Cosmopolis (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Canada / Portugal / Italië
Geregisseerd door: David Cronenberg
Met onder meer: Robert Pattinson, Jay Baruchel en Paul Giamatti
IMDb beoordeling:
5,1 (51.948)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 7 juni 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cosmopolis
"How far can he go before he goes too far?"
Eric Packer is een 28-jarige ‘golden boy’ die wordt rondgereden door de straten van Manhattan. Eric is op weg naar de oude kapper van zijn vader, waar hij zijn haar wil laten knippen. Hij heeft zojuist, als één van de grootste zakenmannen van Wall Street, zijn totale vermogen ingezet op de daling van de Chinese yuan. Een verkeerde beslissing blijkt: terwijl de minuten wegtikken, stort zijn imperium langzaam in. Hij beseft dat hij daarmee zijn hele leven op het spel heeft gezet. Onderweg komt hij terecht in enkele bizarre situaties en verliest hij, overweldigd door de gebeurtenissen, langzaam zijn greep op de realiteit.
Externe links
Acteurs en actrices
Eric Packer
Didi Fancher
Benno Levin
Elise Shifrin
Vija Kinsky
Shiner
Torval
André Petrescu
Kendra Hays
Jane Melman
Video's en trailers
Reviews & comments
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Vind Cosmopolis ook verre van lelijk. Scenes in de auto zelfs erg mooi. Whatever. Denk ook niet dat begrippen als lelijk en mooi een issue zijn.
De scènes in de limousine zijn van een ongekend mooie kwaliteit. Het ging zich mij om de scènes buiten de limousine. En dan vooral de beelden in de laatste akte van de film.
Die blauwe look geeft aan het geheel een fijn surrealistisch tintje, maar inderdaad, het werkt nou niet altijd fantastisch.
Maar dat is dus niet zo bedoeld. Ben je je daar bewust van?
Ik kan overigens begrijpen dat mensen digitaal geschoten films niet heel graag kijken.
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Heb absoluut geen problemen met digitaal of analoog maar er zit een verschil tussen professionaliteit (Benning, Mann, Herzog, Lynch etc.) en amateurisme. Digitaal is een logische ontwikkeling vooruit maar veel regisseurs zijn gewend om op analoog te schieten en als ze eenmaal de overstap maken naar digitaal dan gaat dat meestal niet zonder problemen. Ook zij moeten eraan wennen. En daarbij kan opeens iedereen een digitale camera kopen en een film maken. Dat is verder geen probleem als ze een beetje inzicht hebben maar daar is geregeld niets van waar. Of zoals Francis Ford Coppola het nogal 'arrogant' en 'ongenuanceerd' zegt in de documentaire Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse:
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
One day some little fat girl in Ohio is gonna be the new Mozart and make a beautiful film with her little father's cameracorder and for once this socalled professionalism about movies will be destroyed forever ... and it will become an artform.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Wat betreft die 'blauwe look' (heb deze nog niet gezien helaas en ook niet de andere films die je - Verhoeven - noemt); is dat naderhand nog te corrigeren op de een of andere manier?
-edit- of misschien 'zagen ze, dat het goed was'...? Je kan immers ook gebruik maken van 'imperfecties'...
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Sofia komt toch echt uit New York City.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Over Sofia had ik het niet specifiek, maar ze schoot later wel even door m'n hoofd ja...
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
ben het er trouwens niet helemaal mee eens dat het niet zo bedoelt is die look, Heb je dat ergens gelezen Verhoeven, in een interview ofzo? De film straalt namelijk zeker iets surrealistisch uit en in dat opzicht werkt het.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4264 stemmen
Maar dat is dus niet zo bedoeld. Ben je je daar bewust van?
Zoals Inland Rabbit (terecht) al opmerkte: weet je dat zeker? Buiten dat het bewust of onbewust is gedaan, vind ik het prachtig en blijf ik bij mijn eerdere woorden: ''Die blauwe look geeft aan het geheel een fijn surrealistisch tintje''. Ik vind de blauwe tint perfect passen.
