I, Tonya (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Craig Gillespie
met Margot Robbie, Sebastian Stan en Allison Janney

'I, Tonya' vertelt het waargebeurde verhaal van Olympisch schaatsster Tonya Harding. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen ijsschaatsen in 1994 weet Tonya zich op te werken tot een van de favorieten. Door een incident, waarbij haar rivale aangevallen wordt door een ingehuurde crimineel, is haar toekomst in de sport niet meer zeker.

Ik sla bekende verhalen altijd over...Je kijkt naar iets wat je al weet...Doorspoelen...Aan mij niet besteed.

avatar van clubsport
toch wel benieuwd naar dit verhaal , ik kan me het schandaal nog redelijk goed voor de geest halen destijds
het werd breed uitgemeten in de media .
Bij deze spelen moeten we het doen met het slappe aftreksel anema bergsma ja dat stelt dan natuurlijk niks meer voor .

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuk, al had ik wat moeite met Robbie in de titelrol- ze doet haar best maar is veel te knap en elegant om de lelijke, bonkige Harding te spelen. Ook al gooit ze er nog zo veel fuck you’s tussendoor.
Verwacht geen film over de rivaliteit (als die al bestond) tussen tegenpolen Harding en Kerrigan, dit is de rehabilitatie van Tonya, Kerrigan komt er nauwelijks aan te pas. Ik kan me best voorstellen dat Harding tevreden is met het resultaat.

Minder tevreden zullen haar ex-man en bodyguard zijn, de moeder zal het waarschijnlijk, als ze waarheidsgetrouw is geportretteerd, allemaal worst zijn.

Flavio schreef:

Knap ja, elegant? mwa. Ze heeft ook iets heel ordinairs waardoor het toch wel redelijk werkt.

avatar van mikey
kos schreef:
Ze heeft ook iets heel ordinairs waardoor het toch wel redelijk werkt.

avatar van Basto
Waarom deze film voor 16 jaar en ouder is, is mij een raadsel....

Mescaline (moderator)
Om mijn recensie maar gelijk even te beginnen met iets anders waar ik normaal gezien mee begin, maar holy fuck wat een heerlijke muziek heeft deze film toch! Ik hoop dat deze soundtrack op vinyl gedrukt gaat worden, ik koop het gelijk!

I Tonya heeft mij zeker te weten verrast, na eerder deze week ook al verrast te zijn met Shape of Water nu nog een keer met I Tonya, heerlijk (bioscoop) weekje zo!
Margot Robbie kende ik persoonlijk nog niet zo goed maar in deze film wist ze mij zonder enige moeite te overtuigen, ze zet Tonya neer zoals ze(waarschijnlijk?) ook is! In ieder geval was de echte Tonya te spreken over haar rol en dat zegt meer dan genoeg niet waar?
Allison Janney was trouwens ook super! Meermaals om moeten lachen maar tegelijkertijd ook een personage wat geheel tot leven komt dankzij deze actrice.

Het verhaal gaat soms een beetje van de hak op de tak en doet hierin soms wat denken aan Goodfellas, maar dat is in mijn optiek niks negatiefs. Veel voice over werk en geregeld wordt de 4de wand verbroken. Het praten tegen de camera kan ik (als het past bij de film) zeker wel waarderen.

Deze film heeft eigenlijk alles wel in zich, veel droge en harde humor maar tegelijkertijd ook genoeg ruimte voor serieuze drama elementen en een tikkeltje misdaad. Het is een mooie en overtuigende mix geworden wat mij betreft die over het algemeen toch luchtig en feel-good blijft, hier werkt de muziek ook erg aan mee en zo kom ik weer aan het begin terecht.
Wie denkt dat de personages zijn aangedikt in deze film, moet vooral even blijven wachten bij de aftiteling.

Ik dacht dat Three Billboards dit jaar niet meer geëvenaard kon worden, maar I Tonya komt wel erg dichtbij. Heerlijke film!

Bélon
Mescaline schreef:
Ik hoop dat deze soundtrack op vinyl gedrukt gaat worden, ik koop het gelijk!

Inderdaad een fijne soundtrack en zo te zien worden je gebeden verhoord: Various Artists - I, Tonya (Original Soundtrack Album) - Amazon.com Music

Stuk leuker dan ander Oscar-voer als Lady Bird en "Cleaning Ladies Can Be Heroes Too". Misschien een Oscar voor Allison Janney voor beste vrouwelijke bijrol (?). Robbie speelde ook prima.

Bélon schreef:

Thanks! Die moet ik dan sowieso hebben haha!

avatar van hvdriel
Toen ik de trailer zag, was mijn conclusie helder: "Die film hoef ik niet te gaan zien. Weer zo'n Amerikaan ..." Maar de verhalen erover maakten nieuwsgierig en hemel, wat ben ik blij de film gezien te hebben.

