I, Tonya (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Craig Gillespie
met Margot Robbie, Sebastian Stan en Allison Janney

'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident, waarbij haar rivale aangevallen wordt door een ingehuurde crimineel, is haar toekomst in de sport niet meer zeker.

Mescaline schreef:

Niks goeds aan, het is gewoon een feit.

Ja....sportgeschiedenis......Dat is toch in een ander boekje dan Bin Laden..Twin Towers etc...etc...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
frans123 schreef:

Dat is weer een andere discussie, dat is zeker in een andere hoek.

Mescaline schreef:

Dat is weer een andere discussie, dat is zeker in een andere hoek.

Zijn we het toch eens.....smiley)

avatar van Snaaf
"You fuck dumb. You don't marry dumb"

GENIALE FILM!

Geweldig geacteerd. Goed gescript. Een van de beste soundtracks ooit. Heerlijke entertainment!

Snaaf schreef:
"You fuck dumb. You don't marry dumb"

GENIALE FILM!

Helemaal mee eens hier, om er maar ff een paar te noemen: Barracuda, The Passanger, The Chain, Goodbye Stranger..

Zijn toch allemaal overbekende oude rockklassiekers. Ga je daar de makers van zo'n film nu echt voor complimenteren?

Nee. Wel voor Gone daddy gone van The Violent Femmes. Al vermoed ik dat die als inside joke in de film zat, voor de happy few die het nummer kennen...

Ik heb lang getwijfeld of ik naar deze film zou gaan, want sport en biografie zijn twee categorieën waar ik niets mee heb. Maar de recensies waren erg positief, ook hier op MM, en ik had een vrije middag dus ben ik toch maar gegaan.

Helaas heeft de film mijn tamelijk lage verwachtingen niet kunnen overtreffen, ook al laat de film zich ook wel kijken als een drama of zelfs tragedie in plaats van een sportbiografie: Tonya heeft beslist een zwaar leven gehad en de film weet medelijden voor haar op te wekken. Maar veel meer heeft de film niet te bieden: de film wisselt voortdurend tussen vermakelijk en saai, tussen enige spanning en een flauwe klucht, zodat ik het als een middelmatige film kwalificeer.

Dat de personages af en toe direct tot het publiek spreken om hun mening te geven of de gebeurtenis volgens hen wel of niet is gebeurd is niet origineel en maakte de film voor mij niet bijzonder, al past het wel in het concept dat de film is gebaseerd op interviews met de hoofdpersonages waarbij zij ook tot het publiek spreken en hun visie op de gebeurtenissen geven. De daarbij gegeven postmodernistische boodschap dat iedereen zijn eigen waarheid heeft verleende de film evenmin diepgang want de film laat weinig ruimte voor verschillende interpretaties van de gebeurtenissen.

De prikkel die me (als amateur-antropoloog, haha) naar de bioscoop trok was de kwalificatie dat dit de meest Amerikaanse film ooit zou zijn, maar het is me niet duidelijk wat zo Amerikaans aan de film überhaupt is. Het zou een soort anti-American Dream moeten zijn in de trant dat Tonya geheel volgens The American Dream vanuit de positie van een arm, fysiek en emotioneel mishandeld en kansloos meisje de top wilde bereiken (waar elke Amerikaanse sportfilm over lijkt te gaan) maar… faalt, zodat de film eerder de Nederlandse boodschap “wie voor een dubbeltje is geboren wordt geen kwartje” bevestigt. En dat Amerikanen zulke losers evenzeer nodig hebben als winnaars omdat ze niet alleen iemand nodig hebben die ze kunnen bewonderen maar ook iemand, zoals Tonya, die ze kunnen haten. De film heeft me echter niet kunnen overtuigen dat de kern van Amerika deze behoefte tot haat voor losers is.

avatar van Snaaf
kos schreef:

Tuurlijk kun je ze daar echt voor complimenteren, zemelaar. Ik hoor dit honderd keer liever dan de &#$%- muziek die onder de overige 95 procent van alle films gemonteerd is.

