Srpski Film (2010)

Servië
Horror / Thriller

geregisseerd door Srdjan Spasojevic
met Sergej Trifunovic, Srdjan Todorovic en Ana Sakic

Ex-pornoster Milos leidt nu een normaal leven, samen met zijn vrouw en zoontje van vijf. Een onverwacht telefoontje van zijn ex-collega Layla, die nog steeds pornoster is, verandert alles. Milos heeft financiële problemen, dus stelt Layla hem voor aan Vukmir, een mysterieuze, machtige man binnen de pornowereld. Hij doet Milos een aanbod dat deze niet kan weigeren; de hoofdrol in zijn nieuwste film. Dit zou ervoor zorgen dat Milos zich voor de rest van zijn leven geen zorgen hoeft te maken over zijn financiën. Maar Milos maakt deel uit van een wel heel bizarre film...

avatar van Pepino
Waarom werd deze film eigenlijk gemaakt? Wat wilde de regisseur in feite vertellen?

avatar van Zwolle84
Pepino schreef:

Daar wordt verderop in het topic wel over gediscussieerd. Even doorklikken naar de volgende pagina's of zoeken op 'Servië'.

Zo ranzig is deze ook weer niet als je echt ranzig wilt moet je martyrs

Zo ranzig is deze ook weer niet als je echt ranzig wilt moet je martyrs

Martyrs( de orginele Franse) is ook zo film waar je nog vrij lang over nadenkt.
Wat A Serbian film niet heeft is subtiliteit.
Wel veel vaart,een techno soundtrack en de meest ranzige scenes die ik niet eerder gezien heb in "horror" films
Waarom deze film mensen zo naar de strot grijpt is dat het deze keer niet vampieren of zombies zijn maar gewoon mensen die de meest ranzige gore veroorzaken.
Er zijn ten tijde van Joegoslavische burgeroorlog de ergste dingen gedaan niet alleen door soldaten maar ook milities van harde kern Hooligans . Sadisten hadden vrij spel in die tijd.
De film refereert er ook nog enkele malen aan. De vrouw met kind waarvan de man gesneuveld is als oorlogsheld.. De vrouw daardoor verslaafd aan drugs en voor hun dus uitschot wat vertrapt moet worden. De film zit volgens mij vol met metaforen die teruggrijpen op dat conflict.
Veel mensen kunnen deze film niet eens afkijken. Het is ook niet niks sadisme,broedertwist,sex met baby's,necrofilie en de hoofdpersoon die onder invloed zelfs zijn eigen zoon misbruikt (sodomie)
Maar hoe ziek de film ook is het blijft een film. Elke dag wordt het nieuws gevuld met de meest afschuwelijke condlicten en moordpartijen. Wij zijn inmiddels zo gewend aan dat ,dat wij niet moeten vergeten dat dat echte slachtoffers zijn en alles in de film,hoe gruwelijk ook in beeld gebracht gelukkig allemaal acteurs.

DEZE FILM IS ECHT WEL GROF EN HEEFT NIKS MET EEN STANDAARD HORRORFILM TE MAKEN.
DIT IS FILM VAN EEN ANDER KALIBER. ZEKER NIET GESCHIKT VOOR DE GEMIDDELDE FILMKIJKER

avatar van sinterklaas
wibro schreef:
Je moet ook iets bedenken hè. Stel je voor dat je toe gaat geven dat dit soort shockerende films niet meer zijn dan het in beeld brengen van je eigen perverse fantasieën. Dat kan natuurlijk niet, dan maar de politiek erbij halen. Ja, ja je kunt me wat maar daar trap ik toch echt niet in.

Wel een beetje een bekrompen standpunt, dit. De regisseur ontkent tenminste niet de misselijkmakende wereldfeiten, en de metafoor is daarbij goed op zijn plaats. En gedrevenheid maakt pijnlijke kunst.

avatar van alexspyforever
Ok eigenlijk weet ik niet zo goed welke beoordeling ik deze moet geven noch wat ik er over moet schrijven. Was dit de meest zieke film die ik ooit heb gezien? Ik kan niet meteen een bedenken die ik zieker vond dus dat moet dan wel. Uiteraard is het horror als het misselijk maakt dat staat voor mij niet ter discussie. Of het goed gemaakt is, laat ik in het midden. De kijker heeft niet te klagen over vage of donkere beelden waardoor er niet goed te zien is wat er gebeurt. Neen, de beelden worden hoewel meestal niet erg expliciet en vaker suggestief wel duidelijk getoond.
Waarom ik de film niet als goed kan bestempelen, naast het feit dat ik Milos geen interessant personage vond, werd denk ik al uit de doeken gedaan door Collins. het blijft allemaal afstandelijk. Moest ik echt medelijden hebben met Milos die zijn pornofilms laat rondslingeren zodat zijn minderjarige zoon die kan zien of waarom een mooie intelligente vrouw überhaupt bij zo een loser zou blijven enkel omdat hij de dekhengst was van de Servische pornoindustrie? Als hij andere kwaliteiten had dan een goede uithouding in bed, dan heb ik ze toch gemist. Als het vaak vrij letterlijk om de lul van de protagonist draait, dan valt er voor een hetero man niet veel te genieten.
Ik ben het ook eens met wibro om er een metafoor aan te verbinden dat het leven zo is of was in Servië wel goedkoop is. Ook ik trap er niet in. Maar ik trapte evenmin in de zogenaamde diepere boodschap van films als Get Out, mother! of Martyrs. Ik heb aan dat soort moraaltjes of maatschappijkritiek of hoe ze het ook willen noemen geen boodschap. Deze film vond ik dan toch wel beter dan de voorgaande al hoef ik deze niet nog eens te zien.

Totaal niet geschokeerd.
Was ontzettend nep, snap de hele ophef rond deze film niet.
Expliciet, ziet er zo nep uit als het maar zijn kan.
Nep is voor mij niet shockerend.
Kan me geen film heugen die mij geschokt heeft.