Ingrid Goes West (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door Matt Spicer
met Aubrey Plaza, Elizabeth Olsen en Wyatt Russell

Ingrid Thorburn (Aubrey Plaza) is een onzekere jonge vrouw, met de nodige psychische probleempjes. Ze raakt geobsedeerd door Taylor Sloane (Elizabeth Olsen), een ster op de sociale media die het perfecte leven lijkt te hebben. Maar wanneer Ingrid besluit om alles achter zich te laten en naar het westen te trekken om vrienden met Taylor te worden wordt haar gedrag steeds verontrustender en gevaarlijker.

avatar van TornadoEF5
Dit lijkt me ook wel iets om in de gaten te houden!

avatar van Biosguru
Ja, ik hoop dat deze in Nederland een beetje rap in de zalen te zien is. Misschien een distributeur hinderlijk stalken tot ie deze aankoopt?

avatar van Zwolle84
Is ie nu nog steeds niet aangekocht?

avatar van Biosguru
Fijne "sociale" satire in de moderne zin van het woord. Na een aantal shorts het speelfilmdebuut van Matt Spicer. En voor een debuut is het uitzonderlijk goed. Voorlopig 4 sterren.

Nog steeds een film die uitstekend in de bioscoop kan draaien. Mits de campagne zich richt op Social media influencers

avatar van HarmJanStegenga
Best geinig, 'tragisch' komedietje. Facebook is echt vreselijk 2010 - 2015 aan het worden volgens mij, Instagram is de nieuwe hype die mensen ontspoort. Ti's maar net in hoeverre je jezelf laat meeslepen natuurlijk. Ingrid haar remleidingen zijn doorgesneden inzake dit social media leventje. De film laat met een heerlijk dikke schep zout zien hoe het zo'n beetje gaat tegenwoordig. Het echte leven wordt steeds digitaler. Dit levert, in deze film, een paar leuke momenten op. Aubrey Plaza is natuurlijk perfect gecast.

avatar van tattoobob
Redelijk filmpje maar helaas niet wat ik ervan verwacht had.
Plaza speelt echt wel leuk in deze film en Olsen is gewoon een prachtvrouw..die hoeft alleen maar aanwezig te zijn
De film is soms erg grappig maar soms ook een beetje rommelig...maar al met al best een apparte kijkervaring.

avatar van Ste*
Zelf dacht ik aanvankelijk dat dit vooral een instagram-socialmedia kritiekfilm was, met een geobsedeerde stalkster als Ingrid, maar later draait het meer om haar psychische issues en wat dat allemaal veroorzaakt dan om de daadwerkelijke instagram-invalshoek.

Best beklemmende film soms en ook wel interessant om iemand met een toch wel enigszins zieke geest aan het werk te zien. Ook de hele hipster-instagram-façade is leuk, hoewel dat van mij nog wat sterker neergezet had mogen worden. Dat Taylor eigenlijk een kutleven heeft bijvoorbeeld, altijd leuk.

Al met al best oke, alleen ietwat all over the place soms. Die kidnapping van Nicky kon bijvoorbeeld echt niet. Elders las ik ook iemand schrijven dat het geen slechte film is, maar dat hij totaal niet entertaining is of echt leuk om te kijken, met name door alle niet-likeable personages en nare irritante dingen die gebeuren en daar kan ik me ook wel in vinden.

avatar van Thomas83
Een heel stuk beter dan ik had verwacht. Aubrey Plaza speelt fantastisch een duidelijk compleet gestoord persoon, en je gevoelens voor haar schieten van medelijden naar ongemak en haar zelfs griezelig vinden, maar het knappe is dat ze uiteindelijk je sympathie blijft houden, ook al doet Ingrid helemaal niets om die te winnen.

