The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

zeer goede film. Ik haat films met gezangen en zielig gedoens. Meer de stijl van "the pirates of dark water"

5 sterren

avatar van tommykonijn
Een Leuke maar zoals velen al zeiden, Erg Duistere Disneyfilm wat je in die jaren niet vaak zag bij Disney, Ik kan hem me niet zo Goed meer herinneren maar ik heb hem ooit op de lagere School gezien en ik vond hem toen érg Leuk.

Ik heb hem ooit eens gezien met mijn beste vriendin toen we nog klein waren... We zijn beiden achter de zetel gekropen. Ik denk dat ik hem, als ik hem terug zou bekijken, wel zou kunnen apprecieren, maar naar mijn mening is deze film net ietsjes te eng voor een leuke kinderfilm... Er wordt wel eens gezegd dat de boeken echt de moeite waard zijn...^^

Reticulated
Heb deze vroeger in de bios gezien, was erg onder de indruk als klein kind.

avatar van Mary_Shaw
ze hebben missch een duik gemaakt met deze film, maar bij mij is hij zeker niet slecht terrecht gekomen, het punt is dat disney veel te aardig doet voor kinderen, want als ze alleen maar zeemzoete verhaaltjes horen hoe gaan de kindjes dat reageren als ze iets ergs meemaken, nee ik vind dat ze deze niet mochten wegmoffelen.
misschien geen typische disney-film maar geslaagt

avatar van Friac
Ik verbaas me écht over de grote hoeveelheid positieve commentaren.

De Disneycrew had er duidelijk geen zin in, toen ze aan deze film begonnen (ofwel hadden ze er aanvankelijk wel zin in, maar op het einde van de oerlange productieperiode van 12 jaar niet meer...).
Nochtans had de film best potentieel, meer bepaald wegens haar duistere verhaal waarin de Horned King (aparte Disney-Villain die inderdaad niet goed uit de verf komt, maar op zich wel een cool figuur is) de wereld wil veroveren met behulp van de krachten van een magische ketel. Wat was nog interessant/leuk aan deze film? De harp van de bard die als 'neus-van-Pinocchio' gebruikt werd (ik vond overigens dat Gurgi bij momenten erg leek op Gepetto qua haarsnit...) en het schattige biggetje Pen Wen.

Qua plotontwikkeling en karakteruitdieping gaat Disney wat mij betreft compleet uit de bocht: volstrekt oninteressante nevenfiguren worden geïntroduceerd om vervolgens nagenoeg niets bij te dragen tot het verhaal, de karakters missen elke mogelijke 'diepgang' wat je vooral merkt aan het feit dat de traditionele Disney'tearjerktechnieken' in deze film voor geen meter werken (het liefdesverhaaltje tussen Taran en de prinses? De plotse zelfopoffering van Gurgi? Oh brother...), net omdat er zo weinig aandacht aan de personages en het verhaal besteed is.
Voorts merkte ik ook op hoe de film oude Disneyfilms herkauwt, en dan hoofdzakelijk 'The Sword in the Stone' (het zwaard, de heksen in het huisje, maar vooral de quasi letterlijk gekopieerde animatie van Taran die zich een weg door het woud baant).

'The Black Cauldron' is een geval van wel willen, maar niet kunnen. En misschien zelfs niet eens willen.
Eéntje om te vergeten.

2,5* (de 'Horned King' en het aparte Disneyverhaal halen hem nog net weg van de 2*)

avatar van Pieter Montana
Friac schreef:

Eéntje om te vergeten.

Ik ga volledig met je akkoord, maar voor mij is het ook een raadsel waarom deze 3.32 haalt en daarmee één van de hoogst gewaardeerde Disney's is.

film_kaza
Pieter Montana schreef:

De Disney-fans waren inderdaad telleurgesteld. De duistere sfeer, monsters, bloed en ontbreken van vrolijkheid of en moraal. Andere daarintegen vonden de duisterheid met het ontbreken van vrolijkheid (liedjes, lieve diertjes etc) juist fijn. Ikzelf had er geen problemen mee eerlijk gezegt. Maar ok vanuit de ogen van een Disney-kijker heb je zeker een punt. En de makers mogen dit willen vergeten want de film hoort inderdaad niet thuis tussen het pareltjes van Disney rijtje.

Patat
Eerder a-typische, maar oh zo fantastische Disney! De film start al veelbelovend met een duistere legende en deze duistere, dreigende sfeer blijft vrijwel de gehele film hangen. Er zijn heel wat Disneyfilms te noemen die een kwaadaardige villian en soms hier en daar een griezelige scène tonen, maar hier werd dit gevoel de ganse film doorgetrokken. Een eerste groot pluspunt wat mij betreft.

