I, Tonya (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Craig Gillespie
met Margot Robbie, Sebastian Stan en Allison Janney

'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident, waarbij haar rivale aangevallen wordt door een ingehuurde crimineel, is haar toekomst in de sport niet meer zeker.

Zwolle84

avatar van Brix
Zo oer-lelijk als de échte Harding zal ze er toch niet uit gaan zien

avatar van badfans69
Gaat in premiere op Toronto International Film Festival.

avatar van Koekebakker
Wat een heerlijke, sprankelende, originele film. Oke, zo rond tweederde begint-ie iets te trekken, maar dat is van korte duur en vergeef ik 'm graag. Ben niet vaak zo door een film verrast.

Deze film is best-viewed in een sneak preview, denk ik. Zonder dat je t vooraf weet dus, zie dat maar es voor elkaar te krijgen

Vanaf 22 februari 2018 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Biosguru
Yep, ik moest ook lachen toen ze van der stoeltje getrapt werd. Guilty. Ik bedacht me tijdens het kijken overigens wel, dat het al minstens tig jaar terug was, dat ik die op manier om zulke zaken moest/ mocht lachen. Lock stock and two smoking barrels, Man bites dog en Chopper schieten me zo te binnen.

Maar ik zie niet direct een uitweg in het script zodat het op een andere of betere manier werkt. De film laat overtuigend zien dat geweld niets oplost. En wat voor een ravage zon opvoeding aanricht. Het artikel is minstens zon groot teken des tijds. Bij Babydriver gingen zulke geluiden ook al op. Geweld om te lachen. Gek, het is een tijdje niet anders geweest in de bioscoop. Verfijnd is het niet, maar ik was niet van plan me er voor te gaan schamen.

Dan maar een slecht mens. Maar ik zie niet direct mensen thuis hun kind van een stoeltje trappen voor comic relief. Is het niet net zo gevaarlijk, voor anderen te denken dat ze dat verschil niet kunnen maken? En zulke zaken wel gaan nadoen? En waar ligt de grens dan? Tom & Jerry? De Dikke & Dunne?

Hihi, terwijl ik dit tik, vraag ik me af hoelang we de Dikke & Dunne nog zo mogen noemen.

Ik lees ook net een review in the Guardian, waarin men valt over het uitblijven van een antwoord op de vraag hoe zo ondanks al dat geweld toch de tijd en het doorzettingsvermogen vond om te schaatsen op dat nivo. Ik denk dat de clou erin zit dat haar moeder iemand betaalt om haar tot op het bot te beledigen, vlak voor ze het ijs op gaat. + ze kan niets anders, + ze veranderd totaal als ze wel respect krijgt voor haar prestaties. Respect krijgen voor haar prestaties lijkt me de grote motivator.

avatar van max cady
Oscar materiaal! Mooi verhaal waar ik vreemd genoeg nog nooit van gehoord had. Margot speelt haar rol fantastisch maar ook haar moeder in de film doet het echt goed. Wat een bitch zeg! Ik weet niet of ik dat “breaking the fourth wall” nou wel of niet fijn vond in deze film ..

Mwa, het verhaal is helaas juist uiterst bekend, wat het meteen al minder interessant maakt.

Gelukkig is het wel goed gedaan en erg goed gespeeld, waar Janney uiteraard de show steelt, hahah, wat een rol.

Maar verder heb ik helaas helemaal niks met die kunstschaatswereld en al helemaal niet met het zooitje enorme losers dat hier de rollen in heeft, dus echt heel enthousiast kan ik er niet van worden.

avatar van Rosicky
Swingende, energieke biopic die volstrekt uniek aanvoelt. Knap hoe zo'n bekend verhaal toch nog fris kan aanvoelen. Het breken van de vierde muur en de focus op opbouwen/afbouwen pakt goed uit. Oscatmateriaal.

avatar van mrklm
Margot Robbie toont haar veelzijdigheid in een dynamische, indrukwekkende vertolking. Helaas is die veelzijdigheid slechts een teken van haar talent, want als regisseur Craig Gillespie nou van tevoren had besloten of hij een zwarte komedie, een satire of een biografisch drama wilde maken, was het eindresultaat veel beter geweest. In de eerste helft van de film zijn alle karakters pure karikaturen en de acteurs spelen dit dan ook als een farce, waarbij de karakters zo over-the-top zijn dat je vergeet dat het allemaal gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Tegen het einde neemt de film echter een serieuze toon aan, alsof er opeens iemand op het idee kwam dat je de waarheid niet volledig naar je eigen hand kunt zetten als het gaat om zo'n publiek figuur als Tonya Harding. Robbie is fenomenaal en Paul Walter Hauser heeft de lachers op zijn hand als Shawn, de zichzelf veel te serieus nemende (en vooral onbekwame) man die het brein blijkt achter 'het incident'. . Er valt genoeg te genieten, maar het is een onevenwichtig geheel. Blijf wel even zitten tijdens de credits voor de indrukwekkende hoogtepunten uit Hardings carrière en fragmenten van interviews met de échte hoofdrolspelers in dit bizarre sportdrama.

avatar van John Milton
Ik vind toch wel wat in dat artikel van Verhoeven zitten, als ik eerlijk ben.

avatar van Biosguru
Tsja, maar je komt er niet onderuit het te verwerken in de film. Goed of kwaadschiks. Het is wel een lastige, want werd zij dankzij of ondanks die verschrikkelijke opvoeding en dat huwelijk zo succesvol op de schaats? Als je het drama er te dik bovenop legt, is weer ongeloofwaardig hoe ze op dat nivo kon schaatsen.