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Heb absoluut geen problemen met digitaal of analoog maar er zit een verschil tussen professionaliteit (Benning, Mann, Herzog, Lynch etc.) en amateurisme. Digitaal is een logische ontwikkeling vooruit maar veel regisseurs zijn gewend om op analoog te schieten en als ze eenmaal de overstap maken naar digitaal dan gaat dat meestal niet zonder problemen. Ook zij moeten eraan wennen. En daarbij kan opeens iedereen een digitale camera kopen en een film maken. Dat is verder geen probleem als ze een beetje inzicht hebben maar daar is geregeld niets van waar. Of zoals Francis Ford Coppola het nogal 'arrogant' en 'ongenuanceerd' zegt in de documentaire Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse:
Ik doelde verder niet op jou persoonlijk, maar ik begreep al wat je bedoelde. Echter vind ik dat deze film er gewoon prachtig uitziet. (in de limo, maar ook buiten de limo) En ik weet niet of je het zo bedoelt, maar met die FFC quote en jouw laatste zinnen, bedoel je dat nu in de algemene zin van digitaal geschoten films, of op de kunsten van Cronenberg? Verder vind ik dat Cronenberg het hier gewoon prima heeft gedaan, vind de film er visueel splendide uitzien en uiteindelijk is het resultaat van Cosmopolis zeer eminent.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Is dat een apocalyptische voorspelling van C., of zinspeelt hij hier op een heuse regisseuse?
Optie 1. Francis Ford Coppola bedoelt daarmee dat film maken een ambacht is.
ben het er trouwens niet helemaal mee eens dat het niet zo bedoelt is die look, Heb je dat ergens gelezen Verhoeven, in een interview ofzo? De film straalt namelijk zeker iets surrealistisch uit en in dat opzicht werkt het.
Dat is gewoon het getrainde oog en omdat ik zelf ook 'filmmaker' ben van tijd tot tijd. Verder heb ik het niet over de hele film maar over enkele stukken aan het eind van Cosmopolis. Leg de nachtelijke scènes in Cosmopolis eens naast die van Holy Motors. Of neem nou Historias Que So Existem Quando Lembradas die zelfs scènes / shots overdag heeft die een lelijke blauwe look bezitten. En dat voor zo'n warme Braziliaanse film.
Maar dit 'bewijsmateriaal' is eigenlijk alleen te zien op het witte doek. Een DVD, BR of een download komt nog steeds niet aan de kwaliteit van een DCP-kopie of 35MM-print. Veel Filmliefhebbers zien niet in dat digitaal ook 'warm' kan zijn en een fijne filmkorrel kan bezitten. Zoals onderstaande gebruiker bijvoorbeeld:
Veel hebben een probleem met digitaal, die hebben liever dat warme huiskamergevoel.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
je loopt gewoon weer eens uit je nek te lullen, met je getrainde oog.
Dat mag hoor, maar geef anderen niet de schuld. Ben het verder wel met je eens dat digitaal ook warm kan zijn, maar een grove korrel is ook wel eens een eigen keuze, of je het nu mooi vindt of niet. Heb de film zelf ook op t doek gezien, dus weet wel een beetje waar je op doelt, ben het er alleen niet mee eens, maar dat zal wel mijn ongetrainde oog zijn. 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Optie 1. Francis Ford Coppola bedoelt daarmee dat film maken een ambacht is.
Nee hoor, volgens mij bedoeld hij dat film dan eindelijk 'vrij' is en dat het een kunstvorm kan zijn. Het is een positieve boodschap, geen 'ooo, de kids pakken mijn werk af'-boodschap die jij erin leest.
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
Nee hoor, volgens mij bedoeld hij dat film dan eindelijk 'vrij' is en dat het een kunstvorm kan zijn. Het is een positieve boodschap, geen 'ooo, de kids pakken mijn werk af'-boodschap die jij erin leest.
