Very Good Girls (2013)

geregisseerd door Naomi Foner
met Dakota Fanning, Elizabeth Olsen en Demi Moore

Twee meisjes uit New York sluiten een pact om hun maagdelijkheid te verliezen in de eerste zomer na de middelbare school. Wanneer ze allebei vallen voor de charmes van dezelfde straatartiest, wordt hun vriendschap voor de eerste keer op de proef gesteld.

avatar van wwelover
Aardige film, waarin alleen niet heel veel gebeurd. De film wordt echter gedragen door een uitstekende cast en een fijne sfeer. Lekker indie weer. Toch blijft het vreemd om de lieve aandoenlijke Dakota Fanning seks te zien hebben. Haar tegenspeelster Elizabeth Olsen is wel al wat meer vrouw dan haar (is ook 5 jaar ouder in het echt). En hoewel Olsen aardig acteert wordt ze wel weggeblazen door Fanning. Verder is een film met leuke beelden, aardige dialogen en klein beetje drama.

avatar van blurp194
Er gebeurt niet heel veel lijkt het misschien, maar dat komt dan wellicht vooral door het erg trage tempo. Toch zijn er wel degelijk een aantal behoorlijk dramatische ontwikkelingen in het jonge leven van de twee meiden - onopvallend, doordat die zonder veel ophef en met een soort van de ene dag in de andere filosofie doorgemaakt worden. Meer eigenlijk een sfeertekening dan dat het echt ergens over lijkt te gaan - maar in die sfeertekening slaagt de film dan ook wel erg goed.

Olsen en vooral Fanning spelen charmant, en de beeldstijl is mooi consequent flets zomers.

avatar van Brabants
Er zijn behoorlijk wat films op de markt verschenen met als onderwerp het verliezen van de maagdelijkheid. Zo staat dit delicaat onderwerp ook in -Very Good Girls- centraal. Vriendschap, liefde, familie, jezelf ontdekken, ondoordacht gedrag, verraad en consequenties voeden hierin het onderwerp. Het verhaal kent een traag tempo, waardoor het lijkt dat de film aan zichzelf voorbij gaat. Toch blijf je als kijker geboeid, aangezien het fijne acteerwerk een meeslepend karakter heeft. Echt vernieuwend is het allemaal niet maar de film is erg subtiel en meeslepend, waarbij je als het ware zelf een stapje terug in de tijd maakt en voelbaar geconfronteerd wordt met herkenbare situaties. Opmerkelijk zijn de grote leeftijdsverschillen van de cast, waarbij gezegd moet worden dat het in de film niet of nauwelijks opvalt.

avatar van schumacher
Trage film maar toch aangenaam om naar te kijken.
Tzat goed in elkaar ook, muziek oke, acteurs oke, verhaal oke.
Niet de top maar zeker leuk om eens gezien te hebben.

avatar van tal1b
een 'gebeurd niets' film. toch vond ik hm wel leuk

“Very Weird Girls” zou een veel toepasselijker titel zijn geweest van deze film over twee jonge meiden, die voortdurend het noorden kwijt zijn en in willekeurige volgorde overhoop liggen met zichzelf en/of met elkaar en/of met hun ouders en/of met hun “gemeenschappelijke” vriend (= lustobject). Over het waarom van dat alles laat de film de kijker in het ongewisse, want de karakters zijn zo plat als maar zijn kan. Het verhaal van regisseur Foner heeft ook al niets om het lijf en de regie is navenant. In de bijrollen enkel vergane glorie en dat is er na deze film niet beter op geworden.
Gewoon zonde van de moeite dus.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Very Good Girls is een vrij slap niemendalletje, waarbij de gebeurtenissen heel verwarrend zijn voor de twee vriendinnen. Mij verwarde het ook, die rare keuzes die ze maken - droogweg, zo lijkt het.
Met zo'n happy end dat er tegenaan gegooid wordt kan ik al helemaal niks - ook weer zoiets dat gebeurt omdat het kan/mag/moet.

