• 15.813 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.101 gebruikers
  • 9.377.559 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Black Cauldron (1985)

Animatie / Fantasy | 80 minuten
3,17 476 stemmen

Genre: Animatie / Fantasy

Speelduur: 80 minuten

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ted Berman en Richard Rich

Met onder meer: Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

IMDb beoordeling: 6,3 (44.693)

Gesproken taal: Engels, Portugees en Arabisch

Releasedatum: 19 december 1985

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Black Cauldron

"Hidden by darkness. Guarded by witches. Discovered by a boy. Stolen by a king. Whoever owns it will rule the world. Or destroy it."

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Taran (stemrol)

Eilonwy (stemrol)

Gurgi / Doli (stemrol)

Fflewddur Fflam (stemrol)

The Horned King (stemrol)

Dallben (stemrol)

Creeper / Henchman (stemrol)

King Eidilleg (stemrol)

Fairfolk (stemrol)

Fairfolk (stemrol)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Gaaf hé. Had zomaar de tagline van een 16+ Fantasy/Thriller kunnen zijn


avatar van Angrod_Pallanén

Angrod_Pallanén

  • 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Mee eens, erg goede tagline. Snap niet dat dat niet meer mensen trok.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Black Cauldron Trailer

Wel raar dat de Tagline in geen enkele trailer voorkomt.


avatar van Angrod_Pallanén

Angrod_Pallanén

  • 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Niet zo zeer raar. De tagline is zo lang dat het opnoemen ervan een hele trailer beslaat.



avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Op deze speciale pagina van mijn site: http://prydain.eu/story.html, heb ik de tagline ook opgenomen .


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Mooie site, maar ik mag aannemen dat je iets ouder bent dan 13 jaar ?


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

nakada schreef:

Mooie site, maar ik mag aannemen dat je iets ouder bent dan 13 jaar ?

Nee, echt niet. Ik ben van 22 september 1999 word dit jaar 14. Mijn interesse licht alleen bij oudere films en ik heb de nijging als wat modern is af te kraken. Ik ben al erg lang geïnteresseerd in animatie en sinds 2009 maak en onderhoud ik al websites. Je bent niet de enige, veel mensen schatten mij wat ouder in.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Nou mijn complimenten dan. Inderdaad nog erg jong en al flink aan de weg aan het timmeren.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Dank je wel


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Heb een wat grotere poster geüpload (zie poster hierboven)


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

Een vreemde eend in de bijt, zoals me vantevoren al duidelijk was gemaakt.

Het verhaal hangt nogal van bijzaken aan elkaar, omdat de hoofdverhaallijn uiteindelijk maar marginaal is. Ik vond lang niet alle personages en scènes geslaagd. Het is me bijvoorbeeld nooit helemaal duidelijk geworden wat die 3 dames van de ketel nou precies deden of moesten voorstellen (en zelfs niet helemaal of ze nou goed of slecht waren), en ook die onderwater-elf-achtige wezens waren er maar met de haren bijgesleept. Gorgi is natuurlijk vreselijk irritant, net als Fflewddur en het 'excuusmeisje', zoals ik haar maar even noem, want om nou te zeggen dat ze verder van belang was, nee.

Wat betreft animatie heb ik een dubbel gevoel. De achtergronden zijn vaak prachtig, en heel de film door is alles wel sfeervol, maar wat karakters betreft is het soms aardig matig. Lelijk afgewerkt, bij sommige scenes zag je witte randen om de personages heen, echt alsof het karakter er later ingeplakt was. Ook het geluid was vaak slecht en de spraakanimatie was meestal pover. The Horned King vond ik er overigens wel uitspringen. Erg mooi (en eng!) gedaan, zeker voor kinderen.

Tja, hoe moet ik dit beoordelen. Op een aantal punten zeker mooi en sfeervol, maar wat verhaal en vooral personages en uitwerking betreft blijft het teveel achter.

kleine 3*


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Ste* schreef:

Een vreemde eend in de bijt, zoals me vantevoren al duidelijk was gemaakt.

