
The Black Cauldron (1985)
Alternatieve titel: Taran en de Toverketel
Verenigde Staten
Animatie / Fantasy
80 minuten
geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne
In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=4W3Lk82FFW0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,4 / 31688)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 11,99koop bij Google Play voor € 9,99Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99kijk op Disney+Inderdaad, deze film is best duister "voor een Disney film", maar daarmee is het meeste dan ook wel gezegd vind ik. De combinatie van een aantal typische Disney elementen met wat duistere toevoegingen werkte voor geen meter.
Je zit eigenlijk met een typische Disney cast van good guys (schattige varkentjes, een wannabe held en een knuffelsidekick) die plots in een donkere wereld ronddollen. Om dan af en toe weer langs een paar roze elfjes langs te gaan. Tel daarbij het enorme suffer verhaal op en je hebt de grootste pijnpunten van de film te pakken.
Visueel zitten er een aantal mooie achtergronden in, maar deze clashen met het slordige character design en een aantal luguber lelijke effecten. Enkel het bliksem effect (met de weerkaatsen op afzonderlijke voorwerpen) was geslaagd, de rest leek zo uit één of andere cheesy 80s pulp film te komen.
Voor wie een echt duistere film verwacht, er zitten skeletjes in, de kleuren zijn wat donkerder en je ziet ook een paar druppels bloed. Daarmee moet je het dan ook echt stellen, want meer zieke shit heeft deze film echt niet te bieden.
Vond het een zeer povere combinatie, waarbij Disney wel de intentie had een duisterdere fim te maken, maar halfbakken te werk gaat en daarmee het hele idee keldert. Het resultaat is een mislukking die zelfs met z'n 75 minuten nog veel te lang blijft aanslepen.
1.0*
"... voor een Disney film"
. Enkel het bliksem effect (met de weerkaatsen op afzonderlijke voorwerpen) was geslaagd, de rest leek zo uit één of andere cheesy 80s pulp film te komen.
1.0*
1985... , zeker niet naar Jan zonder vrees kijken dan want die is NOG slechter getekend.
Gisteravond had ik nog wel zin om iets te kijken na I Am Number Four maar ik wou het dan ook weer niet te laat maken. Een perfecte gelegenheid dus om een Disney op te zetten want dat zijn meestal vermakelijke films die nooit echt lang duren. Van deze The Black Cauldron had ik nog nooit gehoord maar toen ik hem een tijd geleden tegen kwam, kon ik het natuurlijk niet laten liggen om mijn collectie te vervolledigen. Met geen enkel idee waaraan ik me kon verwachten begon ik aan de film. En eerlijk gezegd, het is een gemengd gevoel geworden.
Wat direct opvalt is hoe donker de film eigenlijk wel is, qua stijl deed het me zelfs eerder wat denken aan de Lord of the Rings verfilming uit '78. Het is dan ook jammer dat de interessante setting compleet niet lijkt samen te gaan met de schattige personages die zo typisch Disney zijn. Langs de andere kant geeft dit wel een interessantere dimensie aan heel de Disney wereld. Zo is de bijna-dood van Gurgi vanwege het gebrek aan echte vrienden iets dat compleet non Disney is en eerlijk gezegd, ik kan de poging best wel waarderen. Het is alleen jammer dat ze er voor hebben gekozen om de hoofdpersonages (voornamelijk Taran en Eilonwy) zo jong te maken want dit had beter tot zijn recht gekomen als ze wat ouder waren geweest. Maar op zich verschiet ik er nog van dat de film op zich is gemaakt want met 5 jaar productie en 7 jaar effectief maken is dit wel enorm lang voor een film, zelfs al is het een Disney. En dat waren dan nog niet de enige problemen want er werd al lang in de studio getwijfeld of de film uiteindelijk niet te grimmig zou zijn. Er werden al veel scriptveranderingen uitgevoerd maar vlak voor de release werden er dan ook nog eens een heleboel scènes geknipt met een slechte receptie als gevolg. Wat meteen ook de reden lijkt te zijn waarom de film zo onbekend is bij de meesten (alsook bij mij) want Disney heeft hem erg lang in de kluis laten liggen om uit te brengen.
