- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#7 Trauma (1993) - 106 minuten - RW
(afbeelding)
Over het algemeen meent iedereen dat de meesterwerken van Dario Argento na de jaren 70 allemaal al op waren, maar de jaren tachtig en negentig was hij ook nog heel fijn bezig. Dit is zeg maar de anorexia film met onthoofdingen met FX door Tom Savini en dochter Asia Argento in haar eerste hoofdrol.
Qua visuals ietsiepietsie minder dan in z'n allerbeste films, maar alleen op het krankzinnige plot alleen al de volledige score.
(*****)
Mijn favoriete post-Opera Argento
Zwaar ondergewaardeerd
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 14 Amityville: The Awakening
2017
85 minuten
Horror / Thriller
FTV
https://i.ytimg.com/vi/E3oHczt6Vn8/maxresdefault.jpg
dacht de zoveelste remake , ging het kijken zonder "voorbereiding "
En dan is het goed te doen,,,,logisch is het niet om uit een keuze van duizenden huizen toevallig hier uit te komen.dat word gelukkig later wel verklaard .
Maar vooruit .
Ook wel leuk dat ze refereren naar de vorige films .Want man o man dat zijn er nogal wat.
Dit huis spreekt duidelijk tot de verbeelding.
Zeer goede cast met Bella Thorne, Jennifer Jason Leigh, en last but not least jennifer morrison,
Ik snap nooit waarom zei echt eens goed doorbreekt .
Het hele coma gebeuren word leuk verwerkt .
Geen dikke voldoende waard, maar best sfeervol, en spooky .
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
Horror / Actie
78 minuten
FTV: 2 (Totaal: 12 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1114000/1114765.300.jpg?cb=1501061028
De eerste minuut is een beloftevolle voortuitblik op hetgeen dat gaat komen. Bloed, marteling, vernedering, mutilatie. You name it.
Voordat we zover zijn ploegen we ons eerst drie kwartier lang door de introductie van de oninteressante personages, en spelen we de spelletjes Hit and Run en Hide and Seek. Dat doen we met het wrede geboefte en met de slachtoffers to be. Oftewel, de opbouw en de verdere ontwikkeling van het verhaal duren lang, zijn voorspelbaar en zijn niet spannend.
De laatste twintig minuten neemt de horror de plaats in van de voorspelbare actie. Bloed, marteling en gore passeren de revue. Niet heel expliciet overigens. De camera laat de echte wreedheid nauwelijks zien. Met de camera dicht op de huid, veelal gepend op de gezichten en met gebruik van niet-confronterende camerahoeken blijft de meeste wreedheid buiten beeld. Een paar uitzonderingen daargelaten. Wat de beelden niet doen, doen de geluiden overigens wel. De bijpassende geluiden laten nergens iets aan de verbeelding over.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik na het zien van het lange en oninteressante voorspel niet bepaald zat te wachten op enigerlei vorm van smerigheid. Als 'functioneel' onderdeel van een verhaal en als versterkend middel voor de inleving vind ik het wel ok, maar puur als effectbejag, mag het gelaten worden.
En dat gebeurde hier gelukkig.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
98 min
FTV
Weer zo eentje die al lang op mijn lijstje stond. Eindelijk eens bekeken. Zeer leuke film maar ik had hem erger verwacht. Meer Gore. Hij bleef redelijke braaf en hoewel het einde fantastisch is, vraag ik me toch af de comic relief geen afbreuk doet aan het verhaal. Op het einde zat ik gewoon te lachen ipv met een wrang gevoel achter te blijven. Toch leuk om gezien te hebben. Oh ja, blijf nog even zitten na de aftiteling. Er komt nog een kleine post credit scene.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV - 83 min - horror/thriller
Op zich niks mis mee met dit filmpje. Het kijkt vlot weg en is voldoende onderhoudend.
