- Home
- Cast & crew
- Elizabeth Olsen
Delen
Elizabeth Olsen
Geboren: 16 februari 1989 (36) in Sherman Oaks, Californië, Verenigde Staten
Bekend van: Wind River, Captain America: The Winter Soldier en Godzilla
IMDb profiel:
Elizabeth Olsen
Wikipedia: Elizabeth Olsen
Bekend van
Volledige filmografie (37)Wind River
als Jane Banner
Captain America: The Winter Soldier
als Wanda Maximoff / Scarlet Witch (onvermeld)
Godzilla
als Elle Brody
Avengers: Age of Ultron
als Wanda Maximoff / Scarlet Witch
Avengers: Infinity War
Avengers: Endgame
Captain America: Civil War
Doctor Strange in the Multiverse of Madness
als Wanda Maximoff / The Scarlet Witch
Red Lights
als Sally Owen
Oldboy
als Marie Sebastian
Martha Marcy May Marlene
als Martha
Silent House
als Sarah
Ingrid Goes West
als Taylor Sloane
Kodachrome
WandaVision
Liberal Arts
als Zibby
The Assessment
Very Good Girls
His Three Daughters
Love & Death
I Saw the Light
Eternity
In Secret
Marvel Zombies
heeft een stemrol
MPower
Sorry for Your Loss
Samengewerkt met
Reacties
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
In rap rempo uitgegroeid van 'het zusje van' naar een van dé gezichten van de nieuwste generatie Marvel-films is het de hoogste tijd dat Elizabeth Olsen haar eigen topic krijgt op MM. 'Lizzy' is met afstand mijn favoriete actrice van het moment, om verschillende redenen.
Een kindrolletje daargelaten was het nog maar 5 jaar geleden dat de wereld met haar kennismaakte. Afhankelijk van in welke regio je woont (verschillende releasedata) debuteerde ze ofwel met een verbluffende hoofdrol in 'Martha Marcy May Marlene' of met een zeer knappe performance in (de remake) 'Silent House'. Vooral in die eerste film liet ze direct zien over hoeveel eigenzinnig talent ze beschikt.
Zo heeft ze de gave om tijdens haar dialogen de volle aandacht op zich te vestigen vanwege de rust die ze uitstraalt. Het is moeilijk onder woorden te brengen waar die kracht precies in zit, maar als ze aan het woord is wacht je haast ademloos af hoe de dialoog eindigt; met haar bijna melodieuze voordracht en ontspannen, zelfverzekerde houding stijgt ze bijna altijd boven haar mede-acteurs uit. Vooral in het rustige tempo van 'Martha Marcy May Marlene' komt dat buitengewoon mooi tot uiting.
Dat ze tot meer in staat is bewees ze direct al met 'Silent House': een juist zeer intensieve rol waarin de pure doodsangst van haar gezicht te lezen valt, maar wederom met die zelfverzekerde zwierigheid tijdens de minder intensieve momenten. Ik was aanvankelijk bang dat ze dat soort kleine settings ook echt nodig heeft om te stralen, maar later zou blijken dat ze ook in pompeuze blockbusters als 'Godzilla' en 'Avengers: Age Of Ultron' eenvoudig overeind zou blijven.
Als we haar toch minpunten moeten geven, is het om het uitkiezen van haar rollen. De zeer slechte remake van 'Oldboy', het rommelige 'Red Lights' en het neppige 'Peace, Love, & Misunderstanding' zijn vooral kwantitatieve aanvullingen op haar filmografie, hoewel ze zich er wel doorheen slaat met wederom sterke individuele acteerprestaties.
Onderstaande top-11 is op basis van de punten die ik aan de films heb gegeven, dus niet qua acteerprestaties. Om die reden verdienen vooral 'In Secret' en 'Liberal Arts' extra aandacht vanwege haar zeer sterke spel, wat wordt ondergesneeuwd door onopvallende overall-scores. Onderstaande is tegelijk haar volledige filmografie tot nu toe, minus 'How The West Was Fun' (kindrolletje) en 'Captain America: The Winter Soldier' (slechts een rol in een end credits scene).
1. Martha Marcy May Marlene (4,5*)
2. Avengers: Age Of Ultron (4,5*)
3. Silent House (4,0*)
4. Very Good Girls (3,5*)
5. In Secret (3,5*)
6. Liberal Arts (3,5*)
7. Godzilla (3,5*)
