I, Tonya (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Craig Gillespie
met Margot Robbie, Sebastian Stan en Allison Janney

'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident, waarbij haar rivale aangevallen wordt door een ingehuurde crimineel, is haar toekomst in de sport niet meer zeker.

avatar van filmkul
Sterke film. Het dramatische verhaal wordt vol zwarte humor verteld, maar blijft desondanks toch emotioneel en weet je als kijker behoorlijk te raken. Dat is knap gedaan door Gillespie. De vaart zit er goed in en semi docu stijl werkt prima. De film zit vol karakteristieke figuren die door de acteurs goed worden neergezet. Met name Janney en Robbie zetten een sterk staaltje acteerwerk neer. Prima film. 4.0

De filosoof schreef:
De prikkel die me (als amateur-antropoloog, haha) naar de bioscoop trok was de kwalificatie dat dit de meest Amerikaanse film ooit zou zijn, maar het is me niet duidelijk wat zo Amerikaans aan de film überhaupt is. Het zou een soort anti-American Dream moeten zijn in de trant dat Tonya geheel volgens The American Dream vanuit de positie van een arm, fysiek en emotioneel mishandeld en kansloos meisje de top wilde bereiken (waar elke Amerikaanse sportfilm over lijkt te gaan) maar… faalt, zodat de film eerder de Nederlandse boodschap “wie voor een dubbeltje is geboren wordt geen kwartje” bevestigt. En dat Amerikanen zulke losers evenzeer nodig hebben als winnaars omdat ze niet alleen iemand nodig hebben die ze kunnen bewonderen maar ook iemand, zoals Tonya, die ze kunnen haten. De film heeft me echter niet kunnen overtuigen dat de kern van Amerika deze behoefte tot haat voor losers is.

Ik denk dat Amerikanen dondersgoed begrijpen dat dit de keerzijde van de American Dream is en als kijker zit je bij deze film, ook al weet je dat het slecht afloopt, toch te hopen dat Tonya van al die kleine verwaande prinsesjes wint als kansarme white trash uit de arbeidersklasse maar ook als langere en atletischere vrouw, zij het minder elegant. Het had een soort Rocky verhaal kunnen worden en dat vinden Amerikanen prachtig. En ze wil eigenlijk rock and roll brengen in een snobistische kakomgeving dat is leuk om te zien.

Dus dat je niet overtuigt bent klopt want haat tegen losers is niet de boodschap. Da's toch het mooie van de film, dat je je in ieder geval kunt inleven in Tonya anders had het nooit gewerkt. Er wordt hooguit een spiegel voorgehouden voor onverbeterlijke lower class dommeriken en wat voor leed ze elkaar aandoen. Het is verder een super Amerikaanse film, dus: dik overdreven, maar je hoort je geen moment te vervelen. De schaatsscenes vond ik adembenemend (en anders die billen van Margot Robbie wel, dat figuurschaatsen is toch wel erg sexy met die superkorte rokjes) zeker met die pompende soundtrack eronder, heerlijk. Door de humor is het allemaal goed te verteren want eigenlijk is het toch wel heel triest, als je ziet waar sommige topsporters doorheen moeten voor een paar grijpstuivers.

avatar van FlorisV
Geweldige film met een ontroerend en eigenlijk ook intriest levensverhaal zonder ook maar ergens sentimenteel te worden, mede door een gezonde dosis humor en zelfspot. Margot Robbie speelt grandioos en is lekker ordinair zonder dat je een hekel aan haar kunt krijgen. De rest van de cast is ook erg goed.

De schaatsscenes zijn prachtig in beeld gebracht (inclusief billenpartijen in closeup als extra fanservice) en ze worden prima ondersteund door een rockende soundtrack. De American dream blijft een prachtig thema, zeker als je de keerzijde zo goed leert kennen als in deze film. En al helemaal als je een working class heldin ziet afzien en knokken tegen verwende prinsesjes die vooral mooier zijn, meisjesachtiger, leuker kunnen lachen en duurdere schaatspakjes aanhebben. Maar ook in een grappige hele korte scene wel haar training flink verzaakt, terwijl ze nog sigaretten rookt ook. Harding is evengoed de beste atlete onder de schaatsters. De anderen hebben alleen meer gratie en door die hele underdog positie wordt je al snel fan.

