Cosmopolis (2012)

Frankrijk / Canada / Portugal / Italië

geregisseerd door David Cronenberg
met Robert Pattinson, Jay Baruchel en Paul Giamatti

Eric Packer is een 28-jarige ‘golden boy’ die wordt rondgereden door de straten van Manhattan. Eric is op weg naar de oude kapper van zijn vader, waar hij zijn haar wil laten knippen. Hij heeft zojuist, als één van de grootste zakenmannen van Wall Street, zijn totale vermogen ingezet op de daling van de Chinese yuan. Een verkeerde beslissing blijkt: terwijl de minuten wegtikken, stort zijn imperium langzaam in. Hij beseft dat hij daarmee zijn hele leven op het spel heeft gezet. Onderweg komt hij terecht in enkele bizarre situaties en verliest hij, overweldigd door de gebeurtenissen, langzaam zijn greep op de realiteit.

Senoriitaaa
Gedurende de hele film gebeurt er eigenlijk niet veel, saaie film.
Zit geen spanning in, zou niet weten op welke punten ik punten kan geven alles is even saai.
Het enige waar ik naar heb kunnen kijken is robert pattinson maar dat is dan ook echt alles.

avatar van K. V.
Al wat wisselende kritieken gehoord en me er ook maar eens aan gewaagd. 'k vond het nogal een langdradige film, maar gelukkig was het tweede deel toch iets boeiender. Jammer genoeg komt het verhaal nooit echt van de grond en wist het me maar matig te boeien. 'k vond het ook meer losse stukjes zonder een echt vloeiend verhaal.
Robert Pattinson deed het zeker niet slecht.
Tja, 'k heb hem eens gezien, maar een tweede kijkbeurt zal er niet meer inzitten.

avatar van TomaskeX
Heb hem vandaag gekocht op Blu Ray! GE-NI_AAL

avatar van Naomi Watts
Hij is eindelijk op Blu-ray uit dus. Nice .

avatar van De zonderling
Ik snap het lage gemiddelde en de veel negatieve recensies eigenlijk niet zo. Ik vond het een hele bijzondere film die naar het einde toe (vooral de eindscene) beter en beter wordt. Ik bleef de hele tijd geboeid kijken door de vreemde atmosfeer die er in die limousine hing en de bevreemdende en ongemakkelijke manier waarop de dialogen werden gevoerd . Tel daar de intelligente onderliggende boodschap en het goede acteerwerk bij op en je hebt een hele onderhoudende film.

avatar van Naomi Watts
Veel (mainstream) kijkers hebben de gewoonte dat ze alles verklaard willen zien. Lijkt me de enige plausibele uitleg. Tuurlijk heb je ook een groep die er gewoon weinig mee kan, wat Cosmopolis is wel heel abstract.

avatar van Fortune
Naomi Watts schreef:

Dat is de meest simplistische uitleg die je bij elke film wel kan zeggen die buiten de lijntjes kleurt en niet geweldig ontvangen wordt.
Dan zou ik ook kunnen zeggen dat de mensen die deze film goed vinden het alleen maar leuk vinden omdat hij afwijkt van de gemiddelde bioscoop film.

Genoeg op aan te merken bij deze film.

En over de inhoud wordt hier vrij weinig gesproken.

avatar van Naomi Watts
Normaal gesproken eens maar Cosmopolis is toch wel een uitzondering. Er lijkt gewoon geen samenhang, en samenhang is iets wat vel kijkers zoeken. Cronenberg geeft visual cues maar toont die heel subtiel en minimalistisch. Inhoudelijk wordt er niet over gesproken omdat veel de inhoud niet kunnen duiden. Ik heb ook maar zeer zelden een discussie kunnen voeren hier, en zo wel bevatte het alleen maar misvattingen. Geen verwijt verder, de film is gemaakt met de wetenschap dat het boek kennen gebiedende wijs wenselijk is. Als je de inhoud wil duiden in ieder geval. Al is de vorm alleen al reden genoeg om een kleine twee uur te genieten.

avatar van mikey
Vroeger deed Cronenberg het met afwijkingen in het lichaam (alhoewel een prostaat die voor valuta staat??). Ditmaal gaat het over iets anders dat onzichtbaar is en oncontroleerbaar: de financiële markten. Dit is een roadmovie door Manhattan met daarin de machtigste jongeman van de financiële wereld in een gigantische limo, hij bespreekt de economie en beschouwd de wereld vanachter een autoruit. En hij wordt bezocht door merkwaardige figuranten die allemaal een eigen verhaal hebben over de wereldeconomie.

Heel merkwaardig maar erg interessant.

avatar van Stijn B.
Het scenario en film zijn even hol als het holle oppervlakkig leven van de cyberrijken waarover de film gaat. Je kan verzanden in abstracte dialogen maar bij momenten zijn deze theatrale abstracte dialogen totaal hol en nietszeggend. (heel die discussie over toekomst en verleden met het personage van Samantha Morton: man man man dat is zeveren zoals veel zogenaamde experts dezer dagen kunnen: gebruik een aantal moeilijke woorden en dat is blijkbaar voldoende als expert door het leven te gaan terwijl hetgeen ze verkondigen eigenlijk alleen maar bullshit is van de bovenste plank).

