Genre: Animatie / Fantasy
Speelduur: 80 minuten
Alternatieve titel: Taran en de Toverketel
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ted Berman en Richard Rich
Met onder meer: Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne
IMDb beoordeling:
6,3 (44.585)
Gesproken taal: Engels, Portugees en Arabisch
Releasedatum: 19 december 1985
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Black Cauldron
"Hidden by darkness. Guarded by witches. Discovered by a boy. Stolen by a king. Whoever owns it will rule the world. Or destroy it."
In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.
Externe links
Acteurs en actrices
Taran (stemrol)
Eilonwy (stemrol)
Gurgi / Doli (stemrol)
Fflewddur Fflam (stemrol)
The Horned King (stemrol)
Dallben (stemrol)
Creeper / Henchman (stemrol)
King Eidilleg (stemrol)
Fairfolk (stemrol)
Fairfolk (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Heb de Documentaire "Waking Sleeping Beauty" gezien. ze gaan wel veel te snel over de film heen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik vind The Black Cauldron samen met films als The Rescuers, The Fox and the Hound, Pinocchio, The Aristocats, The Great Mouse Detective en Snowwhite de beste disney-film. en na Star wars, Watership Down, Stargate en Indiana Jones is het zelfs mijn favoriete film ooit!
The Black Cauldron is een LOTR achtige Dinsey, lekker spannend. hele mooie heldere achtergronden. een leuk en spannend verhaal. wel niet echt voor de allerklijnste, ik zou zeggen 9+.
De eerste film met het APT-process, eerste animatiefilm met CGI, een van de enige animatiefilms met een Cult-status, Inspiratie voor Peter Jackson, Inspiratie voor J.K. Rowling, was meer dan 12 jaar in de maak (1974 t/m 1985), kosten meer dan $44.000.000!, Debut voor Tim Burton en Andreas Deja.
ECHT GEWELDIG JE MOET HEM GEWOON ZIEN!
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Het is wel even wennen, deze vrij donkere, volwassen en soms harde Disneyfilm, maar het beviel eigenlijk wel na de vele vrolijke filmpjes met zingende prinsesjes en ADHD-hebbende sidekicks. Niet dat The Black Cauldron nou echt een topfilm is, zeker niet. Daarvoor blijft de film niet tot het einde toe boeien, maar onderhoudend was de film wel. Ik kreeg er zelfs een beetje een soort The Lord of the Rings gevoel bij, inclusief dat ik Gurgi wel wat op Smigel vond lijken. Of zoek ik nu wat te ver door? 
Ik heb ieder geval genoten van de donkere sfeer en de soms prachtige details, inclusief uitstekende achtergronden. Het maakte de film toch wat anders dan de meeste Disneys. Het eindresultaat is geen topfilm, maar het is wel te prijzen dat ze eens probeerden wat anders dan hun vorige films te bedenken.
3*
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Veel beter dan ik verwacht had. Disney's donkerste animatiefilm die misschien wat eng is voor de kleintjes, maar mij wel kon bekoren.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
heb hem aan een groep kinderen laten zien op een middelbare school. vonden hem allemaal geweldig (net als ik) behalve een die het te eng vond 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Lloyd Alexander (de auteur van de boekenserie "Prydain") is vandaag 89 geworden!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Waarom stemmen jullie zo vaak onder gemiddeld? het gemiddelde is gezakt van 3,22 naar 3,21. Deze film verdient minimaal gewoon een 3,69.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Waarom stemmen jullie zo vaak onder gemiddeld? het gemiddelde is gezakt van 3,22 naar 3,21. Deze film verdient minimaal gewoon een 3,69.
Geen 3,68 maar een 3,69 dus?
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Geen 3,68 maar een 3,69 dus?
