The Wind in the Willows (1983)

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Mark Hall en Chris Taylor
met de stemmen van Richard Pearson, Ian Carmichael en David Jason

Op een zekere lentedag besluit Mole dat de grote lenteschoonmaak nog een paar dagen kan wachten en hij begint aan een serie van grote avonturen met zijn nieuwe vriend Rat. Zij houden een picnic in de uitgedroogde rivierbank en gaan op reis met Toad's caravan.

Verbazingwekkend leuk filmpje. Oké, de animatie mag dan gedateerd zijn, maar wat zou dat? De fijnbesnaarde Britse humor en de (eveneens Britse) stemmen zijn meesterlijk! De muziek is prachtig en de liedjes zijn stuk voor stuk ontzettend grappig.
Zeker als kinderfilm een aanrader.

avatar van Elementofone
Ik sluit me helemaal bij bovenstaande reactie aan. De film heeft als kind ongelofelijk veel indruk om me gemaakt, vandaar de wat hogere score.

Hans S.
Erg schattig filmpje. De animatie is inderdaad gedateerd, om het nog maar zacht uit te drukken (zie de vechtscenes, die werken echt op je lachspieren), maar dat geeft de film ook weer een bepaalde charme... zo'n typisch filmpje dat je langzaamaan in slaap kan sussen, dat deed het wel met mij en dat zie ik niet zozeer als een slecht punt, zeker niet bij een film als deze die vooral voor de kinderen is bedoeld. Er is een kleine morele boodschap, maar die word je godzijdank niet opgedrongen, muziek om emoties te forceren wordt gelukkig ook gemeden. De personages zijn leuk en divers en je kan eigenlijk wel stuk voor stuk sympathie opbrengen voor de karakters, die allen hun goede en minder goede kanten hebben.

*3.5

avatar van movie acteurs
Ik vond de figuren persoonlijk wel ietwat te houterig bewegen. Maar technisch is dit vrij knap gemaakt. Visueel ook erg mooi gemaakt met bijvoorbeeld de achtergronden en de natuur. Mooie, vermakelijke maar ook deftige animatie/familie film. 3,5.

En de serie die volgde? Hoe was die?