8. Kill Your Darlings (3,5*)
9. Peace, Love, & Misunderstanding (3,0*)
10. Red Lights (2,5*)
11. Oldboy (1,5*)
En nu ben ik uiteraard benieuwd naar jullie meningen. 
Malick
-
- 9142 berichten
- 639 stemmen
In Martha Marcy May Marlene was ze inderdaad heel goed. Maar voor de rest? Wil Silent House nog wel een keertje zien maar ze lijkt verder vooral in Hollywood geïnteresseerd.
Inland Rabbit
-
- 3246 berichten
- 1956 stemmen
Very Good Girls lijkt me ook nog wel leuk. En ach, geld verdienen is ook belangrijk, de leukere projecten komen wel weer.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Die Hank Williams-biopic die dit jaar uitkomt lijkt me best een leuk project.
Metalfist
-
- 12359 berichten
- 3943 stemmen
Ik heb ze enkel nog maar in 3 films gezien (waarvan Captain America enkel een cameo is), maar was erg aangenaam verrast door haar invulling van de rol van Wanda Maximoff in Age of Ultron. Avengers behoren tot mijn favoriete comic book heroes en ze weet het personage erg goed te benaderen. In Godzilla vond ik haar niet bijzonder memorabel, maar ze staat wel op de radar. Zeker naar Kill Your Darlings ben ik al geruime tijd benieuwd en die Hank Williams film staat ook op het verlanglijstje.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
maar was erg aangenaam verrast door haar invulling van de rol van Wanda Maximoff in Age of Ultron. Avengers behoren tot mijn favoriete comic book heroes en ze weet het personage erg goed te benaderen.
Leuk om te lezen. Zo goed ken ik de personages van Marvel niet, maar ik weet wel dat ze haar rollen altijd heel serieus neemt en het nodige voorwerk verricht. Zo nodigde ze voor Very Good Girls Dakota Fanning uit om samen een week op de locatie door te brengen voordat de opnames begonnen, om zo alvast een band op te bouwen (ze spelen elkaars hartsvriendinnen).
DVD-T
-
- 15507 berichten
- 2980 stemmen
Nog niet erg veel van gezien maar viel in positieve zin op. Sterke rol in Martha Marcy May Marlene. Maar ook in Godzilla en Age of Ultron wist ze te overtuigen. Vooral in laatsgenoemde was ze zeer charmant. Verder is natuurlijk haar rol in Oldboy natuurlijk memorabel
. Ik denk dat we in de toekomst nog vele mooie rollen van haar kunnen verwachten. Een van mijn favoriete actrices van dit moment.
Verder is ze een prachtige verschijning natuurlijk.
http://www.dailymars.net/wp-content/uploads/2015/04/Scarlet_Witch_EW.jpg
http://static.comicvine.com/uploads/original/11114/111145554/4485573-1714692466-13160.jpg
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dit had ik even gemist:
Klinkt interessant. Leuke pairing, Olsen en Plaza. En ze gaat ondanks haar bekendheid door de Marvels weer voor een debuterende regisseur in plaats van voor het grote geld. Actrice naar m'n hart.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31135 berichten
- 5447 stemmen
8 films van gezien, waarvan 5 uit de stal van Marvel. De drie andere films zijn Godzilla, Wind River en Martha Marcy May Marlene. In die twee laatste films was ze niet slecht. Maar ik zie haar niet meteen als een grote actrice. Ze doet het goed als Scarlett Witch, maar enkel met Martha Marcy May Marlene heeft ze me nog maar ietwat kunnen overtuigen. En ik denk dat ze met Marvel voorlopig haar handen vol heeft. Vraag is of ze ook andere dingen wil doen. En nog meer de vraag of ze een eigen serie of film kan dragen als Scarlett Witch. Daarvoor is haar figuur toch te zwak.
Gerelateerd nieuws

Elizabeth Olsen mist het spelen van Scarlet Witch niet: "Ik bel niet elke dag Kevin Feige met ideeën"

Elizabeth Olsen heeft advies voor acteurs die overwegen een rol te spelen in MCU: 'Doe er eerst één'

Elizabeth Olsen noemt eigen stunts doen zonde van de tijd: "Het is zo belachelijk"