• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.969.010 stemmen

A Beautiful Day in the Neighborhood (2019)

Biografie / Drama | 109 minuten

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 21 mei 2020

Plot A Beautiful Day in the Neighborhood

"Neighbor. Icon. Friend."

De cynische journalist Lloyd Vogel (Matthew Rhys) krijgt de opdracht om een profiel te schrijven over de geliefde televisiepersoonlijkheid Fred Rogers (Tom Hanks). Hij aanvaardt deze opdracht met tegenzin. Toch lijkt er een vriendschap te ontstaan, die Lloyd zijn visie op het leven verandert.

Social Media

kappeuter (crew films)

Vanaf 13 februari 2020 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van dje-em

dje-em

Hele mooie film

avatar van max cady

max cady

Was er laatst ook een film over deze televisiester gemaakt of zit ik er naast?

avatar van Rvdz

Rvdz

max cady schreef:

Was er laatst ook een film over deze televisiester gemaakt of zit ik er naast?

Een documentaire: Won't You Be My Neighbor? (2018) - MovieMeter.nl

avatar van max cady

max cady

Ah, kijk, die bedoelde ik dus. Dank u

BBarbie

Met veel gevoel gemaakte film over Fred Rogers, de in Amerika eertijds gevierde televisiepresentator van educatieve kinderprogramma’s over moeilijke onderwerpen als scheiding, dood, enz. Naar verluidt heeft Tom Hanks zich in zijn voorbereiding op deze rol maandenlang verdiept in de persoonlijkheid van Rogers. Ik heb nooit een show van hem gezien, maar wat Hanks op het scherm tovert komt wel eerlijk en authentiek over, evenals de louterende werking die zijn levensfilosofie heeft op zijn cynische interviewer. Hanks’ beste rol sinds jaren.

Een goedgevoel film pur sang, die ik graag wil aanbevelen aan mensen die met zichzelf of met hun naaste omgeving in de knoop liggen. Houd het simpel!

avatar van fred1946

fred1946

Verschrikkelijke film.

Vooral Tom Hanks lijk wel of ik op de dam vroeger naar een poppenkast zit te kijken.

Dat hoofd steeds de zelfde uitdrukking,en de bewegingen houten klaas.

Zo onnatuurlijk zo gemaakt.

In een woord een kut film.

avatar van Thomas83

Thomas83

Op internet hoor je altijd laaiend enthousiaste verhalen over Fred Rogers van de Amerikanen, maar als ik beelden van hem bekijk vind ik hem maar een wat rare snuiter om eerlijk te zijn. Zijn boodschap en levenshouding waren fantastisch, daar mag geen twijfel over bestaan, maar hij had een manier van praten die licht ongemakkelijk maakt, en deze film doet hem ook wel een beetje over laten komen als een soort amateurpsycholoog die zijn rol iets te serieus neemt.

Maar goed, ik wil ook niet te negatief klinken. Hoewel dit natuurlijk wel een wat simpele film is verwarmt hij wel nog echt je hart. Heller is verstandig genoeg er geen al te klef verhaal van te maken. Op die rare zangscène in uitgerekend een volle metrocoupé in New York na wordt het nooit al te zoet. Vond het gebruik van die miniaturen ook mooi gedaan, vooral in die scène helemaal op het einde met de begrafenis. Die scènes maken de film ook onverwacht maf op momenten.

Het mag geen verrassing zijn dat Hanks sterk is in de rol van Mr. Rogers. Het is gewoon plezierig om hem in zijn rol te zien. Niet dat ik hem die Oscarnominatie nou had gegeven. Voor een acteur van het kaliber van Hanks is dit ook weer niet zo'n heel uitdagende rol. Hanks imiteert vooral grotendeels Rogers' manier van praten, en een grote goedzak is hij van zichzelf al. Rhys vond ik dan wat sterker in zijn spel, ook al omdat alle complexiteit van het personage echt uit de acteur zelf moet komen.

Op zich vond ik het einde nog wel wat raar. Waarom zou Mr. Rogers op ziekenbezoek gaan bij Vogel zijn vader? Zelfs als Vogel en Rogers al jaren bevriend zouden zijn zou zoiets in werkelijkheid niet zo snel gebeuren. Hier wordt het op een voetstuk plaatsen van Rogers wel wat doorgedreven. Gelukkig is die allerlaatste scène met Rogers op de piano een stuk geloofwaardiger en subtieler. 3.0* ruim.

avatar van schumacher

schumacher

Beetje gemengde gevoelens bij deze film.

