Peaceful Warrior (2006)

Drama / Mystery

geregisseerd door Victor Salva
met Scott Mechlowicz, Nick Nolte en Amy Smart

Gebaseerd op het boek "Way of the Peaceful Warrior". Een studentengymnast ontdekt een nieuw perspectief op het leven met behulp van een oudere mentor. Hij ontmoet de man, die als pompbediende werkt, en er groeit al snel een band tussen het tweetal. Maar het contact verloopt soms ook stroef.

Wat sentimenteel, vermoeiend, schaamteloos, quasi filosofisch, traag en schoolmeesterachtig, maar ook weer inspirerend en oprecht drama. De turnscènes zijn fascinerend mooi opgenomen en de concurrentie die er natuurlijk in (top)sport bestaat lijkt me goed weergegeven. Dus wat een dubbel gevoel over deze film. Ik herinner me trouwens het verhaal van een Nederlandse veelbelovende turnster waarmee het minder goed is afgelopen: geheel verlamd en uiteindelijk gestorven.

Nick Nolte is best OK als een soort fictief personage dat geldt als innerlijke kracht, geweten, ziel...van een topsporter en die heel wat wijsheden verkondigt.
"De reis is het belangrijkste, de bestemming heeft geen tel". Aan een iemand die aan competitie doet moet ge dat niet wijsmaken.
"Going for gold" dat is het wat telt, niet !?
Weinig indrukmakende film met een voorspelbaar verloop.

avatar van Tranquiloz
Een film die het boek de verdiende eer geeft. Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar je moet het gewoon zien om het te kunnen ervaren. Een sensatie, een aanrader!

Socrates: Where are you?
Dan Millman: Here.
Socrates: What time is it?
Dan Millman: Now.
Socrates: What are you?
Dan Millman: This moment.

Mijn eerst 5* van dit jaar, en normaal gesproken geef ik die niet zo gauw!

neysen1985
Ik had de film al een weekje op mijn harde schijf staan omdat dit gemaakt is door victor salva die de jeepers creepers films heeft gemaakt, maar ik wist niet zekers of dit mijn ding was.
Ben toch erg aangenaam verrast.
Dit is een prima film.
Dacht namelijk dat dit weer een saaie en droge film was, maar nu ik hem gezien vind ik dat niet.
Een beetje a one of its kind die er iets unieks van maakt.
opnieuw een geweldig werkje van victor salva.

Erg 'toevallig' voor mij dat ik nou net deze ochtend deze film zie met zijn wijze lessn. Leven in het 'nu' zorgt inderdaad voor magie

Wat een fantastische film. Enorm herkenbaar omdat ik ook de weg van ontwikkeling, het terug ont-wikkelen naar mij Zelf, heb verkozen. En wanneer ik dan naar reacties van mensen luister die nog midden in hun angsten en controle-drang zitten merk ik dat het vreemd klinkt. En dat terwijl ik daar zelf ook midden in heb gezeten.
Erg toffe rol van Nick Nolte!!
In feite gaat deze film pas wat betekenen als je zelf ervoor openstaat om naar jezelf te gaan kijken.

avatar van SmackItUp
Een geweldige verademing.

Het filosoferen en het nadenken over het leven is wel iets dat me trekt. Wat dat betreft ben ik enorm gevoelig voor tegenslagen en doemdenken. Daardoor kan ik zeggen dat deze film zich niet wijs voordoet, maar het ook daadwerkelijk is. Nick Nolte is geknipt voor deze rol. Zijn kop en houding stralen wijsheid uit waardoor de boodschap nog net wat beter overkomt. Tegenwoordig zijn we zo druk met van alles zonder dat we bij het moment stil staan. Geniet van elke minuut, dan kan je achteraf geen spijt hebben dat je niet hebt geleefd. Be as you wish to seem.

De film had nog net wat meer het filosofische aspect mogen uitdiepen, nu bleef het redelijk oppervlakkig met enkele sterke one-liners. Al is dit niet meteen een minpunt aangezien het daardoor de ruimte biedt om het te interpreteren zoals je zelf wil. De film bevat een voorspelbaar verloop en enkele clichés, maar dat verhindert het gevoel dat je erbij krijgt eigenlijk niet. Was dit nog net iets beter uitgewerkt, had ik hier eenvoudig 4,5 of 5* voor kunnen geven. Ik blijf voor nu steken op een kleine 4*.

avatar van Passiebloempje
ll_Sparrow schreef:
Leven in het 'nu' zorgt inderdaad voor magie

avatar van Passiebloempje
Eindelijk gekeken naar deze film met een hoog 'wax on, wax off-gehalte'.
Tja, ach... Best een leuke film met een goede boodschap. Punt.