Maar enig schuldgevoel overviel me ook wel wat, toen ze van der stoeltje werd getrapt en ik daar om moest lachen.....

Op IFFR draaide I Tonya op 25 januari voorafgegaan door een videoessay in het kader van Critics choice. Misschien komt dat essay nog eens online. Want in ieder geval 1 van die critics is zeer bezig met #metoo en aanverwante zaken. Ik kan me niet voorstellen dat het huiselijk geweld niet behandeld wordt in dat essay. I, Tonya | IFFR

avatar van Flat Eric
Houthakker op het ijs.

Ook al is het alweer 20 jaar geleden, het tragische Incident kan ik me nog goed herinneren. Wat een toestand was dat.
Een bizar gegeven wat inderdaad prima materiaal is voor een filmbewerking. En zo geschiedde.
Ik had wel een klein beetje moeite met de vertelstijl. De ene keer wordt het als een documentaire gepresenteerd, dan weer wordt er recht in de camera gekeken, of bekijk je het via de zijlijn. Dat in combinatie met het huiselijke geweld werkte niet echt voor mij. Er is immers niks grappigs aan huiselijk geweld. Dat gezegd hebbende is het wel een bijzonder verhaal.
Een zo niet stereotiep kunstschaatster (minder elegant, grof, ZZTop's 'Sleeping Bag' als begeleidingsnummer, enz) die het toch redelijk ver schopt in de schaatswereld is an sich al erg bijzonder. Jammer voor haar dat het zo heeft moeten aflopen.
En die Allison Janney die de moeder speelt mag wat mij betreft de Oscar voor Best Supporting Role krijgen. Ik werd er echt bang van!

avatar van predator
Rare film dit. Het doet me denken aan Goodfellas, maar dan veel onevenwichtiger. Leuk om gezien te hebben, maar niet echt om nog een keer te gaan bekijken. De rol van die moeder is overigens geweldig.

avatar van mjk87
Zoals verwacht vandaag in de sneak. Ik zal er komende week wel een getal aanplakken en er wat over schrijven.

Wat ik jullie niet wil onthouden is mijn eerste kennismaking met Harding, van nog geen twee maand terug toen Sufjan Stevens met zijn song over haar kwam. Een geweldig mooi nummer, vooral met de beelden erachter waar ze gracieus over het ijs danst. Dat is voor mij kunstschaatsen, niet de technische perfectie maar de vraag of je me raakt. Vier jaar terug deed Julia Lipnitskaya dat op de tonen van Schindler's List tijdens de landenwedstrijd op de Spelen. Helaas alweer gestopt vanwege anorexia.

Stevens zelf had dit nummer aangeboden, maar is niet in de film verwerkt. Begrijpelijk want qua toon en sfeer had het er niet bij gepast.

Enfin: het nummer, want dat blijft prachtig dromerig: Sufjan Stevens - Tonya Harding (Official Audio) - YouTube (beelden ook te zien in de film en tijdens de aftiteling, maar hier de volledige rit)

Er is ook nog een tweede versie in Es majeur, maar die is minder mooi vind ik.

Mij staat bij dat ik destijds de berichtgeving over een van de grootste schandalen uit de Amerikaanse sportgeschiedenis boeiender vond dan deze film nu. Dat komt vooral door de ingelaste mini-interviews, die de verhaallijn veelvuldig op een hinderlijke wijze onderbreken terwijl ze niets toevoegen aan het relaas. Raar dat de filmmakers voor deze structuur gekozen hebben. Jammer ook, want het verhaal over de opkomst en teloorgang van Tonya Harding is intrinsiek spannend genoeg voor een beklijvende film.
Ondanks het voortreffelijke optreden van Margot Robbie en “redneck”-moeder Allison Janney liet de film mij helaas achter met een enigszins onbevredigd gevoel.

avatar van mjk87
Wat wilde men met deze film? De film focust zich vooral op het incident dat de hele tweede speelhelft in beslag neemt, maar een misdaadfilm lijkt me dit niet. Daarvoor zien we een korte samenvatting van Harding's leven. Maar een doorleefde film van iemand die alles op alles zet zoals Black Swan is dit niet. Daarvoor is het allemaal te vluchtig. Rags to riches? Ook niet echt, dat hangt er te veel bij op de achtergrond. Plus dat ze die 'riches' nooit heeft bereikt. Rise and fall? Mwoh. Het is ook zeker geen karakterschets geworden. Als geheel kijkt de film wel weg, maar het is ook zo'n onevenwichtig ding dat de film nergens kan excelleren. Dan speelt ook mee dat Robbie opzich wel gevoel in haar rol legt, maar veel te classy is voor deze rol en daarom nooit geloofwaardig wordt als white trash. Dan doet Janney dat oneindig maal beter. Ook die interviews tussen door werken voor mij niet. Want is dit soms een komedie?