Lekker makkelijk publiek dan.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De muziekkeuze is doelbewust gedaan en in het geval van I Tonya versterkt het de sfeer ook alleen maar, precies wat Snaaf ook al zegt trouwens dit hoor ik veel liever dan die magere top 40 shit van de afgelopen 10 jaar.
Maar goed, we zijn makkelijk publiek natuurlijk! Zet er een lekker muziekje onder en we geven iedere film een hoog cijfer.

Ik snap best dat het leuk is je favo muziek in een film te zien.
Maar op zich is het nogal eenvoudig om wat greatest hits in je film te stoppen he?

Laat staan dat je de soundtrack cd gaat bejubelen.. je kunt toch zelf ook wel zo'n cdtje in elkaar flansen?

kos schreef:
Ik snap best dat het leuk is je favo muziek in een film te zien.

pffff zuurpruim

Lastig he, de realiteit.

avatar van Thomas83
Waarom moet een groot deel van de film zo nodig zo lollig zijn? Dat kwam echt zo geforceerd over, vooral met dat documentairestijltje en het direct tegen de kijker praten. Tel daarbij op dan ook nog de vreselijke pruiken en een hoop matige acteurs in bijrollen. Alleen Robbie maakt echt indruk, en dan vooral heel erg in dat serieuze laatste stukje. Dat doet je je afvragen hoeveel meer mooie scènes ze had kunnen hebben.

Janney krijgt ook veel lof en heeft een Oscar, BAFTA en Golden Globe gewonnen, maar ze speelt niets meer dan eentonig personage met een hint van wat meer dat er achter steekt, een veredeld typetje. Ik snap dat het een lollige rol is waar mensen graag naar kijken, maar Metcalfs rol in Lady Bird steekt er met kop en schouders bovenuit. Daarnaast duikt Jenney ook alleen aan het begin en eind van de film op.

De soundtrack was me echt wat te nadrukkelijk. Ik snap nu wel waarom Sufjan Stevens nummer is geweigerd. Dat had echt totaal niet bij de rest van de muziek gepast. Moet wel zeggen dat ik door de film wat sympathieker naar Harding kijk. Heb me niet zo enorm in het verhaal verdiept, maar op basis van wat ik er via de media van heb meegekregen was ze toch vooral een soort antagonist. Daar maakt de film nog een aardig punt over. 2.5*.

avatar van psychopath
Kende het verhaal en moet zeggen ze hebben goed hun werk gedaan.

Margot Robbie zeer sterk.

avatar van james_cameron
Grappige, inktzwarte komedie losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van olympisch schaatsster Tonya Harding. De Goodfellas-achtige aanpak van de plot werkt prima en het script zit slim in elkaar, maar wat dit echt doet uitsteken boven het maaiveld is het sublieme akteerwerk. Allison Janney als de moeder van Harding is geweldig (met zo'n foute bril en playmobil-kapsel kun je natuurlijk ook niet fout gaan), net als Margot Robbie als Harding zelf en Sebastian Stan als haar man. Poor white trash op hun best. Heerlijke soundtrack ook, gevuld met zorgvuldig gekozen klassiekers uit de jaren '80 en '90.

Altijd een beetje huiverig voor waargebeurde verhalen die ik al ken, maar bij deze zat dat niet in de weg. Kon me die 'tragedie' nog goed herinneren van toen. Iedereen was toen tegen Tonya, ook buiten Amerika. Erg goede verfilming moet ik zeggen, genoten.

avatar van blurp194
Leuk.

Sowieso natuurlijk al een geniaal sterk verhaal waar maar weinig aan opgeleukt is - of hoefde te worden. En een mooi spel met de sympathie van de kijker. Onterecht dat de film in de beoordeling van The Guardian wat laagvliegende kritiek krijgt omdat de humor ten koste zou gaan van de personages, vind ik - de boodschap die er uit overblijft is voor mij een andere. En daarnaast, het blijft toch ook wel dicht bij de soort automatische zelfspot die je met dit soort gebeurtenissen ietwat onvermijdelijk opdoet. Het doet wat denken aan Jerry Springer op tv - en dat was ook nog eens in dezelfde tijd als dat dit hele zaakje in het nieuws was.