The Black Cauldron heeft een interessante animatiestijl. Voor het eerst werd er geëxperimenteerd met het APT proces maar dat zorgde voor een enorm hoge kost dus werd er hier en daar nog wat CGI aan toegevoegd. Het probleem met APT was ook dat het na een tijd terug vervaagde waardoor er terug werd gegrepen naar de Xerox stijl. Persoonlijk vond ik het eigenlijk best nog wel geslaagd. De film heeft qua tekenstijl voornamelijk trekken van films zoals Sword in the Stone of Aristokatten (de dokter en huisvriend van de gravin en Fflewddur Fflam zijn zelfs twee druppels water), die ook allebei met bovengenoemde Xerox zijn gemaakt, maar dat is één van mijn favoriete tekenstijlen van alle Disney films. De dikke lijnen, de korreligheid, ... Het blijft voor mij echt genieten als ik dit zie in een film. Voor de rest zitten hier nog wel een aantal mooi geanimeerde stukken in maar is het toch wachten op een climax die er nooit lijkt te komen. Wat me de laatste keren is opgevallen bij het (her)zien van Disney films is dat de climax bijna altijd resulteert in een stukje verbluffende animatie. Net alsof ze het allerbeste voor laatste hebben gehouden maar dat lijkt hier niet echt het geval te zijn. De Horned King is op zich erg sterk getekend maar daar stopt het dan ook bij want het uiteindelijke dodenleger is maar zo-zo.
Het is jammer dat de personages niet goed worden uitgewerkt want hier had meer in kunnen zitten. Disney had de kans om eens anders uit de hoek te komen door de mooie tekenstijl (zelfs een aantal van The Nine Old Men hebben hier aan meegewerkt!) te combineren met de donkere setting en verhaal maar het heeft niet mogen baten. Toch blijft The Black Cauldron een vermakelijke film die vooral door zijn atypisch gedrag blijft hangen. Niet het beste wat er in de studio is gemaakt maar zeker ook niet het slechtste.
3.5*
Het is dus een duister verhaal (zeker voor Disneynormen), maar visueel is het ook wel een erg donkere film. Wel een waardige slechterik, maar toch voelt de film niet direct Disney aan: Het gebrek aan liedjes of memorabele side-kicks.
'k vond het toch een mindere animatiefilm.
Minder blijft toch het grote aantal personages en karakters in de film, die nergens echt uitgediept worden. Hoewel ik me al snel irriteerde aan Gurgi, deed het me toch iets toen hij zijn leven gaf in de ketel. Dat is dan toch wel weer knap. Gurgi deed inderdaad aan Gollum denken.
Al met al leuk om eens gezien te hebben (zeker in je kinderjaren) als je op zoek bent naar simpel Disney-vermaak. Maar verwacht er niet teveel van..
best leuk om te kijken, maar alles in deze film slaat nergens op
Vooral de personages falen opzichtig. Er is geen leuk aansprekend personage aanwezig, daarvoor is iedereen te oppervlakkig. Taran is een redelijke hoofdrolspeler, maar absoluut ook niet meer dan dat. De Hoornkoning ziet eruit als de ergste Disney-schurk, maar blijft al net zo oppervlakkig en weet zich daardoor niet te profileren.
De animatie zelf vond ik niet onaardig. Het deed ergens aan “Sleeping Beauty” denken met die statische achtergrond, die af en toe best mooi was.
Al met al is het niet heel slecht, maar wel duidelijk een mindere Disney. De personages zijn duidelijk niet memorabel genoeg, waardoor The Black Cauldron nooit echt goed wordt.
2,5*
Nou over de film zelf; Goede en leuke personages, HÉÉL goede muziek (van Elmer Bernstein), Goed getekend, Goed en spannend verhaal en een leuk Lord of the Rings achtig sfeertje.
Mooie film. Ik miste de vertrouwde Disney liedjes als Bare Necessities en Hakuna Matata een beetje,maar dat is neit zo erg.
