Cosmopolis (2012)

Frankrijk / Canada / Portugal / Italië

geregisseerd door David Cronenberg
met Robert Pattinson, Jay Baruchel en Paul Giamatti

Eric Packer is een 28-jarige ‘golden boy’ die wordt rondgereden door de straten van Manhattan. Eric is op weg naar de oude kapper van zijn vader, waar hij zijn haar wil laten knippen. Hij heeft zojuist, als één van de grootste zakenmannen van Wall Street, zijn totale vermogen ingezet op de daling van de Chinese yuan. Een verkeerde beslissing blijkt: terwijl de minuten wegtikken, stort zijn imperium langzaam in. Hij beseft dat hij daarmee zijn hele leven op het spel heeft gezet. Onderweg komt hij terecht in enkele bizarre situaties en verliest hij, overweldigd door de gebeurtenissen, langzaam zijn greep op de realiteit.

avatar van SandLover
De aparte sfeer in deze film ligt me wel. De gesprekken met z'n vrouw zijn geweldig. Deze kan na herziening nog wel eens hoger uitpakken.

avatar van GrobbekuikenXL
Al die dialogen zijn wel pittig om door te komen maar bij recente herziening op dvd ging dat al stukken makkelijker. Is dit een drama ? Eigenlijk gewoon een thriller , surrealistisch , alle personen lijken de weg totaal kwijt te zijn , broeierige dreigende sfeer ervaarde ik wel , maar anderen kunnen het best oersaai en spanningsloos vinden. De muziek ook erg aangenaam

avatar van goongumpa
Ja, 't is soms pittig. Maar uiteindelijk toch interessant en uitdagend.

Een actueel portret van een wereld waarin elke schakel geglobaliseerd is, waarin alle informatie altijd en overal bereikbaar is, en waarin het welzijn van hele groepen mensen bepaald wordt door een paar rijken die pokeren met imaginaire getallen.

Zoek de verschillen met de hedendaagse maatschappij....

avatar van Naomi Watts
Meest bizarre is de release van Cosmopolis in 2003 en nu eigenlijk enorm actueel is en te spiegelen is aan de maatschappelijke state of mind.

Naomi Watts schreef:
Opvallend? Ja. Bizar? Dan onderschat je Cronenberg .

Verder heb je wel gelijk natuurlijk!

avatar van Naomi Watts
Maar had het over DeLillo. ook die protestbeweging die wel erg akelig in de buurt van Occupy komt. Alsof het een profeest is ofzo .

Maar goede timing van Cronenberg om dit bronmateriaal voor zijn film te nemen.

avatar van goongumpa
Antiglobalistische protesten bestaan al langer natuurlijk.

edit : al weet ik niet hoe het in het boek beschreven is.

avatar van Naomi Watts
Tuurlijk, maar het is de hele economische situatie die ook geschetst wordt natuurlijk. Had in 2003 toch veel minder realiteitsfeel. Ook was het cyber capital toen nog niet zo vergevorderd als dat het nu is, en destijds helemaal niet zo'n groot gevaar. Maar je hebt wel gelijk, er niet te veel achter zoeken .

avatar van goongumpa
>Ooit gehoord van Empire?
Een academisch werk natuurlijk , maar door de daarin bescheven situatie nét wat door te trekken... kom je al gauw aan de situatie zoals getoond in deze film.

avatar van Naomi Watts
Nog nooit, bedankt, ik ga er eens achteraan .

PPfff.. dit heeft me moeite gekost om dit uit te kijken.
Deze film is voor mij geen cent waard.
Oersaai, een dialoog van begin tot einde, vervelend..
Snel vergeten deze miskoop.. Rommel !!

avatar van Yokidoki
Speciaal filmpje, die van de eerste seconde moet volgen om hem te begrijpen. de aparte sfeer lag me wel, De gesprekken met z'n vrouw zijn geweldig De muziek ook erg aangenaam Eens een andere rol voor Robert Pattinson, maar wel goed gespeeld

avatar van NYSe
Yokidoki schreef:

En dan maar 2 sterren?

