The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

avatar van benthe
Hele fijne film. Het meeste is al gezegd dus even voor mij kort samengevat: goede en continue spanning, goed gecast, fijne soundtrack, soms wat wazige beelden. 4* voor nu, misschien de 2e keer kijken wel iets meer. En ik ben heel benieuwd naar de volgende film

avatar van Divoboy
Beste film die ik gezien heb ik 2012 tot nu toe, het is spannend, mooi gefilmd, top verhaal, de cast is SUPER, de soundtrack ook...Ik ben nu het boek aan het lezen (misschien een beetje een rare volgorde om eerst de film te zien en dan het boek te lezen maar in het boek word alles duidelijker uitgelegd) als ik dit boek uit heb ga ik meteen door met 'Catching Fire' (dat is het tweede boek uit de serie waar ze ook een film voor gaan maken die eind 2013 zou moeten uitkomen) YEEEEEY. Love the hunger games Deze film moet je gezien hebben.

Ik had meer verwacht van de film, toch vond ik hem wel erg leuk.
Het begin tot naar het spel toe duurde echt veeeel te lang, ik zat de hele tijd te wachten wanneer het eindelijk zou beginnen.

Toen het eindelijk begon waren er al meteen 12 dood ofzo, wat ik wel erg jammer en tegen vond vallen, ook waren de actiescenes echt vervelend en rommelig gefilmd je zag echt gewoon niks, ook het einde vond ik wel erg zwak.

De verhaallijn was erg apart ook het idee van dat spel zelf had beter wat anders gekunt die opoffering van die kinderen door een opstand dat sloeg echt gewoon nergens op

toch geef ik een 3,5 omdat ik het toch een leuke film vond en er geen moeite mee had om hem die 2,5 uur aftekijken

Een leuke film, die toch wel enkele minpunten kent. De film lijkt nooit echt een keuze te kunnen/willen maken in welk genre het zich wil verdiepen. Enerzijds wordt er in het eerste gedeelte veel aandacht besteed aan het verhaal (een beetje teveel, want zo moeilijk is het principe van deze hongerspelen nu ook weer niet om het x-tig keer uit de doeken te doen), anderzijds vermindert dit aspect in het 2de gedeelte van de film, maar wordt dit niet gecompenseerd door actie/spanning.

Die actie/spanning valt eigenlijk in heel de film wat tegen... Eerst moet je lang wachten tot de hongerspelen effectief van start gaan, en achteraf moet je eigenlijk concluderen dat de hoofdrolspeler niet eens geweldig veel actie heeft ondernomen.

Al bij al kijkt de film wel leuk weg, maar een topper is het zeker niet.

Het is dat ik hiervoor de boeken heb gelezen, maar wat een mooie film.
Ik vond dat de acteurs goed hadden gespeeld.
Het verhaal kwam overheen met het boek.

Aangezien ik het boek helemaal geweldig vond had ik verwacht dat de film zou tegenvallen, maar dat gevoel had ik helemaal niet.
Over die opstand, dat vond ik nogal onduidelijk in de film.

jumpstylemovie schreef:

Nee, hij zei dat hij vanaf het begin van de Hunger Games al geen kans maakte om te winnen. En dat is onzin.

Heren, lees mijn comment enkele posts terug. Wat denken jullie daarvan? Dat was in ieder geval wat ik hiervan dacht..

avatar van jumpstylemovie
Dominootje schreef:

Ging even op onderzoek uit..: "Cato: Go on! Shoot, and we both go down and you win. Go on. I'm dead anyway. I always was, right? I couldn't tell that until now. How's that, is that what they want? I can still do this... I can still do this. One more kill. It's the only thing I know how to do, bringing pride to my district. Not that it matters.
De volgens IMDB uitspraak van Cato. Dus nee hij zei dat hij op het laatste moment besefte dat hij nooit een kans had gehad om te winnen. En wist het niet vanaf het begin.

Kan me niet heugen dat Cato in het begin van de Hunger Games al een uitspraak doet over het niet kunnen winnen.

