Srpski Film (2010)

Servië
Horror / Thriller

geregisseerd door Srdjan Spasojevic
met Sergej Trifunovic, Srdjan Todorovic en Ana Sakic

Ex-pornoster Milos leidt nu een normaal leven, samen met zijn vrouw en zoontje van vijf. Een onverwacht telefoontje van zijn ex-collega Layla, die nog steeds pornoster is, verandert alles. Milos heeft financiële problemen, dus stelt Layla hem voor aan Vukmir, een mysterieuze, machtige man binnen de pornowereld. Hij doet Milos een aanbod dat deze niet kan weigeren; de hoofdrol in zijn nieuwste film. Dit zou ervoor zorgen dat Milos zich voor de rest van zijn leven geen zorgen hoeft te maken over zijn financiën. Maar Milos maakt deel uit van een wel heel bizarre film...

avatar van Pepino
Waarom werd deze film eigenlijk gemaakt? Wat wilde de regisseur in feite vertellen?

Zwolle84
Pepino schreef:

Daar wordt verderop in het topic wel over gediscussieerd. Even doorklikken naar de volgende pagina's of zoeken op 'Servië'.

Zo ranzig is deze ook weer niet als je echt ranzig wilt moet je martyrs

avatar van Duiv
Zo ranzig is deze ook weer niet als je echt ranzig wilt moet je martyrs

Martyrs( de orginele Franse) is ook zo film waar je nog vrij lang over nadenkt.
Wat A Serbian film niet heeft is subtiliteit.
Wel veel vaart,een techno soundtrack en de meest ranzige scenes die ik niet eerder gezien heb in "horror" films
Waarom deze film mensen zo naar de strot grijpt is dat het deze keer niet vampieren of zombies zijn maar gewoon mensen die de meest ranzige gore veroorzaken.
Er zijn ten tijde van Joegoslavische burgeroorlog de ergste dingen gedaan niet alleen door soldaten maar ook milities van harde kern Hooligans . Sadisten hadden vrij spel in die tijd.
De film refereert er ook nog enkele malen aan. De vrouw met kind waarvan de man gesneuveld is als oorlogsheld.. De vrouw daardoor verslaafd aan drugs en voor hun dus uitschot wat vertrapt moet worden. De film zit volgens mij vol met metaforen die teruggrijpen op dat conflict.
Veel mensen kunnen deze film niet eens afkijken. Het is ook niet niks sadisme,broedertwist,sex met baby's,necrofilie en de hoofdpersoon die onder invloed zelfs zijn eigen zoon misbruikt (sodomie)
Maar hoe ziek de film ook is het blijft een film. Elke dag wordt het nieuws gevuld met de meest afschuwelijke condlicten en moordpartijen. Wij zijn inmiddels zo gewend aan dat ,dat wij niet moeten vergeten dat dat echte slachtoffers zijn en alles in de film,hoe gruwelijk ook in beeld gebracht gelukkig allemaal acteurs.

DEZE FILM IS ECHT WEL GROF EN HEEFT NIKS MET EEN STANDAARD HORRORFILM TE MAKEN.
DIT IS FILM VAN EEN ANDER KALIBER. ZEKER NIET GESCHIKT VOOR DE GEMIDDELDE FILMKIJKER

avatar van sinterklaas
wibro schreef:
Je moet ook iets bedenken hè. Stel je voor dat je toe gaat geven dat dit soort shockerende films niet meer zijn dan het in beeld brengen van je eigen perverse fantasieën. Dat kan natuurlijk niet, dan maar de politiek erbij halen. Ja, ja je kunt me wat maar daar trap ik toch echt niet in.