Je blijft je wel steeds meer afvragen waarom Tonya in vredesnaam bleef leunen op zulke losers als haar ex en het bodyguard *proest* maatje ervan (zeker omdat haar ex haar ook nog vaak sloeg) en dat is uiteindelijk haar val gebleken. Maar ze heeft weinig liefde gekend in haar jonge jaren door het misbruik van haar moeder, die alsmaar hetzelfde excuus heeft (ze mag geen watje worden) en iemand die haar ziet staan en een aantal gemeenschappelijke interesses heeft lijkt daardoor al heel wat voor haar. En door een ontstaan patroon van onveilige hechting met haar moeder trouwt ze in haar jonge jaren met iemand die haar ook misbruikt, ze weet niet beter.

De echte Tonya Harding was blij met de film omdat deze toch dingen recht heeft gezet en haar kant van het verhaal eindelijk heeft kunnen vertellen. Je kunt hier nog een stukje emo-tv zien (maar toch mooi) waarin ze Margot Robbie bedankt en omhelst. Uiteindelijk toch een overwinning voor Tonya. Want al die schaatsprinsesjes met gouden plakken zullen al lang vergeten zijn, deze film staat over decennia misschien nog wel steeds als klassieker bekend. Voor mij in ieder geval wel waarschijnlijk!

Brix schreef:
Zo oer-lelijk als de échte Harding zal ze er toch niet uit gaan zien

Robbie is ondanks alle makeup toch echt mooier (behalve in die spiegelscene met al dat rood, oei). Het is geen "Monster".

De echte Tonya is opvallend veranderd van uiterlijk. De jonge Tonya is het veel te bleke buurmeisje met melkboerenhondenhaar, zeker geen schoonheid, de oudere Tonya ziet er ondanks overgewicht nog best goed uit.

avatar van jermaineoneal7
arno74 schreef:
De rivaliteit en skate-actie valt wel mee (wel enkele mooie scenes), Kerrigan is een bijrol die nauwelijks schermtijd krijgt, dat had wel beter gekund maar de film kiest een andere insteek. Het draait echt om Tonya en de tegenslagen die ze voor de kiezen krijg van haar omgeving terwijl ze probeert om groot te worden in de schaatswereld. De film geeft wel antwoord op je vragen .

Onlangs gezien en heb genoten van de film, Margot Robbie echt goed. Kippenvel-moment toen ze de 1ste keer de triple-axel nailde en dan de soundtrack "1ste time" van Foreigner eronder. Leuk moment dat ze eindelijk eens voor de 1ste keer een beetje meeval kent. De slowmo vd triple axel mocht er echt wel zijn.
Ook leuk tijdens de credits de echte Tonya Harding in actie met dezelfde triple axel kuur die haar doorbraak betekende.
3 *** voor mij, hou wel van biopics en ook van sportfilms, wat deze eigenlijk wel een beetje is.

avatar van FlorisV
Er is jaren terug al een TV-film gemaakt:
Tonya & Nancy - The Inside Story

Leuk dat je die gewoon op YouTube kunt kijken (net als meerdere docu's over Harding & Kerrigan) maar het leek me niet zo spetterend als de bioscoopfilm. En voor de nieuwsgierigen onder ons is zelfs nog de wazige Harding sekstape online te vinden op Pornhub.

avatar van Filmkriebel
Jongens wat een surrealistische toestanden in deze biopic soms. Niet te geloven. Dit is een film die er in vergelijking met andere biopics, echt wel uitspringt. De mix van mockumentary en satire geeft het allemaal een speels en superdynamisch kantje. De ijskoude moeder, die onnozelaar van een bodyguard, de domme echtgenoot... dat Harding uit zo'n white trash milieu kwam, wist ik dus niet. De sport was voor haar een gedroomde optie om uit dit krankzinnig milieu te ontsnappen en dan nog werden haar kansen op een betere toekomst gesaboteerd door de stupiditeit van haar naasten. De aanval op Kerrigan is zonder meer een erg bizarre zaak geweest. Ondanks de komische toon best wel een triestig verhaal als je het mij vraagt, en ook veel geweld. Ik heb veel goeds gezien in deze film zowel qua acteerwerk (Robbie, Stan en Janney) als het knappe camerawerk van de Antwerpenaar Karakatsanis. Deze film is zonder meer een aanrader.

avatar van clubsport
Wat een veelvoud aan bizarre toestanden in in deze biopic over deze kunstschaatster .
ik kan me de ophef erover ten tijde van de spelen toendertijd nog redelijk goed herinneren .
Fascinerend verhaal verder en indien dit de waarheid benaderd wel erg triest .

avatar van cantforgetyou
Heerlijke film. Ik hou er wel van, als de Amerikanen zichzelf kwetsbaar en voor schut durven te zetten. Wat een ordinaire white trash familie. Ik vind de actrice Allison (die de moeder speelt) altijd al ondergewaardeerd en nu eindelijk heeft ze een oscar gewonnen. Wat speelt ze toch goed in deze film. Echt een vreselijk mens. Maar Margot speelt ook heel mooi. Ik wist niet dat ze de knappe blondine was uit de serie Pan Am. Goede transformatie naar jaren 80/90 look. De film is echt de moeite waard. Kijken dus!!!!

avatar van Filmkriebel
cantforgetyou schreef:
Ik wist niet dat ze de knappe blondine was uit de serie Pan Am.

