• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.056 gebruikers
  • 9.374.305 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Theunissen

• 12271 berichten
  • 5514 stemmen

Kondoro schreef:

Deze wil ik ook nog erg graag zien. Lijkt me interessant.

Doe moet je ook gaan zien, die is inderdaad interessant en is ook echt wat voor jou.

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

8 Christine (1983)

RW - 110 min. ( totaal : 749 )

Black Cap : Trash ( 4 ) Totaal : 23

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Christine.jpg

Tijd voor een rewatch !

De reden lag vooral door de hoge notering tijdens de Top 300 Horrorchallenge want deze film had plaats 41 bereikt. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid naar deze film terug op, vooral dat het ook heel lang geleden was dat ik deze film nog had gezien. Zelfs een score of een review was hier op moviemeter nog niet aan de orde gekomen. Het is een leuke rewatch geworden want veel wist ik er toch niet meer van. Het verhaal (gebaseerd op novel van Stephen King ) wordt goed opgebouwd en heeft ook aandacht voor de verschillende personages. Maar de ster van de film is toch wel Christine, een schitterende wagen met duivelse krachten. Er passeren een paar knappe shots en de film heeft een heerlijk sfeertje aangedikt door de aanwezige muziek. Een film met een cultstatus die nog steeds heerlijk wegkijkt. Voor mij uiteindelijk geen topper, maar wel een goeie film. 7,5/10

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

Sleepy Hollow (1999) - MovieMeter.nl

2

FTV 4*

Leuke film met een goede rol van Depp. Na het zien van deze film mis ik Depp eigenlijk best wel als A Lister met sterke rollen.

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

Dracula (1992) - MovieMeter.nl

1

FTV

3.5*

Sfeervol in kaart gebracht. De film staat nog steeds als een huis alleen ik irriteerde me wel aan het Beatrix kapsel van de oude Oldman

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

7. Escape Room (2019)

FTV - 99 minuten (Green cap: 535 + 99 = 634 punten)

Black cap: / (Totaal: 17 punten)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYWIyYzc4NTktNGE3ZC00MTg5LWExOTYtMGQ1MzkzNTVmYjQyXkEyXkFqcGdeQW1yb3NzZXI@._V1_.jpg

Ok over het horrorlabel kunnen we discussiëren maar ik moet zeggen dat deze film best wel spannend was en mij van begin tot eind heeft geboeid. Ik ben dus blij dat men oa Noodless denk ik heeft aangeraden en niet die 2 anderen uit 2017. Deze film is eigenlijk wat Cube had moeten zijn. Cube had hetzelfde concept alleen door budgettaire redenen speelde het zich in steeds dezelfde 2 of misschien 3 kamertjes af terwijl de illusie werd gewekt dat het om een groot bouwsel ging van kubusvormige ruimtes. Het ontaardde dan ook in de gebruikelijk en voorspelbare conflicten waarbij de deelnemers elkaar naar het leven stonden en de 'traps' bijzaak werden. In Escape Room zijn er ook wel conflicten maar uiteindelijk blijkt er slechts 1 rotte appel onder de deelnemers te zitten en gaat het vooral om de raadsels op te lossen en de 'traps' te overwinnen door samenwerking. Knap dat er anno 2019 toch nog goede films worden gemaakt.

En nu zie ik dat Noodless er maar 2,5* aan gaf? Wat vond je dan van Cube?

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

9. #Saraitda (2020)

FTV: 98 minuten (832 totaal)

Black cap: - (37 totaal)

https://pixhost.icu/avaxhome/25/8d/007b8d25.jpg

Zoveelste zombie-film. Er wordt niets verkeerds gedaan door de makers. Solide en vermakelijk. Daarentegen brengt het niets nieuws en is het zo voorspelbaar als de neten. Bottom-line: ik heb me geamuseerd, en daar draait het nog altijd om. 3,5*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4890 stemmen

Shaky schreef:

9. #Saraitda (2020)

FTV: 98 minuten (832 totaal)

Black cap: - (37 totaal)

(afbeelding)

Zoveelste zombie-film. Er wordt niets verkeerds gedaan door de makers. Solide en vermakelijk. Daarentegen brengt het niets nieuws en is het zo voorspelbaar als de neten. Bottom-line: ik heb me geamuseerd, en daar draait het nog altijd om. 3,5*

