I, Tonya (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Qatar
Biografie / Drama

geregisseerd door Craig Gillespie
met Margot Robbie, Sebastian Stan en Allison Janney

'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident, waarbij haar rivale aangevallen wordt door een ingehuurde crimineel, is haar toekomst in de sport niet meer zeker.

avatar van remorz
Mooi. En grappig. En sneu. In die volgorde.

Mag je lachen om huiselijk geweld? Hierboven haalt Verhoeven een artikel aan dat stelt dat I, Tonya toch iets te vaak de kijker aan het lachen krijgt met een onderwerp dat helemaal niet om te lachen is.

“I, Tonya gets a lot of credit for not shying away from the uglier aspects of her life, but is it ever okay to treat trauma as a punchline? Why celebrate such behavior? [...] Janney is unforgettable in I, Tonya, but her horrendous character is the main source of comic relief. How do we reconcile that? How do we enjoy an otherwise really good movie with those thoughts gnawing at out conscious?”

Ik moet aan zoveel dingen denken als ik dit lees. Ik denk aan Hans Teeuwen die roept dat je alles belachelijk moet kunnen maken. Ik moet denken aan een dode baby als ongenuanceerde tegenhanger voor heel veel (onmiskenbaar komische) drugsverheerlijking in Trainspotting. Ik moet denken aan Amerikanen die gewelddadige videospellen willen verbannen.

Waar ik de film oprecht in vind, is dat je je als kijker zelf mag afvragen waar de pijn zit en waar de humor. En dat je nog altijd een scheidslijn weet te trekken tussen film en realiteit.

Ik zag een film waarin een kansarm meisje met een verwrongen beeld van liefde en ‘normaliteit’ zich verbeten recht probeert te krijgen en haar eigen milieu probeert te ontstijgen middels de enige passie die ze heeft. Fenomenaal vertolkt door Robbie, creatief vertaald en met een goed gedoseerde mix van alle elementen die het verhaal rijk is, zonder (mijns inziens) de waarheid onrecht aan te doen. De humor maakt het een luchtigere vertelling, zonder dat je als kijker wijsgemaakt wordt dat dat ook geldt voor Tonya’s leven.

Dus, “how do we reconcile this?” We zijn blij dat sommige films ons deze vragen doen formuleren, and we make up our own damn mind.

Heerlijk gelachen om huiselijk geweld, enorm onder de indruk van Robbie en uiterst content met de genre-ontwijkende melange die Gillespie ons voorschotelt. 4 dikke sterren.

avatar van Fisico
Als sportliefhebber destijds nog iets te jong om het allemaal in prime time gerealiseerd te hebben, maar het verhaal van Tonya Harding moet een ongekend schandaal geweest zijn. Ze mag dan wel "afgelost" zijn door OJ Simpson, maar je entourage die je concurrente kreupel slaat, moet ongezien zijn. I, Tonya is een frisse eigenwijze verfilming, in een soort documentaire-achtige stijl met interviews en personages die in de camera spreken. Het is toch even wennen. Maar het maat de film luchtig en verteerbaar ondanks de vele treurige momenten toch wel.

Geen idee hoe je je moet voelen bij de persoon Tonya Harding, uitstekende vertolking overigens van Margot Robbie. Ze is opgevoed in een liefdeloos gezin, kreeg vele klappen van zowel haar moeder als haar ex, kon nooit goed doen enz ... Geen wonder dat ze zelf ook als een halve bitch acteert, ze wist niet beter, hoewel je steeds het gevoel had dat ze een slachtoffer was van het miserabele leven dat ze onderging. Ze kwam niet uit een modelgezin, al had ze het American dream-gewijs wel gemaakt met al haar talent.

Die moeder is een harteloos schepsel en haar entourage was op zijn zachtst gezegd erg knullig. Geen idee waar de balans met de realiteit ligt, maar naast de vele dramatische elementen ook hier en daar wat humor. Jammer dat we in de film te weinig weerklank kregen van Kerrigan. Mooie film met prachtige schaatsbeelden met een knappe camerahantering. Mooi!

avatar van hdehoon
Hele sterke film, had ik nooit verwacht bij zo'n onderwerp. De documentaire-achtige vorm tussendoor doet het goed en de acteurs hebben hun personages goed getroffen.