En de blondine die Di Caprio veel te snel laat klaarkomen in The Wolf of Wall Street . Ze wordt zo stilaan een beetje de nieuwe Sharon Stone heb ik de indruk

avatar van schumacher
Wat een leuke film.
Toppertje.
Acteurs waren top, verhaal top.
Er zat wat leuke humor in.

avatar van janwauters
geweldige film

avatar van wendyvortex
Aaah de sportfilm, meestal ondraaglijk omdat we dan allerlei succesverhalen voorgeschoteld krijgen ... en succes dat is nooit interessant. Nee dan liever de "sportieve" Tonya Harding die haar voornaamste concurrente liet uitschakelen door de knieschijf van Nancy Kerrigan te laten verbrijzelen. Geweldige biopic, kunstrijden op de schaats levert natuurlijk genoeg fantastische actie op, daarnaast lijken de personages zo uit Fargo te zijn weggelopen. De andere kant van topsport, succes en de Amerikaanse droom. Meesterlijk!

avatar van moneymaker
ik vond er niks aan. geen moment de indruk dat je naar een film zit te kijken met die rare stukjes van flashbacks tussen door. zal wel Amerikaanse humor zijn, maar bah wat slecht

avatar van Black Math
In wezen niets meer dan een rise en fall film. Het wereldje waarin zich dat plaatsvind, namelijk het kunstschaatsen, heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en wat dat betreft was dit potentieel interessant. Uiteindelijk toch een tegenvaller, wat met name kwam door het kale registrerende karakter van de film (op de kunstschaatsscènes na dan), maar vooral omdat ik halverwege het hele white trash milieu en de domheid van enkele personages daaruit helemaal zat was.

Interessantste personages zijn het hoofdpersonage dat duidelijk veel in haar mars had en haar moeder die dat in de gaten had. Vooral de laatste is interessant, zo koud en hard als ze overkomt en waarbij haar enige moment van toenadering tot dochterlief eigenlijk een steek in de rug van de laatste is. Een erg sterke rol. De ondergang komt uiteindelijk door een aantal white trash figuren die nog te dom om te poepen lijken te zijn, met name de bodyguard. Je gaat je afvragen waarom Harding dat soort mensen niet achter zich heeft gelaten, maar aan de andere kant lijkt zij ook niet het grootste licht te zijn.

Het documentaireachtige aspect is qua structuur wel begrijpelijk: personages spreken elkaar vaak tegen waardoor we nooit meer komen te weten dan wat we van de werkelijkheid kunnen afleiden. Maar met name vanwege de kale interviewscènes wordt het er geen mooiere film op. 2*.

Uitstekende film over een kunstschaatsster, die ondanks haar verkeerde achtergrond, het weet te schoppen tot de Olympische Spelen. Gebaseerd op een boeiend en waargebeurd verhaal. Het hoofdpersonage is goed neergezet en de relatie met haar moeder en man is goed uitgewerkt. Vlot gemonteerd en een sterke rol van Margot Robbie. Een kleine 4.0 sterren.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en heb er wel van genoten. Toch wel een originele verfilming van het levensverhaal van deze schaatsster. De cast deed het uitstekend en kwam erg overtuigend over, zeker de vrouwelijke cast Margot Robbie en Allison Janney waren schitterend. Het werd ook heel mooi in beeld gebracht en de soundtrack was ook erg leuk.
Ik kende het verhaal eigenlijk niet, maar het heeft me kunnen boeien van begin tot einde.
Blij dat ik deze eindelijk heb gezien.

avatar van Alathir
Altijd boeiend om een biopic te zien van iemand die je niet kent omdat ze op haar hoogtepunt was een paar jaar voor ik werd geboren. Wel vond ik de film erg wisselvallig. Beetje docu/mockumentary achtig bij momenten en laat ik mockumentaries nu eens in het algemeen verschrikkelijk vinden. Langs de andere kant vind ik haar verhaal wel de moeite waard maar de interviews zeggen geregeld weinig extra of ze spreken elkaar tegen en dergelijke. Dat haalt het ritme echt uit de film.