Ook nog vorige week gezien. Spijtig genoeg net voor de aankondiging van deze Challenge, dus kon ik deze niet inbrengen Was niet slecht. Zoals ik het op Twitter verkondigde :

http://movie-freak.be/wp-content/uploads/2020/09/Twitter-Tweet-1.jpg

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

7. Bloodstone: Subspecies II (1993)

RW : 107 minuten (Green cap totaal; 562+ 107= 669)

Black cap: Sequels: 2 (32 + 2= 34 punten)

Persoonlijk waardering 3,5*

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/A1jSKz9SNxL._RI_.jpg

Om een beetje in de mood te komen voor de rest van de franchise, toch nog even het tweede deel herbekeken. Iets wat ik zo goed als niet (meer) doet! Het laat voor mij de magie van de film verdwijnen. Echter deze horen omdat ze tegelijkertijd zij opgenomen ook een beetje bij elkaar. Achter de waardering voor deze film staat ik nog steeds,! Samen met deel 1 is dit nog steeds een fijne Full Moon film.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

8. Bloodlust: Subspecies III (1994)

RW : 83 minuten (Green cap totaal; 669 + 83 = 752)

Black cap: Sequels: 2 (34 + 2= 36 punten)

Persoonlijk waardering 2,5*

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81hJ%2B%2BJF52L._AC_SL1500_.jpg

Zoals het een goede Full Moon Studio's beaamt, wordt elke kans benut om uit hun films zoveel mogelijk geld te kunnen slaan. Zodoende werden er ook niet één maar direct twee vervolgfilms tegelijkertijd opgenomen. Voordeel daarvan is wel dat het verhaal ook echt zich voortzet en niet iets bedenkt om je een reden te geven voor een vervolg. Tja en deze is dus, eh, meer van hetzelfde...

De cast blijft uiteraard ook ongewijzigd. Anders Hove is de Nosferatu-look-A-like vampier Radu, William Shatner's dochter Melanie Shatner is de zus en Denice Duff gaat verder als haar rol van Michelle en we zien meer van… 'Mummy' (ze deed niet veel en was dus ook veel minder leuk) Ze hebben ditmaal gewoon niets anders te doen dan naar de stad Boekarest te gaan en dan terug naar het kasteel, dan terug naar de stad, en dan... Alles wordt uit de film gehaald om maar aan voldoende lengte te komen. Ook de horror is hier nauwelijks aanwezig, het concentreert zich meer op personages en hun problemen. Er werd zelfs een soort actieheld opgevoerd om de kasteelmuur te bestormen om vijf minuten later weer af te voeren.

De film eindigt dan wel weer met de 'subspecies' waar in de titel aan wordt gerefereerd, (en compleet ontbraken in deel 2) dit zijn Caymation- demoontjes die zich vormen uit het bloed van Radu. Deze film is niet verschrikkelijk, maar het lijkt alsof het mosterd na de maaltijd was. Het script had wat meer rekening moeten houden dat er ook twee films werden geschoten. Tja...het resultaat is nu gewoon minder

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein ik heb het gevoel dat je op die black cap aast

Maar uiteindelijk niet zo gek eigenlijk. Je had me op voorhand verteld dat je veel sequels wilde kijken hetgeen mij ook het idee gaf om het als categorie op te nemen.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

alexspyforever schreef:

joolstein ik heb het gevoel dat je op die black cap aast

Maar uiteindelijk niet zo gek eigenlijk. Je had me op voorhand verteld dat je veel sequels wilde kijken hetgeen mij ook het idee gaf om het als categorie op te nemen.

Niet bewust...inderdaad kijk ik sequels en doordat de Critters van gisteren Turkeys waren ging het opeens hard. Had eigenlijk ook verwacht dat Subspecies ook wel Turkeys zouden zijn maar nee die net niet. Wel mooi meegenomen als ik inderdaad ergens de toppositie zal in nemen

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

8. The Descent: Part 2 (2009)

FTV - 94 minuten (Green cap: 634 + 94 = 728 punten)

Black cap: sequel (2) (Totaal: 19 punten)

https://images.dailykos.com/images/591367/large/descent-part-2-the-DI.jpg?1537551179

Het is lang geleden dat ik de eerste film heb gezien. Hoewel het uitgangspunt van het origineel leuk was en lekker mysterieus, hinkte die iets te veel op 2 pistes: is het eerder psychologisch of zijn de monsters echt? Nu dat er een sequel is bestaat er geen twijfel meer. Deze sequel bracht niets nieuws en de verrassing is er van af. Dat hoeft natuurlijk niet want het mysterie en de psychologische tralala hadden we al gehad in deel 1. Fijn dat er nu meer focus kwam te liggen op de monsters. Ok vast komen te zitten in een grot is natuurlijk echte horror maar dat levert naar mijn mening geen boeiende horrorfilm op. Geef mij dit deel maar, to the point en bij momenten lekker goor.

