• 15.918 nieuwsartikelen
  • 178.829 films
  • 12.258 series
  • 34.051 seizoenen
  • 648.775 acteurs
  • 199.219 gebruikers
  • 9.385.443 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Avontuur / Fantasy | 169 minuten / 182 minuten (extended edition)
3,69 3.885 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 169 minuten / 182 minuten (extended edition)

Alternatieve titel: De Hobbit: Een Onverwachte Reis

Oorsprong: Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Martin Freeman, Ian McKellen en Richard Armitage

IMDb beoordeling: 7,8 (921.910)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 december 2012

Plot The Hobbit: An Unexpected Journey

"From the smallest beginnings come the greatest legends."

Bilbo Balings is een simpele hobbit die een rustig leventje leidt in de Gouw in Midden-aarde. Zijn rustige bestaan is echter snel voorbij als de tovenaar Gandalf op zijn deur klopt. Samen met Gandalf en dertien dwergen onderneemt Bilbo een avontuur dat hem moet leiden naar de schat die de draak Smaug van de dwergen gestolen heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1623 berichten
  • 691 stemmen

timbo_ schreef:
(quote)


Yep alleen heeft hij in The Hobbit andere rol. Daar is hij een goede tovenaar die nog niet overgestapt is naar het kamp Sauron


Goed zou ik hem nu ook niet noemen. Hij zit al zelf achter de Ene Ring te zoeken op de oevers van de Anduin en vertraagt de Witte Raad om actie te ondernemen. Sust hun geweten door te zeggen dat de Ring verloren is gegaan, enkel als hij beseft dat Sauron vanuit Dol Guldur ook aan het zoeken is, stemt hij in met de aanval op Dol Guldur.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Probeerde enkel duidelijk te maken dat Saruman niet de rol van slechte tovenaar zal hebben die hij in de Lord of the Rings trilogie had.

Iets wat hij trouwens zelf ook al heeft aangegeven Christopher Lee Talks Saruman in The Hobbit: An Unexpected Journey - MovieWeb.com


avatar van Starmaster501

Starmaster501

  • 882 berichten
  • 174 stemmen

Ik weet nog toen ik die eerste video voor het eerst zag, schrok me dood, wat is hij erop achteruit gegaan


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3874 stemmen

De man is ook 90 jaar oud. Denk dat er weinig zijn die op die leeftijd nog in drie films per jaar meespelen (Dark Shadows, Hugo en Hobbit)


avatar van neeRu

neeRu

  • 9 berichten
  • 0 stemmen

timbo_ schreef:

(quote)

Succes uitmelken noemen ze dat. Maar hoop enorm dat ik ongelijk heb. Enige wat in het voordeel van dit idee spreekt is Peter Jackson en zijn Lord of the Rings trilogie en dat is natuurlijk best veel.

Succes uitmelken it is, maar in dit geval mogen ze dit van mij met veel plezier doen! Denk dat het niet gaat tegenvallen als je ook de LOTR trilogie leuk vond.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Bwah, uitmelken zou ik het hier niet echt noemen. Je ziet ook duidelijk dat Peter Jackson deze films voor zijn plezier maakt, je ziet dat hij ervan geniet, en snap wel dat als The Lord of the Rings trilogie gedaan is hij nog wat meer nood heeft aan de prachtige films maken rond de hobbits, Middel Aarde, en Gandalf de tovenaar. En als hij genoeg materiaal heeft voor een derde film (zoals hij zelf beweerd), waarom zou hij er dan geen 3 van maken?


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Van uitmelken is hier zeker geen sprake, ik ben het helemaal eens met het bericht van disneystore.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Ik heb The Hobbit meerdere keren gelezen maar twijfel toch ernstig of boek drie films nodig heeft. Zeker in vergelijking tot LOTR.


avatar van astonm

astonm

  • 274 berichten
  • 469 stemmen

timbo_ schreef:

Ik heb The Hobbit meerdere keren gelezen maar twijfel toch ernstig of boek drie films nodig heeft. Zeker in vergelijking tot LOTR.

Ik leg het nog 1 keer uit:

1. De LOTR doet veel langer of eenzelfde gebeurtenis. Beschrijvingen duren daar veel en veel langer. Als je de LOTR op dezelfde manier zou schrijven als de Hobbit valt het te reduceren tot 750 pagina's.

2. Sommige dingen uit de LOTR zijn niet verfilmd. Dat zal bij de Hobbit niet het geval zijn schat ik zo.

3. Minimaal 1 films, waarschijnlijk 1,5 film heeft niet de Hobbit als bronmateriaal maar iets anders. Ik heb nog geen flauw benul wat PJ allemaal extra erbij verfilmd naast de Hobbit dus vandaar wacht ik nog even af maar het is duidelijk dat het behoorlijk veel is.