Waar ik net als Keane van schrok was dat beestje dat zich dood liet gaan omdat hij toch geen vrienden had.
Dat mis ik juist niet. heb een mega hekel aan die musical achtige liedjes!
Meestal spoel ik die door in films.
Dit is de eerste keer dat ik hem weer zie sindsdien en ik kon me niet veel anders dan de algemene sfeer en het offer van Gurgi op het einde herinneren. Daar is een reden voor, want The Black Cauldron behoort niet tot het beste werk van Disney, al is het ook weer overdreven dat ze hem zo verdringen, want ze hebben evengoed veel slechter werk afgeleverd. Het grootste pluspunt is het uiterlijk van de film en dan vooral de omgevingen. Het is misschien niet de meest originele fantasysetting, maar wel erg mooi vormgegeven. Aanvankelijk zit het avonturengevoel er ook wel goed in.
Helaas wil de film maar nergens echt goed worden. Het lijkt wel of er geen hart in zit. Dit merk je nog het meest aan de personages. Nou is dat zelden het sterkste punt van Disney, maar ze behoren hier eigenlijk allemaal tot de zwakste van de studio. Dat groene onderkruipsel die de rechterhand vormt van The Horned King is zelfs gruwelijk irritant. The Horned King zelf ziet er overigens dreigender uit dan iedere andere Disneyschurk (met uitzondering van misschien de duivel uit Fantasia), maar daar is ook alles mee gezegd, want hij zijn uiterlijk moet al het werk doen, terwijl zijn karakter bijna achterwege is gelaten.
Het plot is slecht uitgewerkt en zit vol met elementen die nooit helemaal goed tot hun recht komen. We horen dat Eilonwy gevangen is genomen omdat ze die vliegende bal in haar bezit heeft, maar wat kan die vliegende bal precies? De film lijkt die bal al snel te vergeten, want niemand besteed er de rest van de film nog aandacht aan. Zelfs de animators lijken hem vaak zat, want in sommige scènes verdwijnt hij spoorloos, terwijl hij later weer in het team zit. Zo zitten er meer dingen in die overbodig aanvoelen of in het luchtledige blijven hangen. Er zijn ook twaalf minuten uitgeknipt door Jeffrey Katzenberg die een persoonlijke afkeer voor de hele film leek te hebben. Ik ben benieuwd of dat geknipte materiaal de film had kunnen redden.
Ondanks die zwaktes vond ik het wel vaag vermakelijk, mede door het hoge tempo. Maar mocht ik The Black Cauldron nu wederom veertien jaar lang niet zien dan zal ik hem tegen die tijd waarschijnlijk weer net zo vergeten zijn. Het mag dan een meer duistere Disney zijn, het is wel duisternis waar totaal niets mee gedaan wordt.
3*
Er zijn ook twaalf minuten uitgeknipt door Jeffrey Katzenberg die een persoonlijke afkeer voor de hele film leek te hebben. Ik ben benieuwd of dat geknipte materiaal de film had kunnen redden. 3*
Ja, Katzenberg vind ik eigelijk een zak.
het is zijn schuld dat The Black Cauldron nooit echt bekend is geworden.
en mensen laten we bij het kijken van de film goed in ons hoofd prenten dat:
*er 12 jaar aan deze film is gewerkt (de eindproductie begon in 1978 daarom staat op de poster dat het 7 jaar is)
*het de duurste animatiefilm ooit is
*het een van de aller laatse films is waar de 9 old men aan gewerkt hebben.
*alle animators die een beetje kunnen tekenen in de 90's in deze film een dubut hadden.
*deze film Peter Jackson inspireerde om Lord of the Rings te gaan verfilmen.
*J.K. Rowling een hoop van deze film en de boeken van Lloyd Allexander heeft "Gejat".
*de score is van Elmer Bernstein (je weet wel van Ghostbusters)
ben het bijna helemaal met u eens.
o, en ik vind Taran en Eilonwy helemaal niet te jong.
volgens het boek (De Zwarte Ketel (1972)) zijn ze 15 maar ik schat ze in de film op 13/14.
omdat ik zelf ook 13 ben (ja niet lachen) kan ik extra goed meeleven met de film.