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

Is panic room horror

Theunissen

• 12271 berichten
  • 5514 stemmen

Q Jones schreef:

Is panic room horror

Als het met Helen Hunt was geweest (zoals in "I See You (2019)") dan wel

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/01/07/05/23088962-0-image-a-41_1578375458253.jpg

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

10. The Psychopath (1966)

FTV: 82 minuten (914 totaal)

Black cap: 1960s (1) + trash (4) = 5 punten (42 totaal)

https://dailydead.com/wp-content/uploads/2016/07/Psychopath-620.jpg

Best aardige psychologische thriller/horror. Spanningsopbouw is prima en het idee achter de kills is ook goed. Wel veel off-screen, helaas wel vaker het geval. 3*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Zo, met enige vertraging, maar ik ben ook gearriveerd.

1. The Devil's Candy (2015)

FTV, 79 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/210000/210569.jpg?cb=1517147733

Ik sta een beetje in dubio. Op sommige aspecten schiet Byrne goed raak met The Devil's Candy. Toffe muziek (veel metal), en ook qua sfeer ligt de metal-affiniteit er dik bovenop, met twee hoofdrolspelers (vader en dochter Jesse en Zooey) die er wel van houden, maar ook qua beelden (en ook de schilderijen van Jesse) en thematiek over de duivel, bezetenheid en dergelijke is dit metal op en top. Tot aan de aftiteling aan toe, en natuurlijk ook de filmmuziek waar menig metalklassieker maar ook de bazen van Sunn O))) voorbijkomen. Byrne filmt ook fraai, en ondanks dat de film eigenlijk bijna nergens heel bloederig en expliciet wordt is het duistere satanische sfeertje goed gedaan. Daar helpen de hoofdrolspelers duidelijk bij, echte metalheads zonder in de flauwe clichés te vervallen.

Maar toch, het verhaal is een beetje dertien in een dozijn, met een niet zo interessante cliché bad guy. Het is al geen goed teken dat ik zelfs bij een toch hele bescheiden lengte van een kleine 80 minuten ik het al wat vond slepen. Ik hou 'm qua beoordeling in het midden, al zal het fijne sfeertje me wel bijblijven. 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

2. Uzumaki (2000)

FTV, 90 minuten (totaal 168)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5694.jpg?cb=1580984538

Aparte film, en hoewel hij (met enige reden) ook wel een horrorlabel heeft, valt ie toch niet heel netjes in de gebaande paden van dat genre. En ook niet echt van een ander genre, wat dat betreft. Uzumaki is schijnbaar een verfilming van een manga-verhaal, en volgt een Japans dorpje waar spiralen op allerlei, steeds sinisterdere plekken terugkomen. Ja, inderdaad, spiralen. Het is wel even wennen aan de filmstijl, het zal wel de manga-inspiratie zijn maar er wordt veel gefilmd uit vreemde hoeken, met cartooneske typetjes, en met rare close-ups en overgangen. Maar visueel is het wel echt een plaatje (ondanks dat het er op momenten ook wel wat goedkoop uit ziet), zeker als we wat verder de film in komen. Het verhaal is sowieso vervreemdend, en heeft een hoog WTF-gehalte, maar weet daardoor (voor mij) op een bepaalde manier ook wel weer te boeien. Zeker door het unieke sfeertje. Ga niet deze film in als je op zoek bent naar spanning en actie, of gore, maar voor anderhalf uurtje vage shit met een cartoonesk maar toch creepy sfeertje is dit wel een leuke. 3.5*

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

9 Water (2019)

FTW - 100 min. ( totaal : 849 )

Black Cap : Turkey ( 5 ) Totaal : 28

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2JhMjI2OGEtZTU4NS00OTU4LWE0ZGMtOGQ0NGM0YjAwYjM4XkEyXkFqcGdeQXVyMzI3OTg3MDI@._V1_SY1000_SX675_AL_.jpg

