Return from the River Kwai (1989)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Actie

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met Edward Fox, Chris Penn en George Takei

Britse en Australische krijgsgevangene worden vastgehouden door de Japanners in Thailand. Tegen het einde van de oorlog besluiten de Japanners om de fitste krijgsgevangene per trein en schip te vervoeren naar Japan. De krijgsgevangenen proberen het schip over te nemen en de geallieerden proberen ze te redden.

neo (crew)
het vervolg op de klassieker.niet echt slecht ,maar ook niet geweldig.redelijk acteerwerk en een paar vakkundig gemaakte actiescenes.2.5 sterren

heb gelezen dat het geen vervolg is. (vpro gids) werd er bij vermeld omdat die fout vaak gemaakt wordt.
Achter op de hoes (nl versie vhs) sprak men echter over een vervolg, een onwaarheid dus.

avatar van Quentin
mister blonde schreef:

Ook imdb vermeld deze als een vervolg, ik zou ook niet weten waarom niet. Is toch duidelijk een vervolgfilm.

in de vpro gids staat tussen haakjes als recensie op deze film 'let op dit is niet het vervolg van de klassieker uit 1957.' nu is de vpro wel betrouwbaar. ook uit de film blijkt nergens dat dit een vervolg zou moeten zijn. niemand die aan de film uit '57 heeft meegewerkt heeft meegewerkt aan deze film. trouwens heb jij wel een van beide films gezien? doe dat eerst eens dan zul je zien dat het niet om een vervolg gaat.

omdat de woorden 'return' en 'river kwai' ook in deze titel staan hoef je nog niet aan te nemen dat het een vervolg is (misschien wel een film die van het succes van de bridge on the river kwai wil profiteren.) dat imdb hiervan rept is idd merkwaardig, maar ook hun hebben het vast niet altijd bij het rechte eind. ik ga af op wat de vpro gids zegt en vooral op wat ik zelf gezien heb in beide films.

Dit is geen vervolg op The Bridge on the River Kwai, zoals de titel suggereert

bron: Veronica-magazine.

avatar van Quentin
Mijn excuses , en ik heb wel The Bridge over the river kwai gezien, maar deze niet.

avatar van amco
te koop in de blokker voor 1€

Redelijke film, stond op een 4 films op 1 - dvd. Actie en avontuur genoeg. Deed me soms, op het schip, wat denken aan The Sea Wolves, en het kan geen toeval zijn dat beide zijn geregisseerd door McLaglen. Edward Fox is altijd goed, of hij nu een bijrol speelt in Soldaat van Oranje of een hoofdrol in een B-film als deze. Onderhoudend genoeg.

avatar van speedy23
Deze niet onaardige oorlogsfilm heeft weinig met The Bridge Over the River Kwai te maken. De enige parallel met The Bridge Over the River Kwai is het feit dat de bruggen over de Thaise rivier worden gebombardeerd. Liefhebbers van oorlogsfilms zullen zich best kunnen vinden. Christopher Penn is de superheld. Op de voet gevolgd door Edward Fox...

avatar van mikey
Irritante remake van de toch al (ergens) ongeloofwaardig origineel vol met helden en kwaaien die in een dubieus verhaal terechtkomen dat 'waar' schijnt te zijn. Tikkelje lomp, saai en vooral macho.**

Is geen vervolg en geen remake. Wel een matige film.

avatar van mikey
Met als titel 'RETURN of the river....' lijkt het toch verdacht veel op een vervolg

Return FROM. Gewoon een terugkeer van een persoon van de rivier Kwai. Nogmaals geen remake of vervolg.

Bart Simpson
Of het een opvolger is.. nee. Wel een goede film!

avatar van booyo
Mwah, vrij saaie film eigenlijk. Ontspringt nergens de middelmaat. Maar vooruit, prima om een keer gezien te hebben.

avatar van Phantasm
Een echt vervolg is dit zeker niet, ook geen geweldige film, redelijk met de nodige up en downs.

avatar van anva69
Beeld en geluid op mijn dvd exemplaar zijn erbarmelijk...verder vond ik het nog allemaal niet zo slecht,oorlogsavonturenfilm niets meer niets minder.

avatar van FILM!BOY!
Dit is natuurlijk geen topper. Er gebeurt vrij weinig in deze oorlogsfilm en het tempo light erg laag.
Er is ook weinig actie voor een oorlogsfilm en de actie die er is, is nou niet iets waarvan je zegt: "Kijk dat nou eens! Sondeketter! Wat een actie!' Een beetje geknal hier en daar en that's it.
De acteur die de rol van de neergestorte Amerikaanse piloot had, speelde naar mijn mening het beste van iedereen en had volgens mij ook wel de beste rol.
Vrij voorspelbaar eigenlijk allemaal, maar als je daar niet op let, is het toch een vrij vermakelijke film.

Een prima gemiddelde jaren 60 oorlogsfilm, al is hij dan eind jaren 80 gemaakt.

Dick2008
Ah ja je moet er van houden van dit soort films. Ik verwachtte er dan ook niks van. Ik vond die eerste film ook niet best maar dat is al heel lang geleden. Dit is ook geen sequel maar gewoon een zelfstandige film.
Het begint met de Japanse wreedheden. Misdaden tegen de mensheid schijnen anno 2015 nog niet voorbij te zijn, dus ja weet niet precies wat daarvan te zeggen. Waarna een groot aantal krijgsgevangenen Engelsen, Australiërs en 1 Amerikaan per trein en schip op transport worden gezet naar Japan. Is op ware gebeurtenissen gebaseerd. Wel aardig om een keer gezien te hebben. Het eerste gedeelte is mooi gefilmd, dat wel, met wat heftige scènes waarna het een soort "escape"-film wordt. Hier en daar wel spannend. Is opgenomen in Thailand, ook in Maleisië en de Filipijnen lees ik bij IMDb. 2.0.