Janney krijgt de meeste lof, en heeft natuurlijk ook wel een erg mooie rol met haar uilenbril, zuurstofslangetje en parkiet in haar oor. Maar Robbie is ook wel tamelijk geniaal bezig, en verdient misschien meer nog daar de credits voor te krijgen. Ja, de schaatsscenes zijn digitaal, maar toch ook niet helemaal - daar heeft ze toch aardig wat tijd in moeten steken. En al komt het niet helemaal honderd procent geloofwaardig over, het is niet echt alsof je Harding ziet schaatsen - daar is Robbie gewoonweg te groot voor ook - het is toch allemaal best zorgvuldig gedaan. Inclusief alle schaatspakjes en muziekjes.

Da's wel het enige punt van teleurstelling voor mij, de grotendeels wel wat erg makkelijke en laffe manier waarop de soundtrack bij elkaar gezocht is. Ik hou er niet zo van als een film verwordt tot een uurtje afgezaagde gouwe ouwe plaatjes draaien, dat mag best wat dapperder.

avatar van wibro
Deze film wist mij niet in het minst te boeien. De i.m.o. zeer onsympathieke personages lieten mij ook Siberisch koud. Ik heb er na ongeveer een uur ook maar de brui aan gegeven. Zonde van mijn tijd.
Niet afgekeken, dus mijn stem blijft achterwege.

avatar van IH88
“There's no such thing as truth. It's bullshit. Everyone has their own truth, and life just does whatever the fuck it wants.”

Vermakelijke en doldwaze film met veel zwarte humor. I, Tonya is een mix van verschillende genres, en de energie spat van de film af. Het tempo ligt ontzettend hoog. Zware onderwerpen zoals huiselijk- en fysiek geweld worden zeker niet gebagatelliseerd, maar door het spel van de acteurs en bepaalde regiekeuzes (het rechtstreeks in de camera praten) heeft I, Tonya soms een bijna luchtige vibe.

Tonya Harding is zelf ook niet op haar mondje gevallen, en Margot Robbie weet haar fantastisch neer te zetten. Medelijden, verachting, verdriet, ongeloof, woede, sympathie, lachen etc. Het zijn emoties die bij je opkomen als je haar bezig ziet in de film. Janney en Stan zijn ook uitstekend op dreef, en door de droge manier van acteren heeft Janney vaak de lachers op haar hand. Medelijden hoef je met Tonya Harding niet te hebben, en gelukkig probeert de film dat ook niet op te wekken.

avatar van Proeneke
Triest relaas van een meisje dat aan de tokkieomgeving probeert te ontsnappen waarin ze is geboren, via kunstschaatsen. Erg langdradig.

avatar van assowise
Een zeer vermakelijke film die het midden houdt tussen een documentaire/mockumentary. Alles goed geacteerd, met name Margot Robbie als Tonya Harding is erg sterk. Het pretendeert niet een vertelling te zijn van de waarheid maar een samenvatting van de verschillende meningen van betrokkenen.

Het is geen komedie maar er zit veel humor in. Dankzij het hoge tempo wordt het nooit zwaar ondanks de soms heftige gebeurtenissen in Tonya's leven. Het is belangrijk te weten dat het niet haar schuld was....

Zeker een Aanrader

avatar van xgogax
assowise schreef:
Geen van beide , eerder een biopic ...

avatar van wibro
Grappig

Ik had deze film een uur bekeken en toen vond ik het genoeg en ben de zaal uit gelopen. Niet alleen omdat ie mij niet wist te boeien maar meer omdat een dame zo nodig de zaal in moest stuiven om haar handtasje te zoeken - ze meende dat in de vorige filmvoorstelling te hebben achter gelaten - en dat met het nodige kabaal dat mij zodanig afleidde dat ik wat de film betreft helemaal de draad kwijt was. Na een paar dagen het laatste uur toch maar bekeken wat ik wel een stuk interessanter vond maar toch ook weer niet van je van het. Ik vond de personages gewoonweg te irritant. In het dagelijks leven zal ik dit soort tokkies in ieder geval mijden. Blijft over de soundtrack. Tja, ik houd van de jaren tachtig muziek maar niet van de mainstream hoewel dat laatste wel goed bij deze film past want voor simpele zielen zoals Tonya & Co mag muziek natuurlijk ook weer niet te moeilijk zijn. Bevatte deze film dan toch nog wel goede songs? Jawel, Gone Daddy Gone van de Violent Femmes en uiteraard de Siouxsie & the Banshees cover van The Passenger. Maar dat was het dan ook zo'n beetje.

