• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.438 films
  • 12.237 series
  • 34.024 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.133 gebruikers
  • 9.379.134 stemmen
Avatar
 
banner banner

Spring Breakers (2012)

Drama / Misdaad | 94 minuten
2,85 1.680 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 94 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Harmony Korine

Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

IMDb beoordeling: 5,3 (153.734)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 april 2013

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Spring Breakers

"A little sun can bring out your dark side."

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Niet helemaal mee eens, zijn rol is markant en grappig maar daar houdt het wel op. Ik vind de snubs voor best cinematography, best film editing, best original score, best sound editing en best sound mixing veel en veel schrijnender. Als je ergens wat verdient is het op deze vlakken, vooral cinematography. Als je dan een acting role wil benoemen zou ik gaan voor Hudgens. Op basis van wat ze doet terecht maar snap ook wel dat ze niet binnen de criteria van Best Actress past.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Franco had nogal een clowneske rol. Natuurlijk Hudgens, een van de beste actrices van onze generatie


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Net wat voor criteria je ophangt maar op basis van haar improvisaties, de risico die ze nam in haar improvisaties en hoe ver ze van haar comfortzone zit zal ik ALS je iemand nomineert je bij haar terecht zou moeten komen. Voor mij is acteren veel breder dan lines opdreunen, en geloofwaardig overbrengen. Veel meer. Maar zoals ik al zei, zou vanuit een objectief perspectief Spring Breakers niet in aanmerking moeten komen voor acterende academy awards (dat ik vind dat Hudgens 'm wel verdiend is een andere discussie). Nee, dan moet je toch echt zijn bij de categorieën die ik al benoemde.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Ik zou niks kunnen zeggen over haar comfortzone en de risico die ze nam is nu allang niet meer van belang. Maar het is moeilijk om dat objectief op te vatten als de grootste cheerleader van Hudgens op MovieMeter zoiets zegt. Voor de rest ben ik het ermee eens dat Spring Breakers voor die andere categorieën een bepaalde erkenning zou moeten krijgen maar jammer genoeg ligt dat niet in de comfortzone van de Oscars.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Uiteraard. Als er iemand een gekleurde bril op heeft als het gaat om haar kwaliteiten, dan ben ik het wel. Aan de andere kant is deze rol de reden dat ze echt onsterfelijk is geworden. Ik denk dat we er wel over eens zijn dat een nominatie voor Spring Breakers in de acting categorieën iets teveel van het goede zou zijn.


avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1315 berichten
  • 3426 stemmen

Maar ene Lawrence (hoewel een verdienstelijke actrice) die er zelfs één kan ontvangen voor Silver Linings Playbook vind ik ook wel overrated. Haar rol was nu niet geweldig te noemen. Over de ganse film was er in mijn ogen maar één scène waarin ze meer dan gemiddeld overkwam. Toevallig of niet dezelfde scène die ze tijdens de Oscars lieten zien. Tja. Dan vind ik Hudgens in SB toch een sterkere rol neerzetten. Maar idd, deze film zouden ze nooit in een categorie voor de Oscars durven plaatsen.


avatar van Macmanus

Macmanus

  • 13726 berichten
  • 3703 stemmen

Meh.

Bevestigd wel het beeld dat Korine een hack is eigenlijk. Omringt zich met best capabele mensen maar echt een goede film creëren lukt niet. Het is een fragmentarische film, die erg weinig te melden heeft. Vooral Franco zijn deel is vrij belachelijk en haalt de sfeer ver omlaag. Het spring break deel is dan weg en de karakters krijgen totaal geen gezicht meer, het blijven wat domme wichten waarvan er soms eentje uitstapt. De film probeert wat poëtisch te zijn maar er ontstaat niks. Het boeit niet, het pakt je niet omdat het een te schizofrene film is, waaruit ik toch haal dat Korine maar wat aankloot. Het is los zand. Het einde is misschien als je er heel veel tijd in wil steken ook best dubieus. De blanke gangster met zijn blanke dames vermoord alle neger gangsters...maar goed ik snapte sowieso tegen die tijd helemaal niet meer waar de film eigenlijk heen wou en ik vermoed ernstig dat Korine dat ook niet meer wist.

Debie heeft ook een Noe nodig. Werd hier ook wel duidelijk. Hij kan wel plaatjes schieten maar hij heeft toch een goede visie nodig. Neem nou het begin, daar zie je hoe matig Korine is als regisseur. Heb je het nummer van Skrillex, met een duidelijke bridge waarna het nummer los gaat. Maar na dit stuk blijft hij dezelfde montage hanteren en negeert vrijwel totaal de wijziging in muziek.