Tom Hanks is een topacteur en ook hier speelt hem zijn rol wel goed maar nogal houterig, mss hoorde dat zo, geen idee maar dat vond ik een beetje minder.

Sommige stukjes sloeg ik over.

avatar van macrobody

macrobody

Ik ken die hele Fred Rogers niet en dat wil ik graag zo houden. Wat een oninteressant figuur. Tom Hanks weet 'm dan wel weer magistraal neer te zetten. Na een uurtje of wat als je nog niet in slaap ben gevallen of de film heb afgezet wordt het zowaar nog emotioneel. Dat was goed geacteerd, maar de film nogmaals te moeten zien zal voor mij een zware straf zijn.

Niet erg overtuigend allemaal, met name het casten van een overbekend acteur als Tom Hanks in deze rol was niet erg slim. Je zit toch vooral naar een typetje van Tom Hanks te kijken.

En dat is jammer want Mister Rogers had best een goede film verdiend. Nu heb ik zoiets van kijk liever de documentaire. Wat me sowieso voor niet-Amerikanen wel handig lijkt om eerst te doen alvorens deze film te kijken anders heb je echt geen idee wie deze man is (plus het is een geweldige docu). Dat laten de reacties tot nu toe hier op moviemeter bij deze film trouwens ook wel zien.

Het lijkt nu net of Mr. Rogers gewoon een doodaardige man was (wat ie in werkelijkheid ook was) en de keuze om daar een cynische journalist tegenover te zetten was wel goed. Zo ging ik eigenlijk ook de docu in en werd aan het einde toch behoorlijk verrast over hoe authentiek en oprecht hij is.

Maar de docu laat het een beetje bij deze sullige ietwat ouderwetse man, terwijl in werkelijkheid Rogers zich enorm heeft verdiept in de pedagogiek en jeugdpsychologie en daar zelfs hele nuttige bijdragen aan heeft geleverd.

Ook wordt er nauwelijks aandacht besteed aan de baanbrekende onderwerpen in die tijd waar hij in een kinderprogramma mee beizg was. Hij besprak met zijn jeugdige publiek vreselijke dingen uit die tijd waar zij aan blootgesteld werden zoals racisme, moorden op Kennedy en MLK etc.

Dat soort zaken horen er echt bij als je zo'n film maakt vind ik. Nu is het gewoon een 'hoakey childrens programme presenter' zoals de interviewer zegt. Jammer.

stinissen (crew films & series)

Film kon mijn ook niet bekoren..

avatar van Erikb99

Erikb99

Wat een ongelofelijk mooi verhaal is dit geworden zeg. Natuurlijk gaat het hier om 2 totaal verschillende personen die naar elkaar groeien en daar hebben we best wel wat films van gezien. Maar toch springt deze er positief tussen uit. Het is Tom Hanks die de rol van Fred Rogers bijzonder goed neer zet. Een man die gelooft in het goede in de mens en dankbaar is. Maar laten we niet Matthew Rhys als de cynische journalist Lloyd Vogel vergeten. Een man gedreven door boosheid, verdriet en angst waardoor hij iedereen op een afstand houdt. En Fred Rogers weet op zijn eigenaardige manier binnen te dringen in het harnas van Lloyd Vogel. Prachtig gefilmd vanuit de kindertv-show de echte wereld in. Erg leuk gedaan. Het is wel een feel-good movie geworden, maar daar is niets verkeerds mee. Zeker nu niet!! Aanrader? Absoluut!!!

scorsese

Matige film waarin een journalist met tegenzin een presentator van een beroemd kinderprogramma moet interviewen. Misschien helpt het als je bekend bent met Fred Rogers, maar ik vond het een wat irritant personage (en niet alleen vanwege de manier waarop hij praat). Verder is het verloop van de emotionele reis die het hoofdpersonage maakt nogal voorspelbaar en weinig subtiel.

avatar van eldorado

eldorado

Prima acteerwerk maar zo vreselijk saai en voorspelbaar.

avatar van missl

missl

macrobody schreef:

Dit voor mij ook.

En daarbij nog Rhys die bijna 2 uur lang chagrijnig voor zich uit staat te kijken.

