Little Buddha (1993)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / Liechtenstein
123 minuten / 135 minuten (dvd-uitgave)

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Keanu Reeves, Ruocheng Ying en Chris Isaak

Het is belangrijk voor de lama om te controleren of de Amerikaanse jongen werkelijk de reïncarnatie is van zijn wijze leraar. Omdat de jongen niets weet van het Boeddhisme geeft hij hem het boek over Prins Siddharta, die later Buddha (de verlichte) zou worden. Het blijkt dat hij niet de enige is die de reïncarnatie zou kunnen zijn.

Lol, deze film op school gezien voor levensbeschouwing, en vond er geen reet aan.

FisherKing
Bertolucci is hier helemaal van het padje af. Gewoon slecht is dit filmpje.

avatar van Mc
Mc
Ik vond deze nog best aardig. Mooie beelden en een prachtige weergave van het leven van boeddisten. Wat langdradig maar ik kon me er zeker niet aan ergeren.

Gewoon leuk 3,5 *

Deze film voor een paar euro's bij het Kruidvat gekocht, was best benieuwd... maar oe, wat was-ie saai :s En misschien lag het aan onze tv, maar Keanu was oranje ;p

ik ben deze nu ook op school aan het kijken het begin ziet er nog wel goed uit

hele goede film, van begin tot eind!
Keanu Reeves vond ik alleen wat minder acteren kwam misschien ook wel door zijn accent
***1/2

Slechte film,
Kon me niet blijven boeien. Slecht geacteerd.

avatar van RRT
RRT
Acteerwerk ging nog wel, onderwerp was op zich ook wel goed, maar o wat was ie saai en langdradig!

avatar van Quentin
Juist enorm slecht geacteerd, Reeves met zijn hijg stemmetje. Erg saai bovendien. 1,5*

avatar van sn@ke
Hm blijkbaar is deze film populair in schoolkringen , deze bij Godsdienst aan het zien ... Kan nog niet boeien en reeves acteert erg matig.

neo (crew)
Zelfde verhaal als bij The Sheltering Sky; visueel mooi met prachtige muziek van Sakamoto, goed geacteerd.. Maar helaas vrij saai.

Jessu123
goeie film

avatar van chiel
Ik vond het niet geloofwaardig dat de moeder haar kind naar Bhutan laat gaan en zelf achter blijft, zonder dat ze precies weet wat er met hem gaat gebeuren.

De muziek is verreweg het beste uit de film, de sountrack blijf ik draaien!

Keanu Reeves laat in deze film weer eens zien dat hij maar voor erg weinig rollen geschikt, iig niet voor deze. Tjonge, wat speelt hij altijd kil en emotieloos.

veron35
FisherKing schreef:
Bertolucci is hier helemaal van het padje af. Gewoon slecht is dit filmpje.

Vergeleken met The last Emperor en Novecento is dit geen film te noemen .

avatar van Kisje
Net gekocht voor 3euro , ben eens benieuwd...

avatar van Observator
Kieke Boeddha

Een zeer boeiende film van Bertolucci; een kijkje in het leven Boeddha. Laat ik voorop stellen dat ik de acteerprestaties en vormgeving wat ondergeschikt stel aan het script.

Deze film, die ik i.t.t. anderen absoluut in niet traag vond, maar juist mooi vloeiend en goed uitgewerkt, heeft mijn interesse voor de wereldreligie's, in dit geval het boeddhisme, weer wat opgewekt.
Leuk om overeenkomsten met Herman Hesse's Siddharta terug te vinden in deze film.

Siddharta; van een beschermde omgeving in het paleis, naar de realiteit van ouderdom en dood, naar een naar onze maatstaven surrealeit - ascese (waar de waarheid uiteindelijk niet gevonden wordt), tot de grote rivier, symbool van harmonie en onvergankelijkheid, tot het verworden van de ons albekende Boeddha.

Deze film maakt duidelijk hoe Siddharta's (en ons) leven uiteindelijk teruggebracht wordt naar de eenvoud van een kind (zoals Jesse).
Afzonderlijke manifestaties van het lichaam, de spraak en de geest - geen van deze drie kan zonder de anderen bestaan - verbonden, zoals de wereld met het heelal, en gemanifesteerd in 3 kleine kinderen. Een vertelling, vol mooie symboliek en karakters, van dit mythische verhaal over het ontstaan van Boeddha. Voor nu 4,0*.