De balans is wonderwel gelukt: je krijgt toch sympathie voor de geplaagde Tonya die geen goede start in het leven kreeg en zich toch wist op te werken tot kampioen. Maar er worden geen excuses gezocht voor de vreselijke misser met de aanslag op haar rivale. Zelf zoekt zij dat excuus wel op het eind, maar daar mag iedereen van vinden wat hij/zij wil.

Persoonlijk vond ik het laatste zinnetje te veel en deed afbreuk aan de film. De prachtige beeldmontage tussen haar val in de boksring en de pirouette op het ijs met haar stralende glimlach was voor mij het perfecte slot geweest.

avatar van Shadowed
Verrast.

Normaal verwacht ik niet veel van die hoog beoordeelde biografiefilms. Zo had ik deze ook weer alleen meegepakt vanwege de hoge score, en dan dus vooral om te kijken of het toevallig ook ergens misschien leerzaam en interessant is. Deze was opvallend goed.

Regelmatig hebben hoog beoordeelde biografiefilms me al een aantal keer teleurgesteld. Walk the Line en Bohemian Rhapsody zijn hier goede voorbeelden van. Ook echt van die biografiefilms die niet echt iets nieuws lijken aan te durven. I, Tonya is een film die eindelijk echt iets vernieuwends doet en daarmee behoorlijk leuk is.

Vooral visueel schiet de film regelmatig raak, wat andere biografiefilms dus weer een beetje missen. Het tempo hier ligt erg hoog en wordt voortdurend interessant gehouden. De film verbreekt dan ook regelmatig op een leuke manier de vierde muur.

Maar de film is vooral erg vlot en erg interessant. Ik had dat niet meteen verwacht. Kunstschaatsen is dan ook niet een sport waar ik veel verstand van heb. Maar deze film laat het vooral op een erg interessante manier zien en daarom is het allemaal leuker om te volgen.

Robbie speelt goed als Tonya Harding. Blijkbaar dus een bekend figuur, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van haar had gehoord. Maar dankzij deze film weet ik in ieder geval genoeg waarom ze zo bekend is geworden.

Maar vooral Janney speelt opvallend sterk. Speelt een sterk type en weet echt goed te scoren ermee. Het levert regelmatig een komische noot op dat de film goed doet. Ook Stan doet het heel degelijk als Jeff. Qua acteerwerk heb ik dan ook weinig te klagen.

De film is opvallend komisch. Ik had dit eerder als een wat serieuzere biografiefilm zien aankomen, maar het was al snel duidelijk dat deze regelmatig wat humor gebruikt. Dit werkt vaak erg goed, en mixed redelijk met soms heftige onderwerpen.

Het is vooral leuk hoe deze film regelmatig je aandacht vraagt zodat de film vooral vlot verloopt. Visueel een aantal aardige beelden, al is het soms wat kaal. In het laatste half uur, als er meer drama om de hoek komt kijken, verliest de film wat tempo waardoor het naar een iets saaiere slotfase toewerkt.

Maar voor de rest weinig te klagen. Opvallend leuke film dit. Robbie is een actrice die het allemaal wel onder de knie heeft. Voorgaande films was ze vooral een bijfiguur, maar nu bewijst ze dat hoofdrollen ook geen probleem zijn. Al lijkt de aankomende Birds of Prey me niks.

avatar van Lovelyboy
Poor fucking you...

Een ronduit bizarre film die verbaasd, verbijsterd, choqueert en je laat lachen ondanks de triestheid van het gehele gebeuren. Mensen van een bepaalde leeftijd en sportvolgers zullen de twee namen van Harding en Kerrigan kennen, twee namen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, en hoewel we allemaal ons vooroordelen hebben verbaasd de film toch met zijn verhaal en achtergrond.