Het verhaal slaat nergens op en spannend is het helemaal niet. Dan kun je nog eventueel richten op een leuk sfeertje of toffe locaties…maar ook dat blijft achterwege. Alleen Big Brody als de tuinman en enkele sexy dames zorgen voor lichtpuntjes. 2/10

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

alexspyforever tja Cube vind ik zeker heel wat beter ...ik kan me ook niet meer veel herinneren wat je aangeeft wat ik heb een totale andere beleving gehad : een kubus met twee of drie kamertjes ? Ik dacht dat er heel wat andere waren en ook verschillende personages. Nu goed, vond de traps in die film wel leuk met de aanwezige conflicten die er zeker zullen zijn. Vond de film best ook origineel in die tijd en had een mysterieuze sfeer. Ook zo'n filmpje voor een rewatch blijkbaar...tis ongeveer 20 jaar geleden dat ik die heb gezien....ik heb er toch nog een goed gevoel over

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

11. 4/20 Massacre (2018)
FTV: 84 minuten (998 totaal)
Black cap: turkey (5) = 5 punten (47 totaal)

https://staticr1.blastingcdn.com/media/photogallery/2018/3/19/660x290/b_1200x680/actress-jamie-bernadette-loves-the-horror-genre-image-via-clint-morris-october-coast-pr-used-with-permission_1892373.jpg

Nog niet eens zo'n extreem slechte poging om er wat van te maken. De kills zijn eigenlijk wel okay op een hilarisch slechte computeranimatie na waarbij een sigaret wordt uitgedrukt in iemands oog, maar voordat dit gebeurt, verandert het oog opeens in een cheap-ass tekening , en de agent acteert niet eens zo heel belabberd voor een dergelijke productie. Eeuwig zonde dat er passages van dik tien minuten per stuk in de film voorkomen waarbij de personages in een cirkel zitten en niets anders doen dan kletsen. Ik weet dat het een slechte film is, maar vooruit: 2,5* kan ik nog wel kwijt.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4890 stemmen

10. The Babysitter: Killer Queen (2020)

FTV : 101 minuten (Totaal 910)

Black cap : Sequel (2) (Totaal 23 pt.)

Persoonlijke waardering : 1*

https://img1.looper.com/img/gallery/the-ending-of-the-babysitter-killer-queen-explained/intro-1599759909.jpg

Tja, ik moest deze kijken uit nieuwsgierigheid. En nogmaals een bewijs dat sequels meestal knudde zijn. "The Babysitter" was nog genietbaar. Maar dit was gewoonweg slecht. Enigste lichtpunt was de soundtrack met The Cramps en Dead Kennedys. En hoe is het mogelijk. Ik had Bella Thorne niet herkend in de vorige film. Gelukkig was ze hier wat meer in beeld waardoor het toch een lust was om naar het scherm te kijken. Snel vergeten dus. Spijtig dat het geen Turkey was. Maar zoals Shaky al opmerkte, zal dat zeker geen half jaar duren voordat deze film die welverdiende titel meekrijgt

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Noodless schreef:

alexspyforever tja Cube vind ik zeker heel wat beter ...ik kan me ook niet meer veel herinneren wat je aangeeft wat ik heb een totale andere beleving gehad : een kubus met twee of drie kamertjes ? Ik dacht dat er heel wat andere waren en ook verschillende personages. Nu goed, vond de traps in die film wel leuk met de aanwezige conflicten die er zeker zullen zijn. Vond de film best ook origineel in die tijd en had een mysterieuze sfeer. Ook zo'n filmpje voor een rewatch blijkbaar...tis ongeveer 20 jaar geleden dat ik die heb gezien....ik heb er toch nog een goed gevoel over

ja, dan heb je de film voor het laatst gezien toen die pas uitkwam en toen je nog een jonge (allé jongere) snaak was en wellicht sneller of makkelijker onder de indruk was

