Oldboy (2013)

Drama / Mystery

geregisseerd door Spike Lee
met Josh Brolin, Samuel L. Jackson en Elizabeth Olsen

Een man wordt ontvoerd en gegijzeld en vervolgens 20 jaar lang eenzaam opgesloten. Wanneer hij op onverklaarbare wijze weer wordt losgelaten, begint zijn missie om te ontdekken wie hem al die tijd heeft opgesloten. Langzamerhand raakt hij verstrikt in een web van samenzwering en kwelling.

Gijs2
Origineel niet gezien. De belachelijke vechtscenes halen de verdere sublieme film 2 punten naar beneden.

avatar van Zwolle84
Gijs2 schreef:
Origineel niet gezien.

Heel dikke aanrader! Die doet alles goed wat deze slecht doet. Maar dan zonder Lizzie.

Prima film die qua sfeer en genre wel alle kanten op gaat. Als je je daar niet aan stoort, zal je de verhaallijn waarschijnlijk wel kunnen waarderen. Maakt me in ieder geval benieuwd naar het origineel.

avatar van Zandadder
Belachelijk dat deze overal te verkrijgen is op bluray maar het origineel niet.

avatar van DjFrankie
Film die me positief heeft verrast. Kijkt lekker weg en is voorbij voor je het weet.

avatar van IH88
Oldboy

Redelijke remake. De film is wat toegankelijker en meer straight forward dan het Zuid-Koreaanse origineel, en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Verhaaltechnisch zit het allemaal goed in elkaar en de regie van Spike Lee is niet speciaal, maar met een aantal indrukwekkende en absurde scènes weet hij wel zijn stempel op het materiaal te drukken.

Brolin is indrukwekkend in de hoofdrol en ook Elizabeth Olsen weet het maximale uit een wat ondankbare rol te halen. Copley en Jackson stellen wel teleur. De twist wordt weer goed gebracht, maar de intensiteit van het origineel wordt nergens benaderd. Qua sfeer ook niet. Oldboy is een degelijke remake die nergens echt teleurstelt, maar ook nergens boven het origineel kan uitstijgen.

avatar van horizons
Hoewel de remake het allemaal in een wat meer gebruikelijke stijl verpakt dan het origineel blijft het een bizar verhaal natuurlijk. Gelukkig doen Brolin en Olsen het best goed in deze film. Kan niet gezegd worden van Jackson...

avatar van SharonJoy
Goeie film. Op de naar mijn mening misplaatste komische stukjes. Voor de rest prima film.

avatar van Shadowed
Leuk.

Ik hoor dit eigenlijk niet te zeggen, en ik ben waarschijnlijk in de 2%, maar ik vind de remake gewoon beter dan het origineel. Het is minder irritant, wat toegankelijker, en er lopen veel minder types in rond die strontvervelend zijn.

Alhoewel het origineel in bepaalde scenes zo goed is dat het hier niet kan worden overtroffen, komt deze film soms ook wel met een paar eigenaardige scenes. Het is wat simpeler een eenvoudiger en eenmaal het origineel gezien is de twist ook niet meer nieuw.

Toch nog wel een tof filmpje. Iedereen acteert goed, de film kijkt goed weg en dat was hem wel. In sommige opzichten haalt hij het inderdaad niet bij het origineel, maar ik vond dit deel leuker.