Hoe bedoel je? hij heeft een gemiddelde van 3,21 maar verdient er een van 3,69 (als het aan mij ligt een 5,00 maar dat is niet haalbaar).
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik denk dat hij zich afvraagt waarom je specifiek een 3,69 gunt?
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik denk dat hij zich afvraagt waarom je specifiek een 3,69 gunt?
De film is gewoon erg goed en verdient beter.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4517 stemmen
Aangezien baspls nogal eens in een ander topic de woorden black en cauldron laat vallen maakt dat een mens nieuwsgierig. De film is me niet meegevallen.
De opbouw begint eigenlijk nog best goed, rustig en traag op de boerderij, maar ergens drukte iemand dan de hendel vol open. Binnen 10 minuten is Taran al in het kasteel van de vijand en een klein uur later is de film reeds te einde. En dat voor een epische aandoend verhaal. En je denkt bij de aftiteling: wat heb ik gemist?
Want daar zit het probleem. Alle lijkt redelijk eenvoudig te verlopen, sprake van een echte queeste is er niet. Personages krijgen nergens uitdieping en gaan nooit leven, de Prinses komt vanuit het niets ineens in beeld (wie was zij eigenlijk?), Taran vindt een zwaard en is deze zo kwijt door een ruil en ga zo door. Aangezien er geen enkele opbouw of uitdieping is mis ik daardoor ook enige spanning of ander gevoel. Erg jammer, want in de basis kan dit een goede film van tweeënhalf uur opleveren. Nee, alleen Taran zelf, een nogal saaie protagonist, die droomt van een heldenbestaan. Af en toe zie je dat, maar vergelijk dat eens met Alladin die daar eerst een kwartier lang wordt geïntroduceerd vanuit alle hoeken. Of Belle, zelfde verhaal. Of Simba. Die leven en hen begrijp je, Deze Taran niet echt.
Neemt allemaal niet weg dat de animaties mooi zijn. De personages zelf zijn typisch Disney, in gedrag en tekenstijl, maar vooral de achtergronden zijn anders. Mooi gekadreerd, mooie kleuren, goed gebruik van het brede formaat. Ow ja, en wie vindt ook bewegende achtergrond lelijk? Want dan zie je duidelijk een verschil, denk aan loszittende stenen of het huisje van de heksen dat verdwijnt. Niet bepaald mooi, maar dat zal wel een praktische reden hebben. Wel viel me dat juist met zulke achtergronden op.
Al met al een prima opzet met mooie animatie, maar er had op z’n minst een vol uur bij gemoeten. 2,5*.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4517 stemmen
Ik kreeg er zelfs een beetje een soort The Lord of the Rings gevoel bij, inclusief dat ik Gurgi wel wat op Smigel vond lijken. Of zoek ik nu wat te ver door? 
Nee, dat had ik ook. Je draaft niet door. Al lijkt Gollum dan op Gurgi, want deze was eerst. En de Gollum uit de animatie van Lord of the Rings is een dikke pad met een zwaardere andersoortige stem.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Aangezien baspls nogal eens in een ander topic de woorden black en cauldron laat vallen maakt dat een mens nieuwsgierig. De film is me niet meegevallen.
De opbouw begint eigenlijk nog best goed, rustig en traag op de boerderij, maar ergens drukte iemand dan de hendel vol open. Binnen 10 minuten is Taran al in het kasteel van de vijand en een klein uur later is de film reeds te einde. En dat voor een epische aandoend verhaal. En je denkt bij de aftiteling: wat heb ik gemist?
Heel veel, Jeffrey Katzenberg heeft het alles wat het verhaal niet zou aantasten wegknipt. De films is losjes gebaseerd op de Eerste Twee boeken van de Prydain boekenreeks. Oorspronkelijk zouden alle 5 boeken samengevoegd worden maar uiteindelijk is er zoveel weggeknipt dat alleen de eerste twee overbleven. Als je precies wil weten wat je dan gemist hebt raad ik je aan de Prydain-reeks te lezen.
In het boek wel.