Zo zie ik het.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27519 berichten
  • 4087 stemmen

Maar Jackson gooit er toch ook allemaal meuk in dat niet voorkomt in the Hobbit. Frodo en dergelijke? Maar zitten er puur in voor de herkenning(=geld) en de eigen visie?


avatar van neeRu

neeRu

  • 9 berichten
  • 0 stemmen

rep_robert schreef:

Maar Jackson gooit er toch ook allemaal meuk in dat niet voorkomt in the Hobbit. Frodo en dergelijke? Maar zitten er puur in voor de herkenning(=geld) en de eigen visie?

Wat Jackson er bij doet zijn verhalen die nooit zijn afgemaakt. Het is wel geschreven en er is ruimte voor de eigen fantasie van Jackson. Deze verhalen staan voornamelijk in Nagelaten vertellingen en The Silmarillion.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

@rep_robert

Ik geloof niet dat Jackson zal afwijken van de hoofdlijnen van het verhaal. Als Frodo al zijn opwachting zal maken, zal dat zeer beperkt zijn. Bijvoorbeeld in een intro of zo. Ik weet zo even niet wat je met en dergelijke zou kunnen bedoelen.

Frodo hoeven ze er voor mijn gevoel ook niet bij te halen voor de herkenning. Dat lijkt voldoende te kunnen lukken met Gandalf, Legolas, Gollum, Elrond, Rivendel, Bilbo........


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Zal Aragorn als karakter het meeste missen in The Hobbit. Nu ik die dwergen allemaal heb gezien, zie ik er nog niet echt een leiderstype uit schieten.


avatar van Nicholas

Nicholas

  • 1765 berichten
  • 278 stemmen

Thorin is toch de leider? Komt wel het meest bad-ass over.


avatar van leendert135

leendert135

  • 50 berichten
  • 604 stemmen

Nicholas schreef:

Thorin is toch de leider? Komt wel het meest bad-ass over.

Thorin is inderdaad de leider van de dwergen.

ziehier


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Ik kijk het meeste uit naar Fili en Kili, konden in het boek altijd wel een glimlach op mijn gezicht toveren.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3874 stemmen

moviemafketel schreef:

Zal Aragorn als karakter het meeste missen in The Hobbit. Nu ik die dwergen allemaal heb gezien, zie ik er nog niet echt een leiderstype uit schieten.

Hobbit heeft niet echt zo'n figuur inderdaad. In Lord of the Rings boeken vond ik Aragorn al coolste personage en bleek in film ook zo te zijn. In The Hobbit was voor mij Gandalf het leukste personage dus hopelijk gaat hij dat in film ook zijn


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

En had Gandalf in zijn "jongere" jaren iets met Galadriël? Zag hem beetje foezelen met dr in de trailer.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3874 stemmen

Google maar eens. Is erg veel te doen in LOTR fanboy land om die scene


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2030 stemmen

Heb de boeken nooit gelezen maar vernam wel dat het personage dat Evangeline Lily in de films zal vertolken niet in de oorspronkelijke boeken voorkwam? Begrijp dat veel fans daar best boos over zijn. Ik ben vrij benieuwd naar haar rol. Vind het een mooie en goede actrice (als LOST-fan zijnde) en ze lijkt me wel iemand die prima in dit soort film past. Ben benieuwd hoe haar functie in het verhaal uiteindelijk zal zijn. Of ze iets gaat toevoegen.


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1623 berichten
  • 691 stemmen

catdog schreef:
Heb de boeken nooit gelezen maar vernam wel dat het personage dat Evangeline Lily in de films zal vertolken niet in de oorspronkelijke boeken voorkwam? Begrijp dat veel fans daar best boos over zijn. Ik ben vrij benieuwd naar haar rol. Vind het een mooie en goede actrice (als LOST-fan zijnde) en ze lijkt me wel iemand die prima in dit soort film past. Ben benieuwd hoe haar functie in het verhaal uiteindelijk zal zijn. Of ze iets gaat toevoegen.


Ja, ze hebben haar toegevoegt om de vrouwelijke helft van de filmkijkers te plezieren. Dacht gelezen te hebben dat ze de love interest van Kili ging worden.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Daar kan ik me ook wel in vinden, Tolkiens wereld bulkt nu eenmaal niet van de inspirerende vrouwenfiguren, dat mag met respect voor de inhoud van 's mans universum wel wat geüpdateted worden. In LOTR is de rol van Arwen en Eowyn ook behoorlijk uitgebreid en krijgt Galadriel ook wat meer belang (intro van FOTR bijvoorbeeld), en niet ten onrechte vind ik.


avatar van J.Ch.