Hoe kom je hier bij? Jackson zei altijd dat het de Bakshi-animatiefilm van Lord of the Rings uit 1978 was die hem inspireerde.
Hoe kom je hier bij? Jackson zei altijd dat het de Bakshi-animatiefilm van Lord of the Rings uit 1978 was die hem inspireerde.
Dat klopt, maar is het niet heel toevallig dat de stem van Gurgi en Golem bijna identiek zijn?.
of dat iedereen zegt dat The Black Cauldron op de LOTR Films lijkt,
Oké met het verhaal is het andersom Lloyd Allexander werd geïnspireerd door Tolkien's boeken.
en als je du films helemaal nagaat en door en kaar heen kijk zie je veel overeenkomsten (heb ik gedaan). Vanzelfsprekend schaamt Peter Jackson zich hiervoor en heeft dit nooit gezegd.
maar Peter had bijna precies de zelfde smaak voor films als ik en ik vind The Black Cauldron geweldig!
Overigens is Lloyd Alexanders inspiratie voor The Chronicles of Prydain serie (waar The Black Cauldron licht op gebaseerd is) gewoon bekend en het is niet Tolkien, maar een Welshe mythe genaamd Mabinogion, onbekend bij mij. Er is echter een grote kans dat Tolkien deze verhalen kende, aangezien hij les gaf in o.a. Oud-Engelse mythes en hij eveneens thuis was in Germaanse, Scandinavische en in mindere mate Keltische mythes, waar Alexanders verhaal dus ook van afstamt. Overlap tussen LotR en Prydain zou zo kunnen zijn ontstaan, maar in hoeverre dat geldt is speculatie.
De stem van Gollum doet me overigens ook denken aan die van Peter Lorre's Engelste stem. Lorre had ook van die grote ogen, net als Gollum. Maar dat terzijde.
ik geloof dat Peter Jackson de film al in 1985 heeft gezien veel Star wars fans deden dat namelijk.
ik heb (bijna) alle boeken van Alexander en alle boeken van Tolkien gelezen. de manier van schrijven is ongeveer het zelfde. Ik denk dat Peter het niet wilde vertellen omdat The Black Cauldron een nogal onbekende Disney-film is.
Omdat hij het over het algemeen vrij onbekend is
Na het zien van de film (eigenlijk naar aanleiding van Halloween) begrijp ik ook wel waarom hij onbekend is en dat Disney hem het liefst zal willen vergeten.
Ik kan me goed voorstellen dat deze film voor de allerkleinsten te eng is ookal had ik het eigenlijk wat enger verwacht.
Maar ook verhaaltechnisch heeft deze film zijn mankementen.
Er is al weinig opbouw naar het hoofdverhaal toe maar vooral geen opbouw/achtergrond van de personages.
Hoe Taran een asisstent-varkenhouder is geworden, waar Eilonwy precies vandaan en hoe lang ze al opgesloten, haar magische bol wordt halvewege de film zomaar aan de kant geschoven en wordt verder niet op in gegaan, die Fflewddur heeft ook nauwelijks een achtergrondverhaal gekregen.
Dat magische zwaard komt uit het niets en wordt verder niet echt uitgediept.
En de animatie zelf leek wel uit 1965 te komen in plaats van 1985.
Dus ja, ik kan het begrijpen waarom geen enkele moeder deze film koopt voor haar spruit(en) want hij is te eng,zit nauwelijks een grappig bijfiguurtje in om het wat vermakelijker te maken voor de kinderen en moederlief zelf zal zich waarschijnlijk ergeren aan het gebrekkige verhaal en personages.
Het is gedurfd van Disney om deze film te maken maar helaas zwak uitgewerkt.
Dit is 1 van de weinige Disney's die ik al kind nog nooit gezien had.
Omdat hij het over het algemeen vrij onbekend is
Na het zien van de film (eigenlijk naar aanleiding van Halloween) begrijp ik ook wel waarom hij onbekend is en dat Disney hem het liefst zal willen vergeten.