Eilonwy of Llyr, de Gehoornde koning heeft haar ontvoerd omdat hij dacht dat haar lichtgevende bubbel (The Golden Pelidirr) hem kon vertellen waar de ketel zich bevind. Ze is ontsnapt en zwerft door de gangen. (meer info lees The Book of Three)
Dat was ook eigenlijk de bedoeling. De film moest oorspronkelijk 120 a 200 minuten duren.
Taran valt eigenlijk niet te vergelijken met andere Disneyfiguuren om dat hij helemaal door Lloyd Alexander bedacht is. In de veel vergeten ze een belangrijk kenmerk. Taran is namelijk naïef, koppig, star, eervol en in de boeken is het zo dat hij met de tijd wijzer word.
Totaal mee eens, Dit is eigenlijk de grootste reden waarom ik de film zo goed vind er is geen enkele andere (animatie)film die zo goed en mooi gemaakt is! en dat mag ook wel met een budget van $44.000.000.
Dat klopt, er is een vol uur wegknipt! Dat zit namelijk zo: Jeffrey Katzenberg werd hoofd van Disneys animatie afdeling. Het verhaal en het idee van The Black Cauldron vond hij maar niets. Dus toen de pre-productie een beetje op orde was eiste Katzenberg dat scènes die te non-Disney waren weg moesten (en deze werden dus niet eens gemaakt). Toen de scénes die er wel in mochten klaar waren zij Katzenberg: KNIP 10 MINUTEN WEG. Roy E. Disney en Ron Miller knipte 3 minuten weg, omdat de film anders een PG 13-rating zou krijgen. Katzenberg werd boos en zij "IK WOU 10 MINUTEN WEG". Roy vond dit onzin en wijgerde. Katzenberg besloot de film zelf te bewerken en knipte de halve film weg. Toen de film in de bioscoop kwam vonden mensen de film veel te duister voor de doelgroep en na korte tijd was de film uit de bioscoop en werd er niets meer meegedaan. vandaar een Box Office van $2.000.000. in 1997 werd de video uitgebracht en men ontdekte een scéne waarin Eilonwy gescheurde kleren had, ze vonden dit niet geschikt en knipte dit ook weg.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4517 stemmen
Kortom, we zijn het ergens helemaal eens behalve in de uiteindelijke waardering en jij verdedigt het verhaal nog, gezien je kennis vanuit de boeken. Maar daar kan ik niet op beoordelen, zoals jij ook aangeeft heeft de film overduidelijke narratieve gebreken en had er beduidend meer in gezeten. En dat is oprecht jammer.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Heb mijn fansite aanzienlijk verbeterd
nog niet helemaal klaar maar wel weer veel beter.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Ik zat zojuist even op YouTube te kijken hoe de stemmen in het Engels klinken. Ik ken namelijk van alle Disneyfilms slechts de Nederlandse nasynchronisatie. (Die vaak hartstikke goed is, maar ik ben wel vaak benieuwd hoe de originele stemmen klinken.) Taran's stem is hartstikke vet! Ik verwachtte zo'n stomme kinderstem (Zoals de Nederlandse.), maar ik kreeg een kei coole Brit te horen! Ik vroeg me nu af hoe Gugri zou klinken... nee maar!
Ik had geen Gollum verwacht! Gurgi is dan wel een beetje de Gollum van Prydain, maar ik had bij dit hondachtige wezen geen goor, groen, slijmerig monster- stem verwacht!
Ik moet zeggen dat ik de Nederlandse stem er beter bij vind passen, maar het zou natuurlijk dat hier sprake is van jeugdsentiment.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Heeh! Ik heb nog geen recensie voor deze film geschreven.
Laat ik dat maar eens snel gaan doen.
Deze film is (Naast Sleeping Beauty (1959) eigenlijk de enige Disney-Fantasy, èn de enige Disneyfilm die zo duister is. Taran die uit zijn leventje als Assistent-Varkenshoeder wordt gehaald om te belanden in een duistere, lugubere wereld waar De Gehoornde Koning de touwtjes in handen heeft. Tussen het gegriezel en de angst van het nergens-veilig-zijn, zijn er gelukkig nog Fflewddur Fflam, Prinses Eilonwy en Gurgi om de boel op te vrolijken, wat ze uitstekend doen.