J.Ch.

  • 541 berichten
  • 744 stemmen

Ik ben helemaal voor het introduceren van meer vrouwen in Middle Earth! Wel érg jammer dat vrouwen alleen een rol lijken te kunnen spelen als 'love interest'. Dat vind ik overigens voor meer films gelden (misschien wel mijn grootste teleurstelling in The Dark Knight Rises), maar goed, laat ik daar verder maar niet op ingaan.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

J.Ch. schreef:

Wel érg jammer dat vrouwen alleen een rol lijken te kunnen spelen als 'love interest'. Dat vind ik overigens voor meer films gelden (misschien wel mijn grootste teleurstelling in The Dark Knight Rises), maar goed, laat ik daar verder maar niet op ingaan.

Heb ik overigens nooit echt over nagedacht, maar in Lord Of The Rings gaat het er wel om. Dat vrouwen niet mogen meevechten, en dat één vrouw er dan maar haar laars aanlapt. Mij stoort het alleszins niet, misschien ligt het aan het feit dat ik een man ben Maar toch, "jammer dat ons geslacht zo benadeeld wordt en wij maar niet genoeg rollen krijgen in de films van Peter Jackson' zou dan nog niet bij me opkomen. Met The Dark Knight Rises ben ik het dan nog oneens. Voor mij waren de hoofdrollen in die film Tom Hardy, Christian Bale, Anne Hathaway, Marion Cotillard en Joseph-Gorden Levitt. 2 vrouwen speelden een ontzettend belangrijk karakter.


avatar van astonm

astonm

  • 274 berichten
  • 469 stemmen

Ik kijk graag naar mooie vrouwen maar voor de rest hoeft het vam mij allemaal niet hoor. Ik heb niets tegen Evangeline Lily zolang het maar een beperkte rol blijft. Maar dat zal wel niet.


avatar van J.Ch.

J.Ch.

  • 541 berichten
  • 744 stemmen

disneystore schreef:

Met The Dark Knight Rises ben ik het dan nog oneens. Voor mij waren de hoofdrollen in die film Tom Hardy, Christian Bale, Anne Hathaway, Marion Cotillard en Joseph-Gorden Levitt. 2 vrouwen speelden een ontzettend belangrijk karakter.

En beiden hadden ze 'iets' met Batman. Je kunt als vrouw geen held of schurk zijn zonder 'iets te hebben' met een mannelijke hoofdpersoon. Maar goed, voordat ik me teveel laat meeslepen, weer on topic: ik heb geen bezwaar tegen Evangeline Lily, of welke vrouw dan ook in een film bevolkt door mannen, ik hoop alleen dat ze meer mag doen dan love interest spelen. In dat opzicht was Éowyn prima, zij dééd ook nog zelfstandig wat (en wát!).


avatar van astonm

astonm

  • 274 berichten
  • 469 stemmen

Tja, in het bronmateriaal zijn gewoon weinig vrouwelijk helden en schurken te vinden. Idem voor het dagelijkse leven. Echte helden zijn er natuurlijk niet veel maar schurken zijn er genoeg en de mannen zijn daar verreweg in de meerderheid. Helaas voor de vrouwen.


avatar van k.grubs

k.grubs

  • 180 berichten
  • 341 stemmen

Aardig kinderboek, om daar nou zo'n heisa over te maken. De Hobbit als animatie van normale lengte lijkt me wel wat. Wacht maar tot Peter Jackson de boeken van Dick Bruna ontdekt, krijgen we de rest van zijn leven Nijntje-films met kerst, in 3D op I-max!


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Dat heeft natuurlijk te maken met het succes van LotR , en het werk van Tolkien spreekt voor veel mensen tot de verbeelding. Nijntje is na je vierde levensjaar al lang vervangen door Dora.


avatar van theonering

theonering

  • 264 berichten
  • 0 stemmen

k.grubs schreef:

Aardig kinderboek, om daar nou zo'n heisa over te maken.

Het was ten eerste bedoelt voor kinderen, maar ook veel volwassenen lezen het, en ik weet zeker dat Peter Jackson er een film van maakt die op volwassenen is gericht, maar ook geschikt is voor kinderen.

k.grubs schreef:

De Hobbit als animatie van normale lengte lijkt me wel wat.

Die is er al The Hobbit (1977).