Een bijzondere harde jeugd en aanpak komt naar voren, veelal gevormd door een draak van een veeleisende en harde moeder. Met veel spot en sarcasme komt het nodige 'gebruik' en geweld naar voren, in een wereld waar het meisje constant gekleineerd en vernederd wordt, een bijzonder harde en spartaanse sport beoefend en daarna ook nog een slechte smaak/keuze voor mannen aan de dag stelt, is het toch bijna een mirakel dat Tonya een dergelijke niveau haalt. Aandoenlijk is de strijd tegen de conservatieve wereld en bevooroordeeldheid waar ze tegen moet vechten om een 'normale' beoordeling te krijgen. Met een hele dikke knipoog wordt alle rumoer in het privéleven gebracht, een knipoog waar de film op zich prima bij vaart.

Het 'incident' is vervolgens een gebeurtenis omtrent een aantal incompetente idioten waarvan het al een wonder is dat ze iets hebben kunnen bedenken en geslaagd zijn in hun plan. Het hele gebeuren hangt van dwaasheid en idioterie aan elkaar en onderstreept Shawn het hele dwaze gebeuren nog eens met de complimenten aan zich zelf. Ronduit bizar en dom volk allemaal. De uiteindelijke uitspraak tegen Tonya is dan ook één met een licht bittere nasmaak, omdat zij het hardste van allemaal gestraft wordt terwijl het grotendeels aan haar voorbij ging.

I, Tonya verbaast, vermaakt, doet je nadenken en maakt je aan het lachen. Een bijzonder beeld is het al met al, die wat mij treft goed uit de verf komt met de sarcastische zelfspot omdat de film anders zijn doel voorbij geschoten zou zijn als een veel te zwaar en deprimerend product. De soms morsige VHS-achtige jaren '80 stijl doet het geweldig, net als het tijdsbeeld met het rare haar en afschuwelijke mode van die tijd. De soundtrack met onder andere Supertramp, Dire Straits, Foreigner en Fleetwood Mac is prettig en het schaatsten zelf wordt erg overtuigend gebracht. Qua acteerprestaties laat Margot Robbie zien een drama rol meer dan prima te kunnen dragen maar wordt afgetroefd door de Allison Janney die op geweldige wijze de nietsontziende moeder neerzet.

I, Tonya is wat mij betreft een meer dan prima sportdrama en een uiterst boeiende film.

avatar van macrobody
Een bizar verhaal dat alleen nog maar een perfecte casting nodig had om het te verfilmen en dat is gelukt in mijn ogen. Goed gedaan.

avatar van sandokan-veld
Wellicht een tip als iemand later nog een film wil maken waarin ze willen dat ik het laatste half uur ga meeleven met de karakters: zorg dat niet de eerste anderhalf uur voornamelijk in het teken staan van 'white trash uitlachen.' De minachting van de filmmakers voor deze personen druipt echt van elke scene.

Het is te danken aan de talentvolle Robbie en Stan dat de film nog enigszins uit te kijken is (Allison Janney is een heldin natuurlijk, maar de rol die ze hier neerzet is te hekserig om iets bij te voelen. Maar kennelijk dacht de Academy daar anders over). Ook de locaties zijn goed, geven een mooi portret van een verpauperd Amerika. En de historische gebeurtenissen op zichzelf zijn natuurlijk boeiend.

En vooruit, we mogen enigszins blij zijn dat er niet al te veel een Amerikaans flutmoraaltje aan wordt gehangen op het einde: dus met enige tegenzin nog twee sterren, dan maar.

Het moment dat Harding in de film 'ons allemaal' de schuld geeft van haar ondergang had ik de film bijna alsnog schaterlachend uitgezet. Dan heb je toch wel een flink bord voor je kop als filmmaker, als je je karakters zo weinig serieus neemt en dan denkt dat ik me schuldig ga voelen voor iets dat gebeurde toen ik niet eens oud genoeg was om brommer te rijden?

