The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

Wolter18 schreef:
Het dieptepunt was echter de dood van Gurgi. Iets wat dood is komt niet terug. Het kan niet zo zijn dat een personage na een paar minuten ‘dood’ te zijn geweest weer vrolijk opstaat.

Ik vond dit op zich wel grappig gedaan. Fflewdurr daagt de heksen uit (''Jullie bezitten geen toverkracht! Jullie zijn niet machtig! Geef maar toe!'') in de hoop dat ze beledigt Gurgi weer tot leven wekken om te bewijzen dat ze wèl machtig zijn.

Wolter18 schreef:
Het is jammer dat Disney probeert deze classic zo min mogelijk aandacht te geven, gezien er destijds een groot verlies mee is geleden.

Het lijkt inderdaad of Disney zich schaamt voor deze film. Eylonwy behoort onder andere niet bij het Disney Princess-clubje (niet dat ze iets mist waarschijnlijk) en er zijn geen attracties van The Black Cauldron in Disneyland te vinden. (Er was wel ooit een restaurant dat 'Gurgi's Munchies and Crunchies' heette in één of ander Disneypark, maar dit restaurant moest ook zijn deuren sluiten)

Bedankt Bas en Ted voor jullie reacties Er zijn me toch weer wat meer dingen duidelijk geworden dankzij jullie. Dit is volgens mij de enige Disneyfilm die geen box office succes was. Dat, en samen met de reden dat de Disney Company niet geasocieerd wil worden met het imago van de film (niet echt gericht voor de doelgroep) zorgen ervoor dat er nergens iets over te vinden is. Bij mij is het ze in ieder geval goed gelukt, want ik had in 20 jaar nog nooit over het bestaan van deze film gehoord

Graag gedaan Wolter

Idem dito!

avatar van baspls
Komt zondag 7 juli, 6:25 uur op TV (SBS6)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Sorry )

avatar van tommykonijn
Wat een achterlijk tijdstip

avatar van baspls
Zeg dat wel. Gelukkig heb ik een recorder.

avatar van mjk87

Waarom zou je het in Godsnaam opnemen?

Als het in het Engels wordt uitgezonden, ga ik het zekers kijken!

Ik ken slechts de Nederlandse versie.

Maar aan het tijdstip te zien, vermoed ik dat het de Nederlandse nagesynchroniseerde versie gaat worden...

avatar van mjk87
Ted Kerkjes schreef:

Als het in het Engels wordt uitgezonden, ga ik het zekers kijken!

Ik ken slechts de Nederlandse versie.

Op tv, altijd in het Nederlands. Maar er is ook zoiets als een DVD en die Engelse versie is ook op andere manieren wel makkelijk te krijgen.

mjk87 schreef:
Maar er is ook zoiets als een DVD

Waarom zou je het in Godsnaam opnemen?

Misschien is dit de 80 min versie waar in nu al 4 jaar na zoek. Ik heb zelf een 77 min VHS en een 78 special edition DVD.

mjk87 schreef:

Hij word in het engels uitgezonden. (ik heb nog nooit een nederlandse film op SBS6 gezien).
Ik moet zeggen dat ik nooit DVD's koop en ik kan mijn DVD's uit mijn hoofd op noemen; The Black Cauldron, Stargate, Star Wars (alle 3), A Christam Carol (1999), 2010, 2001, Blade Runner, Highlander en Teminator II. Je raad het al deze zijn op één na allemaal door mijn vader eind jaren 90 gekocht. Ik heb een harddisk van een paar TB aan mijn tv hangen en daar zat ik dan de films die ik met spot-net binnenhaal op. Inmiddels meer als 500.

baspls schreef:

Zeker van dat het met extra materiaal te maken heeft en niet gewoon met een verschil in framerates tussen Europa en Amerika?

avatar van baspls
Daar ben ik zeer zeker van. De bioscoop versie uit 1985 was 80 min en de VHS uit 1997 nog maar 77. Er zijn een paar shots van de elfjes ect teruggeplaatst voor de Special Edition die 78 min is.

baspls schreef:
Hij word in het engels uitgezonden.