Wel een beetje een bekrompen standpunt, dit. De regisseur ontkent tenminste niet de misselijkmakende wereldfeiten, en de metafoor is daarbij goed op zijn plaats. En gedrevenheid maakt pijnlijke kunst.

avatar van alexspyforever
Ok eigenlijk weet ik niet zo goed welke beoordeling ik deze moet geven noch wat ik er over moet schrijven. Was dit de meest zieke film die ik ooit heb gezien? Ik kan niet meteen een bedenken die ik zieker vond dus dat moet dan wel. Uiteraard is het horror als het misselijk maakt dat staat voor mij niet ter discussie. Of het goed gemaakt is, laat ik in het midden. De kijker heeft niet te klagen over vage of donkere beelden waardoor er niet goed te zien is wat er gebeurt. Neen, de beelden worden hoewel meestal niet erg expliciet en vaker suggestief wel duidelijk getoond.
Waarom ik de film niet als goed kan bestempelen, naast het feit dat ik Milos geen interessant personage vond, werd denk ik al uit de doeken gedaan door Collins. het blijft allemaal afstandelijk. Moest ik echt medelijden hebben met Milos die zijn pornofilms laat rondslingeren zodat zijn minderjarige zoon die kan zien of waarom een mooie intelligente vrouw überhaupt bij zo een loser zou blijven enkel omdat hij de dekhengst was van de Servische pornoindustrie? Als hij andere kwaliteiten had dan een goede uithouding in bed, dan heb ik ze toch gemist. Als het vaak vrij letterlijk om de lul van de protagonist draait, dan valt er voor een hetero man niet veel te genieten.
Ik ben het ook eens met wibro om er een metafoor aan te verbinden dat het leven zo is of was in Servië wel goedkoop is. Ook ik trap er niet in. Maar ik trapte evenmin in de zogenaamde diepere boodschap van films als Get Out, mother! of Martyrs. Ik heb aan dat soort moraaltjes of maatschappijkritiek of hoe ze het ook willen noemen geen boodschap. Deze film vond ik dan toch wel beter dan de voorgaande al hoef ik deze niet nog eens te zien.

Totaal niet geschokeerd.
Was ontzettend nep, snap de hele ophef rond deze film niet.
Expliciet, ziet er zo nep uit als het maar zijn kan.
Nep is voor mij niet shockerend.
Kan me geen film heugen die mij geschokt heeft.

avatar van K. V.
Deze beruchte film ook eens bekeken, maar vond er niet veel aan. Dit was geen horrorfilm, maar eerder een foute porno. Het zag er ook B-filmachtig uit en zo kwam het voor mij niet realistisch over en mistte het ook het effect om geschokt over te komen.
Het verhaal viel ook al helemaal tegen en de cast was ook niet zo bijzonder.
Misschien had ik te grote verwachtingen bij deze film, maar ben van een koude kermis thuis gekomen.

Een geweldige film. One of a kind. In het bijzonder in het genre van de horrorfilm, met zo veel clichés, is dit een goede taboedoorbrekende film. Het acteerwerk, cinematography, effecten e.d. zijn veel beter dan ik had verwacht.

avatar van umbra
Totaal niet geschokeerd.
Was ontzettend nep, snap de hele ophef rond deze film niet.
Expliciet, ziet er zo nep uit als het maar zijn kan.
Nep is voor mij niet shockerend.
Kan me geen film heugen die mij geschokt heeft.

Je ziet natuurlijk liever een echte skullfuck en pasgeboren baby verkracht worden?

Skullfuck ja, baby nee.
Vond hem gewoon niet schokkend en erg saai.

Skullfuck ja, baby nee.
Vond hem gewoon niet schokkend en erg saai.

Heb je schokkendere non-fictie gezien dan?

Martyrs , philosophy of a knife, de Japanse medische martelkamp films

avatar van goongumpa
Extreem wansmakelijke schlock, die nog enigszins de moeite is als je het benadert als groteske uitbeelding van de Servische maatschappij na de burgeroorlog. Audiovisueel brengt Spasojević het er oké vanaf, maar zijn vertelling loopt onhandig en de toon verspringt veel te vaak (van ernstige shock-horror naar zwarte komedie, naar splatter, etc). Het gedoe met de kinderen ging ook voor mij te ver, laat dat liever.

avatar van xxERWINxx
Dit was zeker geen gore horrorfilm, meer een foute porno film met soms wat bloed.