Soundtrack is ook wel ok, met oa een herwerkte versie van Gloria van Umberto Tozzi. Door het white trash milieu waarin Tonya zich bevindt, zijn er een heleboel vreemde eenden in de bijt zoals de bodyguard Shawn en haar vriend Jeff. Ook haar moeder is niet erg empathisch om het zacht uit te drukken. Margot Robbie houdt de film echter recht en zat erg goed in haar rol. Wat ook leuk was zijn de credits, waarin je de echte Tonya Harding even aan het werk kan zien.

Nick Doumen
Vond de rollen goed gespeeld en eigenlijk was de film dat ook.Je had af en toe vragen bij de domme beslissingen die ze nam maar dit was nu eenmaal zo.Heb haar leven nooit echt gevolgd maar een pad over rozen was het zeker niet.Vond de international spy die nog bij zijn ouders woondde toch wel het sjiekste personage.Die bleef gaan

avatar van Noodless
Prima biografisch dramatisch verhaal met een sterke rol van Margot Robbie. Het verhaal wist me te boeien van begin tot het eind omdat ik het verhaal en de feiten vroeger ook maar heel vaag heb mee gekregen. Ik wist ook niet wat er allemaal ging gebeuren en hoe de wedstrijden zijn afgelopen wat de spanning alleen maar ten goede komt. Ook de andere personages zijn boeiend om te volgen zoals haar echtgenoot en zijn bizarre vriend en wat te zeggen van haar mama. Ook de uiteindelijke rechtspraak is op zijn minst bizar te noemen. 7/10

avatar van JoeCabot
White trash on ice. Je moet er wel even zin in hebben natuurlijk. Maar hé, saai kun je het verhaal moeilijk noemen.

Dit concept is natuurlijk al vaker een garantie voor succes gebleken. Drop een stel paupers in een elitaire omgeving en je krijgt gegarandeerd vuurwerk. Of het nu over kunstschaatsen gaat of – ik zeg maar iets – paardendressuur, het maakt weinig uit. Als Tokkie Tonya zich een weg baant (en scheldt) door dit wereldje, wordt de sport opeens heel entertainend.

En dat is natuurlijk voor een groot deel de verdienste van Margot Robbie, die een bijzonder geloofwaardige redneck neerzet. Voorts viel vooral de mooie fotografie op met af en toe een vintage-toets. Fijne soundtrack ook.

Deze film komt overigens perfect op het juiste moment uit. De 80s zijn al een tijdje hip en sinds kort maken we ook een 90s revival mee. I, Tonya combineert het beste (of het foutste, het is maar hoe je het bekijkt) van die twee werelden. 4*

avatar van Ebenezer Scrooge
Toen I, Tonya uitkwam in Amerika had Ellen Degeneres de enige echte Tonya Harding te gast in haar show. Degeneres was zeer te spreken over de biopic en merkte op dat het voor haar voelde alsof met deze film het echte verhaal is verteld. Dat gevoel heb ik dus ook.
Op de voet gevolgd destijds, wat best opmerkelijk is aangezien ik weinig tot helemaal niets om sport geef. Ik weet nog goed dat de kuur van Harding op de Olympische Spelen in Lillehammer jammer genoeg niet zo heel denderend was, maar dat ook haar aartsrivale Nancy Kerrigan 'slechts' met zilver naar huis ging. Het goud ging uiteindelijk naar de onbekende Oksana Baiul uit de Oekraïne, wiens kuur overigens verrassend goed was, dat moet gezegd. En zoals het gezegde luidt: wanneer twee honden vechten om een been, loopt een derde ermee heen. Ook oudgediende Katarina Witt was weer van de partij, maar wist zich niet staande te houden tussen al dat jonge grut (ze liep zelf al tegen de dertig).

Maar wat een bijzonder mooie film! Herinneringen aan die tijd kwamen weer bovendrijven en even waande ik me weer in 1994. Schitterende rol van Allison Janney die de hardvochtige moeder van Tonya speelt en daarvoor zeer terecht een Oscar in ontvangst mocht nemen. Veel grappige momenten: Tonya die op haar bruiloft haar bruidsboeket naar achteren werpt dat natuurlijk bij haar moeder terechtkomt (die al 4 mannen heeft versleten), de sigaret die ze uitdrukt met haar schaats... Ook Tonya zelf is prachtig neergezet door Margot Robbie.
Heb ook alles weer terug zitten kijken op YouTube. Als je de reacties daar leest valt het wel op dat de sympathie van de meeste Amerikanen toch uitgaat naar de zo verguisde Harding dan naar het prinsesje Kerrigan. Op mij komt Harding ook veel echter over. Buiten dat vond ik Harding een veel beter kunstschaatster dan Kerrigan. Krachtige manier van bewegen, met een enorme snelheid, veel vuriger dan Kerrigan. De poor white trash girl versus de all-american girl. Ook haar pakjes zagen er beduidend goedkoper uit dan die van Kerrigan. En hoewel Harding maar een zevende plek wist te behalen op de Olympische Spelen reageerde ze ook veel sportiever dan Kerrigan, die tijdens de medaille-uitreiking echt keek alsof ze poep rook.
Geweldig soundtrack: Dreams van Fleetwood Mac, Sleeping Bag van ZZ Top (eerste keer dat ik dat geweldige nummer hoor) in combinatie met flitsende beelden van een schaatsende Harding. Schitterende cameravoering daarbij overigens. Aan het einde van de film nog een paar echte beelden, een kuur van Harding uit 1991: Wauw! Pure perfectie! Tonya Harding