Tweede positieve punt waren de talloze geslaagde personages: de hoofdpersoon Taran was vrij standaard, maar de figuren die hem omringen waren ten zeerste de moeite waard: het varkentje, de slechtgezinde elf, de drie fantastische heksen, de slechte hoornkoning en last but not least de grappige en schattige Gorgi die een toch wel erg bijzondere beslissing neemt naar Disneynormen. Nooit gedacht een zelfmoord te zien in een Disney! Ok, het wordt verkocht als een opoffering, maar het kwam toch erg eigenaardig over.

Het verhaal wist me de volledige speelduur te boeien en was niet overal zo voorspelbaar als ik aanvankelijk dacht. De afwezigheid van herkenbare liedjes en de a-typische humor en verhaallijn maken de film een minder bekende Disneyklassieker, maar ik heb alvast erg genoten. Misschien wel de verborgen parel van de onbekendere Disneys. Een aanrader!

Duistere Disney film die ik wel heel leuk vond. Ik zou hem niet geve aan kind van 5 jaar. Maar goede film duisterste van Disney denk ik.

Ramon K

Vind ik ook een groot minpunt. Personages zijn best leuk en de film is aardig vormgegeven, maar omdat de karakters helemaal geen voorgeschiedenis hebben komen hun beslissingen haast uit de lucht vallen. Je voelt er niets bij. Maar toch vermakelijk en de duistere toon is eens een keer wat anders. 2,5*

avatar van komerad
Mijn all time n1 favoriete disneyfilm net omdat het zo'n duistere film is.
Een disney film waar eens niet de helft van de tijd in gezongen word is een echte verademing. Het is ook de enige disney film waarin het hoodpersonage bloed.
Heb deze destijds in de cinema gezien.

avatar van Bubblez
Mijn allereerste bioscoopfilm! Ik zal hem binnenkort, sinds 24 jaar, weer bekijken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bubblez schreef:
Mijn allereerste bioscoopfilm! I

Grappig, de mijne ook. Ik was er nogal laat bij (ik was 10 jaar), maar dit was ook voor mij de eerste.

avatar van iris.vessem
Ik heb 'm laatst gezien, ik kon er wel goed naar kijken. Maar ik had nog noooooooooit van die film gehoord, ik dacht toch echt dat ik alle disneyfilms wel kende, maar dat was dus niet zo . Ligt misschien aan mijn leeftijd, omdat ik 13 jaar ben.

Ik had zo'n soort film nooit van Disney verwacht, inderdaad erg duister. Ik hou wel van spannende en enge films... Opzich vond ik het een redelijk goed verhaal, maar je leert de hoofdpersoon niet zo goed kennen, ze hadden in het begin wat meer over hem moeten laten weten, want je gaat meteen een heel avontuur in waar je de hoofdpersoon alleen van naam kent.

Bij de naam dacht ik: Wat is dat voor een domme film? Taran en de toverketel? Maarja, ik ging 'm toch maar kijken. Had dus niet verwacht dat het zo'n duisteren film was, vergeleken met de titel. Het is een soort teken versie van een soort pirates of the caribbean achtig iets (door de skeletten) maar pirates of the caribbean is dan wel een stuk beter , en een stuk beter verhaal .... maar dat is wel logisch...

Opzich, vond ik de film beter als dat ik verwachtte.

Goede Disney film. Ik weet nog dat deze film in sommige landen niet werd uitgezonden vanwege het duistere verhaal. Ik ben het eens dat deze film niet voor de allerkleinste is weg gelegd, maar is wel vergelijkbaar met de engheid van Harry Potter. En dat houdt jonge kinderen niet tegen te kijken. Het wollige diertje Gorgi is erg leuk!
Vooral het kasteel en de slechterik zijn heel donker gemaakt. Toch zit er ook humor in deze film, ik heb hem vaak gezien.

avatar van Ralf81
Ik heb het pc-spel van deze film vroeger helemaal kapot gespeeld. Ga daarom uit nostalgie de film binnenkort maar eens kijken!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hmmm.

Helaas niet echt goed o.i.d. En dat heeft vooral te maken met het ontbreken van voldoende humor en charmante characters. Ook de tekenstijl vond ik iets minder. Irritante stemmetjes in de originele versie helpen ook niet mee.

Toch onderhoudend en nergens echt slecht. Maar ondanks de grote hoeveelheid magie, niet Disney's magie.

Redelijk.

avatar van FillumGek
Ik heb dit altijd al een vreemde eend in de bijt gevonden. In de tijd dat ik graag naar klassiekers keek als Robin Hood, Peter Pan en Belle en het Beest, kwam mijn vader opeens aan met één of andere Taran.