Je begrijpt het verkeerd. Aan het eind van de film doet hij die uitspraak waarin hij dus zegt dat hij nooit een kans heeft gemaakt in de Hunger Games. Dat slaat nergens op

avatar van Dominootje
jumpstylemovie schreef:

Nee hoor. Dat was precies mijn punt. De uitspraak die Cato doet aan het einde van de film staat hierboven ergens.
Dus (vallende in herhaling) hij wist op het einde dat hij nooit een kans had.
Maar mocht je het alsnog niet mee eens zijn. Het zij zo. Blijf niet herhalen. Ieder zijn/haar gedachte/mening

dudebag
Twijfel overheerst na het kijken van The Hunger Games. Zoveel aspecten van deze film zijn slecht, maar toch kijkt het snel weg.

Het verhaal van The Hunger Games is vermakelijk en vooral veelbelovend. De eerste film van een trilogie moet interesse opwekken bij de kijker voor de volgende delen en ik vond dat dit doet absoluut werd behaald. Dit komt vooral door het sterke open einde, waar, in mijn ogen, geweldig veel mee kan worden gedaan. Qua acteerwerk voldoet de hele cast prima aan een redelijk niveau, waar ik vooraf nog mijn twijfels bij had. Stanley Tucci is een dikke plus.

Toch waren er echt flinke minpunten aan The Hunger Games. Deze schuld leg ik vooral bij de regie. Ross heeft geen idee welke kant hij met deze film op wilt, maakt veel te veel gebruik van de 'shaky-cam' en faalt erin om echte pacing en structuur aan de film te geven. De eerste helft van de film was erg lang en op sommige momenten zelfs saai. Gelukkig is de tweede helft een stuk beter, maar dat lag aan alles behalve de regie.

Ergens ben ik toch wel teleurgesteld met The Hunger Games. Ik heb het gevoel alsof dit verhaal potentieel had voor een wereldse film, maar het komt er gewoon niet uit. Toch heeft het me redelijk nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel en daarmee doet het toch nog een beetje wat het moet doen. Redelijk vermakelijke popcornfilm met een mooi verhaal - 3,5 ster.

avatar van JohnWilliams
Op zich zitten er wel heel veel punten die gewoon nep zijn. Vooral het einde, ik laat het nog even bij 4* maar hij zit dicht tegen de 3,5* aan.

avatar van jarno1975
Aaron Seltzer en Jason Friedberg hebben getekend om een spoof te maken genaamd The Starving Games.

avatar van Turbodevil
Het begin van de film vond ik wat saai, later toen de game begon werd het spannend en boeiend en het kijken waard. Ik hoop dat het volgende deel wat interessanter word en dat ze echt vechten voor hun leven.

avatar van miss_efron
Het boek schijnt goed te zien en staat op nummer 1 in de top 10! Bioscoop heeft al vele bezoekers getrokken dankzij deze film.Denk dat ik die dan maar ook eens ga zien in de cinema!

avatar van K. V.
Deze toch nog kunnen meepikken in de bios en 'k heb het me niet beklaagd. Hij is me erg bevallen. 'k vreesde een beetje dat het nogal puberaal ging zijn, maar dit is zeker niet het geval.
De film heeft een goeie opbouw en je leert zo de personages kennen. Tegen dat ze in de arena mogen, was het al deel twee van de film. Niet dat de film daarom saai is, zeker niet. De film duurt 142min en 'k heb me geen ogenblik verveeld.
De cast deed het ook goed, toch ook een aantal bekende koppen gezien: Donald Sutherland, Lenny Kravitz, Toby Jones, ... maar die hadden eigenlijk eerder bijrollen. De vrouwelijk hoofdrolspeelster was een nobele onbekende, maar deed het erg overtuigend.
Het verhaal zelf was ook goed en zat goed in elkaar. Het verhaal heeft wel wat weg van "Battle Royale", maar daar lag de nadruk veel meer op de bloederige kills en bevatte die veel meer humor.
Een minpunt was misschien wel die honden die er niet zo realistisch uitzagen.
'k vond het een spannende actiefilm (er stond ook romantische film, maar dit vond 'k toch zeker niet de hoofdmoot) die 'k zeker kan aanraden.