Het verhaal hangt nogal van bijzaken aan elkaar, omdat de hoofdverhaallijn uiteindelijk maar marginaal is. Ik vond lang niet alle personages en scènes geslaagd. Het is me bijvoorbeeld nooit helemaal duidelijk geworden wat die 3 dames van de ketel nou precies deden of moesten voorstellen (en zelfs niet helemaal of ze nou goed of slecht waren),

Orwen, Orgoch en Ordu zijn tovenaressen die dingen verzamelen en de meest vreemde gewoontes hebben. Ze zijn uiteindelijk goed (vooral in de boeken-reeks) maar het gaat niet altijd van harte.

en ook die onderwater-elf-achtige wezens waren er maar met de haren bijgesleept.

Dat klopt wel, oorspronkelijk waren het dwergen. Maar na vele ontwerpen besloot Disney om er elfjes van te maken. Regisseur Ted Berman en producer Ron Miller waren hier eigenlijk niet blij mee.

Gorgi is natuurlijk vreselijk irritant,

Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Gurgi is een erg vermakelijk en zachtuitgedrukt hilarisch pergonage! "Munchings and Crunchings!!!"

net als Fflewddur en het 'excuusmeisje', zoals ik haar maar even noem, want om nou te zeggen dat ze verder van belang was, nee.

Ik vond Fflewddur ook nog best grappig. Opmerkelijk goed hoe hij lijkt op het pergonage zoals dat in de boeken word beschreven. En de stem van zowel Nigel Hawthorne als Luc Lutz passen perfect bij het personage. Eilonwy is toch een beeldschone prinses? En ze heeft echt wel invloed in het verhaal; Taran was nooit ontsnapt zonder haar hulp. In de boeken-reeks word ze steeds belangrijker en in The Castle of Llyr word ze zelfs ontvoerd en moet Taran haar gaan redden.

Wat betreft animatie heb ik een dubbel gevoel. De achtergronden zijn vaak prachtig, en heel de film door is alles wel sfeervol,

Daar ben ik het wel mee eens.

maar wat karakters betreft is het soms aardig matig. Lelijk afgewerkt, bij sommige scenes zag je witte randen om de personages heen, echt alsof het karakter er later ingeplakt was.

De Character animation werd geleid door Disney-legendes als Milt Kahl en Eric Larson (die al sinds Snow White bij Disney zijn) ook werden personages geanimeerd door mensen zoals Andreas Deja die later een hele goede animator is geworden. Zelfs Don Bluth heeft geholpen bij de opleiding van de lading nieuwe rekruten voor het Cauldron-team zoals ze werden genoemd. Daar ben ik het niet mee eens de animatie vind ik zeer goed afgewerkt. De witteranden komen omdat sommige cellen werden gefotografeerd op een greenscreen of bluescreen om vervolgens een computergeanimeerde achtergrond te gebruiken of een bewerkte achtergrond. voor die tijd nog erg goed gedaan.

Ook het geluid was vaak slecht en de spraakanimatie was meestal pover.

Het geluid vond ik juist erg goed. Geluidsmannen van grote bedrijven als Skywalker Sound hebben het geluid verzorgd en er zijn zelfs erg dure geluidseffecten gemaakt. Spacesuttle landseringen achterstevoren, remmen de treinen en zelf gemixte laserzwaarden. Alles liep toch wel synschoon? Ze hadden een team dat gespecialiseerd was in Lip-sync.

The Horned King vond ik er overigens wel uitspringen. Erg mooi (en eng!) gedaan, zeker voor kinderen.

Mee eens

Tja, hoe moet ik dit beoordelen. Op een aantal punten zeker mooi en sfeervol, maar wat verhaal en vooral personages en uitwerking betreft blijft het teveel achter.*


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

Ik zat eerlijk gezegd al te wachten op jouw reactie baspls. En dan ook nog zo vreselijk uitgebreid....