Er passeren wel de typische clichés en de twist zie je van ver komen. Dus echt spannend wordt het helaas niet. Maar in dit genre kom je toch vaak heel wat mindere films tegen. In ieder geval heb ik me niet verveeld bij deze film. Het grootste minpunt is toch de matige cast die hun rollen wat flauw en irritant neer zetten.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
85 minuten
RW
https://s3.drafthouse.com/images/made/slimecity1_1050_591_81_s_c1.jpg
Alweer 7 (!) jaar geleden dat ik deze voor het laatst (en eerst) zag. Slime City lag me nog verassend goed bij. Enkel wat problemen qua tempo het eerste uur. Het had af en toe allemaal wat sneller gemogen. Toch blijft dit een hele toffe, Troma achtige, sleazy 80's flick.
De effecten zijn enorm tof. Vooral de transformatie van Alex (inclusief slijm, zweren en pusbulten) is spectaculair en lekker goor. Niet zo verwonderlijk ook dat de special effects guy van Slime City eerder ook al deel was van het special makeup team van Street Trash (1987). Gore is ook best genietbaar (zeker het laatste kwartier is het genieten), en hier en daar is er wat humor (grotendeels veroorzaakt door het barre acteerwerk).
Slime City is coole 80's sleaze. De personages, de effecten, de gebouwen, de steegjes, werkelijk alles voelt smerig aan. In die trant een beetje vergelijkbaar met Combat Shock (1984).
3,5*
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#11 Vampire Hunter D: Bloodlust (2000) - 103 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2400.300.jpg?cb=1442179907
Zag deze poster al een aantal keer bij verschillende poster knock out's voorbij komen waardoor deze animatie mijn aandacht trok. Ben wel een liefhebber van animatie en omdat het een animatie/horror betrof leek het me een goed moment om deze tijdens deze challenge eens mee te pikken.
Goed en mooi gemaakte animatiefilm, en hoewel mooi gemaakt geeft zo'n animatiehorror me nooit zo'n intense belevenis als dat een "echte" horrorfilm dat doet. Ondanks dat..
prima filmpje! 
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Tenzij ik niet goed gekeken heb, zie ik achter jouw naam nog maar 1 film staan, zoveel andere dingen te doen?
Nee, klopt inderdaad.
Vanwege drukte en veel stress kom ik er helaas lang niet aan toe om zoveel films te kijken als ik eigenlijk zou willen. Ik heb er nu 2 gezien, en zo dadelijk m'n derde.
Noodless Dat is wel vervelend, maar komt goed uit dat je dan lekker superveel films kunt kijken.
Nog veel beterschap!
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
Horror / Thriller
89 minuten
FTV: 2 (Totaal: 14 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49974.300.jpg?cb=1404909256
Erg.
Een serieus bedoelde slasher die niet serieus kan worden genomen. Ik dacht tijdens het kijken zelfs dat het een parodie was. Dat is het dus niet. Als parodie op een slasher voldoet de film trouwens ook niet. Zelfs daarvoor is de film te slecht. Het is zo erg dat onbedoeld grappig niet eens meer grappig is.
Zelden patiënten in een ziekenhuis zo overdreven ziek zien zijn. Echt op het het absurde af.
Ook zelden artsen zo ondeskundig en onprofessioneel met een patiënt om zien gaan. Het slechte-sketchgehalte is hoog.
En ook zelden een ziekenhuis gezien dat bij de entrée vol mensen is en op de kamers en in de hallen zo verlaten. Geen ziel te bekennen. En dat alles op klaarlichte dag. Pure parodie.
De kills en de aanhangende effecten vallen bij dergelijke producties nog wel eens mee. Hier niet. De overdrijving en de kunstmatigheid druipen van elke kill af. En ook ondanks deze parodische kwaliteiten is de film nog steeds een serieuze film.