Ik zou dat 20 jaar geleden ook schitterend hebben gevonden die conflicten, de onderlinge strijd ipv samen te werken, de hele psychologie. Ondertussen heb ik zulke paranoia al een beetje teveel gezien in die mate dat het ondertussen al erg voorspelbaar wordt en je vaak zelfs op voorhand kunt raden wie het overleeft en wie niet. Het doel om eruit te geraken gaat gewoon verloren, het concept is niet langer belangrijk. Hetzelfde kreeg je met een film als The Divide (2011), die uiteindelijk helemaal geen doel bleek te hebben en veel van hetzelfde was wat je ook al in Cube zag. Zo gaat het bijna altijd in films in een afgesloten ruimte, zelfde concept in een andere omgeving maar met dezelfde gekende gevolgen. Creativiteit zie ik daar totaal niet in, tenzij je natuurlijk op voorhand wil gaan proberen te voorspellen wie met wie in de clinch zal gaan. The Escape Room was een verademing omdat de conflicten een stuk minder prominent waren en de film zich ook focuste waar het uiteindelijk om ging proberen te ontsnappen (de film doet wat het belooft). Cube blijkt volgens sommigen een metafoor te zijn voor het leven. Maar met zo een premise "Niemand van hen weet waarom ze gevangen genomen zijn, maar al snel blijkt dat ze allemaal een bijdrage kunnen leveren aan de ontsnapping. " heb ik toch een heel andere verwachting dan wat ik uiteindelijk voorgeschoteld kreeg. Dus de film deed uiteindelijk niet wat ie eigenlijk beloofde naar mijn mening. Het werkt me uiteindelijk meer op de zenuwen

Nu heb ik The Thing eindelijk herbekeken en stuitte ook hier weer op dat euvel hoewel in mindere mate dan Cube en The Divide, het was minder storend. Maar genoeg andere punten van kritiek heb ik dan weer wel. Bij deze:

9. The Thing (1982)

RW - 109 minuten (Green cap: 728 + 109 = 837 punten)

Black cap: / (Totaal: 19 punten)

https://theugliestfraud.files.wordpress.com/2013/11/the-thing-1982-alien-e1384878104810.jpg?w=620

Dat deze film nummer 1 is geworden in de toplijst is dan ook de reden waarom ik deze nog eens heb bekeken (hoewel ik kan me niet herinneren dat ik deze voorheen in zijn geheel had gezien). Ik snap ergens wel de populariteit van de film. De regisseur wordt in zin films ook steevast geroemd om zijn camerawerk en sfeerschepping. Men kan wel moeilijk ontkennen dat Carpenter moet geïnspireerd zijn door Alien die enkele jaren ervoor uit was gekomen. Over de grafische horror en de practical effects heb ik niets op aan te merken, die zijn gewoon geweldig. Spanning dat blijft iets heel persoonlijk. Die scène waarbij het bloed werd getest ja dat bezorgde mij toch wel een schrikmoment en dan die scène met de buik. Wat ik dan weer minder zijn de personages op zich, niet interessant alsook geen enkele vrouw. Er was niet echt iemand waar ik binding mee kon krijgen en al zeker niet het karakter van Kurt Russell die nog in de hippie periode leek te zijn blijven steken. Verhaal is wel redelijk fijn, het tien kleine negertjes concept maar het wordt uiteindelijk iets te lang uitgesmeerd.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Q Jones schreef:

Is panic room horror

Een thriller ja, een horror neen. Wil je aub ook de speelduur bij je films vermelden in de toekomst? Het is niet de bedoeling dat ik die bij elke film moet gaan opzoeken om de berekening te maken.

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

10 Fantasma (2018)

FTW - 84 min. ( totaal : 933 )

Black Cap : Turkey ( 5 ) Totaal : 33

https://i.ytimg.com/vi/frCABAHU2gg/maxresdefault.jpg

Nochtans heeft de film een leuk gegeven, maar de uitwerking faalt op heel wat gebieden. Qua kills weet de film niet te overtuigen en het verhaal wordt nergens spannend en is chaotisch opgebouwd. Ook de cast biedt geen meerwaarde. Zwakke film ! 4/10

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

alexspyforever schreef:

Zo gaat het bijna altijd in films in een afgesloten ruimte, zelfde concept in een andere omgeving maar met dezelfde gekende gevolgen. Creativiteit zie ik daar totaal niet in, tenzij je natuurlijk op voorhand wil gaan proberen te voorspellen wie met wie in de clinch zal gaan..

Hetzelfde kreeg je met een film als The Divide (2011), die uiteindelijk helemaal geen doel bleek te hebben en veel van hetzelfde was wat je ook al in Cube zag.

