Little Buddha (1993)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / Liechtenstein
123 minuten / 135 minuten (dvd)

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Keanu Reeves, Ruocheng Ying en Chris Isaak

Het is belangrijk voor de lama om te controleren of de Amerikaanse jongen werkelijk de reïncarnatie is van zijn wijze leraar. Omdat de jongen niets weet van het Boeddhisme geeft hij hem het boek over Prins Siddharta, die later Buddha (de verlichte) zou worden. Het blijkt dat hij niet de enige is die de reïncarnatie zou kunnen zijn.

Het is een vooral mooi gefilmde film met erg veel mooie beelden erin. Wat me alleen zwaar tegenviel was dat hij zo ongelofelijk saai en langdradig is. Dat maakt hem gelijk niet meer waard dan 2,5 ster.

avatar van Donkerwoud
Ach, wel respect dat een wereldreligie zo in beeld is gebracht door een grote regisseur. De fascinatie voor het Boeddhisme straalt ervan af. Waarmee ik niet goed praat dat er gekozen is voor wel erg matige acteurs en een plot dat nogal braafjes in elkaar steekt..

avatar van missl
Flauwe en heel langdradig verhaal over een paar mannen die een nieuwe leider zoeken die terug is gekomen als kinderen. Ondertussen gaat het niet goed met 1 van die mannen, de vader is blij met alone time met zijn zoon en is er heel veel serieus gepraat met quasi interessante levenslessen. Als Reeves het dan nog erger maakt door in beeld te komen en bij alles zo dom te kijken alsof hij zelf ook niet gelooft wat hij in deze film aan het doen is dan is het echt klaar voor mij.

avatar van Kronos
Verhoeven schreef:
Van te voren was ik vooral benieuwd hoe Bertolucci omging met het hoofdthema reïncarnatie. En ik moet eerlijk bekennen hij doet het kundig en zelfverzekerdheid. Hij geeft ons een waardige kijk in het Boeddhisme plus legt hij reïncarnatie voor westerlingen zeer netjes uit. Om een voorbeeld te noemen. De mok die vol zit met thee als die mok kapot gaat heb je altijd nog de thee. De mok staat voor de vorm en de thee voor de ziel. Reïncarnatie is niets meer dan als de dood plaatsvindt de ziel een andere vorm krijgt en dat kan in elk ander wezen. Ik heb nooit onder stoelen en banken verscholen dat mijn interesse voor het Boeddhisme best vergaat. De manier hoe ze met hun medemens omgaan, het mediteren en de verlichting die je kunt krijgen vind ik zeer intrigerend. En dan de dood opzich dat voor hen een heel belangrijk iets is. Want iedere minuut, uur, dag of week komen we toch dichter bij de dood. Terwijl wij westerlingen er eigenlijk nog geen minuut bij stilstaan in het leven totdat het om de hoek komt kijken.

Toch even opmerken dat het hier specifiek gaat over Tibetaans boeddhisme, de enige vorm van boeddhisme die aan geloof in reïncarnatie doet, wat gepaard gaat met de bedenkelijke praktijk van kinderen uitzoeken die dan zogezegd een reïncarnatie van een Lama zijn.

Dit geloof is in strijd met de kern van de boeddhistische filosofie die juist een tegenreactie was op het geloof in een eeuwig zelf (geest, ziel...) die reïncarneert, waar het onrechtvaardige kastenstelsel op gebaseerd is. Het inzicht dat alles vergankelijk is, daarin schuilt bevrijding. Neem die metafoor van de thee er maar bij. Blijft thee altijd thee? Zeker niet.

Er is algemeen in het boeddhisme wel het concept van wedergeboorte, omdat levende wezens (en 'dingen') in onderlinge afhankelijkheid bestaan, als oorzaak en gevolg. Reïncarnatie is als een snoer (eeuwige ziel) die doorheen de verschillende kralen (levens) loopt. Bij wedergeboorte is het eerder als dobbelstenen die op elkaar gestapeld zijn, waardoor de positie en conditie van een dobbelsteen afhankelijk is van de andere dobbelstenen zonder dat ze verbonden zijn door een eeuwig bestaande ziel.

De film: Het bekende niet-historische maar symbolische levensverhaal van de Boeddha wordt redelijk mooi verfilmd. Al is Keanu Reeves geen beste keuze. Het andere verhaal is minder interessant en langdradig, want blijkbaar volstond het voor Lama Dorje niet om in één nieuw leven te reïncarneren.