Ik hoop het!

Maar dan wordt het wel op een vreemd tijdstip uitgezonden.

Ted Kerkjes
Het was ook te mooi om waar te zijn, hè?

(Het was de Nederlands nagesynchroniseerde versie.)

avatar van Lennert
baspls schreef:
Best Sword and sorcery movi... The Black Cauldron staat op 16!

Nochtans een behoorlijk onjuiste lijst waar High Fantasy overduidelijk op dezelfde hoop gegooid wordt als Sword & Sorcery (en het is absoluut niet hetzelfde genre) en waar ze praktisch alle baggerfilms die ze konden vinden opnoemen.

Lennert schreef:

Sword-and-sorcery is een sub-genre van High-Fantasy (als ik me niet vergis). Daarbij LOTR, Legend, Highlander, Conan... dat zijn toch wel erg goede film naar mijn mening.

avatar van Lennert
High Fantasy en Sword & Sorcery zijn allebei subcategorieën van het fantasy fictie genre, voor een accurate lijst verwijs ik je graag naar de wikipagina (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genres). Vanzelfsprekend dat die films die je hier boven noemt goede films zijn, Lord Of The Rings en Highlander zijn echter absoluut geen Sword & Sorcery, films als Conan, Beastmaster en The Sword And The Sorcerer passen daar wel bij. Aan de andere kant, als je ziet dat de Gor films, de Death Stalker films en zelfs Wizards Of The Lost Kingdom genoemd worden als horend bij 'de beste' S&S films, dan betwijfel ik de waarde van zo'n lijst. Zoek maar wat trailers op op Youtube als je me niet gelooft

Ted Kerkjes
Ik moet zeggen dat ik het wel zeer aparte lijsten vind, die op die site staan. Neem nou The Black Cauldron die eerst in de lijst van de beste Sword & Sorceryfilms op nummer 16 staat: The Best Sword-and-sorcery Movies of All Time - Flickchart

Maar ook in de lijst van de slechtste Sword & Sorceryfilms:
The Worst Sword-and-sorcery Movies of All Time | Page 2 - Flickchart

Waar zijn die lijsten op gebaseerd!?

avatar van baspls
@Lennert In dat geval ben ik het volkomen met je eens.

avatar van baspls
@Ted Ik heb werkelijk geen idee, wacht eens. Ik denk op de persoonlijke mening van de maker. Hier heb je er nog een http://www.imdb.com/list/SU.... Hier heb je een lijst gebaseerd op succes in de bios voor Animatie/Fantasy films: Box Office Mojo| Animation/... The Black Cauldron op 29! Hier heb je er een van Middeleeuwse films: Box Office Mojo| Medieval The Black Cauldron op 19!

baspls schreef:

Als het daadwerkelijk gebaseerd is op de mening van de maker, heeft-ie een vreemde mening.

Leuk dat The Black Cauldron zo hoog in die lijsten staat.

Ted Kerkjes schreef:
Leuk dat The Black Cauldron zo hoog in die lijsten staat.

Toch vreemd dat iedereen Black Cauldron een flop vind. Maar relatief staat hij erg hoog in de winst-lijsten. En daarbij de enige reden van die flop was dat de film ten eerste te eng was voor de doelgroep, toen verknipt en vervolgens te kort in de bioscoop (dan is het niet gek dat je de productie-kosten niet terug verdient). Vervolgens komt de film pas erg laat op VHS (die overigens wel erg goed verkoopte omdat Disney-fans alle disneys in hun bezit wilde hebben).

avatar van alexspyforever
baspls schreef:

Is dat misschien de reden waarom deze toch wel prachtige film overkomt als onaf? De laatste keer dat ik em zag had ik zoiets van dit is echt wel heel on-Disney. Maar dat vond ik helemaal niet erg want ik vond ook dat deze het hoogste fantasy gehalte had van alle Disneys tot dan uitgebracht en misschien nu nog. Ik bleef op het einde met vragen zitten zoals waar kwam prinses Eilonwy zo ineens vandaan en dat lichtbolletje dat haar overal volgde. Was het een elfje? Wat is haar achtergrond en hoe of waarom was ze op het kasteel? Ik vond het een heel mooie film, sterk verhaal, heel leuke karakters, donkerder dan dat we gewoon zijn van Disney. Allemaal goede punten, maar ik had toch graag wat meer background gekregen vooral over de prinses.Als er een uncut versie is die zou ik maar wat graag willen zien.

alexspyforever schreef:
Ja, en dat allemaal door een discussie. Jeffrey katzenberg vond dat je animatiefilm ook kon editen en stukken weg kon laten (hetgeen natuurlijk niet kan omdat het proces om een tekenfilm te maken toen nog niet zo flexibel was). Ook vond Disney veel dingen té eng, wat natuurlijk onzin is. Producent Ron Miller (met wie ik af en toe contact heb) is er nog steeds boos over.

In de film is het zo dat De Gehoorde Koning haar gevangen hield om door middel van haar/haar bubbel (zoals deze in de film word genoemd) de locatie van de ketel te achterhalen. In het boek is Eilonwy gevangen door de tovenares Archen, omdat Eilonwy afstamt van een ras van tovenaressen die zeer machtig waren. Taran word ook door Archen gevangen genomen en beland zo in de zelfde cel als Eilonwy waar ze samen uit ontsnappen en Taran vind dan ook het zwaard in een catacombe.

Die bubbel zoals ze het in de film noemen heet in het boek De Gouden Pelydryn. Dit is eigenlijk gewoon een glazen bol die in de handen van Eilonwy licht geeft (een soort zaklamp). Disney vond het grappig om het ding te laten zweven en het een persoonlijkheid te geven.

Leuk dat je de film kan waarderen

Ik ook. Disney heeft deze nog nooit uitgebracht. Ron Miller en een disneyanimator van wie ik de naam even niet weten hebben een kopie op filmrol. Ik probeer die kopie in handen te krijgen maar het is niet zo makkelijk. Er zijn drie versies van de film De Werk-print 120 Min, De Bioscoop versie 80 Min en De Video en DVD 78 Min. Echter heeft iemand de zombie scéne een beetje opgelapt: http://youtu.be/M8zQHO40Cys.

Wat is er allemaal weg geknipt?
1984: Veel verwijzingen naar de boeken, Scènes die onnodig waren voor het verhaal.
1985: De man die oplost in mist, Zombies en andere te enge stukjes.
1997: Scène waar Eilonwy geschuurde kleren heeft (er waren shots waar ze deels naakt is)

Er zijn gerucht dat Disney een Blue-ray met de werk-print wil uitgeven.

avatar van murtcelP
Eén van de buitenbeentjes van Disney. De film is behoorlijk eng voor jongere kijkers, past daardoor niet zo goed bij de andere films uit die tijd. (Misschien wat meer terug naar Snowwhite en Pinocchio die ook wat enger waren).
Probleem bij deze film is echter dat er te weinig uitgelegd wordt. Volgens mij moet je hier een boek bij hebben gelezen wil je alles snappen.
Wel zitten er een paar mooie stukjes animatietechniek in (vlucht van draken, rook en lichteffecten bij skeletten). Film deed me ook aan LOTR denken, wat ik hier al vaker heb gelezen, dus niet zo gek.
Helaas vanwege het warrige verhaal toch maar **1/2.

Ted Kerkjes
Zojuist de originele Engelstalige versie bekeken. Leuk dat de stemmen Brits waren. John Hurt is geweldig als de Gehoornde Koning. Ook de stem van Gurgi is totaal anders dan de Nederlandse stem van Gurgi.

Ted Kerkjes schreef:

Leuk dat je hem gezien hebt, Ted! Ik vond zelf de engelse versie ook heel goed. John Hurt is werkelijk fenomenaal! Freddie Jones die Dallbens stem spreekt is mijn favo acteur .