Dat is wat ik er ook in lees.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Vond het dan ook een inspirerende uitspraak van Coppola. Een 'grootmeester' die laat zien een wat vrijere kijk op cinema te hebben.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ook. Het is juist een boodschap dat film niet elitair is en open zal staan voor iedereen.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
En dat film los van grote budgetten, studio's en 'regels' kan uitgroeien tot een echt kunst (wat dat precies mag inhouden is een andere kwestie).
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Nee hoor, volgens mij bedoeld hij dat film dan eindelijk 'vrij' is en dat het een kunstvorm kan zijn. Het is een positieve boodschap, geen 'ooo, de kids pakken mijn werk af'-boodschap die jij erin leest.
Absoluut niet! In de context van de documentaire is het juist een hele negatieve uitlating. Niet voor niets vernemen we dit pas op het einde van Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse. Coppola zegt de 'beruchte' quote en vertrekt vervolgens kwaad uit zijn regiestoel waar hij geïnterviewd werd.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Je zit er echt naast, sorry. Die zin is niet of nauwelijks negatief interpreteerbaar.
Net het zinnetje ervoor verduidelijkt een hoop:
En hier het fragment:
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Absoluut niet! In de context van de documentaire is het juist een hele negatieve uitlating. Niet voor niets vernemen we dit pas op het einde van Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse. Coppola zegt de 'beruchte' quote en vertrekt vervolgens kwaad uit zijn regiestoel waar hij geïnterviewd werd.
Totaal niet met je eens. Het is juist een uitsprak die aangeeft dat cinema voor iedereen toegankelijk zal worden en er dus naast complexe en dure producties als AN ook ruimte zal zijn voor ongepolijste creativiteit en talent. En het niet slechts voorbehouden is aan die weinigen die een o.k. van een studio krijgen om miljoenen uit te geven.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
...this socalled professionalism...
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
Hij spreekt het bijna als een vies woord uit ook, dat "professionalism". Overigens wordt ik heel erg naar van filmmaken als ambacht zien. Mandenvlechten is een ambacht en als je mand goed zijn bagage kan dragen dan is de vlechter een goed ambachtsman. Film is daar onmogelijk naar toe te vertalen. En als je dat wel probeert dan maak je het zoveel banaler als dat het is of kan zijn.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Iemand op moviemeter die zijn 'fout' toegeeft

zyntex
-
- 139 berichten
- 1316 stemmen
Saaie film. Er gebeurt vrij wel niets. Heel de tijd dezelfde decor alleen af en toe een cafetje of een hotel kamer. Gepraat en gepraat zonder dat er iets leuks of zinnigs wordt gezegd.
Issybizzy
-
- 26 berichten
- 739 stemmen
Heerlijk, die abstractie..... De vele gesprekken tijdens de film alleen al, er is geen logica aan te knopen hoe wij die kennen. Dat is een van de dingen dat het tot een aparte film maakt.
Just my kind of movie.
barcam
-
- 910 berichten
- 896 stemmen
Ijzersterke film dankzij zijn dialogen, inhoud en bizarre gebeurtenissen. Doet soms wat aan David Lynch denken. Cronenberg blijft voor mij één van de beste regisseurs en bewijst hierbij opnieuw dat hij veel genres aankan en niet bang is om risico's te nemen. Had gedacht dat Robert Pattinson de boel om zeep zou helpen maar komt zeer geloofwaardig over. Ook weer een schitterende Paul Giamatti.
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
Wat een ramp zeg.. Vreselijk opgebouwd.. pretentieus kapitalismefabeltje. Ook nog eens vreselijk lelijk geschoten en simpelweg enorm saai.
Zware tegenvaller. Kan me niet voorstellen dat het boek ook zo suf is.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Die David toch.
Deed inderdaad wat denken aan z'n eerste films, maar waar daarin nog een zekere abstractie en enthusiasme naar voren kwam, lijkt Cosmopolis wel levensmoe. Cronenberg is ondertussen zelf ook een pak ouder en dat merk je eigenlijk wel aan alles in deze film.