Gaat het dan over deze oppervlakkige holle mentaliteit deze Cronenbergfilm? wie zal het zeggen?

Als film over de Financiele crisis is een film als "Margin Call" veel beklijvender en spannender en interessanter.

avatar van Davidus
Wat een geweldig fascinerende film. Intelligent en mooi gemaakt. Een film die niet direct rationeel te begrijpen is, hoeft ook niet. Voortdurend die onderhuidse spanning, Deed me denken aan die spanning in Drive.
Echt genoten

avatar van jippie2010
Grappig.... want deze film kon me niet raken, terwijl drive idd ook hoog op mijn lijstje staat.

avatar van Redlop
Vind de vergelijking zelfs kant noch wal raken eerlijk gezegd.

Heel goed van je!

avatar van Redlop
Maar goed, waar zie je overeenkomsten dan? Behalve dat er veel gereden wordt in een auto? Toch totaal andere genres?

avatar van Davidus
Ik zeg niet dat er overeenkomsten tussen de films zijn, maar dat die onderhuidse spanning, die onzichtbare tension, mij deed denken aan die in Drive.

avatar van Redlop
Ik heb geen enkele onderhuidse spanning ervaren bij Cosmopolis. Slechts verveling.

avatar van De zonderling
Die onderhuidse spanning heb ik ook wel ervaren. Een beetje als in een vreemd, broeierig sfeertje in die limousine. Maar zeker niet dezelfde spanning als in een Drive. Die vergelijking snap ik ook niet eerlijk gezegd...

avatar van Davidus
Valt ook niets te begrijpen, is hoe ik het zelf heb ervaren. Dat aparte duistere, sinistere sfeertje. De 1 ervaart verveling, de ander een spanning, de ander helemaal niets ...

Is ook waar.

avatar van jippie2010
Ik heb niet hetzelfde gevoeld, maar ik snap je uitleg Davidus.
Dan snap ik dat je dit een meesterlijke film voelt.
je neemt tenminste moeite om je waardering te onderbouwen.

avatar van Jediron
gizzegiz schreef:
De film echt niet kunnen uit zien. Na een kwartier hem al willen afzetten, maar toch nog even, hoopvol, doorgebeten... Onbegrijpelijke dialogen! Geen punten waard.

Film is meer voor een select publiek. Misschien moet je zelf ook een Yup zijn om het te begrijpen en/of te waarderen. Afijn, deze film laat me koud. Als het een film is met een "diepgaand" personage moet het voor mij iig aan twee voorwaarden voldoen 1) ijzersterk verhaal, wat je aangrijpt en 2) Een hoofdpersoon die je aanspreekt. De stand ? nul, nul. Score? 0.5 voor het hoesje.

avatar van Cleanshot
Slaapverwekkend en niet te volgen...

avatar van Drs. DAJA
David Cronenberg heeft met Cosmopolis zo teleurgesteld dat hij een plaatsje heeft gekregen in de Film Flop 10 van 2012!

Film Flop 10 2012

avatar van mikey
lijkt me een zeer onterecht lijstje dan.

avatar van Drs. DAJA
One way to find out.

avatar van Naomi Watts
Kan me wel vinden in het lijstje en met goede wil begrijp ik het van Cosmopolis ook wel, aan de andere kant legt Cronenberg genoeg kwaliteit in Cosmopolis waardoor hij eigenlijk niet echt op zijn plaats is in een dergelijk lijstje.

avatar van DwarreI
Drs. DAJA schreef:
One way to find out.
Wel komisch dat je Cosmopolis beticht van oninteressant gereutel terwijl je zelf een kwartier vol zit te lullen over tien films die we vooral niét moeten gaan zien! Lang geleden dat ik zo'n saai en oninteressant filmpje zag.

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar Cosmopolis

avatar van Actarus
Uiteenlopende reacties hier...Typisch een film "You hate it, or you love it!"...Staat net als bovenstaande 'floplijst' ook in mijn floppers 2012...Oersaai en oninteressant!

avatar van Captain Sik
Alles wat er hier over deze film gezegd is is eigenlijk wel waar. Het is een saaie film, zonder spannend verhaal. Maar toch zit er ook wel weer iets sinister in, inderdaad onderhuidse spanning. Ook wel weer een gekke film, grotendeels vanuit een limo waar allerlei personages in en uitstappen, waaronder een arts die Pattinson een check up geeft (de prostaat wordt niet vergeten).
Ook seks (Julliet Binoch doet haar best) en geweld is niet overgeslagen.
Deze film moet je gewoon zelf kijken, je kunt niet echt afgaan op recensies.