Maar goed, de film ziet er mooi uit. Die jaren 80 komen tot leven in de kapsels en het meubilair. De muziek is erg lekker en de tracking shots fijn. Ik zie hier qua cameravoering wel wat invloed van Paul Thomas Anderson, al is het maar ook door het gebruik van Goobye Stranger. Ook de schaatsscènes zijn erg fraai geschoten in lange shots en knap en fijn gemonteerd. Dan even wordt de film gewoon een stuk beter. Leuk ook te zien dat men echt Hardings echte races hebben gekopiëerd, zoals het ook hoort eigenlijk. En als gezegd kijkt de film best goed weg, vervelen deed ik me niet. 3,0*.

avatar van Walter S.

To Hell with die typisch Amerikaanse politieke correctheid die ook in Nederland helaas voet aan de grond heeft gekregen met al dat gejank van brave borsten die Roomser dan de paus de social media voljanken over van alles en nog wat.

avatar van John Milton
Dat leest als een zin waar ik het normaal volledig mee eens zou zijn, maar in dit geval (en na de film gezien te hebben), ligt het toch even anders.

avatar van Walter S.
Ja, jij laat je door kinderen van 10 terroriseren in plaats van er gewoon heen te lopen en 1 keer op orkaan volume "EN NOU IS HET UIT" te schreeuwen waarna die kinderen de rest van hun leven hun respectievelijke kopjes houden.

Altijd maar volgens de regeltjes van de fatsoensrakkerpolitie leven brengt je geen goeds. Net zoals je je schijnbaar schuldig moet gaan voelen als je ergens om lacht wat eigenlijk niet om te lachen is.
Laat ze de dunne kak krijgen met hun gezeur over alles wat niet kan of mag.

zo zwart-wit is het nou ook weer niet Walter, huphup. Nuance pet op
Altijd

(en ik heb ook wel eens gebruld hoor naar verstoorders, maar het lijkt niet altijd een goed idee)
Helemaal mee eens.

En je moet niets. Ik sprak alleen voor mezelf, dat ik er wat moeite mee had. Dat zijn geen dingen waar ik ooit de neiging van zou hebben anderen te moeten overtuigen.

avatar van Walter S.
Al weet ik zelf ook wel dat kindermishandeling niet om te lachen is, maar als het in een film zo gebracht wordt dat het komisch overkomt ga ik me niet schuldig voelen en me afvragen of er nu niet gevoelens gekwetst worden.

John Milton schreef:
zo zwart-wit is het nou ook weer niet Walter, huphup. Nuance pet op

Ik nuanceer al vaak zat, nu even niet. Botte bijl en hakken op de fatsoensrakkersrage.

Die 10-12 jarigen die jouw filmplezier vergalden had je ook gewoon van hun stoel moeten schoppen, had je ook de lachers van de hele zaal op je hand gehad al zou het in de huidige tijd ook kunnen dat er wat mensen huilend en totaal geschokt naar je toe komen. Maar dat volk hoef je niet serieus te nemen, dus whatever.

avatar van John Milton
Dat vraagt toch ook niemand van je?

John Milton schreef:
Dat vraagt toch ook niemand van je?

Nee, maar ik lees op 1 pagina Moviemeter al 2 of 3 keer dat mensen zich (bijna) schuldig voelden dat ze lachten.

avatar van Walter S.
Maar goed, ik ga over een week naar deze film, voor hetzelfde geld voel ik me ook schuldig als ik lach.
Al lach ik vrij zelden tot nooit luidop in de bios of bij het kijken van films. Dus het zal wel met een sisser aflopen.

avatar van IH88
Walter S. schreef:

Het rare aan dit hele stuk is dat Tonya Harding zelf zeer tevreden is met de film. Ze heeft zelfs een interview gegeven samen met Margot Robbie (zal wel wat verdienen aan de film). Als zij er tevreden mee is, waarom zouden wij als kijker er dan niet om mogen lachen?

avatar van John Milton
Ik voelde me niet schuldig dat ik lachte (de keren dat ik lachte), het was meer dat ik niet alles echt grappig vond, en sommige zaken daar weer van, eigenlijk niet om te lachen.

Maar als een ander daar wel om lacht, zul je mij daar niet snel over horen. Zeker niet in de vorm van een pro-actieve preek. Ik maak zelf doorlopend foute grappen de hele dag door