Een film over hoop en wanhoop, zin en onzin, knabbeltjes en knaagjes en nog veel meer. 
Ik kan begrijpen dat sommigen de film wat minder vinden omdat er òf weinig in gebeurd òf er te grote sprongen gemaakt worden, maar voor al deze kritiekpunten, mag je de beschuldigende vinger naar Jeffrey Katzenberg laten wijzen.
Ik ben momenteel bezig met het lezen van de boeken! Ik heb The Black Cauldron - Lloyd Alexander (1965) - BoekMeter.nl al uit en het is zeker een aanrader!
Een dikke 4,5 voor deze goede Disney!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik zat zojuist even op YouTube te kijken hoe de stemmen in het Engels klinken. Ik ken namelijk van alle Disneyfilms slechts de Nederlandse nasynchronisatie. (Die vaak hartstikke goed is, maar ik ben wel vaak benieuwd hoe de originele stemmen klinken.) Taran's stem is hartstikke vet! Ik verwachtte zo'n stomme kinderstem (Zoals de Nederlandse.), maar ik kreeg een kei coole Brit te horen! Ik vroeg me nu af hoe Gugri zou klinken... nee maar!
Ik had geen Gollum verwacht! Gurgi is dan wel een beetje de Gollum van Prydain, maar ik had bij dit hondachtige wezen geen goor, groen, slijmerig monster- stem verwacht!
Ik moet zeggen dat ik de Nederlandse stem er beter bij vind passen, maar het zou natuurlijk dat hier sprake is van jeugdsentiment.
Blij dat je ze goed vond! Veel amerikanen hebben juist een hekel aan de film door alle Britse stemmen. Maar ik vind ze juist ook erg prachtig. vergeet niet dat het ook niet de slechtste acteurs zijn. John Hurt, John Huston, Freddie Jones en Nigel Hawthorne zijn heel erg goede acteurs en minder bekende zoals Susan Sheridan (Moomin, Noddy ect) en Phin Fondacaro (Starwars VI: Return of the Jedi, Willow, Narnia) zijn ook zeker niet slecht. En nu merk je ook dat Gollum erg van Gurgi is afgehaald. John Byner heeft een erg leuke stem 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Heeh! Ik heb nog geen recensie voor deze film geschreven.
Laat ik dat maar eens snel gaan doen.
Deze film is (Naast Sleeping Beauty (1959) eigenlijk de enige Disney-Fantasy, èn de enige Disneyfilm die zo duister is. Taran die uit zijn leventje als Assistent-Varkenshoeder wordt gehaald om te belanden in een duistere, lugubere wereld waar De Gehoornde Koning de touwtjes in handen heeft. Tussen het gegriezel en de angst van het nergens-veilig-zijn, zijn er gelukkig nog Fflewddur Fflam, Prinses Eilonwy en Gurgi om de boel op te vrolijken, wat ze uitstekend doen.
Een film over hoop en wanhoop, zin en onzin, knabbeltjes en knaagjes en nog veel meer. 
Ik kan begrijpen dat sommigen de film wat minder vinden omdat er òf weinig in gebeurd òf er te grote sprongen gemaakt worden, maar voor al deze kritiekpunten, mag je de beschuldigende vinger naar Jeffrey Katzenberg laten wijzen.
Ik ben momenteel bezig met het lezen van de boeken! Ik heb The Black Cauldron - Lloyd Alexander (1965) - BoekMeter.nl al uit en het is zeker een aanrader!
Een dikke 4,5 voor deze goede Disney!
Mee eens! 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Mijn The Black Cauldron Fan Site is weer helemaal vernieuwd! http://prydain.eu/tbc/. Ik werk nog aan sommige pagina's 
Filmkriebel
-
- 9966 berichten
- 4654 stemmen
Ooit eens gezien als kind zo'n kleine dertig jaar geleden met de kerstdagen. Veel indruk had dit destijds toch niet op mij gemaakt. Er zat wat slijt op de Disney films in die periode en ook deze film kwam er op een moment dat de inspiratie zo'n beetje op was bij Disney.