avatar van Roger Thornhill
Niet eenvoudig om hier iets over te zeggen. Pluspunten zijn de perfecte techniek, de visuele pracht vanwege het kleurengebruik (soms ziet het eruit als een videogame, maar dan eentje die aangenaam is om naar te kijken, niet zo'n animatiefilm of zo'n motion-capture-speelfilm als The Polar express) en het uitstekende spel, met Robert Pattinson als "a loathsome billionaire monster" (Roger Ebert) voorop. Het grote probleem ligt bij de dialogen, die soms wel interessant zijn maar soms ook bestaat uit pretentieuze en gedateerde absurdistisch-existentialistische aforismen van onbezielde mensen die langs elkaar heen praten. Nogmaals Roger Ebert: "a stark, forbidding portrait of the damned in a hell of their making." Ik weet nou niet of ik het geweldig of afstotend vind, maar Cronenberg (wiens werk ik tot nog toe vrijwel compleet heb gezien) verdient natuurlijk toch het voordeel van de twijfel, dus ik schort mijn oordeel nog even op.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het was lang geleden dat ik nog eens een Cronenberg zag en ik heb er sowieso veel te weinig gezien. Deze maakt dat ik wel weer eens zin in heb om er wat dieper in te duiken, want dit is een van de betere films die ik dit jaar zag.

Geweldige setting, waarin de hoofdpersoon in een soort afgesloten cocon naar de chaotische wereld kijkt vanuit zij eigen chaotische state of mind. Heerlijke, hoekige dialogen die soms verwarden, dan weer uitdaagden en meer een stroom gedachten weergaven dan een realistisch gesprek en één zijn met de vorm. Het boek mag verbazingwekkend genoeg uit 2003 zijn, maar het is ook nog een film die heel erg van nu is.

En hoewel ik Pattinson alleen zag in drie Twilight-films (waar hij niet zoveel in bewijst als acteur) en ik ook na deze film niet weet hoe ik 'm moet zien, was hij hier geniaal gecast. Prachtige soundtrack ook. Echt van genoten.

Ruim 4.0*

Matige film waarin een jonge multimiljonair in zijn limousine op weg is naar zijn kapper, maar onderweg heel wat stops maakt. Eentonig en afstandelijk en daardoor vrij moeizaam door te komen. Dialoog-gedreven die bij vlagen interessant zijn. Visueel strak in beeld gebracht waarbij veel scenes zich in de limousine zelf afspelen. Niet helemaal aan mij besteed dit, daarom slechts 2.5 sterren.

avatar van Decec
Een matige dramafilm...
Matig verhaal, geen spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Robert Pattinson...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Geen aanrader...

avatar van frolunda
Originele film vol goede ideeen en enkele bizarre wendingen.Ook heel sfeervol,eigenlijk zat er maar één nadeel aan Cosmopolis,ik beleefde er geen plezier aan.

avatar van nadrin
,,,,,??

avatar van sinterklaas
Erg strakke film van Cronenberg. En inderdaad, grotendeels speelt hij zich af in de futuristische limousine van Eric Packer (die hier nog wel goed werd neergezet door Twilight (ugh) ster Robert Pattinson. De mensen die uit de bioscoop zijn gelopen zaten zeker op een actiefilm te wachten omdat er te veel pistolen worden vertoont in de trailer.

Eric Packer is een succesvol zakenman die in zijn limousine (met de vele futuristische high tech stuffjes) door New York sukkelt. Met nadruk op sukkelen want op de straten is de economische pleuris uitgebroken en protesten, rellen en bekogelingen van onder andere dode ratten zijn de orde van de dag. Packer lijkt zich er maar weinig van aan te trekken en gaat van zijn ene meeting naar de andere (met soms ook de gekste personen), om zo de zaken te bespreken en zijn succes voort te zetten. Alleen heeft hij nu wel een erg slechte beslissing gemaakt wat ten koste ging van de Chinezen en komt erachter dat hij er in geluisd is, en dat zijn leven zelfs op het spel staat.

Cosmopolis zou je in principe over het algemeen een saaie film kunnen noemen, maar voor mij was het vanaf het begin tot het einde erg meeslepend. Met behulp van de fraaie montage en vele futuristisch ogende plaatjes en het idee zelf. Er komt ook wel een klein beetje actie in voor maar grotendeels draait het om Packer die de uitdaging aangaat tegen het economische systeem, met alle gevolgen van dien. De laatste 20 minuten vond ik de film al helemaal overtreffen en de film bevat weer een einde zoals we die van Cronenberg mogen verwachten.