Wat na een paar seconden duidelijk wordt is dat het verhaal veel donkerder is dan andere Disneys. De zwarte ketel wordt geïntroduceerd en al snel zien we ontvoeringen, draken, heksen en skeletten. Nu is dat niet de eerste keer in een tekenfilm, maar grafische stijl doet vermoeden dat we hier niet met een vrolijk sprookje te maken hebben. De film kent veel onheilspellende momenten zoals de kwade Hoornkoning, de ontvoering van het varkentje, het kasteel en het dode leger.

Ik merk wel dat ik op latere leeftijd meer eisen stel aan een film. Zo zijn diverse characters erg oppervlakkig en sommige oninteressant. Ik had graag mee info gehad over de Hoornkoning. Weet alleen dat ik hem vroeger wel cool vond. Deze film is als pure Disneyfilm niet geslaagd. Maar een ander filmpje - buiten al die zoetsappige Disneys met hun - af en toe - vreselijke gezang - is toch wel goed te doen.

erik1677
Mn favoriete disneyfilm, was al hevig onder de indruk van destrip die elke week in de donald duck stond,toen der tijd
en later op video gezien natuurlijk.
Een tijdje geleden heb ik hem terug gezien samen met mn kleine nichtje, en vond hem nog steeds wel goed eigenlijk.
Nog steeds mn disney favoriet.

Tom de Haas
Dit is toch wel een van mijn meest favorieten titels na de dood van Walt disney. Ik heb deze film destijds met mijn grote broer in de bioscoop bekeken en was helemaal wild van dit spannende disney avontuur. Dat zelfs aan het eind een beetje griezelig werd met het leger van de doden. Prachtige animatie met een spannend verhaal en een beetje humor zorgt ervoor dat dit nu nog steeds een van mijn favortieten nieuwe generatie Disney classics is.

Mijn top 10 favorieten Disney Classics uit het Tijdperk van Walt Disney zelf staat vermeld bij de recencie van Alice in wonderland, mocht je intresse hebben.

avatar van Rianneke_Dan
Ik zal toevallig de nieuwe uitgaven staan in de FRS, en kwam erachter dat ik deze nog niet eens gezien had. Dat kan natuurlijk niet als Disney liefhebber, en dus ben ik hem gelijk gaan kijken, maar de titel Disney verdiend deze film niet.

Je word gelijk in het verhaal gegooid zonder enige voorgeschiedenis en kennismaking met de personages. Personages die niet eens leuk zijn en totaal geen Disney gevoel geven, tenminste niet aan mij. Vond het allemaal te donker, te wraakzuchtig, teveel enge scenes, en te weinig scenes die je echt dat lieve Disney gevoel geven, en waar je even kan ademhalen en kan lachen om de dwaze dingen die de personages meemaken. Het blijft de hele film erg donker en het is dan ook geen film voor de kleintjes onder ons. Het enige wat leuk was aan deze film was Henry, die vond ik dan wel erg schattig, en het begin was ook leuk, dat boerderijtje en die dieren gaven wel een goede sfeer, maar zodra ze weg gingen, was dat in mijn ogen weg. En Taran deed me heel erg denken aan Arthur van The Sword en the Stone, vooral qua tekenstijl maar ook qua personage zelf. Dat is verder niet erg want ik heb Arthur altijd leuk gevonden.

Maar wat er al eerder is aangegeven in reviews, het lijkt wel alsof deze film gemaakt is onder dwang, dat de makers er geen zin in hadden en het maar 'even snel' in elkaar gedraaid hebben.

Jammer hoor, die nieuwe uitgaven mag in de winkel blijven, dit is geen waardige Disneyfilm voor mij, op het goed aflopende einde na dan

avatar van Keane1983
Een zeer pittige Walt Disney als je het mij vraagt.
Vol dood en verderf, geen liedjes en weinig vrolijkheid.
Toch siert het Disney wel om eens buiten het boekje te gaan.
Verhaal is erg spannend en gaat non-stop door.
De personages zijn erg leuk uitgedacht en bepaalde van deze proberen toch nog een beetje de vrolijke invloeden terug te laten komen. Hiermee bedoel ik de schjagie elf, gordie en de harp-speler.
Toch zag ik wat invloeden van deze film terug in andere films.
Die Gordie lijkt qua gedrag toch erg veel op dobie van HP. Maar ook de mogelijkheid om in een kom te kijken met gedachten vindt je terug in HP.
De 3 hekjes zie je qua karakters weer terug in Hocus Pocus met Midler en Parker.
Waar ik erg van schrok was ook het idee van de zelf opoffering van Gordie. Ook met de tekst, ik heb geen vrienden...ik kan wel dood!!!!. Gelukkig komt het natuurlijk altijd weer goed met de Walt Disney films, dus ook Gordie zien we weer levend terug en overwint het goede het van het kwade.
Al met al een top film om te hebben in je collectie.
Toch raad ik de ouders aan om deze film aan de kleinste onder ons niet te laten zien. De film is erg duister en bepaalde scenes kunnen als zeer beangstigend kunnen ervaren. Ik denk dat de hoofdschurk ook een van de engste is tot nu toe van alle Walt Disney films.
De duisterste Walt Disney van allemaal tot nu toe!!!

