The Flying Scotsman (2006)

Duitsland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Douglas Mackinnon
met Jonny Lee Miller, Laura Fraser en Brian Cox

Het op waarheid beruste verhaal van de Schot Graeme Obree (Jonny Lee Miller) die van de onderdelen van wasmachines zijn eigen racefiets bouwde en daar vervolgens kampioen mee werd.

Heeft er soms iemand enig idee waar ik deze film zou kunnen vinden ?

avatar van Locutus
Goede film over de relatief onbekende Obree die altijd min of meer in de schaduw stond van de veel bekendere Chris Boardman. Goeie muziek ook.

avatar van johnrambo
Ik heb deze film eerst uitgeleend, voor ik hem zelf ging bekijken.
Er werd vertelt dat hij vies tegenviel, en het bekijken niet waard was.
Tegen beter weten in toch maar gaan bekijken, en daar totaal geen spijt van gehad.

Een waar gebeurd verhaal, dat ook op een realistische manier verfilmd is.
Verwacht dus geen flitsende film, die bol staat van de aktie.
De film is vooral in het begin rustig, maar blijft voldoende boeien.
De sfeer van de schotse omgeving en cultuur komt zeker over op de kijkers, en dit word versterkt door de toepasselijke muziek.
De momenten dat er gefietst word om het kampioenschap zijn op een boeiende en meeslepende manier gefilmd.
Het acteerwerk van Jonny Lee Miller, Laura Fraser en Brian Cox is van formaat.

3,5 ster

avatar van eppo349
goede film over een man die ondanks persoonlijke problemen toch op z`n eigen manier de top gehaald heeft.

avatar van Uzza_Sparta
Vanavond te zien op BBC1, maar niet vermeld onder televisie?

Dat is jammer want dit is een zeer goede en boeiende film. Een waargebeurd verhaal, en wat een grote legende was deze man in de fietswereld.
Je eigen fiets bouwen en om dan twee keer achter elkaar de Wereldkampioen individuele achtervolging en de werelduurrecord (wielrennen) op je naam te krijgen is ongelovelijk.

Graeme Obree - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Banjo
Oke vanavond even zie..
Die naam is trouwens niet zo geweldig gekozen dat had natuurlijk The Flying Dutchman moeten zijn.

avatar van Uzza_Sparta
Banjo schreef:
....dat had natuurlijk The Flying Dutchman moeten zijn.

dat begrijp ik niet?

Ehm, hier heb ik niet echt geduld voor. Constant beelden van wielrenners en iemand die de wasmachine uit elkaar sloopt. Afgewisseld met veel oninteressante dialogen.
Dan ook nog in het Schots zonder ondertiteling... pffff.
Alleen het landschap was wel erg fraai, deed mij herinneren aan mijn vakantie in Schotland van een paar jaar geleden.