Slecht acteerwerk ook. Dat het acteren van laag niveau is, verwondert niemand, denk ik. Dat is in dit type film vaker zo. In deze film was het trouwens wel heel erg. Iedereen is ongeloofwaardig en onaangenaam. Mijn bijzondere hekel gaat uit naar de geplastificeerde hoofdpersoon die in het echt de naam Barbi draagt. Veelzeggend.
Een slechte film. Als onbedoelde parodie iets beter verteerbaar dan als bedoelde serieuze slasher.
Erg.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
I Am Not a Serial Killer (2016) - MovieMeter.nl
Ierland/uk
Thriller/horror
104 min
FTV
11
8/10/2017
Verassend,bizar,gruwelijk realistisch, schitterende donkere horrorfilm die voor mij een dikke 5* verdiend
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Srpski Film (2010) - MovieMeter.nl
Servië
Thriller/horror
100min
FTV
12
8/10/2017
Weer eentje die in het rijtje schokkende films als martyrs thuis hoort, schokkend, gruwelijk en ziekelijk deze film....
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Terwijl ik vroeg ben opgestaan om de GP van Japan te kijken, even een statistiek meegeven. We zitten nu aan 214 films met 28 users. Dit is een gemiddelde van 7,6 per persoon. Met andere woorden het merendeel zit dus op schema van 1 film per dag 
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
Spijtig genoeg mij niet helemaal aan mijn woord gehouden, gisteravond de film ' Aliens (1986) ' gezien en ik kom er nu dus achter dat het geen 'Horror' tag heeft. Jammer genoeg hebben deel 1 , 3 en 4 dit wel dus ik was in de war.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7269 stemmen
#8 The Devil's Rain (1975) - 85 minuten - FTV
https://thetelltalemind.files.wordpress.com/2015/04/devils_rain_poster_01.jpg
En deze is helemaal niet zo slecht!! Als er wat meer diepgang in had gezeten en de film langer was uitgerekt dan de schamele 85 minuten had het nog wel een fijne 70's-klassieker kunnen worden. Ontstijgt nu niet het B-film-niveau, maar de film ziet er goed uit.
Weergaloze finale en dat het dan allemaal niet zo diepgaand is, heeft dan weer als voordeel dat het tempo lekker hoog blijft.
(***)
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Nou ben bang dat ik de 31 niet ga halen als dit zo door gaat... Ben zo moe door al dat schoolwerk dat een filmpje er s'avonds vaak niet meer inzit 
#2 Witchfinder General (1968) - FTV - 2 punten (4 totaal)
http://2.bp.blogspot.com/-uGIzRwINkz4/Uyz_HX877AI/AAAAAAAAha0/7Ey5AplVzGM/s1600/witchfinder14.jpg
Witchfinder General is een op ware geschiedenis gebaseerd historisch drama over Matthew Hopkins, een zelfbenoemde Heksenjager ten tijden van de Britse Burgeroorlog. Hoewel het een Britse film is wisten ze niemand minder als Vincent Price voor de rol te strikken. Waardoor er in de marketing gedaan werd alsof het ging om de Poe-verfilming The Conqueror Worm, terwijl het in werkelijkheid een verfilming van Ronald Bassett's boek is.
De film oogt vrij goedkoop door de fel gekleurde kostuums en vlakke belichting. Ook niet heel erg spectaculair opgenomen en niet zo sfeervol als de films van Hammer of Roger Corman. Toch was het tijdsbeeld wel aardig neergezet en wist het nogal simpele verhaal prima te vermaken. Er zaten zelfs best wel sterke momenten in met goed acteerwerk. Al waren de effecten mager (bloed is rode verf). Price schittert weer in een rol waar hij voor geboren is. Paul Ferris maakt een mooie heroïsche orkestrale soundtrack.