Van mij een dikke 4.0*

avatar van TheLionKingFan
Mooie film. Ik miste de vertrouwde Disney liedjes als Bare Necessities en Hakuna Matata een beetje,maar dat is neit zo erg.
Waar ik net als Keane van schrok was dat beestje dat zich dood liet gaan omdat hij toch geen vrienden had.

avatar van Akkiej
Prachtige disney!! Echt geweldig die enge sfeer, en wat een heerlijke schurk is de gehorende koning toch. Geen standaard disney en misschien ietswat eng, maar daar heb ik vroeger nooit echt problemen mee gehad dus het valt ook wel een heel klein beetje mee.

avatar van Altijdklagen
Heb deze als klein manneke in de bios gezien. Was er erg van onder de indruk en ben de film dus ook nooit vergeten. Nog niet zolang geleden weer ontdekt op dvd en gekeken met nu mijn kleine neefjes. Ik vond de film weer geweldig, maar mijn neefjes (6 en vonden hem toch behoorlijk eng.

Leon17
De gehoornde koning, haha. Dat begin ook...super eng back in the day! Goeie film!

avatar van creature creator
Vroeger ik weet niet hoe vaak gekeken, zelfs toen al vond ik dit soort dingen geweldig! Heb hem laatst weer herkeken en het blijft toch een leuke film om te zien. Hoop stekem nog op een live action verfilming hiervan, maar dat zit er denk ik niet in.

Disney's donkerste en minst succesvolle klassieker is er een uit duizenden.
De documentaire 'Waking Sleeping Beauty' maakte me weer nieuwsgierig naar de film die een dieptepunt tekende in de Disney geschiedenis. Aan het eindproduct valt dit niet te ontkennen. 'The Black Cauldron' is een slecht uitgewerkte film. Toch heeft hij zijn charme.
Het is goed te merken dat er drie boeken in één script zijn geperst. 'The Black Cauldron' zit vol potentiële wendingen en avonturen die langer mochten duren. Vanaf de eerste scène zit de vaart er daardoor in wat het verhaal zelf niet ten goede komt.
Taran's avonturen zijn interessant en de personages die hij onderweg ontmoet zijn memorabel maar geen van beiden zijn goed uitgewerkt. Het geeft de dubbele smaak van vermaak en onbevrediging. De dialogen zijn matig en hoewel zij goed in lijn zijn met de vaart van het verhaal is bijna alles wat wordt uitgeslagen een cliché quote die in elke actiefilm te horen is.
Ondanks dat een goed verhaal slecht wordt aangepakt is 'The Black Cauldron' een verfrissend uitstapje van Disney's normale repertoire. Het maakt de schrikmomenten onverwachts en de horrortafarelen nog donkerder. Het is zonder twijfel Disney's zwartste film, met donkere humor en grauwe beelden. Ik kan me niet vinden in mijn bericht van zes (!) jaar geleden dat de animatie slecht is. Het is zeker geen meesterwerk, maar juist deze animatie past bij het verhaal. Alsof 'Fantasia' de donkere gedeeltes van 'Sleeping Beauty' ontmoet.
Door het originele verhaal blijft 'The Black Cauldron' een goede inhoud hebben, ook al komt deze nooit tot stand. De film is origineel en toch wanhopig cliché, kinderlijk maar grauw, vermakelijk maar slecht. Het cijfer gaat omlaag want er zijn weinig films die zo erg op de middellijn balanceren.

avatar van Lennert
Naast de duivel op de berg tijdens Walpurgisnacht in de film Fantasia, is The Black Cauldron verreweg het duisterste wat Disney uitgebracht heeft. Toch heeft de film in de vorm van het aandoenlijke wezentje Gurgi wel typische Disney situaties en wordt het geweld nergens echt expliciet. Hoe dan ook, door de krakende stem van John Hurt en de animaties van de Horned King is de film ook verre van geschikt voor de allerjongsten, daar helpt een geanimeerd dodenleger ook goed aan mee.

Jammer blijft alleen dat de personages zelf weinig uitgewerkt zijn en er in bepaalde opzichten toch ook wel een erg groot contrast tussen de lichtvoetige en de wat zwaardere scenes zit. De animaties zijn echter wel behoorlijk goed voor zijn tijd, het is duidelijk dat Disney hier voor het eerst de mogelijkheid had om computers te gebruiken. Alles bij elkaar toch wel een verademing ten opzichte van de bravere Disney-klassiekers, aan de andere kant ook verre van het sterkste werk wat men daar heeft afgeleverd.