Cosmopolis (2012)

Frankrijk / Canada / Portugal / Italië

geregisseerd door David Cronenberg
met Robert Pattinson, Jay Baruchel en Paul Giamatti

Eric Packer is een 28-jarige ‘golden boy’ die wordt rondgereden door de straten van Manhattan. Eric is op weg naar de oude kapper van zijn vader, waar hij zijn haar wil laten knippen. Hij heeft zojuist, als één van de grootste zakenmannen van Wall Street, zijn totale vermogen ingezet op de daling van de Chinese yuan. Een verkeerde beslissing blijkt: terwijl de minuten wegtikken, stort zijn imperium langzaam in. Hij beseft dat hij daarmee zijn hele leven op het spel heeft gezet. Onderweg komt hij terecht in enkele bizarre situaties en verliest hij, overweldigd door de gebeurtenissen, langzaam zijn greep op de realiteit.

avatar van EW101
TomaskeX schreef:

En daar bedoel je mee dat Cronenberg's films beter zijn dan die van Twilight?

Naar mijn mening , vind ik Cronenberg ook een stuk beter. Maar echt kan je ze niet vergelijken omdat Cronenberg ongeveer een genre op zich is als hij zich helemaal uitleeft met het maken van een film.

Ik hoop echt dat je deze goed vindt en ook andere Cronenbergfilms gaat bekijken zoals Videodrome , the Fly en ExistenZ.

Reviews vallen tegen....

avatar van Flipman
TomaskeX schreef:
En daar bedoel je mee dat Cronenberg's films beter zijn dan die van Twilight?
...

Dat lijkt me geen voorbarige conclusie, nee...

Leer nou 's accepteren dat er ook horden mensen zijn die die pubersaga NIET weten te waarderen. Om gegronde redenen.

avatar van sinterklaas
Ja, dat die pubertjes via Robert Pattinson deze film leren kennen. Ik weet wel wat dat word: Wat een vaaage shit maaaan, echt voor mongolen jonguuuuuh! Of "iiiiiiiiiiieeeeeeeel", al die viezigheid. (bij de typische Cronenberg kills die wij kennen)

Neeeh van mij hadden ze beter Collin Farrel kunnen behouden, maar ach, eerst maar eens zien wat Pattinson hiervan maakt.

Meneer Bungel
Veel liever Pattinson dan Farrel... En omdat Pattinson nu in een Cronenberg heeft gespeeld, ga ik ook eens de Twilight saga proberen; lang leve reverse advertising!

Bijna twee uur intellectueel geneuzel nonstop. Voor de speciale sfeer toch iets maar voor de rest afsluiten en doorspoelen. De fans van mister twilight gaan hun ogen opentrekken.

Geloof dat er in de avant première nog geen tien personen zaten.

avatar van Inland Rabbit
De film komt net fris van Cannes en een "gelukkige" groep op de filmbeurs Den Bosch mocht al een preview zien van deze film. Een spreker van Entertainment One distributie (het vernieuwde RCV, dus een goede dvd kunnen we vergeten? Naja dat zal inmiddels wel verbeterd zijn toch?) komt op en houdt een verhaal over de film en de verdeelde kritieken in de pers.
Die kritieken zijn te begrijpen en ook deze zaal liep aardig leeg.

Een erg dialoog gerichte, nihilistisch en lege film. Leeg in de zin dat de film "leegte" als emotie ziet en daar heel veel sfeer en kracht uit put. De kenners weten genoeg als ik zeg dat de film mij sterk deed denken aan een Bret Easton Ellis verfilming (vooral The Informers). De dialoog is niet dom, zelfs vrij slim geschreven. Echter iedereen luistert liever zijn eigen verhaal en is maar sporadisch geïnteresseerd in wat de ander zegt..Ondertussen komt er commentaar voorbij over de economie, de media en een hoop sociale kritiek. Niemand in de film lijkt het ook maar 1 moment te interesseren, ze zijn veel liever bezig met materialisme en eigenbelang.
Giamatti lijkt de film nog te willen voorzien van echte emotie, maar dat gaat er bij Pattinson's karakter niet in. Zo eindigt de film dus alsnog "leeg"

Aangezien de film vraagt om een vrij koude, emotieloze hoofdrol, is Pattinson helemaal op zn plek. Met zijn gezicht op standje standbeeld en een manier van praten die zelfs de meest hyperactieve ADHDer nog in slaap kan brengen is hij gewoon geknipt voor de rol. Geen idee of de jongen ook anders kan dan dit standbeeld gezicht.

Audiovisueel contrasteert de film best met de algehele sfeer, maar dat pakt positief uit. Traag voorbij glijdende shots en een soundtrack die zou passen bij een Lynch film. Het geeft de film een surrealistisch tintje mee en het past bij deze vervreemdende film.

Zeker niet aan iedereen aan te raden, maar als je in bent voor een nihilistische en dialoog gerichte film, probeer het eens.

avatar van TomaskeX
Flipman schreef:
...

Dat lijkt me geen voorbarige conclusie, nee...