Ik ben er nog niet helemaal uit of de dialogen geweldig oninteressant zijn of dat de acteurs ze gewoon compleet niet weten te brengen. Behalve dan in Pattinson's geval, volgens mij echt de miscast van de eeuw. Een nihilistisch personage is toch echt wat anders dan er een strakke kop op nahouden, echt een complete non-acteur. Verder vond ik het storend dat de dialogen gewoon erg direct waren. Het heeft een beetje het effect van naar het gezeur van een oude vent luisteren.
Visueel is het echt drie keer niks. Ik heb absoluut niks tegen digitaal, ik vond het gewoon erg slordig en lelijk geschoten. Weinig tot geen visie, makkelijke keuzes en onverzorgd. Erger is de soundtrack, die meermaals tot plaatsvervangende schaamte leidde (leed). Tijdens die discotheekscene heb ik me weer helemaal zitten opvreten, ik begrijp dat het buiten Cronenberg's leefwereld valt maar kan die vent dan echt niet even iemand onder de arm nemen?
Rest er eigenlijk helemaal niks. Ik heb geen flauw idee waar ik punten aan kwijt zou kunnen. Ik zie Lynch passeren, Ellis ... wat experimentelere films? Serieus? Zoutzakkencinema vind ik het, onkundig en zonder passie in elkaar gestoken. Ik ben dan blijkbaar voor een ander type nihilistische cinema, want normaal gezien trekt mij dat wel ...
Eén van Cronenberg's absoluut slechtste films, tijd voor die man om een rustige villa op te zoeken en z'n buren lastig te vallen met z'n praatjes.
0.5*
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Een tijdje zat ik ook naar 0,5* te neigen, maar o.a. Mortons opwachting en wat aardige momentjes loodsten me door de eerste helft. En toen luidde de pastry assassin
betere tijden in; het tweede deel varieerde wat meer, met betere acteerprestaties (zoals dus uiteindelijk tóch bij de kapper) en de slotscène met Giamatti was eigenlijk heel erg goed te doen. Dus kan ik er nog een wat milder cijfer aan kwijt, maar desalniettemin teleurstellend:
2,0*.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Had best wel wat verwachtingen van deze film - was zelfs teleurgesteld dat ik niet de kans had gehad 'm in de bioscoop te zien -, maar het blijkt niet zo heel veel meer dan veel blabla te zijn. Daarmee bedoel ik: veruit het merendeel van de film bestaat uit pretentieus gelul. Niet eens pretentieus gelul dat interessant in beeld is gebracht, maar gewoon pretentieus gelul. Dat doet de film enorm slepen en na afloop voel je je drie jaar ouder. Betere dialogen, een meer doordachte opzet en een minder lelijke look hadden het geheel een stuk interessanter kunnen maken. Leuke momentjes zijn er ook, bijvoorbeeld als Pattinson en Samantha Morton rustig de economie bespreken terwijl hun limo wordt beklad door boze demonstranten: het toont perfect hoe weinig 'het systeem' (om maar met een vieze term te smijten) zich aantrekt van bewegingen als Occupy of weet ik het. En inderdaad: twee uur later is iedereen het toch al vergeten. Ook de einddialoog met Paul Giamatti heeft zo zijn momentjes, maar duurt veel te lang waardoor de aandacht regelmatig verslapt. Cronenberg doet hier en daar wel iets goed, maar ik denk dat een andere regisseur hier iets mooiers van had kunnen maken.
kammie888
-
- 51 berichten
- 3333 stemmen
Wat een slechte film, waar gaat dit over .......... In tijden niet zo'n saaie, slechte film gezien.
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
176 reacties

Eastern Promises
Misdaad / Thriller, 2007
611 reacties

Thief
Misdaad / Thriller, 1981
97 reacties

The Medusa Touch
Drama / Mystery, 1978
21 reacties

The Dead Zone
Horror / Thriller, 1983
145 reacties

Tôkyô Nagaremono
Actie / Misdaad, 1966
44 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