Vermakelijke film over historische heksenvervolging. Bizar eigenlijk dat eerst de Inquisitie heksen en ketters vervolgde en later deze Puritein-gekkies heksen en 'idolisten' gingen vervolgen op precies dezelfde manier
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#3 Dracula (1992) - RW - 1 punten (5 totaal)
https://i2.wp.com/screenmusings.org/Dracula/images/bram-stokers-dracula-0073.jpg
Prettige herziening. Nog steeds erg mooie film met de heerlijke practical effects die de film een veel oudere look geven en sterke combinatie van Bram Stoker's boek, de historische Vlad de spietser en een post-moderne (seksuele) Dracula. Schitterende beelden en muziek. Alleen werkt de hele romance voor mij nog steeds niet.
Oude recensie:
"We've all become God's madmen, all of us."
Van alle verfilmingen van Dracula staat deze bekend als het meest trouw tegenover het boek. Niet alleen dat, ook de historische Vlad de spitser word erin betrokken.
Het acteerwerk is erg sterk. Gary Oldman is een erg sterke Dracula, heel anders dan de eerdere vertolkingen. Een accent en af en toe zelfs helemaal Roemeens, de wisselende gedaante klopt ook met het boek waar hij constant van gedaante verwisseld. Toch blijft mijn persoonlijk favoriete Dracula vertolking Christopher Lee. Anthony Hopkins was ook een prima Van Helsing, hier een excentrieke oude vampierjager wiens familie al eeuwen tegen Dracula vecht, af en toe spreekt hij met een soort accent wat naar ik vermoed Nederlands moet voorstellen. Keanu Reeves is een vrij bizarre keuze in de rol van Jonathan Harker, toch doet hij het best aardig. Britten hebben veel kritiek op zijn accent, mij viel dat minder op.
Het verhaal vond ik wel aardig al had die romantiek en erotica (ja, valt wel mee hoor) van mij niet zo gehoeven. Christopher Lee heeft in veel interviews verteld dat hij het een belediging vind voor Bram Stoker's boek dat de latere Hammer films een erotische toon hebben gekregen. Ik vind hier ook de romantiek een beetje ongepast. Ik moet zeggen dat het niet heel slecht was, de drama is goed en de emotionele kant aan het einde kan ik ergens wel waarderen. Toch vind ik dat een vampier, een duivel aldus Van Helsing, geen liefde kan voelen en Mina's liefde voor Dracula kan ik moeilijk begrijpen. Als ze echt een reïncarnatie van Elisabeta is wel natuurlijk. Maar ergens voelt het einde voor mij een beetje belachelijk, ik zie Dracula liever als het kwaad zelve en ik voelde niet zo voor het karakter. Maar wat ik het meest miste aan het einde was een confrontatie tussen Van Helsing en Dracula. Hopkins had van mij een veel grotere rol gemogen.
Dat gezegd hebbende moet ik zeggen dat deze film visueel fenomenaal is. Het special-effects team suggereerde dat ze alleen met CGI de vele schetsen die Coppola heeft laten maken konden verwezenlijken, Coppola ontsloeg het hele team en huurde een ander team in. De effecten zijn allemaal gedaan zoals ze dat vroeger hadden gedaan, om de film een mooi klassiek karakter te geven. Front-projection, Make-up, Grote Studio-sets en een boel schaalmodellen zijn gebruikt. Als je de behind-the-scenes beelden ziet raak je nog meer onder de indruk van de effecten. De beelden en cinematografie zijn ook uit stekend. Dracula's ogen in de lucht als Harker in de trein rijdt, een van de vele visuele knipoogjes. De muziek van Wojciech Kilar geeft de film een goede duistere sfeer mee en is lekker Gotisch.
Al met al een erg sterke horrorfilm van Coppola, op The Godfather na zijn beste werk tot nog toe. De prachtige beelden, special-effects, muziek en het goede acteerwerk maken dit tot een erg sterke en sfeervolle film. Een must-see voor liefhebbers van Gotische horror. Het verhaal heeft misschien een paar mankementen maar is zowel het meest trouw aan het boek en het meest historisch correct van alle verfilmingen. De Hammer-film met Lee en Cushing blijft toch wel erg sterk maar dit vind ik ook een erg goede film.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5324 stemmen
17. The People Under the Stairs
1991
102 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1271.300.jpg?cb=1364200561
Wes Craven stelt me, op enkele uitzonderingen na, zelden teleur en levert met deze film weer een redelijk goed resultaat.