avatar van Verhoeven
Deze film van Bernardo Bertolucci krijgt behoorlijk wat kritiek dat ik enigszins wel kan begrijpen. Toch vond ik het boeiende kijk in de wereld van Boeddhisten en de ontstaanshistorie ervan. Zelfs een Keanu Reeves komt door de sterke regie van Bertolucci beter tot zijn recht. Ik kon hem zelfs op bepaalde momenten traceren op acteren hoewel ze weer schaars waren. Toch vond ik de film mooi in al zijn pracht en eenvoud. De kleurenfilters in de film kwamen zeer mooi naar voren. Het heden staat voor de (koude) blauwe kleur als we beetje bij beetje tot de waarheid komen en zo ook beelden van Boeddha zien zijn ze intens (warm) rood. De prachtige teksten vol symbolieken vond ik zeer intrigerend om naar te luisteren. Vooral dat het lichaam, de spraak en de geest verbonden moesten zijn zoals de wereld met het heelal is verbonden. Buiten dat, ik de kleuren in de film heel mooi vond was ik goed te spreken over de muziek eronder van Sakamoto. Hoe mensen erbij komen dat het saai of traag was kan ik niet begrijpen geen moment gehad dat het saai werd.

Van te voren was ik vooral benieuwd hoe Bertolucci omging met het hoofdthema reïncarnatie. En ik moet eerlijk bekennen hij doet het kundig en zelfverzekerdheid. Hij geeft ons een waardige kijk in het Boeddhisme plus legt hij reïncarnatie voor westerlingen zeer netjes uit. Om een voorbeeld te noemen. De mok die vol zit met thee als die mok kapot gaat heb je altijd nog de thee. De mok staat voor de vorm en de thee voor de ziel. Reïncarnatie is niets meer dan als de dood plaatsvindt de ziel een andere vorm krijgt en dat kan in elk ander wezen. Ik heb nooit onder stoelen en banken verscholen dat mijn interesse voor het Boeddhisme best vergaat. De manier hoe ze met hun medemens omgaan, het mediteren en de verlichting die je kunt krijgen vind ik zeer intrigerend. En dan de dood opzich dat voor hen een heel belangrijk iets is. Want iedere minuut, uur, dag of week komen we toch dichter bij de dood. Terwijl wij westerlingen er eigenlijk nog geen minuut bij stilstaan in het leven totdat het om de hoek komt kijken.

Waarom Bertolucci bezielde om deze te film te maken weet ik niet maar wat ik wel weet is dat deze film behoorlijk wat diepgang heeft dan je op eerste gezicht ziet. Zo zijn de rijkelijke gevulde momenten van Buddha (de verlichte) zeer inspirerend. Dus een film die in de schaduw staat van misschien wel betere films van Bertolucci maar dat wil niet zeggen dat het een machtige ervaring was.

Mij viel deze ook beslist mee. Sterker: ik vond het een buitengewoon fascinerende film. En al dat gedoe rond Keanu......ik weet niet, maar heb nooit moeite met hem gehad. Het ontbreekt hem inderdaad aan overtuiging bij wat diepergaande emotie. En dat is wel jammer omdat het afbreuk doen kan op de kracht van een scene of hele film. Maar ik zal eerlijk moeten zijn dat ik hem genoeg charisma vind dragen. Dat maakt dat ik hem een aangenaam acteur vind.
Maar de film: het is waanzinnig hoe het Boeddhisme, het ontstaan en de betekenis ervan, via deze weg wordt weergegeven. Ik ben niet echt bekend met deze geloofsvorm, maar je voelt het gewoon aan welke zaken in dit geloof van belang zijn bij accentuering ervan in de film. Mooie muziek, mooie beelden en de rust en tijd die wordt genomen in de film heeft me geraakt. 4*

edl
mooi maar ook saai en te traag

avatar van Rudeo
Hij is erg interessant maar mist voor mijn gevoel toch het een en ander. De acteerprestaties zijn niet altijd even overtuigend en hij is vrij uitgerekt door scenes waarin vrij weinig gebeurt. Voor de rest zitten er vele wijsheden in en geeft de film een goed inzicht in het boeddhisme.

avatar van ssk
ssk
Ik vond het een goede film, het acteerwerk liet zich soms nog wat te wensen over, maar het bleef een leerzame film met een hoop wijsheden en het geeft de onwetenden een mooi beeld van de prachtige wereld van het Boeddhisme

avatar van MNV2
Little Buddha is een visueel zeer sterke film dat verhaaltechnisch goed opgebouwd is, helaas is het verhaal op zich niet interessant en bij momenten wat aan de slaapverwekkende kant. Keanu Reeves acteerde nog redelijk, al heb ik me wel geërgerd (en dat geldt niet alleen voor Reeves) aan het Engels taalgebruik met een eigenaardig klinkend Indisch accentje. Interessante film voor mensen die wel eens iets meer willen weten over het Boeddhisme en die Keanu Reeves eens willen zien in de rol van Boeddha, alle andere mensen gaan deze film hoogstwaarschijnlijk wat aan de saaie kant vinden, ondanks dat er een aantal sterke scènes tussenzaten.

