A Beautiful Day in the Neighborhood (2019)

Verenigde Staten / China
Biografie / Drama

geregisseerd door Marielle Heller
met Tom Hanks, Matthew Rhys en Chris Cooper

De cynische journalist Lloyd Vogel (Matthew Rhys) krijgt de opdracht om een profiel te schrijven over de geliefde televisiepersoonlijkheid Fred Rogers (Tom Hanks). Hij aanvaardt deze opdracht met tegenzin. Toch lijkt er een vriendschap te ontstaan, die Lloyd zijn visie op het leven verandert.

Vanaf 13 februari 2020 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

Hele mooie film

avatar van max cady
Was er laatst ook een film over deze televisiester gemaakt of zit ik er naast?

avatar van Rvdz
max cady schreef:
Was er laatst ook een film over deze televisiester gemaakt of zit ik er naast?

Een documentaire: Won't You Be My Neighbor? (2018) - MovieMeter.nl

avatar van max cady

Ah, kijk, die bedoelde ik dus. Dank u

Met veel gevoel gemaakte film over Fred Rogers, de in Amerika eertijds gevierde televisiepresentator van educatieve kinderprogramma’s over moeilijke onderwerpen als scheiding, dood, enz. Naar verluidt heeft Tom Hanks zich in zijn voorbereiding op deze rol maandenlang verdiept in de persoonlijkheid van Rogers. Ik heb nooit een show van hem gezien, maar wat Hanks op het scherm tovert komt wel eerlijk en authentiek over, evenals de louterende werking die zijn levensfilosofie heeft op zijn cynische interviewer. Hanks’ beste rol sinds jaren.
Een goedgevoel film pur sang, die ik graag wil aanbevelen aan mensen die met zichzelf of met hun naaste omgeving in de knoop liggen. Houd het simpel!

fred1946
Verschrikkelijke film.
Vooral Tom Hanks lijk wel of ik op de dam vroeger naar een poppenkast zit te kijken.
Dat hoofd steeds de zelfde uitdrukking,en de bewegingen houten klaas.
Zo onnatuurlijk zo gemaakt.
In een woord een kut film.

avatar van Thomas83
Op internet hoor je altijd laaiend enthousiaste verhalen over Fred Rogers van de Amerikanen, maar als ik beelden van hem bekijk vind ik hem maar een wat rare snuiter om eerlijk te zijn. Zijn boodschap en levenshouding waren fantastisch, daar mag geen twijfel over bestaan, maar hij had een manier van praten die licht ongemakkelijk maakt, en deze film doet hem ook wel een beetje over laten komen als een soort amateurpsycholoog die zijn rol iets te serieus neemt.

Maar goed, ik wil ook niet te negatief klinken. Hoewel dit natuurlijk wel een wat simpele film is verwarmt hij wel nog echt je hart. Heller is verstandig genoeg er geen al te klef verhaal van te maken. Op die rare zangscène in uitgerekend een volle metrocoupé in New York na wordt het nooit al te zoet. Vond het gebruik van die miniaturen ook mooi gedaan, vooral in die scène helemaal op het einde met de begrafenis. Die scènes maken de film ook onverwacht maf op momenten.

Het mag geen verrassing zijn dat Hanks sterk is in de rol van Mr. Rogers. Het is gewoon plezierig om hem in zijn rol te zien. Niet dat ik hem die Oscarnominatie nou had gegeven. Voor een acteur van het kaliber van Hanks is dit ook weer niet zo'n heel uitdagende rol. Hanks imiteert vooral grotendeels Rogers' manier van praten, en een grote goedzak is hij van zichzelf al. Rhys vond ik dan wat sterker in zijn spel, ook al omdat alle complexiteit van het personage echt uit de acteur zelf moet komen.

Op zich vond ik het einde nog wel wat raar. Waarom zou Mr. Rogers op ziekenbezoek gaan bij Vogel zijn vader? Zelfs als Vogel en Rogers al jaren bevriend zouden zijn zou zoiets in werkelijkheid niet zo snel gebeuren. Hier wordt het op een voetstuk plaatsen van Rogers wel wat doorgedreven. Gelukkig is die allerlaatste scène met Rogers op de piano een stuk geloofwaardiger en subtieler. 3.0* ruim.

avatar van schumacher
Beetje gemengde gevoelens bij deze film.
Tom Hanks is een topacteur en ook hier speelt hem zijn rol wel goed maar nogal houterig, mss hoorde dat zo, geen idee maar dat vond ik een beetje minder.
Sommige stukjes sloeg ik over.

avatar van macrobody
Ik ken die hele Fred Rogers niet en dat wil ik graag zo houden. Wat een oninteressant figuur. Tom Hanks weet 'm dan wel weer magistraal neer te zetten. Na een uurtje of wat als je nog niet in slaap ben gevallen of de film heb afgezet wordt het zowaar nog emotioneel. Dat was goed geacteerd, maar de film nogmaals te moeten zien zal voor mij een zware straf zijn.

Niet erg overtuigend allemaal, met name het casten van een overbekend acteur als Tom Hanks in deze rol was niet erg slim. Je zit toch vooral naar een typetje van Tom Hanks te kijken.

