The Plank (1967)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Eric Sykes
met Tommy Cooper, Eric Sykes en Jimmy Edwards

Korte, kluchtige film zonder gesproken tekst over twee arbeiders die een plank moeten afleveren. Dat blijkt voor de twee niet al te snuggere mannen nog een behoorlijke opgave. Er gaat dan ook van alles mis onderweg.

FisherKing
Hilarisch filmpje over twee mannen en een plank. Rowan Atkinson heeft hier goed naar gekeken

avatar van jay73
Enigszins gedateerde humor maar blijft leuk.

Dustyfan
Wie weet of deze film nog ergens te zien, te huur of te koop is?

FisherKing
Te koop oa bij Play.com samen met It's your Move.

Dustyfan
Bedankt! Heb'm meteen besteld.

GerwinF
Volgens mij duurt deze geen 45 minuten, maar hij is wel grappig. It's your move en Rhubarb Rhubarb zijn wel beter trouwens!

avatar van jay73
Volgens imdb wel hoor.

avatar van RemyBl
Mijn opa was hier vroeger dol op en lachte zich bijna dood als hij dit zag. Ik heb het toen ook leren waarderen, veel nostalgie dus.

4 *

avatar van tarkovski
hilarisch is inderdaad wel het woord!
ook ongelooflijk hoeveel inspiratie te putten valt uit enkel en alleen een PLANK!
vroeger op VHS opgenomen en vaak bekeken. Denk wel dat de band ondertussen beschadigd is :s

avatar van Spiderwoman
OOhhhhh wat goed dat The Plank hier ook terug te vinden is. Hilarisch! En blijft leuk, vanwege de briljante timing!

Schitterend filmpje idd, ooit tijdens de les wiskunde bekeken... Vind het nog altijd sterk hoeveel schitterende humor er met die plank gebouwd wordt... een aanrader. 4

Sneakerjeans29
Kijk ook eens naar de goochel scenes van Tommy Cooper, uit de series.Wat je goochelen noemt tenminste,maar dat is juist de grap. Je blijft ervan in een deuk liggen.

avatar van mirjo 2
Ik ken deze niet, maar wel de "remake" uit 1979 dacht ik met Arthur Lowe. Die vond ik geweldig. Waarom staat die niet in MM??? Misschien nog ergens te krijgen?

The Plank uit 1979 staat niet op MovieMeter omdat deze slechts 28 minuten duurt en derhalve niet is toegestaan.

kappeuter (moderator)
jay73 schreef:
Enigszins gedateerde humor maar blijft leuk.

Mee eens.
Iemand als Benny Hill gebruikte overdreven veel beeldversnellingen, maar bij The Plank had ik het gevoel dat die effecten wel welkom waren (mits spaarzaam gebruikt).
Ik moest dikwijls ook aan Buurman en Buurman denken trouwens.
20 jaar geleden had ik dit geheid hilarisch gevonden, nu overviel mij een gevoel van meligheid.

neo (crew)
Ze hadden er een korte sketch van kunnen maken, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. De aantiteling met de bekende religieuze manier van spreken is al prachtig en het wordt daarna alleen nog maar leuker.

Peter Cooper verving Peter Sellers volgens imdb.

neo schreef:

Sukes maakte zelf wel een kortere versie: The Plank (TV 1979) - IMDb

neo (crew)
Verkies toch de langere boven die latere korte. Toch ook nog erg leuk.

avatar van matitie
Tommy Cooper is ook in deze film hilarisch, prachtige film

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kende deze nog onder de titel "It's Your Move!". Bij een van de vele herhalingen op TV in de jaren '70 met mijn vader op de bank bijna in huilen uitgebarsten van het lachen. En ken idd ook de korte remake van The Plank. Inmiddels nogal gedateerd, maar met het verstand op nul nog steeds redelijk vermakelijk.

It's Your Move is welliswaar met The Plank op één videoband (en later op één DVD) uitgekomen, maar dat is wel een heel ander project van Eric Sykes uit 1982.

Dick2008
Echt niet veel aan deze versie, volgens mij nog nooit eerder gezien, al weet ik dat ook niet meer precies. De grappen zijn mij in ieder geval veel te langdradig en de speelduur is eigenlijk ook al veel te lang. Beetje hetzelfde probleem als bij Laurel & Hardy.

Ik dacht ik zal gelijk de twee kortere versies ook maar meteen bekijken, die heb ik in het verleden wel vaker gezien. De korte versie van The Plank blijft dan ietsje beter, maar ook niet helemaal, wel zijn bij die de grapjes wat beter uitgewerkt en heeft meer voor mij bekendere spelers.
Bij It's your move, is de gedateerdheid ook wel duidelijk merkbaar, vooral door de onderbroekenlol maar de vele, niet altijd voorspelbare visuele grapjes zijn nog steeds leuk om te zien. 2.0

Hilarische klucht, zoals ze die schijnbaar alleen in Engeland kunnen maken (Fawlty Towers, Mr. Bean, Keeping Up Appearances, e.a.)

Een klassieke korte komische film. Al vaak gezien, maar nog steeds leuk.

avatar van Mescaline
Fijn filmpje om mee te pakken! Deze en A Home Of Your Own zijn zeker aanraders
Heb ook de korte versie van 27 minuten gezien, maar ik heb duidelijk de voorkeur bij de film.

Leuk tijdverdrijf!