Ik kan me goed voorstellen dat deze film voor de allerkleinsten te eng is ookal had ik het eigenlijk wat enger verwacht.
Maar ook verhaaltechnisch heeft deze film zijn mankementen.
Er is al weinig opbouw naar het hoofdverhaal toe maar vooral geen opbouw/achtergrond van de personages.
Hoe Taran een asisstent-varkenhouder is geworden, waar Eilonwy precies vandaan en hoe lang ze al opgesloten, haar magische bol wordt halvewege de film zomaar aan de kant geschoven en wordt verder niet op in gegaan, die Fflewddur heeft ook nauwelijks een achtergrondverhaal gekregen.
Dat magische zwaard komt uit het niets en wordt verder niet echt uitgediept.
En de animatie zelf leek wel uit 1965 te komen in plaats van 1985.
Dus ja, ik kan het begrijpen waarom geen enkele moeder deze film koopt voor haar spruit(en) want hij is te eng,zit nauwelijks een grappig bijfiguurtje in om het wat vermakelijker te maken voor de kinderen en moederlief zelf zal zich waarschijnlijk ergeren aan het gebrekkige verhaal en personages.
Het is gedurfd van Disney om deze film te maken maar helaas zwak uitgewerkt.
Lees de Prydain boeken serie dan weet je waarom.
en jij weet volgens mij niets van Animatie want de techniek waarmee The Black Cauldron is gemaakt is tussen 1974 en 1977 speciaal voor de film uitgevonden. later zijn ook The Great Mouse Detective (1986), Oliver & Company (1988), The Little Mermaid (1989) en de korte film The Prince and The Pauper (1990) hiermee gemaakt. (zie: APT Process) Alleen zit in The Black Cauldron ook nog de oude Xerox techniek omdat APT nog niet zo goed wekte. het is zelfs de eerste Animatiefilm met CGI Effecten. 1965? WTF u vergelijkt The 101 Dalmations (1961) met The Black Cauldron. Ik heb mij toevallig helemaal verdiept in Cel-Animatie met in het bijzonder Disney.
Persoonlijk is The Black Cauldron mijn favoriete Disney samen met The Rescuers, The Great Mouse Detecive, Oliver & Co, Robin Hood, Pinocchio en Snowwhite
Lees de Prydain boeken serie dan weet je waarom.
en jij weet volgens mij niets van Animatie want de techniek waarmee The Black Cauldron is gemaakt is tussen 1974 en 1977 speciaal voor de film uitgevonden. later zijn ook The Great Mouse Detective (1986), Oliver & Company (1988), The Little Mermaid (1989) en de korte film The Prince and The Pauper (1990) hiermee gemaakt. (zie: APT Process) Alleen zit in The Black Cauldron ook nog de oude Xerox techniek omdat APT nog niet zo goed wekte. het is zelfs de eerste Animatiefilm met CGI Effecten. 1965? WTF u vergelijkt The 101 Dalmations (1961) met The Black Cauldron. Ik heb mij toevallig helemaal verdiept in Cel-Animatie met in het bijzonder Disney.
Persoonlijk is The Black Cauldron mijn favoriete Disney samen met The Rescuers, The Great Mouse Detecive, Oliver & Co, Robin Hood, Pinocchio en Snowwhite
Ja ik weet het dat het losjes gebasseerd is op een boek, maar het lijkt mij alles in het boek staat vermeld dat je dat overneemt in de film, tenminste de basis.
Want in de film bijvoorbeeld is Taran gelijk varkenhouder en wordt niet laten zien hoe hij dat is geworden.
Leuk bijvoorbeeld dat Fflewddur een echte achtergrond heeft in het boek maar wat heb je eraan als dat niet wordt getoond in de film, dan hebben ze hem ook nog eens ander uiterlijk gegeven.
Dus mijn cijfer en recensie is puur beoordeeld naar de verfilming ervan.
Dus ik vraag me af hoe jij deze film 5 sterren kan geven terwijl de film heel wat elementen uit het boek weg laat, met name achtergronden van de personages.