2 sterren. Voor het begin, en wat sferische shots, maar overal een mislukking. Ligt vrijwel helemaal aan Korine. Zonde heb je een geinige cast met meiden die wel een beetje zin hebben in experiment doen ze het met deze clown.


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

Zit nu True Romance te kijken en het valt me opeens op dat er veel overeenkomsten zijn tussen Drexl en Alien. Is het karakter Alien een knipoog naar hem?


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Zwolle84 schreef:

Zit nu True Romance te kijken en het valt me opeens op dat er veel overeenkomsten zijn tussen Drexl en Alien. Is het karakter Alien een knipoog naar hem?

Nee, dat denk ik niet. Qua uiterlijk is hij een samenraapsel van allerlei blanke rappers als Riff Raff en Dangeruss. Je kan het eens googelen. Gekke gasten. Franco heeft zelfs een clip geregisseerd voor die tweede.


avatar van Koen87

Koen87

  • 437 berichten
  • 1244 stemmen

Ik zie vooral een parallel met Drive op gebied van het gebruik van beeld & geluid, wat zich niet verkeerd uitpakt in deze film. Thematiek van escapisme en materialisme komt goed tot uiting in deze film, al vind ik het verhaal an zich net iets te mager om voldoende te kunnen boeien.


avatar van JakobFugger

JakobFugger

  • 145 berichten
  • 1311 stemmen

Een onprettige kijkervaring. Pluspunt is dat de kleuren mooi zijn en James Franco doet het niet onaardig. Echter heeft Franco, net als de rest van de cast evenveel charisma -in deze film dan- als de tl-verlichting bij de Aldi. Het verhaal is zwak en zwalkt uit in een hele vreemde richting, zeker in de setting van Spring Break. Met Spring Break heeft het eigenlijk helemaal niets meer te maken, misschien een beetje voor de mensen die een diepere betekenis zien achter deze film. Ja zie ik dat dan niet, die diepere betekenis? Haha. Nou ik zie hier en daar wel wat subcontext; hoe ver wil je gaan in het escapisme, waar liggen de grenzen, wel oké weergegeven met de bus, maar voor de rest als je er naar op zoek gaat vind ik het maar pretenieus, omdat ik de karakters totaal geen beeld vind geven van losgeslagen jeugd, van mijn generatie. Oké, dat Britney Spears wordt gezien als inspirerende muziek is ook wel leuk, maar voor de rest is die scene verschrikkelijk. Evenals die scene met Franco en de pistolen. Ja zowel dat ie er als een mafkees mee op bed staat, alsmede de scene waar Franco ze pistolen eens even lekker moet zuigen. Het einde is ongeloofwaardig, arme Alien is meteen dood, maar vervolgens schieten die beppies iedereen even gemakkelijk neer, alsof ze twee goedgetrainde moordmachines zijn .

Misschien een beetje vaag getypt hier en daar, maar dat past wel bij deze film. Hoe meer ik over deze film denk, hoe meer een hekel ik er eigenlijk aan krijg haha. Ik denk niet dat ik deze film heel snel vergeet, maar in dit geval is dat niet positief. Ik heb al gezien dat er een aantal mensen op deze site ontzettend enthousiast zijn, maar ik denk niet dat die mij op andere gedachten kunnen brengen. Wel zie ik in dat dit een film is, waar je in kan graven als je wilt (en dus ook discussie kunt krijgen en uitersten), maar tot zover ik heb gegraven heb ik alleen maar bagger gevonden. Of heel cliché: smaken verschillen .


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Van de week opnieuw bekeken op dvd (nu wel met ondertiteling ) En hij blijft gewoon een prachtige, betoverende film. Kreeg al lichtelijk de neiging om hem binnenkort weer opnieuw te zien. Dit word materiaal voor mijn nieuwe top 10!