Ik kom je vaker tegen, ook bij andere animatiefilms, en het begint eerlijk gezegd nogal irritant te worden dat je op ieders mening commentaar hebt. Prima dat animatie, en dan in het bijzonder deze film, je hobby is, maar wordt het niet eens tijd dat je andermans mening in zijn waarde laat? Het zou een mooie boel worden als ik bij al mijn favoriete films telkens de behoefte voel om erop in, of tegenin te gaan.

Gewoon zomaar een tip.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Sorry, het was niet mijn bedoeling om irritant te zijn of jou mening niet in waarde te laten of zoiets.

Ik zal je tip onthouden Overigens doe ik dat niet bij alle films, alleen inderdaad veel bij animatie om dat dit mijn hobby is en dan special bij deze film. Ik heb het dit keer wel heel erg lang gemaakt, sorry


avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

  • 979 berichten
  • 0 stemmen

Ste* schreef:

Ik zat eerlijk gezegd al te wachten op jouw reactie baspls. En dan ook nog zo vreselijk uitgebreid....

Ik kom je vaker tegen, ook bij andere animatiefilms, en het begint eerlijk gezegd nogal irritant te worden dat je op ieders mening commentaar hebt. Prima dat animatie, en dan in het bijzonder deze film, je hobby is, maar wordt het niet eens tijd dat je andermans mening in zijn waarde laat? Het zou een mooie boel worden als ik bij al mijn favoriete films telkens de behoefte voel om erop in, of tegenin te gaan.

Gewoon zomaar een tip.

Het is juist '''mooi'' -om het zo maar te zeggen- dat iemand juist iemand over zijn mening na laat denken. Zo heeft baspls mij met andere ogen naar The Black Cauldron laten kijken door mij te vertellen over de grootste Disneyschurk Katzenberg. Ook heeft hij me de Prydain-boekenreeks aangeraden. Nu is dat de beste boekenserie die ik ooit gelezen heb.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

Ted Kerkjes schreef:

(quote)

Het is juist '''mooi'' -om het zo maar te zeggen- dat iemand juist iemand over zijn mening na laat denken. Zo heeft baspls mij met andere ogen naar The Black Cauldron laten kijken door mij te vertellen over de grootste Disneyschurk Katzenberg. Ook heeft hij me de Prydain-boekenreeks aangeraden. Nu is dat de beste boekenserie die ik ooit gelezen heb.

Ja, hartstikke leuk, maar ik ben vast niet de enige die een beetje moe wordt van het olijke duo Bas en Ted.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Ik snap je punt wel ik moet niet zo'n kritiek geven op iedereens recensie.

Maar ik ben wel erg blij dat je deze film een 3 hebt gegeven

Mijn reacties op andermans recensies komen voort uit mijn onbegrip op het onderwaarderen van films die ik erg goed vind. Gelukkig is dit bij TBC nog niet echt het geval. Maar veel films die ik erg goed vind worden door andere erg afgekraakt en dergelijke. Ik ben erg blij dat ik andere zoals Ted heb kunnen overtuigen. Mocht ik nog eens erg irritant zijn of vind je dat iets niet kan wat ik post dan hoor ik dat graag want ik heb het zelf niet zo in de hand


avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

  • 979 berichten
  • 0 stemmen

Ste* schreef:

maar ik ben vast niet de enige die een beetje moe wordt van het olijke duo Bas en Ted.

Sorry.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ste* schreef:

Ja, hartstikke leuk, maar ik ben vast niet de enige die een beetje moe wordt van het olijke duo Bas en Ted.

Ik vroeg ze al eens of het broertjes waren, hehe. Ze reageren altijd in dezelfde topics.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik vroeg ze al eens of het broertjes waren, hehe. Ze reageren altijd in dezelfde topics.