The Hunchback of Notre Dame laat ook wat elementen weg uit het originele verhaal maar daar maakt de hoofdrolspeler tenminste een karakterontwikkeling door, heeft het opbouw in het verhaal en heeft een veel betere uitgewerkte slechterik en die film geef jij notabene een 1,0.
En ik heb gelezen dat ze voor deze film een nieuwe techniek hebben geprobeerd daarom kan ik het nog wel steeds oubollig eruit vinden zien, want 101 dalmations vind ik niet heel veel slechter eruit zien ondanks dat die film 24 jaar ouder is.
Ja ik weet het dat het losjes gebasseerd is op een boek, maar het lijkt mij alles in het boek staat vermeld dat je dat overneemt in de film, tenminste de basis.
Want in de film bijvoorbeeld is Taran gelijk varkenhouder en wordt niet laten zien hoe hij dat is geworden.
Leuk bijvoorbeeld dat Fflewddur een echte achtergrond heeft in het boek maar wat heb je eraan als dat niet wordt getoond in de film, dan hebben ze hem ook nog eens ander uiterlijk gegeven.
Dus mijn cijfer en recensie is puur beoordeeld naar de verfilming ervan.
Dus ik vraag me af hoe jij deze film 5 sterren kan geven terwijl de film heel wat elementen uit het boek weg laat, met name achtergronden van de personages.
The Hunchback of Notre Dame laat ook wat elementen weg uit het originele verhaal maar daar maakt de hoofdrolspeler tenminste een karakterontwikkeling door, heeft het opbouw in het verhaal en heeft een veel betere uitgewerkte slechterik en die film geef jij notabene een 1,0.
En ik heb gelezen dat ze voor deze film een nieuwe techniek hebben geprobeerd daarom kan ik het nog wel steeds oubollig eruit vinden zien, want 101 dalmations vind ik niet heel veel slechter eruit zien ondanks dat die film 24 jaar ouder is.
Ik las de boeken toen ik de film al kende. Ik kijk altijd heel erg naar de techniek van de film. de techniek met de computer die disney in de 90's gebruikte haat ik echt mega. Ik heb een mega hekel aan de musical nummers met uitzondering van Oliver & Co. ik hou gewoon erg van Fantasy achtige animaties zoals Watership Down, The Secret of NIMH en dus ook The Black Cauldron. ik hou ook heel erg van de tekenstijl en de kleurrijke achtergronden die je in de 80's vaak ziet. Maar bedenk wel dat The Black Cauldron een bijzondere film is zoals ik al heel vaak zeg. -Het is een van de twee animatiefilms met een Cult Status (de andere in The Secret of NIMH) -Er is meer dan 12 jaar aan gewerkt! (1974 t/m 1985) -Het is de duurste Animatiefilm ooit! $44.000.000 (vanaf 1978 $25 million) -De eerste animatiefilm met CGI -revolutionaire CGI effecten voor die tijd -Eerste film met het APT-process -Eerste film waar Andreas Deja aan werkte -Debuut voor Tim Burton bij het Art Department -Een van de laatste films waar leden van The 9 Old man aan werkte -Inspiratie bron voor J.K. Rowling (Met name de Prydain boeken) -Volgens mij ook een inspiratie voor Peter Jackson -Eerste Animateifilm met revolutionare geluidseffecten -Eerste Animatiefilm met een Score van Elmer Bernstein en nog zoveel meer...