avatar van 93.9
Kruidvat is zo'n beetje het keurmerk voor rotzooi-dvd's...

avatar van Dynamovie
Het beste aan deze film is de soundtrack, gecomponeerd door de geniale Ryuichi Sakamoto. Verder stellen de acteerprestaties teleur. Filmscenario is niet sterk. De kleurstelling was ook niet goed. Bertolucci had beter een film alleen over Sidharta (Buddha) kunnen maken dan deze toch wat gekunsteld overkomende film.

avatar van Semsoethot
Voor een film uit de ballenbak is dit niet slecht. Soms een hoog Bolleywoodkarakter met veel irritant gebruik van kleurtjes (koud blauw voor het heden, warm oranje voor Siddharta) maar ook orginele Indiërs als soms zeer ontroerende figuranten. Ik heb me niet verveeld maar wel een blikje op een interpretatie van het boeddisme gekregen, en dat voor maar één eurootje!!!

avatar van Justinw
Matige uitvoering.

Het gebruik van de kleurenfilters is goed gedaan. En dient ook werkelijk voor iets. Dat je de film al uit 1993 kwam verbaasde mij, want hij ziet er goed uit. Maar het was soms allemaal wat aan de saaie kant.
En dan overtuigt Reeves ook niet echt. Wat overblijft is een film, die het verhaal vertelt van Siddharta Gautama. Wat overigens wel goed in elkaar zat.
Maar de film kabbelt wat voort naar het einde, dat ik dan ook weer z'n *** einde vond.

Misschien is dit waarschijnlijk niet mijn ding deze film.
Op een paar mooie beelden na, is dit ronduit een slechte film.
Het verhaal is bijzonder saai, en de vertolkingen ondermaats, vooral van Keanu Reeves en Chris Isaak.
2 uur en 15 minuten duurt de film op DVD,en dat is lang hoor, héél lang.... een hele opgave om het vol te houden.
Ik heb hem uitgekeken, maar dat is het dan ook, pret heb ik er niet aan beleefd. Helaas, want had er meer van verwacht.
Gelukkig komt hij uit de Blokker reeks, en ben ik er maar 1 € aan verloren.

Niet zo interessante, wat dwaze kitschfilm met ongeloofwaardige, onechte rol van Keanu Reeves.

Gedurende de reis wordt beetje bij beetje het levensverhaal van Boedha geschetst met Keeanu Reeves, geloof het of niet, als Boedha. Eigenlijk is hij ook de perfecte keuze, aangezien hij niets hoeft te doen dan zonder dialoog als een standbeeld er mediterend en heilig uit te zien, dus dat kan ie wel.
Mooie plaatjes en voor wie niets af wist van Boedha c.q. boedhisme, wellicht een opsteker?

avatar van AC1
AC1
Het is lang geleden dat ik 'm bekeken heb maar deze film betekende toch het einde van Bertolucci's grote wereldcinema (The Last Emperor, The Sheltering Sky, Little Buddha)? Tevens betekende dit het einde, en dat is pas echt jammer, tussen de samenwerking van Bertolucci en Sakamoto. Ik herinner me dat de kwaliteit met elke film behoorlijk achteruit ging. De fotografie van Vittorio Storaro en muziek van Sakamoto bleven echter onomstotelijk goed.

Het is een vooral mooi gefilmde film met erg veel mooie beelden erin. Wat me alleen zwaar tegenviel was dat hij zo ongelofelijk saai en langdradig is. Dat maakt hem gelijk niet meer waard dan 2,5 ster.

avatar van Donkerwoud
Ach, wel respect dat een wereldreligie zo in beeld is gebracht door een grote regisseur. De fascinatie voor het Boeddhisme straalt ervan af. Waarmee ik niet goed praat dat er gekozen is voor wel erg matige acteurs en een plot dat nogal braafjes in elkaar steekt..

avatar van missl
Flauwe en heel langdradig verhaal over een paar mannen die een nieuwe leider zoeken die terug is gekomen als kinderen. Ondertussen gaat het niet goed met 1 van die mannen, de vader is blij met alone time met zijn zoon en is er heel veel serieus gepraat met quasi interessante levenslessen. Als Reeves het dan nog erger maakt door in beeld te komen en bij alles zo dom te kijken alsof hij zelf ook niet gelooft wat hij in deze film aan het doen is dan is het echt klaar voor mij.