Dakota Fanning tuurt voornamelijk wat voor zich uit. Echt acteren lukt niet, daar zijn de iets "diepgaandere" scènes het bewijs van. Vaak staat ze in die scènes ook tegenover Elizabeth Olsen, die stukken beter is. Boyd Holbrook - het 90s Brad Pittgehalte druipt ervan af, bweik - kan er ook helemaal niks van.

Het kabbelende tempo en de zomerse sfeer - inclusief dromerige plaatjes (helaas vooral van Fanning) - zorgen voor wat gezelligheid. Ik kan daar altijd wel van genieten, ook al stelt het niet veel voor. En dat redt wellicht mijn oordeel in deze.

avatar van L.isanne
Een leuke film naar mijn mening.
het verhaal omschrijft tienerdrama in de levens van deze twee beste vriendinnen.
Ze worden verliefd op dezelfde jongen. De één houdt het voor de ander verborgen.
Door een nare gebeurtenis in het leven van één van de meiden zorgt deze verliefdheid voor problemen.
Houdt hun vriendschap stand, of wordt deze verbroken voor een jongen?

Redelijke film over twee vriendinnen waarvan er eentje een relatie krijgt met een jongen zonder dat de ander ervan weet. De film heeft verder weinig om het lijf en het verhaal kabbelt rustig voort. Het kijkt wel gemakkelijk weg, vooral vanwege de prettige sfeer en de fijne cast. Een kleine 3.0 sterren.

Zwolle84
Weet iemand of deze film op regio B blu-ray beschikbaar is/komt? Ik ben er al een tijd naar op zoek, is de enige die ontbreekt in m'n Olsen-collectie.

Zwolle84
Zwolle84 schreef:

Inmiddels niet meer nodig. De US-blu blijkt in tegenstelling tot wat de hoes zegt regiovrij te zijn.

Nu de film dus ook eindelijk gezien. Positieve verrassing, al vergde het even een omslag. Naomi Foner - leuk weetje: ze is de moeder van Jake en Maggie Gyllenhaal - heeft met Very Good Girls een (debuut)film afgeleverd die een eerlijk beeld geeft van de emoties waar pubermeiden doorheen gaan. Verwacht geen close-ups van krokodillentranen met zwaar aanzwellende strijkers eronder, maar een lekker pure en neutrale sfeer. Luchtig zelfs, ondanks de wel degelijk zware thema's.

En zo briest de film kalmpjes door. Echt imposant wordt het niet, of het moeten de zeer sterk spelende Olsen en Fanning zijn, maar het steekt wel constant boven het gemiddelde uit. Veel mooie zomerse shots, er wordt lekker uitgebreid tijd genomen voor de personage-ontwikkelingen, het is overduidelijk dat Elizabeth en Dakota elkaar in real life ook kennen, et cetera - je eet uit hun hand.

Nee, fijne film. Aanrader.

avatar van mrmojorisin123
Een aardige opener van Naomi Foner.

Eerst en vooral worden de verhaallijnen van de liefdesdriehoek en het overspel van de vader goed opgebouwd en ze lopen parallel door elkaar heen. Het gedrag van Lilly tegenover haar vader verandert naargelang haar eigen ervaringen. Op het einde van de film worden enkele gevolgtrekkingen over de eerder opgesomde thema's rondgestrooid. Het intellect stukje wordt tenslotte ook nog eens goed onderbouwd met symboliek, camerapositionering en kleurengebruik.

Er waren wel 2 zaken die mij stoorden. Ten eerste hebben we de vreselijk acterende David/vreselijke rol en de manier waarop Gerri zo vluchtig de dood van haar vader achter zich kon laten maar misschien deed Naomi dit bewust om zich aan de essentie van het verhaal te houden. Een betreurende beslissing mijns inziens. Anders was het een 3,5*, maar nu houd ik het op een 3,0*