Dat zijn meestal de Disney Topics


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Best Sword and sorcery movi... The Black Cauldron staat op 16!


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Burny Mattinson 77!

Animator, Screenwriter, Storyboardartist en Disney Legende Burny Mattinson is vandaag (13 Mei) 77 jaar geworden. Mattinson heeft additional story contributions geschreven voor The Black Cauldron.


avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

  • 979 berichten
  • 0 stemmen

baspls schreef:

Best Sword and sorcery movi... The Black Cauldron staat op 16!

En Merlijn de Tovenaar op 10!


avatar van galaxydriver32

galaxydriver32

  • 1122 berichten
  • 361 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Nee, echt niet. Ik ben van 22 september 1999 word dit jaar 14. Mijn interesse licht alleen bij oudere films en ik heb de nijging als wat modern is af te kraken. Ik ben al erg lang geïnteresseerd in animatie en sinds 2009 maak en onderhoud ik al websites. Je bent niet de enige, veel mensen schatten mij wat ouder in.

Dat had ik echt nooit gedacht. Toen jij me hielp bij Star Wars (1977) dacht ik dat je volwassen was. Ik zal jullie een geheimpje vertellen: Ik ben ook 13 jaar (Dat is geen grapje hoor).


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

galaxydriver32 schreef:

Dat had ik echt nooit gedacht. Toen jij me hielp bij Star Wars (1977) dacht ik dat je volwassen was.

Thanx

Ik zal jullie een geheimpje vertellen: Ik ben ook 13 jaar (Dat is geen grapje hoor).

Dan ben je een van mijn weinige leeftijdsgenoten op deze site


avatar van galaxydriver32

galaxydriver32

  • 1122 berichten
  • 361 stemmen

baspls schreef:

(quote)
Thanx

(quote)

Dan ben je een van mijn weinige leeftijdsgenoten op deze site

Yeaahh!:P Komt indd niet veel voor op deze site.


avatar van Wolter18

Wolter18

  • 2 berichten
  • 1 stemmen

Onlangs besloten deze film eens te bekijken, als enige die ik nog niet gezien had uit de Disneystal. Ik had nog nooit van deze film gehoord of gelezen, nu is duidelijk waarom. Het verhaal is heel on-Disney, en veel enger dan de meeste andere films die Disney over de jaren geproduceerd heeft. Dit sprak mij erg aan. Dit is zelfs de eerste Disneyfilm waar bloed in te zien is (ook de enige?) Ik kan me wel voorstellen dat ouders van jonge kinderen minder blij zijn/waren met deze Disney. De verhaallijn lijkt erg op Lord Of The Rings, en zelfs de animatie heeft wat weg van de gelijknamige animatieserie uit 1978. Er zitten echter wel een aantal haken en ogen aan het verhaal van The Black Cauldron.

De dingen waar ik me het meest aan geërgerd heb zijn de elfjes en het verschrikkelijk zwakke einde. De elfjes hebben totaal niks toe te voegen aan het verhaal en zorgen voor het enige zwakke gedeelte in de film. De film heeft over het algemeen een erg volwassen uitstraling, wat in dit gedeelte aan de kant gezet wordt. Erg jammer.

De explosie van het kasteel is een visueel hoogtepunt. The Horned King had alleen een noemenswaardiger eindgevecht verdiend. John Hurt zet echt een geweldige prestatie neer met The Horned King. Dit was voor mij dan ook het hoogtepunt van de hele film. Hoe de film op het eind werd afgeraffeld vond ik erg teleurstellend. Het dieptepunt was echter de dood van Gurgi. Iets wat dood is komt niet terug. Het kan niet zo zijn dat een personage na een paar minuten ‘dood’ te zijn geweest weer vrolijk opstaat.