avatar van Falcon103
Heb maar even het boek gelezen, en begrijp nu wel dat ze er niet meer van hadden kunnen maken....
Het duurt gewoon te lang voordat er iets gebeurd. Persoonlijk vind ik dat nooit zo erg maar bij deze.... misschien nog maar es een keertje kijken.
moet wel ff gezegd worden dat Elizabeth Banks toch wel een uitstekende effie neerzet!

avatar van Soldier-Joey
Ik vond het een mooie film maar haalt het zeker niet bij het boek.
Het boek is echt het mooiste boek wat ik ooit heb gelezen.
Ze hebben dingen anders gedaan en belangrijke dingen weg gelaten in de film.
Dat vind ik erg jammer!
Al met al toch een aardige film dus 3 sterren!

avatar van Sergio Leone
Twijfel overheerst.

Ik heb na het kijken vooral het gevoel dat The Hunger Games alles wil zijn, terwijl dat natuurlijk niet kan.
Om te beginnen rammelt de gehele opzet van de Hongerspelen. Het is gewoonweg onlogisch dat kinderen mekaar gaan zitten afslachten. En dan kunnen zij daar nog toe gedwongen worden, welke rijke mens kijkt naar zo'n tv-show?
Er wordt zo licht over dat feit gegaan dat het allemaal maar vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Je zou dan gaan denken dat de wreedheid wat meer naar voren komt, maar opeens moet het ook kijkbaar zijn voor jongeren. De bedoeling van de Hongerspelen is wreed, maar als kijker krijg je een heel braaf tienerfilmpje voorgeschoteld. Dat vloekt. Het is ofwel het één ofwel het ander.

Het survivalverhaaltje dat we dan krijgen is best oké, maar ook hier hadden enkele dingen beter uitgewerkt kunnen worden. Het trainingsgedeelte is geen trainingsgedeelte en de personages komen amper naar voren - Katniss daargelaten. De Hongerspelen zelf zijn redelijk spannend, maar dingetjes zoals de samenwerkende groep horen gewoon niet. Het is zo kinderachtig dat het niet past bij het wrede uitgangspunt.

Jennifer Lawrence draagt de film. Dit is echter meer te danken aan haar personage dan aan haar acteren. Ze hééft présence en ze kán wel iets, maar krijgt ook weinig tegenstand. Ben Affleck-lookalike Josh Hutcherson bakt er werkelijk niets van. Zelden zo'n ongeloofwaardige performance gezien. Ik vraag me af waarom ze Liam Hemsworth niet voor zijn rol gecast hebben. Het charisma druipt van hem af en in zijn paar momentjes komt ie ook veel meer naturel over.
Gelukkig zijn de meeste bijrolletjes goed te doen. Woody Harrelson is zoals altijd goed, Stanley Tucci is wederom komisch, Wes Bentley heeft een schitterende baardtooi en Lenny Kravitz is zowaar een ontdekking.

Het camerawerk is tijdens actiescènes veel en veel te schokkerig. Het gaat van hier naar daar en weer terug en nog eens. Van de actie heb ik dus weinig genoten, en dat is zonde. De locaties zijn immers heel mooi gedaan - oké, de arena is wat makkelijk maar wel uitdagend. De vele creaties zien er wat raar uit - aangezien ik de boeken niet gelezen heb, wist ik ook niet goed wat te verwachten.

Iets teveel tienerblockbuster.

avatar van Nijmegen
jarno1975 schreef:

Oh alsjeblieft niet zeg.

avatar van 3bdelilah
Prima film, maar ik denk dat deze film meer een introductie is voor de komende twee films (aangezien The Hunger Games een trilogie is). Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik weet wel zeker dat het einde van deze film centraal staat in de volgende twee boeken/films. Acteerprestaties waren goed, Jennifer Lawrence deed het onder andere behoorlijk goed en ook de soundtrack vond ik erg goed. Ik ben benieuwd naar het volgende deel, en aangezien ik totaal geen boekentype ben, kan ik nog een tijdje wachten tot eind 2013.

4* (3,80)

avatar van Sjaimie
Geweldig leuke en spannede film

avatar van TomaskeX
Hoe kunnen ze deze film vergelijken met Twilight of Harry Potter? Oooh zo verschrikkelijk saai

avatar van nakada
En Twilight is een rollercoaster ?

avatar van Dominootje
lol

avatar van Masterbrain
Goed voor de fun , maar dit is de realiiteit mensen , dit gaan ze met ons doen in de toekomst.In de film zie je hoe er hongersnood is en hoe soldaten de mensen domineren en in kooien stoppen , wen er maar aan.

its all about Illuminati/ New world order.

