The Client (1994)

Thriller / Drama

geregisseerd door Joel Schumacher
met Tommy Lee Jones, Susan Sarandon en Brad Renfro

Twee broertjes zijn getuige van een gruwelijke daad. Door toeval is de oudste van de twee broertjes, Mark, op de hoogte van een dodelijk geheim. Hij wordt achterna gezeten door de FBI en de maffia. Mark besluit om hulp te zoeken bij een advocaat. Hij vindt advocaat Reggie Love die ervan overtuigd is dat Mark iets achter houdt.

avatar van Flavio
Nogal gedateerde film die trouwens niks met mystery te maken heeft - dat hele lijk was nou een typische McGuffin en weinig boeiend- naar een boek van de in de jaren 90 gevierde misdaadauteur Grisham. Nou heb ik die boeken van hem nooit gelezen, maar de verfilmingen van zijn werk zijn toch verre van indrukwekkend.

The Client leidt onder het naargeestige white trash sfeertje, een oubollige aanpak en een hoop onwaarschijnlijkheden in het matige scenario. De rechtszaakscene was een ware anti-climax. Renfro zat de hele film tussen irritant wijsneuzerig en vervelend rotkereltje in. Sarandon en Jones maakten er het beste van maar hadden weinig om handen. Daarnaast waren de bad guys karikaturen en totaal niet serieus te nemen, en deed de cheesy soundtrack denken aan de mainstream filmmuziek van medio jaren 80- geen compliment.

avatar van IH88
The Client

Sterke rechtbankthriller. Het betere werk als het aankomt op films die gebaseerd zijn op een boek van John Grisham. Dat komt vooral door het sterke acteerwerk van Jones, Sarandon en de jonge Renfro. Renfro speelt Mark Sway, een jongen die getuige is van een zelfmoord en daarna zijn leven niet meer zeker is.

De maffia, de politie en de Officier van Justitie, allemaal willen ze wat van hem. Hij besluit een advocaat (Sarandon) in de arm te nemen om terug te vechten en voor zichzelf op te komen. Het verhaal zit goed in elkaar en regisseur Schumacher weet de vaart er goed in te houden. Met een achtervolging door een ziekenhuis als hoogtepunt. En zelfs wat humor van de altijd fantastische Sarandon.

avatar van Captain Pervert
Herzien na 8 jaar. Vind het joch nog steeds irritant, de accenten vreselijk en de film als geheel wel redelijk.
De jaren rond 1994 moeten de hoogtijdagen van de belachelijke stropdassen zijn geweest, man man wat een pijn aan je ogen.

Deze week nog een keer kunnen kijken, en ik heb het destijds goed gezien. Geen vervelende film, maar wel één van de zwakkere boekverfilmingen van Grisham. Echt spannend wil het maar niet worden, over de goede afloop hoef je nooit te twijfelen, en eerlijk gezegd is dit ook een van de mindere boeken van Grisham, dus veel eer viel er ook niet te halen. The Client wordt gered door de bijdragen van Jones en Sarandon, beiden een beetje op de automatische piloot, maar desondanks nog altijd bovengemiddeld positief aanwezig. Kan niet gezegd worden van de regie van Schumacher, die weer uitblinkt door een gebrek aan subtiliteit: boeven zijn hier bijvoorbeeld op kilometers afstand te herkennen en worden zonder nuancering neergezet door de talrijke bijrolspelers, idem geldt dit voor de vaak irritante goedzakken. En Renfo in feitelijk de echte hoofdrol zakt net niet voor dit examen, maar is anderzijds ook zichtbaar niet bepaald het meest getalenteerde kindsterretje ooit gezien. Geen wonder achteraf dat we weinig goeds meer van die knaap hebben gezien. De typisch jaren negentig aankleding is nog het meest grappige aan de film, en maakt het bijna nog absoluut waard om dit een keer te bekijken.

avatar van Filmkriebel
Vermakelijke thriller over een jongen uit een "trailer trash" milieu die betrokken raakt bij een mafiamoord op een senator. Het is wel een op en top Amerikaans werkje, met heel wat cliché-momentjes maar de A-list cast is een feest der herkenning en een levendig acterende Brad Renfro (tragisch overleden in 2008) zorgen er zeker voor dat de film uitsteekt boven de middelmoot. Voor een Grisham verfilming is het wel iets minder: de juridische kwinkslag die je meestal terugvindt in zijn verhalen blijft hier toch wat uit. Toch een kleine 3,5* wegens leuk om te volgen en om enkele goede scènes zoals de sterke intro.

avatar van Toontje G
Ik vond het meer een komedie dan een thriller. Vooral die criminelen, hoe die gasten spelen daar kunnen De Baron, B2, B100 en Vlugge Japie nog een puntje aan zuigen. Maar al met al wel vermakelijk. Het is natuurlijk een gedateerde film en daarom een dikke 3 steren.

avatar van jippie2010
Vermakelijk? Ja.
Geloofwaardig? Absoluut niet.
Maar je moet toch credits geven voor de jonge Brad Renfro die de film haast in zijn eentje weet te dragen. Benieuwd hoe ver hij was gekomen als hij nog had geleefd. *3.0