Ik denk dat je dan toch naar het verkeerde genre zit te kijken? Want speelt het overgrote gedeelte van horror (goed of slecht) zich juist niet af in gesloten of geïsoleerde ruimtes. In spookhuisfilms zit men vast in een gotische huis. De legio hutjes op de hei of bos varianten of Romero 's zombie-trilogie en navolgers zitten altijd mensen vast. Onbewoonde eilanden, kelders, bergen sneeuwvlaktes of op de zee waar men op één of andere manier niet vanaf kan. De grote kan misschien wel iets verschillen of de mensen moeten eerst erna toe reizen maar uiteindelijk geraken ze vast. Maar het gaat er bij horror toch juist om wat er gebeurd met mensen onder extreme of vreemde situatie...?

Je ontkracht met deze redenering eveneens de film Escape Room? Het zelfde concept maar een andere locatie. Je weet dat er een paar overleven dus raden maar...? Ik zeg niet dat Escape Room een slechte film was hoor! Verre van...! Maar bij de films waar je nu die film mee vergelijk bezitten beide iets wat bij Escape Room totaal ontbreekt. Er is geen bloed of gore! Het is vooral een veilige bioscoopfilm voor tieners met de boodschap dat je ondanks de verschillen (zeg maar gerust politiek correct, ras of geslacht) moet samenwerken. Het is dus zeker niet wat Cube of The Divide hadden willen zijn! Die gaan uit van het egoïstische van de mens.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

(quote)

Ik denk dat je dan toch naar het verkeerde genre zit te kijken? Want speelt het overgrote gedeelte van horror (goed of slecht) zich juist niet af in gesloten of geïsoleerde ruimtes. In spookhuisfilms zit men vast in een gotische huis. De legio hutjes op de hei of bos varianten of Romero 's zombie-trilogie en navolgers zitten altijd mensen vast. Onbewoonde eilanden, kelders, bergen sneeuwvlaktes of op de zee waar men op één of andere manier niet vanaf kan. De grote kan misschien wel iets verschillen of de mensen moeten eerst erna toe reizen maar uiteindelijk geraken ze vast. Maar het gaat er bij horror toch juist om wat er gebeurd met mensen onder extreme of vreemde situatie...?

Je ontkracht met deze redenering eveneens de film Escape Room? Het zelfde concept maar een andere locatie. Je weet dat er een paar overleven dus raden maar...? Ik zeg niet dat Escape Room een slechte film was hoor! Verre van...! Maar bij de films waar je nu die film mee vergelijk bezitten beide iets wat bij Escape Room totaal ontbreekt. Er is geen bloed of gore! Het is vooral een veilige bioscoopfilm voor tieners met de boodschap dat je ondanks de verschillen (zeg maar gerust politiek correct, ras of geslacht) moet samenwerken. Het is dus zeker niet wat Cube of The Divide hadden willen zijn! Die gaan uit van het egoïstische van de mens.

Goh joolstein ik kan nu ook weer gaan ontkrachten wat jij zegt dan. Je neemt het wel erg ruim met ruimtes waar je niet weg kan. Er is nog een verschil tussen een eiland of een kasteel dan een afgesloten bunker of kubusvormig gebouw.

Ik ging Cube niet bekijken met de instelling dat het uit gaat van het egoïstische van de mens. Je bent dus eigenlijk verplicht mee te gaan in de zienswijze van de maker. Ik vind zo een constant geruzie maar niks zeker als het zo een vervelende karakters zijn. Ja de mens is egoïstisch, fijn maar dat boeit me niet om daar een hele fijn rond te bouwen waardoor de ruimte waaruit de mensen uiteindelijk weg willen slechts bijzaak wordt. Idem ditto voor the Divide (die ik uiteindelijk ook enkel had bekeken omdat ie genomineerd werd in een draft).

The Divide voor zover ik me het kan herinneren heeft weinig expliciete scènes en blijft op het vlak van seks ook braaf waar de kleertjes aanblijven. Maar misschien interesseerde me het op dat moment ook al niet meer dat ik het vergeten ben.

The Escape Room speelt het veilig verrast inderdaad niet of weinig, politiek correct ja allemaal juist. Verrast worden kan leuk zijn, maar moest ook zo een film op constant geruzie uitlopen (zoals in de 2 andere films) dan was het alweer het oude zeer. Dan wordt het vervelend voor mij, een onaangename verrassing. Hoewel zulke conflicten zijn eigenlijk niet verrassend meer te noemen. The Escape Room heeft dan weer iets dat The Divide en Cube dan weer niet hebben het draait om het ontsnappen, puzzels oplossen, samenwerken. Het gaat niet uit van het egoïstische van de mens, het draait niet om constante conflicten en dat mijn vriend vond ik nu eens verfrissend.