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Dromerige vakantie van een groep vriendinnen waarin ze na een aantal dagen feesten in de gevangenis belanden en vervolgens via een borgsom vrij komen. Zo belanden ze bij een 'gangster' die de meiden volledig inpalmt met zijn koele charmes: rasta's, tatoeages, glimmende tanden, wapens, heel veel geld en niet te vergeten gladde praatjes. Het is wat nieuws voor de dames en deze levensstijl bevalt ze wel dus blijven ze kleven aan hun nieuwe bondgenoot. James Franco vult zijn rol weergaloos in en de bekende chicks horen hier ook thuis.
Verder heeft het me niet zoveel geraakt, merendeel vond ik gewoon logisch. Het vele praten over het beeld zou denk ik wat meer diepte moeten creëren (zoals de telefoongesprekken die onder willekeurige scènes zijn gemonteerd) maar ik vind het niet zoveel toevoegen. Zo lijken ook bijvoorbeeld die gele bikini's en de roze villa wat te nadrukkelijk aanwezige pogingen om het geheel naar een hoger level te tillen (in een fluorescerend hemd wordt je natuurlijk wel wat sneller afgeknald). Daarbij is er veelvuldig gebruik gemaakt van slow motion zoals in videoclips vaak gebeurt. Verder is het op zich wel mooi dat er op het einde nog een zekere vastberadenheid van de dames wordt getoond (nadat Alien is neergeschoten) maar echt veel effect had deze shoot-out niet op mij.
Emoties, keuzes, vertrouwen, het komt er allemaal in terug. We staan echter nergens bij stil en de regisseur durft de kijker niet te confronteren met pijn en realiteit en zo blijven we vrolijk rondzweven in een verbloemende neerwaartse spiraal.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

John Lee Hooker schreef:

Emoties, keuzes, vertrouwen, het komt er allemaal in terug. We staan echter nergens bij stil en de regisseur durft de kijker niet te confronteren met pijn en realiteit en zo blijven we vrolijk rondzweven in een verbloemende neerwaartse spiraal.

Vreemd. Jij rekent een regisseur het dus aan dat ie geen belerendem oraal toont maar wel universele thema's aanhaalt en daar geen standpunt over inneemt?


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Naomi Watts schreef:
Vreemd. Jij rekent een regisseur het dus aan dat ie geen belerende moraal toont maar wel universele thema's aanhaalt en daar geen standpunt over inneemt?

Hij lijkt inderdaad alsof de regisseur niet echt een standpunt inneemt. Dit vind ik niet storend, ik heb de film immers gemakkelijk uitgekeken. Maar het was mij al lang duidelijk hoe de zaken er voor staan: de meiden maken een verkeerde keuze en Alien kan uiteindelijk geen rooskleurige toekomst voor ze bieden. Daar kun je dan je eigen draai aan geven, en ik waardeer de creativiteit, maar dat heeft voor mij dan weinig toegevoegde waarde.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ok, duidelijk. Bedankt voor de opheldering. Als je het inderdaad zo interpreteert begrijp ik de kleine teleurstelling wel.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5799 stemmen

Rare feestfilm maar wel mooi gebruik van kleur.

Meiden willen graag naar Spring Break en gaan dan criminele activiteiten ontplooien om dit te kunnen betalen. Het duurt een half uur voordat ze zijn uit geknuffeld en eindelijk gaan praten / iets gaan ondernemen, dus het komt allemaal wat traag op gang. Na de criminele activiteiten gaan ze weer knuffelen en vertellen hoe lief ze elkaar vinden. Mooi kleurgebruik, maar verder slaat de film als een tang op een varken.


avatar van Bobby Briggs

Bobby Briggs

  • 213 berichten
  • 7991 stemmen

“Just pretend it’s a fucking video game. Like you’re in a movie or something.”

Candy (Spring Breakers, 2012)

Harmony Korine’s commentaar op de hedendaagse ‘Yolo' cultuur verwart vele toeschouwers, niet alleen omwille van zijn breuk met conventionele verhaallijnen maar ook omdat hij de avonturen van zijn protagonisten vrij droog schijnt te documenteren zonder enig expliciet oordeel te vellen. Debie's flashende cinematografie versterkt dan nog het effect van dit ongelooflijk belangrijke tijdsdocument dat de invloed van hyperrealistische rolmodellen in de media aantoont.

Spring Breakers is nu al een cultfilm en documenteert een zelfdestructieve, oppervlakkige, excessieve en decadente generatie die zowel tragisch als komisch is.

Voor mijn uitgebreide review en meer over hyperrealistische rolmodellen:

When hyperrealism gets real in 2013 - The Filmtransition


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Bobby Briggs schreef:

“Just pretend it’s a fucking video game. Like you’re in a movie or something.”