Weer een erg fraaie vertoefing van Cronenberg. Na 5 jaar stilte. Gelukkig zet hij zijn talenten weer voort en mogen we volgend jaar weer een nieuwe film van hem verwachten.

avatar van MacHop
Deze film staat met stip op 1 in mijn lijst van slechtste films ooit gemaakt. Wat een onbegrijpelijke dialogen en wat een vreemde en irritante film. Waarschijnlijk is mijn IQ niet toereikend om dit soort films te snappen en de achterliggende boodschap van de regisseur te begrijpen.
Het is dat het bar slecht weer was, mar toch nog zonde van mijn tijd.

Ik moet me bij MacHop aansluiten wat een bagger slaat kant noch wal.
Dit moet zomaar een van mijn slechtste Blu _ Ray zijn waar ik überhaupt geld voor betaald heb.
0.5 ook voor mij.

avatar van Nicholas
Alles bij elkaar genomen toch een interessante film, hoewel een groot deel van het verhaal vol zit met allerlei moeilijke woorden en zinnen waardoor het wat als taaie kost kan aan voelen.

Aan de andere kant dient dit, voor mij althans, wel een doel.

Het verhaal is vrij simpel.

Shovelface is een uiterst succesvol zakenman, die door al dat geld en al die macht volledig buitengesloten is van de wereld. De film geeft dit prima weer, onder andere door het gegeven dat er in veel scènes complete stilte heerst. Alleen SF, zijn crew en zijn uiterst charmante vrouw hebben een geluid. En dan vaak een beetje vreemd ook (prachtige "gesprekken" tussen de newlyweds).
En toch, onbewust denk ik, wil hij terug naar het simpele leven. En je zou kunnen zeggen dat hij daar bij de start van de film eigenlijk al mee is begonnen (door zijn geld in principe weg te gooien). Toepasselijk hierbij is het doel waarmee hij zijn limousine in stapt; om naar de kapper te gaan. Zo'n beetje de eerste persoon die zich normaal weet uit te drukken. Geen toevalligheid.

Naar het einde kon de film mij juist minder boeien. De intrede van Giamatti is voor mij persoonlijk geen hoogtepunt, hoewel ik me nog steeds afvraag waarom Giamatti een doek over zijn hoofd blijft dragen. Judge, jury, executioner misschien?

Hoe dan ook een interessant stuk, dat volledig past in binnen het huidige tijdperk. Een gestyleerd protestlied.

avatar van xgogax
Geniale film van David Cronenberg , misschien wel zijn beste .

Mecca from Cosmopolis (2012)

Ondergewaardeerd zeker, maar zijn beste? Kan me bijna niet voorstellen dat je dat echt vindt..

avatar van kevin_vp
What the *beep* is dit voor een absurde freaky film. Zijn er films waarmee je Cosmopolis kunt vergelijken?

Ik moet hem zeker nog eens herbekijken maar hij heeft wel al veel indruk gemaakt net als de acteerprestatie van Robert Pattinson...
NOOIT had ik verwacht dat hij zo goed kon acteren. Hulde

avatar van SanderPuntCom
Hm.. een absurde, maar wat saaie film omdat ik veel tijd voor nodig had om erin te komen, maar wanneer ik er eenmaal was bleek het bijna briljant te zijn, en daardoor blijf ik nu met gemengde gevoelens achter. Opvallend: de dialogen in de auto waren niet interessant, erbuiten wel (vooral die met zijn vrouw en met Giamatti vond ik sterk). Verder een verrassend sterke rol van Pattinson, die over genoeg charisma beschikt.

avatar van Karim de Palma
Deze film heeft de meest misleidende trailer ooit gemaakt Het is net alsof je naar een totaal andere film hebt gekeken ! In plaats van een spannende thiller (zoals de trailer ons gegarandeerd wil laten geloven) krijgen we van begin tot eind ononderbroken vervelende pseudo filosofisch gelul die geen mens zal verstaan,ongeacht je intellectueel niveau,vrees ik.
Bovendien kan men zich de vraag stellen waar het budget van 20 miljoen $ naartoe gegaan is?

avatar van Cellulord
Montorsi schreef:
En zie het gemiddelde hoe geweldig iedereen dit vindt.

Tja, de meerderheid heeft altijd gelijk
ondertussen blijft van dat geweldig gemmidelde niet veel over (2,48) en is het een klein onvoldoende geworden.

avatar van Montorsi
Cellulord schreef:

Tja, de meerderheid heeft altijd gelijk

Dat was sarcastisch.. van begin af aan was het gemiddelde al laag.