YouTube - Deep Secrets of The Hunger Games Exposed

YouTube - Phase 3 pt.1/20 Intro Scene dit is de beste

YouTube - Illuminati - The Music Industry Exposed [Full Length]
YouTube - What is illuminati (Part 1 of 5)

avatar van JacoBaco
Gister gezien en ik vind het toch niet zo denderend allemaal! Ik verwachtte toch wel iets spannends, maar het is gewoon een rommeltje. Met name wanneer zogeheten Hunger Games is een keer beginnen! Wat is er spannend aan bomen klimmen? De hele aanloop naar de spelen toe vind ik eigenlijk nog het leuks! Ook al duurde dat mij net iets te lang! Misschien hadden ze ons ook wat van de andere districten kunnen laten zien? En dan de toedracht voor Hunger Games. Dit wordt even vluchtig uitgelegd en klaar! Sowieso bestaat er geen gerechtvaardigd excuus om iets als de Hunger Games te organiseren, maar anders had het boek en de film er niet gekomen natuurlijk, dus dat nemen me maar voor lief.

Leuk om even gezien te hebben, maar ben er niet kapot van. Wel een aantal geinige rollen van onder meer Stanley Tucci en Elizabeth Banks. Woody Harrelson is redelijk. Jennifer Lawrence is nog het best. Gelukkig maar, want zij speelt de hoofdrol. Samen met Josh Hutcherson, maar over hem ben ik niet echt te spreken.

The Hunger Games. Het boek van 374 pagina's is ongetwijfeld een stuk spannender!

Ik vond het begin van de film juist wel aardig. Wat langdradig, maar wel een goede sfeer. Het tweede gedeelte begon erg sterk, met idd al veel doden. Daarna "het survival" gedeelte wat ook goed begon. Maar het einde van de film was erg tegenvallend. Het leek net of ze er snel een einde aan wilde maken van de film, met die "honden". De film had voor mij beter kunnen zijn, alleen door het einde toch een halve punt minder.

Even if I don’t make it…

Het gegeven is best apart, een modernere versie van gladiatorengevechten, maar dan door kinderen/jongeren uitgevoerd en niet in de arena maar in een bosgebied (wat volhangt met camera’s en technische snufjes).
Er is ook een mooi romantisch verhaal in verweven.
Zeker geen slechte film, in mijn ogen. Wel met een paar onafgewerkte losse eindjes en enkele ongeloofwaardigheden.
Mooie sound/muziek en met toen nog vrij onbekende acteurs, maar goed geacteerd.
Ik vond de film onderhoudend en regelmatig spannend, hoewel de speelduur ook wat lang is.

Het verhaal:
Er bestaat een dwang om mee te doen met een spel volgens de zotte regels van een fantasie maatschappij, waarin de mensen uit de 12 districten als dingen beschouwd worden en geacht worden geen gevoel te hebben. En alles om een show te kunnen vullen.
Het deed mij wat dat betreft aan de Truman Show denken, maar dan met veel actie.

Zo ver weg is het eigenlijk niet, als je kijkt naar de huidige (wereldwijde) dienst-, oorlogs- of werkplicht, armoede-rijkdom tegenstelling, mediamacht, maatschappij structuren en non-rechten van het individu.

avatar van Crook
Is dit nou de hollywood knockoff van Battle Royale of hoe zit 't?

avatar van Shinobi
Crook schreef:
Is dit nou de hollywood knockoff van Battle Royale of hoe zit 't?

Ik zou bijna willen zeggen van wel, maar er zit nog een hele boekenreeks achter die ik overigens niet gelezen heb.

Maar afgaande op de film, dan zou je zeker kunnen zeggen dat dit een tamme versie van Batoru Rowaiaru is.

avatar van Crook
Hmm ja ik lees net dat 't boek in 2008 uitgekomen is, dus die schrijfster zal Battle Royale ook wel grijs gedraaid hebben dan.. Toch maar 's kijken