De combinatie Horror/Comedy is best ok maar nergens hoogstaand. De sfeer zit er goed in en het verhaal loopt best vlot en de horror is eerder kindvriendelijk. De beste acteur vond ik overduidelijk de Rottweiler, hier echt een prachtig exemplaar, eentje dat ik niet graag achter m'n kl*ten zou willen hebben in zo'n enge gangen

alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#19. The Beast That Killed Women (1965) - 60 minuten - FTV
http://farm4.static.flickr.com/3044/5762411409_fef65705da_o.jpg
Ik verwijs gewoon integraal naar de recensie van Woland. Dit is gewoon een nudie cutie die ze proberen te verkopen als horror maar de scènes met de man in apenpak die voor gorilla moet doorgaan zijn eerder lachwekkend dan eng of spannend. Voor de liefhebber van blote borsten en billen groot en klein, maar ik heb al veel leukere nudies gezien. Deze was toch echt wel saai.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Spijtig genoeg mij niet helemaal aan mijn woord gehouden, gisteravond de film ' Aliens (1986) ' gezien en ik kom er nu dus achter dat het geen 'Horror' tag heeft. Jammer genoeg hebben deel 1 , 3 en 4 dit wel dus ik was in de war.
Onbegrijpelijk inderdaad dat ook op imdb hier geen horror tag wordt gegeven wel thriller, ik zou er geen probleem mee hebben gehad het als horror te aanvaarden maar dan zou ik natuurlijk een precedent scheppen. Fairplay trofee dan maar 
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
#15 Necronos (2010)
Horror
127 minuten (uncut version)
FTV: 2 punten ( totaal 30+2= 32 punten)
https://katushka.org/torrents/00237856/screenshot_1.jpg
Super edelkitsch uit het horror-doe-het-zelf-genre maar dan wel van de hoogste kwaliteit. Twee uur en zeven minuten lang een waar bloedfestijn van geweld, kannibalisme en (seksuele) mutilaties. Het begint allemaal met een proloog om de middeleeuwse oorsprong te verklaren, dit gebeurd op de manier zoals ook in de oude silents; met teksten tussen de getoonde Gore-scenes. Hierna barst het splatter-epos pas echt los en zien we vooral Goran, de bloed-demon de ene na de andere brute moord bewerkstelligen. Tussen het martelen door zien we dan Necronos opdrachten geven en communiceren met de gehoornde hemzelf. Oh en dan is nog een bloederige zoektocht naar een de uitverkoren heks. Dit is natuurlijk low-budget-trash en als je daarvan hou is er heel wat te genieten. Zo is er een prachtige scene van een Berserker die wordt gecreëerd en één van een naakte vrouw die op een staak wordt gespietst.(nu zijn zowat alle vrouwen in de film naakt)
Tot slot drie vragen:
1. Vond je Cannibal Holocaust een goede film?
2. Vind je Herschell Gordon Lewis- films goed?
3. Kon je de film The Human Centipede waarderen?
Als je alle drie de vragen met JA beantwoord dan is dit waarschijnlijk een film voor jou, anders kan je hem beter links laten liggen!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#15 Necronos (2010)
Horror
127 minuten (uncut version)
FTV: 2 punten ( totaal 30+2= 32 punten)
(afbeelding)
Super edelkitsch uit het horror-doe-het-zelf-genre maar dan wel van de hoogste kwaliteit. Twee uur en zeven minuten lang een waar bloedfestijn van geweld, kannibalisme en (seksuele) mutilaties. Het begint allemaal met een proloog om de middeleeuwse oorsprong te verklaren, dit gebeurd op de manier zoals ook in de oude silents; met teksten tussen de getoonde Gore-scenes. Hierna barst het splatter-epos pas echt los en zien we vooral Goran, de bloed-demon de ene na de andere brute moord bewerkstelligen. Tussen het martelen door zien we dan Necronos opdrachten geven en communiceren met de gehoornde hemzelf. Oh en dan is nog een bloederige zoektocht naar een de uitverkoren heks. Dit is natuurlijk low-budget-trash en als je daarvan hou is er heel wat te genieten. Zo is er een prachtige scene van een Berserker die wordt gecreëerd en één van een naakte vrouw die op een staak wordt gespietst.(nu zijn zowat alle vrouwen in de film naakt)
Tot slot drie vragen:
1. Vond je Cannibal Holocaust een goede film?
2. Vind je Herschell Gordon Lewis- films goed?
3. Kon je de film The Human Centipede waarderen?
Als je alle drie de vragen met JA beantwoord dan is dit waarschijnlijk een film voor jou, anders kan je hem beter links laten liggen!
Human Centipede heb ik niet gezien maar de andere 2 vragen kan ik uiteraard met ja beantwoorden. Ik denk echter dat 2 uur teveel van het goede gaat zijn voor een film die om de gore draait. HGL bleef ook steeds binnen de anderhalf uur grens op dat wanproduct van Taste the Blood of Dracula na waarin ze hem duidelijk een saaie mainstream film van bijna 2 uur hebben opgedrongen. Denk dat dit qua verhaal toch iets te pover is om mij 2 uur lang te entertainen, ik ben toch liefhebber van het kortere werk, anders zie maar naar de speelduur van de films die ik meestal kijk.
Dit klinkt meer als gore om de gore waar niets mis mee is, maar ik wil toch enigszins een plot waarvan ik zeg ha is wel leuk gevonden zoals die van je weet wel welke regisseur 
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
The Human Centipede, productie van onze Nederlandse topper Tom Six met een aardig zieke geest.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
The Human Centipede, productie van onze Nederlandse topper Tom Six met een aardig zieke geest.
Daar weet ik nog niet veel mee 
Sommige noemen het erg ziek terwijl anderen het vrij tam vinden. Hetzelfde hoorde ik bij House of 1000 Corpses en ik vond die erg tam. Nu ben ik niet echt een fan van tortuur niet omdat ik ze misselijk makend vind maar vooral omdat het ofwel gewoon tam is ofwel een flauw verhaal (naar mijn mening uiteraard) heeft of een combinatie van beide zoals American Mary die best een interessant uitgangspunt neemt maar het gebrek aan gore en naakt (het is body horror en je hebt een strip-club) en het verzanden van het plot is psychologisch gezwijmel zijn niet aan mij besteed.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV - 88 min - horror/komedie
http://www.brixpicks.com/wp-content/uploads/2010/02/nightofthecreepsdvdcoveig91.jpg
Aangename verrassing !
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
vraagje.....als ik mijn recensie hier wil plaatsen ( dus kopiëren ) van de film bij moviemeter zelf naar deze challenge krijg ik vaak een opmerking van ' je haalt een recensie of foto over van een andere bron '
Foto begrijp ik dan wel, maar mijn eigen gegevens op moviemeter????
Kan mij iemand hier een antwoord op geven ? alvast bedankt.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
vraagje.....als ik mijn recensie hier wil plaatsen ( dus kopiëren ) van de film bij moviemeter zelf naar deze challenge krijg ik vaak een opmerking van ' je haalt een recensie of foto over van een andere bron '
Foto begrijp ik dan wel, maar mijn eigen gegevens op moviemeter????
Kan mij iemand hier een antwoord op geven ? alvast bedankt.
Gewoon aanvinken. De tekst die je plakt en knip mag niet rechtstreeks van een andere site gekopieerd zijn dit i.v.m. kopierechten ofzo. Door aan te gegeven dat de rechten bij jou liggen (wat ook zo is omdat je het heb geschreven) is MM ingedekt, mochten de rechten toch wel bij iemand anders liggen Hierdoor zijn ze volgens niet meer verantwoordelijk. Of iets in die trant het heeft in ieder geval te maken met regeltjes.