En dat is jammer want Mister Rogers had best een goede film verdiend. Nu heb ik zoiets van kijk liever de documentaire. Wat me sowieso voor niet-Amerikanen wel handig lijkt om eerst te doen alvorens deze film te kijken anders heb je echt geen idee wie deze man is (plus het is een geweldige docu). Dat laten de reacties tot nu toe hier op moviemeter bij deze film trouwens ook wel zien.

Het lijkt nu net of Mr. Rogers gewoon een doodaardige man was (wat ie in werkelijkheid ook was) en de keuze om daar een cynische journalist tegenover te zetten was wel goed. Zo ging ik eigenlijk ook de docu in en werd aan het einde toch behoorlijk verrast over hoe authentiek en oprecht hij is.

Maar de docu laat het een beetje bij deze sullige ietwat ouderwetse man, terwijl in werkelijkheid Rogers zich enorm heeft verdiept in de pedagogiek en jeugdpsychologie en daar zelfs hele nuttige bijdragen aan heeft geleverd.
Ook wordt er nauwelijks aandacht besteed aan de baanbrekende onderwerpen in die tijd waar hij in een kinderprogramma mee beizg was. Hij besprak met zijn jeugdige publiek vreselijke dingen uit die tijd waar zij aan blootgesteld werden zoals racisme, moorden op Kennedy en MLK etc.

Dat soort zaken horen er echt bij als je zo'n film maakt vind ik. Nu is het gewoon een 'hoakey childrens programme presenter' zoals de interviewer zegt. Jammer.

Film kon mijn ook niet bekoren..

Wat een ongelofelijk mooi verhaal is dit geworden zeg. Natuurlijk gaat het hier om 2 totaal verschillende personen die naar elkaar groeien en daar hebben we best wel wat films van gezien. Maar toch springt deze er positief tussen uit. Het is Tom Hanks die de rol van Fred Rogers bijzonder goed neer zet. Een man die gelooft in het goede in de mens en dankbaar is. Maar laten we niet Matthew Rhys als de cynische journalist Lloyd Vogel vergeten. Een man gedreven door boosheid, verdriet en angst waardoor hij iedereen op een afstand houdt. En Fred Rogers weet op zijn eigenaardige manier binnen te dringen in het harnas van Lloyd Vogel. Prachtig gefilmd vanuit de kindertv-show de echte wereld in. Erg leuk gedaan. Het is wel een feel-good movie geworden, maar daar is niets verkeerds mee. Zeker nu niet!! Aanrader? Absoluut!!!

Matige film waarin een journalist met tegenzin een presentator van een beroemd kinderprogramma moet interviewen. Misschien helpt het als je bekend bent met Fred Rogers, maar ik vond het een wat irritant personage (en niet alleen vanwege de manier waarop hij praat). Verder is het verloop van de emotionele reis die het hoofdpersonage maakt nogal voorspelbaar en weinig subtiel.

Prima acteerwerk maar zo vreselijk saai en voorspelbaar.

avatar van missl
macrobody schreef:

Dit voor mij ook.
En daarbij nog Rhys die bijna 2 uur lang chagrijnig voor zich uit staat te kijken.
En ik kan er niet zo goed tegen als mensen ineens gaan zingen.

avatar van Mr. Chiel
kos schreef:

En dat is jammer want Mister Rogers had best een goede film verdiend. Nu heb ik zoiets van kijk liever de documentaire. Wat me sowieso voor niet-Amerikanen wel handig lijkt om eerst te doen alvorens deze film te kijken anders heb je echt geen idee wie deze man is. Zo ging ik eigenlijk ook de docu in en werd aan het einde toch behoorlijk verrast over hoe authentiek en oprecht hij is.

Welke docu?

Mr. Chiel schreef:

Welke docu?
Even terug lezen hier.

avatar van Captain Pervert
Een leuke kleine film over een bijzondere TV-persoonlijkheid. Matthew Rhys had ik al hoog zitten na de geweldige serie The Americans, maar hij doet hier geen seconde onder voor Tom Hanks.
Wat hem betreft: de eerste paar minuten zit je te kijken naar Forrest Gump met grijze wenkbrauwen en een wollen trui, maar na een paar minuten weet hij je toch te overtuigen. Dat is een verdienste van Hanks. Ook Chris Cooper mag weer doen waar hij goed in is - een eikel spelen.

Ik gok dat mister Rogers voor Amerikanen is wat meneer Aart voor ons Nederlanders is. Zoals zo vaak hebben Amerikaanse filmmakers schijt aan kijkers die niet bekend zijn met typisch Amerikaanse zaken - iedere vorm van uitleg, context of achtergrondinformatie over Rogers wordt achterwege gelaten. Daarmee doe je de beste man eigenlijk tekort. Ik kende hem niet, na de film nog steeds niet, en na het lezen zijn Wiki-pagina een beetje.

Al met al een vermakelijke, zij het ietwat gezapige film. Het consistente gebruik van miniaturen gedurende de film is een leuke gimmick. 3,5 sterren

avatar van Rickazio
Onherkenbaar, vreemd en saai voor niet-Amerikaans publiek