Een welverdiende 5. Dit ga ik in mijn top 10 zetten. Sorry De Palma.

Behoorlijk realistische, concrete biopic met een knappe, originele opbouw.
Er gebeurt nogal wat in de sportcarrière van Tonya Harding, waarbij het uitkijken blijft naar de volgende wending, waarbij het crimineel gebeuren het verhaal wel nog een boost geeft.
Margot Robbie steelt wel de show maar Allison Janney zet toch in de personage van de moeder ook wel een merkwaardige act neer, maar eigenlijk, over de ganse lijn, goede karaktertekening.

avatar van Baboesjka
Best goed. Ik vind het levensverhaal van Tonya Harding wel interessant en de manier waarop het in deze film is uitgewerkt vind ik bijzonder. Ondanks al de ellende komt het niet heel zwaar over. Ik moet zeggen dat ik het gedeelte over het incident en de nasleep daarvan het minst interessant vind. Best heftig, maar Tonya's roerige levensloop en haar groot schaatstalent raakten mij meer en maakten meer indruk op mij. Goed geacteerd en mooi beeld. 3,5*

avatar van Mr Thee
de Fargo van de sportfilms!
Door wendyvortex terecht benoemd als "de Fargo van de sportfilms". Treffend! Wat een acteerprestaties, vaart, soundtrack! Knap hoe al die bronnen zijn benut voor een afwisselende en waanzinnige compillatie met een gezonde dosis ironie en drama. Uiteraard is het incident en het leven van Harding al menigmaal belicht - dank FlorisV voor de TV film- maar sinds deze film is het raak. Zie hierna bijvoorbeeld een link hoe het de hoofdrolspelers verging. Ik klik rustig mee met Ebenezer Scrooge en kwam zo achter het verhaal dat ik als (jonge) tiener slechts op hoofdlijnen heb leren kennen.

90ies revival
Terecht is al gewezen op de 90ies revival. Ik denk dan aan de docu O.J.: Made in America (2016). Ook OJ komt even langs in de film overigens! De Harding revival is nog niet over. De docu "Sharp Edges" van 1986 over de piepjonge Harding wordt opnieuw (VOD) uitgebracht.

Eindelijk weer eens een goede film, die moeder echt hilarisch en top geacteerd.

Je zou het amper geloven dat dit een waar gebeurd verhaal is. Zo hilarisch is het bij momenten.
Maar het is wel een goede film. Prima vertolkingen door zowat de ganse cast.
Bovendien is Margot Robbie de perfecte actrice voor de rol van Tonya, de gelijkenis met de echte Tonya is treffend.
In de aftiteling is de echte Tonya trouwens aan het werk te zien, bewijs dat het dus wel allemaal echt is gebeurd.
Ik heb geboeid gekeken, echt een prima prent !!!

avatar van BlueJudaskiss
Boeiende, rare maar uiteindelijk overheerlijke film. Mijn enige probleem was dat ik vond dat de scènes in het white trash-milieu soms wat in herhaling vielen waardoor mijn aandacht soms wat wegzakte. Maar er is gelukkig zo veel te zien en te beleven in deze film.

Alle stijlmiddelen - de voice-overs, de interviews, het directe commentaar van de hoofdpersonen op een scene - ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar het zorgde uiteindelijk wel dat de film bijblijft, beklijft. Margot Robbie, Allison Janney: jezus wat een geweldig koppel, hoewel ik me bij Janney wel afvraag in hoeverre haar Oscar te maken heeft met de make-up en styling.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid: ik ben heel benieuwd naar wat ik over deze zaak online kan terugvinden, wat 'de' versie is van de pers. Ik kreeg in zekere zin medelijden met Harding, en ik ben heel benieuwd in hoeverre regisseur Gillespie de boel hierin manipuleert. Een lekkere film om even na te laten sudderen en misschien nog een keer te bekijken.