Ik las de boeken toen ik de film al kende. Ik kijk altijd heel erg naar de techniek van de film. de techniek met de computer die disney in de 90's gebruikte haat ik echt mega. Ik heb een mega hekel aan de musical nummers met uitzondering van Oliver & Co. ik hou gewoon erg van Fantasy achtige animaties zoals Watership Down, The Secret of NIMH en dus ook The Black Cauldron. ik hou ook heel erg van de tekenstijl en de kleurrijke achtergronden die je in de 80's vaak ziet. Maar bedenk wel dat The Black Cauldron een bijzondere film is zoals ik al heel vaak zeg. -Het is een van de twee animatiefilms met een Cult Status (de andere in The Secret of NIMH) -Er is meer dan 12 jaar aan gewerkt! (1974 t/m 1985) -Het is de duurste Animatiefilm ooit! $44.000.000 (vanaf 1978 $25 million) -De eerste animatiefilm met CGI -revolutionaire CGI effecten voor die tijd -Eerste film met het APT-process -Eerste film waar Andreas Deja aan werkte -Debuut voor Tim Burton bij het Art Department -Een van de laatste films waar leden van The 9 Old man aan werkte -Inspiratie bron voor J.K. Rowling (Met name de Prydain boeken) -Volgens mij ook een inspiratie voor Peter Jackson -Eerste Animateifilm met revolutionare geluidseffecten -Eerste Animatiefilm met een Score van Elmer Bernstein en nog zoveel meer...
Het lijkt mij juist dat bij een goede verfilming je geen boek hoeft meer te lezen, want is het nut van een/deze verfilming als het verhaaltechnisch allemaal niet klopt ?
En de conclusie is dat met heel wat dingen als eerste was (ook waarschijnlijk de eerste Disney-film met zulke lege personages) en dat je film eigenlijk alleen beoordeeld op de techniek, dus je kijkt niet naar het totaalplaatje want aangezien je niet ontkent dat de film heel wat belangrijk elementen uit het boek weg laat.
En Oliver & Co. heeft juist 1 van de slechtste liedjes van alle Disney-films maar goed dat is mijn mening.
Het lijkt mij juist dat bij een goede verfilming je geen boek hoeft meer te lezen, want is het nut van een/deze verfilming als het verhaaltechnisch allemaal niet klopt ?
En de conclusie is dat met heel wat dingen als eerste was (ook waarschijnlijk de eerste Disney-film met zulke lege personages) en dat je film eigenlijk alleen beoordeeld op de techniek, dus je kijkt niet naar het totaalplaatje want aangezien je niet ontkent dat de film heel wat belangrijk elementen uit het boek weg laat.
En Oliver & Co. heeft juist 1 van de slechtste liedjes van alle Disney-films maar goed dat is mijn mening.
Ik werd door de film nieuwsgierig naar de boeken. het is nog steeds een leuke film met een spannend verhaal?
Ik beoordeel ze niet alleen op de techniek maar wel voornamelijk. ik vind The Black Cauldron in zijn geheel ook een geweldige film. ik ben meer van de echte disney's (1937 t/m1988) en qua techniek 1937 t/m 1995 (Snowwhite and the Seven Dwarfs, The Swan prinses) .
ik hou helemaal niet zo van die liedjes in films. de mee-zing hids uit films als Snowwhite, Pinocchio & The Aristocats zijn wel leuk. en de liedjes uit The Rescuers of The Fox and the Hound zijn ook wel aardig. de enige musical-liedjes die een beetje om aantehoren zijn zijn uit Oliver & Company. maar dat is dan weer mijn mening

Ja ik vind dat The Black Cauldron zo'n SF/Fantasy in combinatie met een Animatie element heeft dat mij heel erg aantrekt. bij andere Disney's is dat meer Jeugdsentiment
Swan Princess is niet van Disney.
Beetje Opletten, ik had het over de techniek!!
The Swan Prinses is de laatste Traditionele Animatiefilm. en Snowwhite and the Seven Dwarfs de eerste.
@baspls en @waackx ik raad jullie allebei aan de documentaire "Waking Sleeping Beauty" aan. Daarin wordt "The Black Cauldron" uitgebreid behandeld en worden vele van jullie discussiepunten gedetailleerd uitgelegd. Beantwoordt veel van jullie vragen/opmerkingen.
Dank je wel. ben hem nu al aan het zoeken

@baspls en @waackx ik raad jullie allebei aan de documentaire "Waking Sleeping Beauty" aan. Daarin wordt "The Black Cauldron" uitgebreid behandeld en worden vele van jullie discussiepunten gedetailleerd uitgelegd. Beantwoordt veel van jullie vragen/opmerkingen.
heb hem al gevonden. ga hun dadelijk kijken
