tot de laatste minuut en valt er ook regelmatig wat te (glim)lachen zoals de eerste kennismaking (na circa 30 minuten) met de Duitse auteur Franz Liebkind die helemaal lyrisch is over Adolf Hitler, de auditie (na circa 45 minuten) voor een geschikte Adolf Hitler (die ze uiteindelijk vinden in Lorenzo St. DuBois, ook wel L.S.D genoemd wat destijds een populaire drug was, die gespeeld werd door Dick Shawn) en natuurlijk het eerder genoemde theaterstuk (na circa 60 minuten) over Adolf Hitler. Het einde waarbij Max en Leo na een rechtszaak (ondanks een mooie speech van Leo over Max) uiteindelijk in de gevangenis belanden en daar ook vrolijk verder gaan met het produceren van een theaterstuk (met de titel "Gevangenen van de liefde") en daarbij gevangenen en gevangenispersoneel bedriegen om rijk te worden, was best leuk.

Omdat de film ook maar iets van 85 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg en weet hij ook te vermaken. Hoewel de film inmiddels bijna 50 jaar oud is, werd wel alles fraai in beeld gebracht en vooral het theaterstuk over Adolf Hitler met zijn mooie decors en schitterende kostuums die de mannen en vrouwen daarbij dragen. De cast doet het goed en leuk en het is vooral genieten van de hoofdrolspelers Zero Mostel (al een behoorlijke tijd geleden overleden) en Gene Wilder. Ook de overige cast deed het goed en Lee Meredith in het korte rolletje van Ulla, vond ik een fraaie verschijning om naar te kijken en vooral als ze van Max moet werken (wat inhoudt dat ze moet dansen) .

Gewoon een leuke ouderwetse Komedie film waarin genoeg te (glim)lachen valt en die tevens weet te vermaken. Buiten dat Gene Wilder voor het eerst een hoofdrol speelt in een film, was dit tevens de eerste film geproduceerd door de bekende regisseur Mel Brooks.

avatar van Gh8st
Aardige komedie, maar had er toch wat meer van verwacht. Het werken naar het toneelstuk toe is eigenlijk maar kort, terwijl er volgens mij wat meer leuke momentjes uitgehaald konden worden. Nu gebeurt er eigenlijk helemaal niet zo gek veel. Het gedeelte waar het stuk daadwerkelijk uitgevoerd wordt is het uiteindelijk het leukst en daaromheen zitten een paar grappige stukjes, maar ook genoeg dat me niet veel deed.

avatar van Left4Dead
Mel Brooks, dit was echt het laatste gedrocht van de man die ik gezien heb. Ik heb echt helemaal niets met de mentale marteling dat Brooks humor genoemd wordt. Ook dit theatraal lomp stuk filmwerk van de man schoot me in het verkeerde keelgat. Er was dan ook geen enkel moment die maar een glimp van een glimlach op mijn gezicht deed toveren. De humor is gewoon gedateerd en het acteerwerk tegen het kinderlijke aan.

Nooit weer een Brooks voor mij, niet aan mij besteed.