Ik zou zo een escape room het zelf ook wel graag willen doen, uiteraard niet zo een kamers waar je zo acrobatische toeren moet uithalen

Het doet me ook wel denken aan bepaalde videogames waar je met zijn tweeën moet samenwerken om een uitgang te vinden, een deur te openen etc. Ik vind zulke videogames nu nog altijd fijn en 1 keer per week doe ik dat nog steeds met een vriend.

Nu goed het zal een kwestie van smaak zijn, jij zoekt wat anders dan het gekende, iets origineler, verfrissender (hoewel ik met dat verfrissende of originaliteit niet altijd eens ben). Jij bent duidelijk gefascineerd door dat egoïstische van de mens, mij boeit dat met de jaren minder. Ik vind het niet creatief, maar het bedenken van puzzels en raadsels zoals in The Escape Room wel.

Samen eens doen zo een Escape Room?

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2862 stemmen

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

9. Subspecies 4: Bloodstorm (1998)

FTV: 91 minuten (Green cap totaal; 752+ 91=843)

Black cap: Sequels: 2 (36 + 2= 38 punten)

https://media-cache.cinematerial.com/p/500x/phe4kflk/subspecies-4-bloodstorm-french-movie-poster.jpg?v=1456405814

Tja Radu is niet dood! Het zonlicht verbrandde hem niet genoeg want héél toevallig kwam hij in een plas water terecht en met een paar druppels van de levengevende bloedsteen was hij er zo weer bovenop. En Rebecca en Mel Thompson die aan het einde van deel 3 weg waren gekomen tja... die crashten. Daarnaast keert de vampier Ash de muziekliefhebber op onverklaarbare wijze terug naar deze film nadat hij volledig was uiteengevallen in Vampire Journals (1997) Sowieso is er een overvloed aan vampiers. Er blijkt zelfs een wetenschappelijke vampier te zijn in de gedaante van de rare Dr. Niculescu aka Dr. Blood. Dit is ook duidelijk verreweg de goedkoopste Subspecies- film, die sommige ideeën uit de spin-off lijkt te lenen. Verder is het vooral meer van hetzelfde, alleen is het tempo wel iets beter en is er een beetje meer bloed. De 'ondersoorten' (Subspecies,) Radu's kleine uit bloed geboren dienaren, zijn ook in dit deel weer afwezig. Ach het had zo ontzettend veel erger kunnen zijn. En de franchise eindigt redelijk solide. Alhoewel er sprake is om een deel 5 te maken...

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

10 Vampire Journals (1997)

FTV: 92 minuten (Green cap totaal; 843 + 92= 935)

Black cap: Sequels: 2 (38 + 2= 40 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4462.jpg?cb=1578746491

Er was sprake dat dit een spin-off van de Subspecies- franchise zou zijn maar afgezien van de woorden "Radu in Transylvania" en dat de vampier Ash, de muziekliefhebber (en heel toevallig lijkt op Radu) verschijnt in deel 4, is er niet echt een connectie. De film heeft een donkere en sombere gotische sfeer. En dat helpt ook om enkele van de tekortkomingen en plotgaten in de film goed te maken. Die algehele sfeer komt hoe dan ook leuk over en maakt het bekijkbaar. Ash is zeker geen Dracula, of zelfs maar een Radu, Zachery de andere vampier is niet veel beter. Met een portie bloot en bloed was de film zelfs beter dan ik had gedacht dat het zou zijn. Je krijgt een aantal behoorlijk kills (voor zijn tijd en budget), en als je wegkijkt van sommige dwaasheden, is het niet eens al te verschrikkelijk. Denk dat dit een soort poging van Full Moon was om mee te liften op het succes van Interview with a Vampire? En het was zeker niet eens onaardig!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

10. The Seasoning House (2012)
FTV - 89 minuten (Green cap: 837 + 89 = 926 punten)
Black cap: / (Totaal: 19 punten)

https://images.justwatch.com/backdrop/12282270/s1440/the-seasoning-house

Ik ben aan de luie kant. Ik ga me gewoon aansluiten bij de de recensie van Shadowed. Het is allemaal goed gebracht, hoewel de personages vrij oppervlakkig blijven. De toevalligheid dat ze op een gegeven moment terechtkwam bij de vrouw van een van de bad guys vergeef ik hun.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.