Het doet wel Lord of the Rings achtig aan, zeker met het Gurgi beertje, dat als een soort Gollum overkomt maar dan sympathieker. Als fantasy tekenfilm vind je alle elementen van het genre terug : een kleine ork, een arme jongen die op weg is om een grote ridder te worden, het prinsesje, de heksen, een leger doden dat oprijst . Hoe zeer de vormgeving en de fantasy-sfeer verzorgd is, hoe zeer ik ook personages miste waar ik om gaf. Degelijk maar voor een Disney toch niet opperbest.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Er zat wat slijt op de Disney films in die periode en ook deze film kwam er op een moment dat de inspiratie zo'n beetje op was bij Disney.
Vind ik niet, juist de beste Disney's werden rond die tijd gemaakt. En The Black Cauldron is zeer zeker niet ontstaan uit gebrek aan inspiratie. Al vanaf 1971 hadden ze geplant om de fantasy-boeken reeks Prydain van Lloyd Alexander te verfilmen.
Mocht je dingen uit met verhaal missen of vind je dat personages niet goed worden vormgegeven? Dat komt omdat er heel en dan bedoel ik ook heel veel is weggeknipt uit de film.
Nou, de animatie was zijn tijd meer dan 10 jaar vooruit en veel beter dan die van alle Disney's die ervoor of erna kwamen. Er zitten geen liedjes in (voor mij is dat een pluspunt). En het is niet dat vage liedje dat we bij andere Disneyfilms zien (de meeste zijn wel goed hoor, daar niet van). Maar als ik alle jeugdsentiment weg denk is dit toch echt de beste Disneyfilm. Maar dat is mijn mening
Filmkriebel
-
- 9966 berichten
- 4654 stemmen
Vind ik niet, juist de beste Disney's werden rond die tijd gemaakt.
Al je andere punten zijn jou mening daarover maar hier ben ik het niet over eens. De beste Disney's zijn veel vroeger gemaakt. Robin Hood, Jungle Book, 101 Dalmatiërs (zeker eens zien!)... dat waren nog eens Disneys en Black Cauldron staat daar op het vlak van kwaliteit ver van.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Al je andere punten zijn jou mening daarover maar hier ben ik het niet over eens. De beste Disney's zijn veel vroeger gemaakt. Robin Hood, Jungle Book, 101 Dalmatiërs (zeker eens zien!)... dat waren nog eens Disneys en Black Cauldron staat daar op het vlak van kwaliteit ver van.
Natuurlijk, die zijn ook goed. Maar die zijn niet altijd even vermaakelijk. Ze behoren tot mijn favoriete films. Maar ik bedoel dat ik films als The Recuers, The Fox and the Hound, The Black Cauldron, The Great Mouse Detective en Oliver and Company nog net een tikkeltje beter vind. Overigens heb ik (bijna) alle Disney's tussen 1937 en 1988 een 5 gegeven.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Heb mijn fansite aanzienlijk verbeterd
nog niet helemaal klaar maar wel weer veel beter.

Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen

Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Heeh. Nou valt de coole ''tagline'' van de film me pas op!
Hidden by darkness.
Guarded by witches.
Discovered by a boy.
Stolen by a king.
Whoever owns it will rule the world.
Or destroy it.

Het laatste nieuws

Netflix neemt binnenkort afscheid van de horrorfilm 'The Watchers'

Historische dramafilm 'The King's Speech' met Colin Firth morgen te zien op televisie

Kijktip? Netflix komt eind maart met horrorserie 'Something Very Bad is Going to Happen'

Door waarheid geïnspireerde misdaadserie '1985' is een kijktip op NPO Start Plus: 'Angstwekkend'
Bekijk ook

The Snowman
Animatie / Avontuur, 1982
40 reacties

The Wind in the Willows
Animatie / Familie, 1983
5 reacties

Microcosmos: Le Peuple de l'Herbe
Documentaire, 1996
117 reacties

Never Cry Wolf
Drama / Avontuur, 1983
16 reacties

The Secret of NIMH
Animatie / Fantasy, 1982
65 reacties

Let It Be
Muziek / Documentaire, 1970
25 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekzwaardmagiefeepigdraakfantasy worldcauldronevil rulermystical quest disney princessteenage protagonist
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