Hier hebben we een intelligent scenario dat geloofwaardig is gefilmd. Het scenario draait om de filmkijker, om jou en mij die willen weten wie er achter het 'incident' zat, die smakelijk smachten naar de verfilming van het 'incident'. Nou, mooi dat het 'incident' een terzijde is dat aan het slot bewust plichtmatig nog even langskomt, niet nadat Tonya jou en mij er fijntjes op heeft gewezen dat we natuurlijk gekomen zijn om het 'incident' te zien. Nou mooi, dat de verhalen over of Tonya 'het' wist elkaar blijven tegenspreken.

Het scenario draait om de jou en mij die door de hoofdpersonages rechtstreeks worden aangesproken, soms in splitscreen tegelijkertijd. Om jou en mij die vinden dat de moeder-verhaallijn langzaamaan verdwijnt, waar de moeder ons vervolgens fijntjes op wijst.

Het is gelukkig een fout verhaal met foute mensen, gelukkig 'fout' verfilmd - d.w.z. niet als een Hollywooddraak - met gelukkig een soundtrack die zwiept tussen kitch (Doris Day, Dream a Little Dream of Me) en kunst (Supertramp, Goodbye Stranger).

Ofwel, hoe verraderlijk kan een trailer zijn ...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Black Swan door de Coen Brothers. Het lijkt in elk geval zo. Nog nooit zat ik zo geboeid te kijken naar kunstschaatsen. Ik kende de geschiedenis niet van Tonya Harding. Dus voor mij was het een aangename verrassing.

De film settelt zich in de jaren '70 tot de jaren '90 met passende geweldige muziek. Maar het zijn vooral de personages die het zo goed maken. Die moeder, de echtgenoot Jeff, de vriend Shawn en natuurlijk Tonya zelf. Kleurrijke figuren die haast niet werkelijk kunnen zijn, toch niet over de top gaan en als je op het einde enkele beelden van de echte figuren ziet, krijg je bevestiging van deze karikaturale figuren.

De grote troef is Margot Robbie die de rol van haar leven speelt en terecht al een Oscarnominatie kreeg. En het verhaal dat niet alleen te mooi om waar te zijn is (feiten zijn echt gebeurd, maar de ware toedracht laat de filmmaker aan de kijker over), het wordt ook spannend gebracht. Dus als je de echte geschiedenis niet kent, blijf je op het puntje van je stoel zitten.

Een verrassend goede film en meteen al boven aan het lijstje voor dit jaar.

avatar van Walter S.
Torenhoge verwachtingen, maar nog even wachten tot dinsdag, dan staat het biosbezoek gepland. Zin in, ik gok dat deze wel 4,5 ster gaat scoren bij mij.

avatar van marsie
Film laat een realistische kijk zien op een asociaal / arm amerikaans gezin, waarbij Tonya de dupe wordt van een keiharde moeder. Goed geacteerd. Zeker oscarwaardig. Ik irriteerde me iets aan de rauwe stem van Margot Robbie

avatar van arno74
Aardig, al gaat het wel van meer naar minder wat mij betreft. Het begint met een frisse en vrij originele toon, maar het weet zich vanaf dat punt niet verder te ontwikkelen waardoor het frisse en originele er snel van af is en op den duur zelfs gaat vervelen. Al bij de begintitels krijgen we te lezen dat de film gebaseerd is op "echte interviews zonder ironie". Maar al snel merk je dat die opmerking ironisch bedoeld lijkt, veel te vaak gaat het de kant op van "lachen om rednecks". Ironie of sarcasme genoeg, het heeft een beetje dezelfde stijl als Three Billboards outside Ebbing, Missoury, maar dan platter.

Hoewel het drama overheerst krijgt het nooit de kans om de dominante genre te worden. Het lijkt niet de bedoeling van de makers om de kijker met Tonya te laten meeleven, maar eerder om door haar soms wel erg treurige leven vermaakt te worden. Tonya lijkt me echt een persoon wiens leven verpest is door de omstandigheden en omgeving waarin ze is geboren, het lijkt me niet het type die andermans knieën verbrijzelt om te winnen, met tegenslagen ging ze zelf zonder hulp om, ze had zo te zien ook nooit eerder iemand aangevallen maar groeide juist op eigen kracht, alleen dat mocht niet van de omgeving, justitie inbegrepen.