Brit (Spring Breakers, 2012)

Harmony Korine’s commentaar op de hedendaagse ‘Yolo' cultuur verwart vele toeschouwers, niet alleen omwille van zijn breuk met conventionele verhaallijnen maar ook omdat de avonturen van zijn protagonisten vrij droog schijnt te documenteren zonder enig expliciet oordeel te vellen. Debie's flashende cinematografie versterkt dan nog het effect van dit ongelooflijk belangrijke tijdsdocument waarin de invloed van hyperrealistische media rolmodellen aan bod komt.

Spring Breakers is nu al een cultfilm en documenteert een zelfdestructieve, oppervlakkige excessieve en decadente generatie die zowel tragisch als komisch is.

Voor mijn uitgebreide review en meer over hyperrealistische rolmodellen:

When hyperrealism gets real in 2013 - The Filmtransition

Mooi en treffend stuk. ook ivm overige min of meer gelijkwaardige thematische counterparts.

Alleen bovenstaande citaat is een citaat van Candy (Hudgens), niet van Brit (Benson). Al staat het al online vanaf 30 december zie ik.


avatar van Bobby Briggs

Bobby Briggs

  • 213 berichten
  • 7991 stemmen

Bedankt voor je waardering en correctie, ik verander het meteen!


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

'Ongelooflijk belangrijk tijdsdocument'.. . Mwah , dat valt te zien . Maar goed is ie zeker.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5323 stemmen

Naomi Watts Is de Blu-ray op play.com de blu-ray die jij bedoelt? Ik mis daar volgens mij het audiocommentaar waar je het over had.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Naomi Watts Is de Blu-ray op play.com de blu-ray die jij bedoelt? Ik mis daar volgens mij het audiocommentaar waar je het over had.

Yep, dat is 'm .


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5323 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Yep, dat is 'm .

Maar dat audio-commentaar dan? Dank, trouwens.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Maar dat audio-commentaar dan? Dank, trouwens.

Staat er gewoon op.

Kijk hier maar eens en graag gedaan .


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4209 stemmen

Mixed emotions bij deze film.....

Uiteindelijk is het het toch allemaal gewoon niet....


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ik heb Harmony Korine zwaar onderschat ! Deze fantastische ' coming-of-age ' film is een ondenkbare & weelderige kruising tussen het werk van Jean-Luc Godard ( " all you need for a movie is a gun and a girl " ) , Michael Mann en Hsiao-hsien Hou !

Misschien is het wel heiligschennis wat ik nu ga beweren , maar op het visuele vlak vind ik Spring Breakers (2012) ' mooier ' dan de films van Michael Mann !

***** / *****


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

... en Hsiao-hsien Hou ! ...

Ik meen het echt ! Ik zie o.a. enkele thematische overeenkomsten met diens werken als Nan guo zai jian, nan guo (1996) , Qian xi man po (2001) en Zui hao de shi guang (2005) . Experimenterende ( ' zoekende ' & op een ontdekkingsreis ) adolescenten , in dit geval jonge meisjes , die een eigen plekje / grenzen voor zichzelf afbakenen in de hedendaagse samenleving met de contemporaine normen & waarden ...


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Harmony Korine gaf al eerder aan een groot liefhebber te zijn van Michael Mann en dat hij Miami Vice (2006) als de enige inspiratiebron heeft gebruikt bij het realiseren van dit meesterwerk . Ik denk echter niet dat het daarbij blijft . Ik heb namelijk meerdere verwijzing weten te ontdekken naar andere films van Mann . Bijvoorbeeld , alvorens James Franco Everytime van Britney Spears gaat zingen , speelt hij op piano heel even de ' end credits ' van Heat (1995) .

In mijn ogen is dit meesterwerk een kleine ode aan het gehele oeuvre van Michael Mann !


avatar van nummer2

nummer2

  • 447 berichten
  • 29 stemmen

ghostman schreef:

Harmony Korine gaf al eerder aan een groot liefhebber te zijn van Michael Mann en dat hij Miami Vice (2006) als de enige inspiratiebron heeft gebruikt bij het realiseren van dit meesterwerk . Ik denk echter niet dat het daarbij blijft . Ik heb namelijk meerdere verwijzing weten te ontdekken naar andere films van Mann . Bijvoorbeeld , alvorens James Franco Everytime van Britney Spears gaat zingen , speelt hij op piano heel even de ' end credits ' van Heat (1995) .

In mijn ogen is dit meesterwerk een kleine ode aan het gehele oeuvre van Michael Mann !

En wat betekenen die verwijzingen voor deze film?

(ben niet op de hoogte van het werk van Mann, maar je hebt wel m'n interesse voor Miami Vice aangewakkerd, zal hem binnenkort eens opzoeken)