Schokkend was hij zeker niet, kijk naar de film: 'Gutterballs'' die was vele malen erger.

Deze film had niet echt een verhaal, vele tussendoor shots, terugblikken etc. , misschien moet ik hem nog eens bekijken want had de film niet met NL ondertiteling, dus soms wat moeilijk te volgen of ik had niet de ongecensureerde versie?

Weet ook niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, maar zeker niet schokkend.

xxERWINxx schreef:

Dit is een Horror-exploitatiefilm !

Een exploitatiefilm is een film die in de eerste plaats effect wil sorteren door te choqueren, terwijl het verhaal ondergeschikt is. Kenmerkende elementen hierbij zijn vaak geweld, (verboden) seks, naaktheid, drugs, angst, sensatie, vernieling, monsters en opstanden.

Daar voldoet deze film ruimschoots aan

avatar van Toflyifall7
Tjah waar zal ik beginnen. Ik heb veel films gezien, van august underground mordem tot melancholie der engel. Van pasolini,s salo 120 dagen van sodom tot snuff 102, maar ik moet zeggen dat a serbian film mij serieus misselijk gemaakt heeft. De film zit wel gewoon goed in elkaar.aan de beelden visueel, de acteurs. Je kan zien dat deze film een flink budget heeft. Ik kan met gemak zeggen dat dit de meest extreme film allertijden is. Er is geen film gemaakt die zo naar is als deze. Er gaat ook nooit meer een film gemaakt worden die extremer in dan deze.(niet legaal in iedergeval) voor mij 4 sterren voor dit filmpje omdat dit de eerste keer is dan een film mij misselijk heeft gemaakt en er zelfs een paniekaanval door kreeg. Ergens vind ik het zelfs zorgwekkend dat deze film een release heeft gekregen. Raar dat dit gewoon gefilmt mag worden. Maarja, er zit zeker wel symboliek in deze film. Ik wil je toch waarschuwen: ga deze film niet zomaar kijken. Dit is geen enge horrorfilm. Dit is een gitzwart,keihard,naargeestig drama wat je na het zien nooit meer uit je ziel zult krijgen

avatar van Captain Pervert
Haha plot samenvatting gelezen op Wiki. Man man, dat zoiets gemaakt wordt. De grenzen overschrijden puur om de grenzen te overschrijden.

avatar van BlueJudaskiss
Captain Pervert schreef:

Klopt. De regisseur kwam destijds in de making-of ook vooral op mij over als een puber die letterlijk en figuurlijk tegen allerlei dingen aan aan het schoppen was om maar wat aandacht van zijn ouders te krijgen. Ik vond de film trouwens helemaal niet zo shockerend omdat ik het juist heel pathetisch en gemaakt vond overkomen.

avatar van Pepino
De perfecte kerstfilm voor het hele gezin!

avatar van Basto
BlueJudaskiss schreef:

Het is een allegorie op het leven in Servie, een land dat toen nog steeds verscheurd door oorlog in de jaren 90 weinig perspectief bood.. ‘You’re fucked!’ Is de korte samenvatting.

avatar van umbra
Captain Pervert schreef:
De grenzen overschrijden puur om de grenzen te overschrijden.

Als in:

'Kunst maken puur voor de kunst'
'Fun maken puur voor de fun'
'Porno maken puur voor de porno'

Iets doen uit puurheid...mooi toch, ook duidelijk en to the point

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Om eerlijk te zijn, had ik hem extremer verwacht. Extremer in die zin dat heel veel schokkende gebeurtenissen amper of niet expliciet in beeld komen. Nu niet dat dit hoeft natuurlijk, de ideeën zijn al pervers genoeg. Het is vooral psychologisch dat de film hard binnen komt. Vaak draait het om het suggestieve mentale geweld en minder om het echt visuele. Neem nu bvb de scène met de vrouw met de getrokken tanden. Weinig aan te zien. Mentaal uiteraard hallucinant, maar in Hostel bvb zou je misschien in de eerste plaats de horror van het trekken van de tanden op de eerste rij zien meemaken. En nogmaals, het is niet omdat je het niet ziet, dat je het daarom moét zien.