Het is een film die aanvankelijk niet zo mijn aandacht trok, maar die ik door de goede ontvangst toch maar ben gaan zien en wel de moeite waard is gebleken. Sport- en misdaadfilms trekken me minder, daar valt deze (deels) wel onder. Met name de tweede helft gaat het een cliché redneck misdaadkant op die mij minder trok. Daardoor werd het bijna 2,5* terwijl ik aanvankelijk aan 3,5* zat te denken, alleen met het einde weet het nog nipt de 3* te halen. Wel alle lof voor Margot Robbie die in alle opzichten een uiterst geloofwaardige en overtuigende personage neerzet.

avatar van arno74
Wel erg overdreven om een recensie van de film alleen over die boeg te gooien. Het is meer de film die een ironische ondertoon heeft en huiselijk geweld deel uitmaakt van haar leven, zonder dat dit in de film opzettelijk als grappig wordt getoond. En hoeveel Hollywoodfilms zijn er wel niet die geweld verheerlijken? Beetje slap en tendentieus dus om op dat ene punt een hele recensie over deze film te baseren.

avatar van Capablanca
Boeiend verhaal, sterke rollen, uitstekende soundtrack. Ik heb me geen moment verveeld, had alleen soms wat moeite met de leeftijd die Robbie moest verbeelden.

avatar van wwelover
Bijzondere film. Wist gelukkig niet zo heel veel van het verhaal af van tevoren. Veel leuke humor, een geweldige cast en aparte manier van storytelling. Ik ben doorgaans niet zo'n fan van deze manier van filmen, maar het werkte hier erg goed. Als je kijkt naar de echte mensen, kun je wel stellen dat Margot Robbie echt veels te aantrekkelijk is voor de rol, maar ze 'compenseert' het goed met haar briljante performance. Ook sterke soundtrack en mooie beelden.

avatar van Capablanca
frans123 schreef:

Maar toen je Zero Dark Thirty keek, wist je toch wel dat ze Bin Laden zouden krijgen?

avatar van jermaineoneal7
arno74 schreef:

En Arno, komt de rivaliteit tss haar en Kerrigan voldoende aan bod? Veel skate actie? Heb dit verhaal een beetje gevolgd via een ESPN 30 for 30 docu (Price of Gold) en het blijft wel een fascinerend verhaal. Zat ze nu werkelijk achter die aanslag of niet? Was het de boyfriend of iemand anders. Hopelijk komt het naar boven in de film. Wil ik wel zien.

jermaineoneal7 schreef:
De rivaliteit en skate-actie valt wel mee (wel enkele mooie scenes), Kerrigan is een bijrol die nauwelijks schermtijd krijgt, dat had wel beter gekund maar de film kiest een andere insteek. Het draait echt om Tonya en de tegenslagen die ze voor de kiezen krijg van haar omgeving terwijl ze probeert om groot te worden in de schaatswereld. De film geeft wel antwoord op je vragen .

Capablanca schreef:

Maar dat is Geschiedenis, dat vond ik interessant...die schaatsters is bullshit,,,,Vrouwenfilm. Die troela's is geen geschiedenis...Boulevard niveau.

avatar van psychopath
Ik kende Tonya van iets heel anders eerst

frans123 schreef:

Die troela's is geen geschiedenis...

Aangezien het toch daadwerkelijk gebeurd is, is het ook daadwerkelijk geschiedenis. Of is het alleen geschiedenis als jij denkt dat het interessant is?

Mescaline schreef:

Er is "gebeurtenis en "geschiedenis...Geschiedenis is een markante gebeurtenis die voor een tijd bepalend is/was........ Die schaatsters...kom op!!!.Die Bin Laden actie wordt nooit vergeten....Wordt verteld op school,generatie op generatie mogelijk......Die dames zijn na de film vergeten ...of nu al.

avatar van John Milton
Als historicus: Er is weinig dat niet vergeten kan worden. Dat dit wat jou betreft meteen op de vergeethoop kan, doet niets af aan de historische waarde, al is het niet op macro-niveau.

Ik ben geeneens een sportliefhebber, maar had dit in ruwe lijnen ruim 20 jaar later probleemloos op kunnen lepelen, namen tot de letter nauwkeurig. Dit maakte indruk destijds.

Natuurlijk helpt het als je ouders dingen roepen op de bank, anders had ik me de val van de muur vermoedelijk ook niet herinnerd. En stel je niet teveel voor van de historische kennis van de gemiddelde leerling, je schrikt je dood. Nog nooit van John F. Kennedy gehoord hebben lijkt de normaalste zaak van de wereld. Trek die lijn maar eens door

frans123 schreef:

Een gebeurtenis in het verleden is geschiedenis, of dit nu een boeiende gebeurtenis was of niet.

avatar van Walter S.
Walter S. schreef:

Bijna, 4 sterren voor deze zwarte komedie annex drama in semi docu stijl. Had er nét iets meer van verwacht, maar desalniettemin gewoon een prima film.

avatar van Quentin
Niet heel bijzonder, maar wel een lekkere ode aan deze white trash queen. Hoogtepunt was de schaatsroutine op de pompende tonen van ZZ Tops Sleeping Bag. Wel jammer dat er geen enkele referentie aan die (vrij onappetijtelijke) sekstape in zat.

Dikke 3,5*

Is goed hoor...........................

Is goed hoor...........................

Niks goeds aan, het is gewoon een feit.

ge·schie·de·nis (de; v; meervoud: geschiedenissen) 1. voorval, gebeurtenis 2. wetenschap die het verleden beschrijft 3. het verleden