avatar van HarmJanStegenga
wibro schreef:
'Gloria' van Laura Branigan vind ik persoonlijk altijd wel fijn.
Leuk om in deze film ook terug te horen. Lekker plaatje.

avatar van Number23
Aangezien ik kunstschaatsen niet echt meer volg sinds m'n enkelblessure (had me 30 jaar geleden bijna voor 'babies on ice' gekwalificeerd), heb ik dit verhaal niet echt meegekregen. Wordt fijn verteld en nog fijner geacteerd, vooral door Janney (moeders). Oscar kan wel eens dik verdiend zijn, Octavia Spencer speelt ze in ieder geval helemaal weg. Wat Margot Robbie betreft; vind haar beter dan Sally Hawkins, maar Frances McDormand nog steeds terechte winnares.
Ook geinig om de Winter Soldier als abusive, naar en snordragend mannetje te zien.

Deprimerend, rauw en droevig verhaal wat toch een ander beeld schetst van kunst schaatsster Tonya Harding met betrekking tot wat zij zelf in de film beschrijft als het Nancy Kerrigan incident.
Ik had altijd een zeer negatief beeld over Tonya Harding.
Maar na het zien van deze biografie overheerst vooral medelijden.
Schrijnend en huiveringwekkend is de kille verstandhouding met de krankzinnige moeder van Tonya, die alle vormen van geweld niet schuwt om haar dochter "op te voeden".
Dit gaat ver, heel ver.
Van vernedering tot fysiek geweld.
De latere relatie met de eveneens gewelddadige en verknipte Jef help zeker niet mee en trekt de inmiddels ex kunst schaatsster enkel dieper het moeras in met uiteindelijk rampzalig gevolg.
"I Tonya" heeft als verhaal mij zeker een diepe indruk achter gelaten.

avatar van N00dles
Op zich wel een aparte benadering van het hele incident en wat eraan vooraf ging. In plaats van een serieus drama wordt het een beetje luchtig en Scorsese-style gebracht. Acteurs worden geïnterviewd in een mockumentary stijl -losjes gebaseerd op bestaande interviews-, de vierde muur wordt af en toe doorbroken en passende rockhits ondersteunen de vaak creatieve montage.

Tonya's jeugd en thuisfront was verre van komisch, met geestelijke en lichamelijke mishandeling door haar moeder en man. Dat de film daar best luchtig mee omgaat (domme rednecks gonna redneck) is misschien wat oneerbiedig, maar dankzij de sterke performances van Margot Robbie en Alison Janney wordt dat nooit storend.

Er is trouwens ook een tv-film gemaakt te zijn in 1994, waar I, Tonya verdacht veel door lijkt te zijn geïnspireerd: Tonya & Nancy - The Inside Story. Misschien eens leuk om te kijken waar de gelijkenissen zitten.

Best onderhoudend, alhoewel kwalitatief niet de absolute topper waar ik op had gehoopt. Eerste gedeelte is behoorlijk goed met een heerlijke rol van Janney als de niet echt positief ingesteld moeder. Tweede gedeelte, waarin moeder na de achtergrond verdwijnt en de aanslag zelf meer centraal staat, vond ik minder geslaagd. De komedie aanpak werkte niet helemaal bij mij, beetje in de stijl van The Wolf of Wall Street(ook met Robbie) of een misdaad film van de gebroeders Coen, maar dan wel een matige replica daarvan. Destijds was dit toch een heftige, serieuze gebeurtenis en kreeg nu toch het gevoel dat Gillespie hier een beetje de draak mee stak, het gegeven niet serieus wilde nemen en een loopje nam met de werkelijkheid. Robbie is verder goed te doen in de hoofdrol, dat ze in den beginne duidelijk te oud is om de puberale Harding te spelen wil je de makers graag vergeven. Ach, alles bij elkaar redelijk, maar had beter kunnen zijn.