Olsen is ook erg overtuigend, en Jackson Jr. is verrassend goed en leuk in een super aaibare rol. De film is overigens ook nog erg grappig. Mooi einde ook, ook al is het wel een voorbeeld van de soms wat te ver doorgedreven ironie. Ik neig al bijna naar een halfje erbij, maar toch maar 3.5* voor nu.

avatar van john mcclane 2
Aubrey Plaza stijgt boven zichzelf uit als ingrid.
Had altijd al een zwak voor haar, maar haar rollen leken voor het grootste deel wel heel erg op elkaar .
Dit is echt een intense en overtuigende rol,als instabiele naar vriendschap en aandacht hunkerende jonge vrouw .
Een behoorlijk goede indie Drama met als rode draad de social media,wat dus niet geheel op de voorgrond speelt,maar wel een belangrijke rol heeft.
Maar het is geen Black Mirror of zo.
Omdat het net te weinig te bieden heeft geen ruime voldoende.
Maar zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Pazmaster
Een grappig maar tegelijkertijd ook een wat triest verhaal. Leuke rol van Plaza als stalker die wanhopig de vriendin van een hippe instagrammer wil worden. In de eerste helft lijkt het een standaard riedeltje te worden maar gelukkig gebeuren er in de tweede helft nog wat dingen die de film boven water weten te houden. Over het einde heb ik ook gemixte gevoelens, aan de ene kant best grappig maar door een bepaalde opmerking toch ook weer niet. Niet slecht maar ik had op iets beters gehoopt.

Boeiende tragi komedie die vooral de gevaren blootlegt van social media verslaving.
Aubrey Plaza speel voortreffelijk een volledig doorgeslagen Instagram volger die leeft voor en via haar telefoon en internet. Haar obsessie voor haar favoriete profiel gaat ver.
Opgezogen in de virtuele wereld van haar idool wil ze geforceerd onderdeel zijn van dit virtuele leven.
Hoe dit uitpakt is te zien in een fascinerende combinatie van humor en drama.
"Ingrid Goes West" is een actueel verhaal die zeker weet te fascineren van begin tot eind.

avatar van Zwolle84
Waar is deze film al te zien? Of wil ik dat niet weten?

avatar van Pazmaster
Zwolle84 schreef:
Waar is deze film al te zien? Of wil ik dat niet weten?

Ik heb 'm gezien in het Calvé theater tijdens het IPFF

avatar van Zwolle84

Kunnen we niet van dat woord af? Laten we het gewoon noemen wat het is: jatten.

avatar van John Milton
Ik heb dat woord niet bedacht, dat was er al toen ik hier kwam. Gaf slechts antwoord op je onuitgesproken vermoeden.

(Het is sowieso een schending van het auteursrecht, door je een illegale kopie tijdelijk toe te eigenen. Jatten versta ik persoonlijk eerder ‘wegnemen’ onder, wat hier niet het geval is. En of het tot gemiste inkomsten leidt die de term alsnog billijkt, is ook nog maar de vraag. Het plaatje is trouwens enigszins misleidend door het hartje (ik houd niet van pindakazen), aangezien ik graag (nog) meer zou betalen voor een signifant groter legaal online aanbod. Maar laten we de inhoudelijke discussie over onze standpunten in die kwestie, niet in dit topic voeren.)

Wat de film zelf betreft, die heb ik nog niet gezien. Ben wel benieuwd, maar geen haast. Kan wel genieten van Aubrey Plaza. Benieuwd of hij hier überhaupt een release gaat krijgen...

John Milton schreef:

Was ook meer een uiting van ongenoegen in het luchtledige, niet richting jou persoonlijk. Ik erger me altijd groen en geel als ik dat woord zie.

None taken

Ik weet wel een beetje hoe je erin staat..!

avatar van IH88
“Hashtag: I am Ingrid.”

Die Ingrid heeft natuurlijk wel gelijk, Elizabeth Olsen is perfect. Dat Ingrid (Plaza) steeds obsessiever het leven van Olsen (die Taylor Sloane speelt) binnendringt en haar begint te stalken, is dan weer wat minder en levert uiteindelijk een tragische en komische film op.

De gevaren van social media hebben al een aantal aardige films opgeleverd, en Ingrid Goes West kan ook aan dit rijtje worden toegevoegd. Plaza en Osen zijn perfect in hun rollen, en de film laat zien hoe obsessief mensen bezig kunnen zijn met maar aardig gevonden worden door mensen die ze niet eens kennen. Het einde is sterk, en je zou er hard om kunnen lachen als het niet zo deprimerend en tragisch was.

avatar van schumacher
Niet slecht , ook niet top.
Ben vooral blijven kijken vanwege de schoonheden.