Ik weet dat veel mensen de Twilight saga NIET goed vinden, so be it.
Ik vind Pattinson gewoon een heel good acteur en ik twijfel er ook niet aan dat hij geschikt is voor deze film. Woensdag ga ik Cosmopolis kijken, dan zie ik het wel, maar het is niet zo dat alle Twi hards Robert Pattinson alleen graag in de rol van Edward zien.

avatar van Chr.s
Fijn stukje Inland Rabbit. Precies wat ik hoop voor deze film. Nu hopen dat we het eens zijn.

Reinbo
Klinkt inderdaad veelbelovend. The Informers vond ik als een van de weinige erg goed en nihilisme is mijn favoriete stroming.

avatar van scholtie
Zag de film gisteren in de sneak. Wat een vreselijke film. Was gewoon een marteling om de film uit te zien. Echt een afrader!

scholtie schreef:

Helemaal mee eens. Echt in tijden niet zo'n slechte film gezien. Veel lange dialogen die nergens over gaan en nergens heen gaan. De hoofdpersoon is wel een mooi personage, maar daar had zoveel meer uit gehaald kunnen worden. Totaal geen ontwikkeling van het personage.

avatar van Whoolie
Cronenberg! Vervelende vent! Maak dan maar gewoon eXistenZ 2, of Videodrome 2, of Naked Lunch 2. Maar kap is met dat *#@&$ gepraat!

Tsjongejonge zeg.

avatar van TomaskeX
WAT een geweldige film! Veel dialoog, wat ik heel leuk vond aangezien de dialogen erg... abstract waren, de hele film trouwens. Hij was erg spannend en Robert was goed voor de rol. Rare film, maar dat maakte het juist leuk

scholtie schreef:

Cronenberg in de sneak. Wat een hilarische zet.

avatar van Goodfella
Dat gemiddelde is natuurlijk absurd. De eerste film over de economische crisis die z'n hele vorm gebruikt om de chaos van het hele gebeuren te vertalen. De beste Cronenberg sinds jaren.

avatar van cordiacovens
inderdaad een vreemde keuze van Pathé om hem tijdens de sneak te vertonen, ze zagen denk ik Pattinson op het affiche en dachten dit zal vast wel mainstream genoeg zijn..blijkbaar niet dus..wil hem hierdoor denk ik zelf nog liever zijn

avatar van Nicolage Rico
De recente films met m'n hoge verwachtingen doen het niet goed.

Wat een kl*tefilm. Als je verstandig bent ga je hier gewoon niet naartoe. ECHT een straf om naar te kijken.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Onzin verwijderd.

avatar van Karl van H.
Trailer ziet er vet uit en de film schijnt een marteling te zijn om uit te zitten, dus mijn interesse is gewekt

congo
rick248534 schreef:

Zegt iemand die Battleship een 5 geeft!

avatar van andrehoek
Eerste sneak was in 1998. Cosmopolis eindigt in de top 5 aller slechtste sneaks. Als Pathe besluit deze film te gaan vertonen dan kan de man of vrouw verantwoordelijk de spullen pakken. Cosmo zal zeker eindigen op de eerste plaats van laagste aantal bezoekers.
Onder de noemer een Pahte Rich Ross-je...
De film is in z'n geheel leeg. Dialogen die nergens over of naar toe gaan. Als wat goed is zal je zelf moeten toevoegen, want in de film is het niet te vinden.
Wel toegeven dat Robert Pattinson het goed doet. Vond 'm al opvallen in Remember Me. Robert is zeker groter dan Twilight...

Reinbo
Klinkt aantrekkelijk, een nihilistische Cronenberg. Kan niet wachten.

avatar van morris_rednalooz
De trailer ziet er totaal niet leeg uit. Kan natuurlijk dat alle momenten van 'actie' in de trailer zijn gepropt.

avatar van Redlop
morris_rednalooz schreef:

Dat is ook zo en Juliette Binoche zit bijna evenlang in de trailer als in de film zelf.

Ook in LUX Nijmegen draaide Cosmopolis in de sneak. Redelijk wat bezoekers verlieten voortijdig de zaal.
Complexe, filosofische, Marxistische wellicht film, maar het kon me vrij weinig boeien allemaal. Hoop irritant geneuzel tussendoor dat me begon te vervelen. Ik wacht nog even met punten geven, nachtje over slapen.

avatar van cordiacovens
filmtotaal maar 2 sterren..ben benieuwd

Recensie Cosmopolis - Review op Filmtotaal.nl

avatar van Redlop
De irritatie in dat artikel klinkt heel herkenbaar.

avatar van morris_rednalooz
Redlop schreef:

Ik woon ook in Nijmegen . En inderdaad ik dacht dat ook wel, ik verbaasde me toen ik de trailer zag na alle berichten die ik had gelezen. Krijgt van de volkskrant wel 4 sterren trouwens.

avatar van Koekebakker
morris_rednalooz schreef:
Krijgt van de volkskrant wel 4 sterren trouwens.

Net als van Het Parool, NRC en nu.nl. Maar ook veel negatieve kritieken. Recensenten zijn enorm verdeeld: Cosmopolis (2012) recensies, filmrecensies - Popcornmeter