De scène waarbij de vrouw afslacht wordt tijdens het hondjes rijden, is zowat de enige scène waar het echt expliciet wordt, maar dergelijke scènes kom je ook tegen in andere films. Tegenwoordig kijkt men amper op van onthoofdingen in actie- of horrorprenten.
Het hele snuff gedoe is voor een normaal mens onwezenlijk. Maar blijkbaar is daar irl echt een markt voor on the dark net. Net als de walgelijk pedo- en necrofilie.

Wat de bedoeling van de regisseur is, weet ik niet. Schokeren? Misschien... De uitleg van de verknipte samenleving na de burgeroorlog kan ik moeilijk hiermee vereenzelvigen. Ik laat het dus in het midden. Soms neemt de regisseur een loopje met zichzelf. Die skull fuck op het einde? Daar gaat het écht fout en verliest hij me helemaal...

Dat er grenzen moeten zijn op het verfilmen van taboes vind ik niet, zolang het maar met de juiste insteek en bedoeling wordt gedaan. Voorts technisch wel prima verzorgde film met prima montage en camerahantering. Het moet gezegd.

Nep staat voor mij niet aan shockerend.
Zelfs om verminkingsfilmpes die ik soms via de app krijg vind ìk niet shockerend.
Oh, we durven heftige thema's aan te snijden, maar je ziet geen hol, of anders super nep.
Kan in mijn ogen nooit schokkend zijn.
Arme amerikanen, een geknipte versie gekregen, hoe oersaai zal die wel niet geweest zijn.

avatar van Basto
Saaiheid bovenste plank.

Waarom zo de focus op het schokerende aspect? Het is toch een bijzonder origineel verhaal, erg mooi in beeld gebracht en met een lekkere vette soundtrack. Gewoon een goed gemaakte film. En ook alles behalve saai. Een mooie kleurrijke helletocht.

Zal hem nog eens kijken met jouw commentaar basto.
Kijkrn of ik van mening verander.

Blijf het een saaie, totaal niet schokkende film vinden.
Zo ontzettend nep, nee, onbegrijpelijk dat mensen dit schokkend kunnen vinden.
Als je dit schokkend vind, ben je totaal niets gewend.
Ik vond er absoluut niets maar dan ook niets schokkends aan.

avatar van Flitskikker
Basto schreef:
[...]

Helemaal mee eens! Fijne plotwendingen ook.

Wordt blijkbaar binnenkort opnieuw uitgebracht in 4K:
MovieMeter.nl

Mooie gelegenheid om hem eens te herzien.

avatar van Ajax&Litmanen1

bart007bond schreef:
Blijf het een saaie, totaal niet schokkende film vinden.
Zo ontzettend nep, nee, onbegrijpelijk dat mensen dit schokkend kunnen vinden.
Als je dit schokkend vind, ben je totaal niets gewend.
Ik vond er absoluut niets maar dan ook niets schokkends aan.

Maar vond je de film ook nep?

Als de effecten zo nep zijn vind ik een film ook nep inderdaad.
Effecten in een oude bond film waren toen top, dat vind ik niet erg als het wat achterhaald is, maar dit is nep tot in de hoogste macht.
Haast in slaap gevallen, zo ultiem saai.
De gesneden versie zal vast helemaal hemeltergend saai zijn.
Had er veel van verwacht, voor mij teleurstelling van de eeuw.

Ik herinner me dat ik ooit nog grotere bullshit gezien heb. Ik denk dat ik daar toen 05* gegeven heb.
Eerlijk is eerlijk, dus voor dit onding 1 ganse ster.