avatar van joolstein
Een erg leuk regiedebuut van regisseur Matt Spicer over Instagram 'beroemdheden' (meestal vrouwen) die hun leven transformeren in een "merk." En natuurlijk ook over de gevaren die deze sub-cultuur van sociale media met zich meebrengt. Ergens aan het begin post Taylor Sloane (Elizabeth Olsen) een foto van Joan Didion’s ‘The White Album’ met als onderschrift de beroemde zin; “We tell ourselves stories in order to live.” Hoewel dit moment maar vluchtig is te zien en meer dienst doet als introductie in Taylor's zorgvuldig samengestelde wereld, is deze zin wel passend met betrekking tot hoe de dames in de film de sociale netwerken gebruiken of misbruiken. Aubrey Plaza die obsessieve volger Ingrid Thorburn speelt, is perfect gecast. En ook Elizabeth Olsen doet het meer dan prima. Daarnaast valt ook O'Shea Jackson, Jr. (zoon van Ice Cube) nog op. Alles bij elkaar is het resultaat een fascinerend gitzwarte film die zowel deprimerend als komische momenten bezit en zeer sterk eindigt.

Redelijke film over een jonge vrouw die geobsedeerd raakt door een vrouw op Instagram. Een niet altijd even goed werkende mix van komedie, drama en thriller met een hoofdpersonage die voor stalker kan doorgaan in het tijdperk van sociale media. De personages zijn bijna allemaal nogal irritant (ondanks de fijne cast). Zeker wel een aantal vermakelijke scenes (zoals de momenten tussen Aubrey Plaza en O'Shea Jackson, Jr).

Films over domme mensen zijn doorgaans niet leuk. Dit is wellicht de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Het is een vermakelijk filmpje over een jonge vrouw met een gebrek aan eigenwaarde, die via associatie haar leven een boost wil geven. Het duurt wel wat lang voor de oogkleppen opengaan.
Al met al niet meer dan een verdienstelijk tussendoortje.

avatar van nightbreed
#VermakelijkFilmpje

Fijn filmpje, welk op speelse wijze iets te zeggen heeft over de krachtige invloed van de tegenwoordig dominante sociale media op het leven van doodgewone mensen die zich bijna dwangmatig graag bijzonder willen voelen. Een wat vreemde kijkervaring deze Ingrid goes West, omdat je als kijker niet goed weet of je nou moet lachen of triest moet worden van de escapades van net hoofdpersange, maar lekker wegkijken doet dit zeker. Compliment voor regisseur Spicer die laat zien een verhaal te kunnen vertellen. Een minder serieuze tegenhanger van de destijds succesvolle thriller Single White Female is deze film eigenlijk, maar hoewel niet per se spannender is deze losse satire op zeker bij vlagen wel pijnlijker om te zien. Sterke rol ook van Plaza, die de ook niet onverdienstelijke Olsen bijna van het scherm blaast.

Leuk!

en mag ik zeggen: Aubrey plaza. Eigenlijk wil ik nu alles wel zien waar ze inzit.
De kritische noot is misschien wat clunky, maar Plaza doet je dat terstond vergeten.

avatar van Rodger
Onverwacht toch een leuke film.
Met een les, dat de. Wereld toch niet zo rooskleurig is, zoals het vaak op sociale media wordt gespiegeld.
3.5 ***

avatar van Zwolle84
Het tot voor kort ontbrekende stukje in mijn Lizzie-verzameling en wat is ie - en ze - weer sterk. Aubrey Plaze biedt knap weerstand tegen haar acteergeweld door erg geloofwaardig de rol van verward meisje in de roze Instabubble neer te zetten. Het begint allemaal vrij luchtig op een prettige manier, maar wordt gaandeweg steeds donkerder zonder dat het gemaakt aanvoelt. Echt zo'n verhaal dat zo je buurmeisje zou kunnen overkomen, maar tegelijkertijd interessant genoeg is om de kijker mee te voeren.

Elizabeth Olsen is niet alleen m'n favoriete actrice vanwege haar enorme acteertalent, maar ook door het indrukwekkende oeuvre dat ze in rap tempo aan het opbouwen is. Soms moet ik me er echt weer even aan herinneren dat ze pas sinds begin dit decennium actief is, terwijl haar filmografie alle hoeken van het spectrum beslaat. Niet alleen goed dus, maar ook erg slim in haar keuzes.

De hoogste tijd om Kodachrome op blu aan te schaffen en een volledige Lizzie-re-run te doen.