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
#4 El Orfanato (2007) - FTV
http://www.quartertothree.com/fp/wp-content/uploads/2014/10/orphanage1.png
Ik heb slechts een tiental Spaanse films gezien maar dit is alweer de derde van deze challenge, en er staan er nog een aantal op de planning. Ook is dit de tweede Spaanse film waarin een weeshuis de setting is. Allemaal toevallig maar een leuke manier om kennis te maken met de Spaanse cinema.
El Orfanato is een zeer degelijke film. Het verhaal is mysterieus en visueel ziet het er allemaal erg gelikt uit. Toch had ik achteraf niet het gevoel naar een top film gekeken te hebben, het mist hier en daar aan overtuigingskracht. Desalniettemin een ruime voldoende.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#17 Janghwa, Hongryeon (2003)
RW - 115 minuten - Horror / Drama
1 punt – 7 oktober 2017 (17 films, 32 punten)
https://i.ytimg.com/vi/RBv18qaUmKg/maxresdefault.jpg
“Do know what's really scary? You want to forget something. Totally wipe it off your mind. But you never can. It can't go away, you see. And... and it follows you around like a ghost.”
De beginjaren van het nieuwe millenium kenden op het vlak van film, onder andere een opmars in het aantal Aziatische horrors, waarvan sommigen het bij ons ook goed deden op commercieel vlak, en een wat groter publiek bereikten: Battle Royale, Ichi the Killer, Pulse, the Eye, Dark Water en The Grudge. Eveneens in die beginjaren, kwam in 2003 A Tale of Two Sisters uit. Niet alleen doodeng in bepaalde scènes, maar ook nog eens erg goed gemaakt. Toen ik enkele jaren later een vak filmanalyse volgde, stond hij zelfs in het verplichte curriculum, tussen films als Rashomon en Man with a Movie Camera. Toch geen geringe prestatie.
Vanaf het begin speelt de film met je verwachtingen, en houdt Kim Jee-woon de kijker actief door niet direct duidelijkheid te scheppen op het vlak van de chronologie, wie er nu geestelijk in orde is, en wat ingebeeld is of niet. Het einde schept duidelijkheid, maar tot mijn grote verrassing kon ik het gisteren als derde film laat op de avond, na een redelijk aantal biertjes, niet eens direct goed uitleggen aan mijn vriendin, omdat ik zelf daarvoor niet helemaal op had zitten letten en hem eigenlijk meer voor haar had opgezet. Ik zat meer van de beelden en de muziek te genieten nu, niet zozeer op het plot. Dan werkt het niet, A Tale of Two Sisters vraagt wel aan de kijker om de aandacht erbij te houden, en de puzzelstukjes wat op hun plek te zetten. Er volgt geen alles verklarend twistexposé, al maakt het verhaal zeker de nodige bochten.
Dan nog, een fijne herziening. En toen ik er de volgende morgen met een helder hoofd weer even over na ging denken en de synopsis er bij pakte, viel me andermaal op hoe sterk de film in elkaar zit, naast de spanning en de strakke regie van Kim Jee-woon. Half puntje erbij.
4*
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
9. I Tre Volti della Paura (1963)
92 min
FTV
Wat een prachtige film! Goed geacteerd, goede verhalen en als absoluut hoogtepunt de prachtige sfeer en betoverende beelden. Absoluut een aanrader!!!
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#12 The Texas Chain Saw Massacre (1974) - 83 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1085.300.jpg?cb=1438520776
Vanaf het moment dat leatherface zijn intrede doet begint het pas aardig te worden.
Wat een figuur is die leatherface, geen poespas, pats boem korte metten.
Denk dat de 2003 versie me beter gaat bevallen, maar...aardige klassieker!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.