Bah, wat een onaangename, mislukte rotfilm.

avatar van Ted Kerkjes
sandokan-veld schreef:
Volgens mij richt Harding zich in die scène meer tot "het publiek in het algemeen" dan tot alle kijkers als individu, hoor.

avatar van perceived
Erg fijne film die zowel grappig als tragisch is.

avatar van sandokan-veld
Ted Kerkjes misschien, maar mijn punt was dat zo'n moralistisch lesje nogal doodslaat in een film waarin de karakters min of meer als aapjes te kijk worden gezet imo.

avatar van cinemanukerke
Heerlijke film ! Een biografie maar dan eentje volgens de definitie van The Coen brothers nl flirten met karikaturale personages (met behulp van een fantastische cast) waarin idiotie steeds de bovenhand krijgt (vooral die lijfwacht). Zeer vermakelijk en schoolvoorbeeld van ironie (wat we zien is net het tegenovergestelde wat ze zeggen). Maar ook hoe de film is opgebouwd benadrukt die ironie. Reportage stijl met interviews om als waar/echt te kunnen doorgaan maar is meer een knipoog naar het publiek. Wat is de waarheid ? Zeker voor zo'n situatie waarin iedereen elkaar beschuldigt. Tussen de lijnen door een mooie observatie van een milieu (Tonya is white trash), van hun relaties (gewelddadig als norm), van hun omgeving (marginaal, armoede) en ook van de sport (jury wil een blozend gelukkig gezinsmeisje zien). Tonya als 'rebel with a cause', weigert zich te schikken naar het beeld van 'ideale schaatser", lukt om deel te nemen aan Olympische Spelen maar het is geen succesverhaal. Die drang naar de beste zijn, om populair te zijn, doen uiteindelijk de stoppen doorslaan. Het blijft wel entertainment, geen wil om achter het verhaal te komen, om objectieve lijn te vinden maar net het tegenovergestelde. Zoals de beschrijving van die lokale verslaggever (Bobby Cannavale) over Het Incident : een universum van idioten waarin 2 idioten een aanslag plegen. Het lijkt erop dat de makers hun onderwerp ook zo bekijken.

Fijn.

Zeker omdat de vorige films van Gillespie niet zoveel voorstelden. Gillespie begon z'n carriere best beloftevol, daarna is het allemaal wat minder geworden. Een echte return to form is dit nog niet, maar het is best wel de moeite, met enkele zaken die er positief uitspringen.

Enerzijds de routines zelfs, die met erg veel zwier gefilmd zijn. Heel mooi camerawerk op de ijsbaan, waardoor de kern van de film kracht bijgezet wordt. Verder ook de rol van Janney, die best hilarisch is. De rest van de cast doet het ook zeker niet slecht trouwens, ze doen hun duit in het zakje om de balans tussen humor en drama netjes aan te houden.

Enige minpuntje is dat de film misschien net wat te lang is. Het "incident" mag dan wel het moment zijn dat hele plot bepaalt, maar het had van mij toch net wat compacter gemogen. Verder weinig aan te merken op deze film. Leuke vorm, goed acteerwerk, nergens echt saai. Héél uitzonderlijk is het verder ook niet, maar zeker de moeite voor een keertje.

avatar van Brandt
Heb niks met kunstschaatsen, maar I Tonya is een zeer interessante film geworden. Vanwege het controversiële verhaal, maar ook vanwege de schitterend uitgevoerde dansen op het ijs. Ben benieuwd hoe Margot Robbie en de regisseur dit voor elkaar hebben gekregen. I Tonya overstijgt de genres en dat is wat altijd prettig. Klein puntje van kritiek is wel het gestuntel van die criminelen die Kerdigan belaagden. Op dat moment had ik even het gevoel naar screwball komedie te kijken. Verder een heerlijke film die je ook nog aan het denken zet over wat roem met een mens doet en hoe wij naar beroemdheden kijken. Na het zien van deze film dacht ik toch iets genuanceerder over Tonya Harding, al wordt ze beslist niet als heilige afgeschilderd. Gelukkig maar, want over een heilige valt nooit zo'n leuke film te maken als over deze gemankeerde Tonya.

helemaal geen verkeerde film. Het sentiment wordt ontweken en de vertelwijze is sarcastische van toon. Een omstreden persoon als Tonya Harding zou waarschijnlijk ook niet geloofwaardig geweest zijn in een melodramatisch geheel. het enige met dit soort films, het is wat eendimensionaal. Echt ruimte voor nuances is er blijkbaar niet. Tonya Harding blijkt de film goed te vinden, en had het liefst echt 'Suck my dick' tegen de jury gezegd