Verder is het een aardige film. De overeenkomst met Lord Of The Rings vind ik erg positief. Het is jammer dat Disney probeert deze classic zo min mogelijk aandacht te geven, gezien er destijds een groot verlies mee is geleden. Voor mij persoonlijk kan deze ook niet tippen aan de echte topfilms van Disney (Lion King, Aladdin, Peter Pan, Jungle Book etc.). Deels omdat ik met de andere classics opgegroeid ben en deze een groot deel van mijn jeugd in beslag namen.

3,5*


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Wolter18 schreef:
de elfjes en het verschrikkelijk zwakke einde. De elfjes hebben totaal niks toe te voegen aan het verhaal en zorgen voor het enige zwakke gedeelte in de film. De film heeft over het algemeen een erg volwassen uitstraling, wat in dit gedeelte aan de kant gezet wordt. Erg jammer.

Dat vond ik zelf ook erg jammer. In het boek (The Black Cauldron) zijn het Dwergen met bijlen. Deze lijken erg op dwergen als Gimli. Bij Disney vonden ze dat iets te gewelddadig en dus maakte ze een mix tussen een tinkelbell en een kabouter het resultaat zie je in de film. Producer Ron Miller was hier niet zo blij mee maar zelfs Disney-Opperhoofd Eisner stemde toe.
De explosie van het kasteel is een visueel hoogtepunt.

The Black Cauldron was de eerste animatiefilm met CGI en invergelijking met andere films uit die tijd (bijv; Star Trek: The Search for Spock) erg goed qua effecten.
The Horned King had alleen een noemenswaardiger eindgevecht verdiend. John Hurt zet echt een geweldige prestatie neer met The Horned King. Dit was voor mij dan ook het hoogtepunt van de hele film.

Vond ik ook. In het boek (The Book of Three) is dat ook het geval. Dat is er een tweegevecht tussen Taran en The Horned King (en dan zonder een ketel).
Hoe de film op het eind werd afgeraffeld vond ik erg teleurstellend.

Ja daar mach je de film niet op aan kijken. Het is namelijk zo dat Jeff Katzenberg (hoge pief bij disney) na een heftige ruzie met Ted Berman de hele filmrol had verknipt. Alles wat volgens hen niet paste moest weg. Daarna toen de film werd getest door een testpubliek vonden ze dat een paar te enge scènes weg moesten. Na dit alles kwam er een film van 80 min in de bios (de oorspronkelijke film was ongeveer 120 min). In 1997 vond men dat er een ongeschikte scène met Eilonwy en Taran was (eilonwy had daar nogal gescheurde kleren) deze en een paar andere shots werden er ook uitgeknipt. Vhs-realease was dus nog maar 77 min. in 2010 kwam er een dvd met een speelduur van 78 min (ik vermoed dat jij deze hebt gezien).
Het dieptepunt was echter de dood van Gurgi. Iets wat dood is komt niet terug.

In het boek offert iemand anders zich op en die komt niet terug maar blijft dood.
Verder is het een aardige film. De overeenkomst met Lord Of The Rings vind ik erg positief.

Veel animators en art-artists van The Lord of the Rings hebben ook hier aan gewerkt.
Het is jammer dat Disney probeert deze classic zo min mogelijk aandacht te geven..

Dat is vrij ernstig. In 1986 werd de hele crew van TBC onslagen en Disney deed er helemaal niets mee. Componist Elmer Bernstein eiste dat de muziek werd uitgebracht, dat gebeurde ook al vond men het raar dat het 90 min aan muziek zijn. Pas in 1997 werd de film weer uitgebracht. in 2005 verdwenen alle atracties in disneyland. en Disney heeft niets met de rechten van de boeken gedaan.

Sterke analyse!
Ik ben blij dat je mijn favoriete film kon waarderen.
Ik kan je The Chronicles of Prydain van Lloyd Alexander (waar de film op is gebaseerd) ook van harte aanbevelen. Als je meer wilt weten kun je ook terecht op mijn site http://prydain.eu/.