En ik kan er niet zo goed tegen als mensen ineens gaan zingen.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

kos schreef:

En dat is jammer want Mister Rogers had best een goede film verdiend. Nu heb ik zoiets van kijk liever de documentaire. Wat me sowieso voor niet-Amerikanen wel handig lijkt om eerst te doen alvorens deze film te kijken anders heb je echt geen idee wie deze man is. Zo ging ik eigenlijk ook de docu in en werd aan het einde toch behoorlijk verrast over hoe authentiek en oprecht hij is.

Welke docu?

Mr. Chiel schreef:

Welke docu?

Even terug lezen hier.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2021 stemmen

Een leuke kleine film over een bijzondere TV-persoonlijkheid. Matthew Rhys had ik al hoog zitten na de geweldige serie The Americans, maar hij doet hier geen seconde onder voor Tom Hanks.

Wat hem betreft: de eerste paar minuten zit je te kijken naar Forrest Gump met grijze wenkbrauwen en een wollen trui, maar na een paar minuten weet hij je toch te overtuigen. Dat is een verdienste van Hanks. Ook Chris Cooper mag weer doen waar hij goed in is - een eikel spelen.

Ik gok dat mister Rogers voor Amerikanen is wat meneer Aart voor ons Nederlanders is. Zoals zo vaak hebben Amerikaanse filmmakers schijt aan kijkers die niet bekend zijn met typisch Amerikaanse zaken - iedere vorm van uitleg, context of achtergrondinformatie over Rogers wordt achterwege gelaten. Daarmee doe je de beste man eigenlijk tekort. Ik kende hem niet, na de film nog steeds niet, en na het lezen zijn Wiki-pagina een beetje.

Al met al een vermakelijke, zij het ietwat gezapige film. Het consistente gebruik van miniaturen gedurende de film is een leuke gimmick. 3,5 sterren

avatar van Rickazio

Rickazio

Onherkenbaar, vreemd en saai voor niet-Amerikaans publiek

avatar van Mescaline

Mescaline

Helemaal niet onherkenbaar en zelfs als je de persoon die Hanks speelt niet kent weet hij zonder moeite nog steeds gelijk je aandacht te pakken, misschien zelfs om die reden nog wel meer.

Een man die vol liefde zat en nog een echt en puur mens was (althans hoe Hanks deze man als personage in de film speelt) In een keiharde wereld waarin de verdeeldheid helaas steeds maar meer en meer is geworden (Zeker in Amerika maar ook steeds meer in ons eigen land) is het toch wel erg fijn een pure film zoals deze te mogen aanschouwen.

Hanks speelt zijn beste rol in jaren wat mij betreft, humor en drama worden sterk afgewisseld en staan elkaar geen moment in de weg. De boodschap van wees jezelf is er 1 die we allemaal wel kennen, maar zelden zo overtuigend overgebracht dan in A Beautiful Day in the Neighborhood.

avatar van stuffie

stuffie

Meer iets voor Amerikanen denk ik. Ik ben afgehaakt, doodsaai.

avatar van james_cameron

james_cameron

Aangrijpende, prachtig gespeelde film over een cynische journalist (Matthew Rhys) die de opdracht krijgt om een profiel te schrijven over de geliefde televisiepersoonlijkheid Fred Rogers (Tom Hanks). Het is aanvankelijk even wennen aan de opzettelijk kinderachtige stijl van de film, maar al snel blijkt de functie hiervan en wordt je ingepakt door de vertolkingen. Hanks is goed als altijd, maar Rhys is hier echt subliem.

avatar van Panoramix

Panoramix

Bijzondere film. Ik kan me voorstellen nog een stuk bijzonderder als je al bekend bent met Fred Rogers. Ik had even nodig om enige sympathie voor Vogel te voelen, waardoor de film ook wat later pas een beetje begon te leven. Het einde is het sterkst terwijl veel films juist hun belofte niet kunnen inlossen naar het einde toe. Niettemin is het verhaal wat dun. Rogers blijft tot het einde toe wat vreemds hebben en ook wat afstandelijks gek genoeg, terwijl het volgens mij de bedoeling is geweest om hem neer te zetten als geweldige allemansvriend. Hij verovert mij niet in ieder geval, al vond ik zijn visie op opvoeding erg boeiend en mooi. Leuk om gezien te hebben dus, zeker ook omdat het weer eens wat anders is. Briljant zeker niet.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Ik kende dhr. Rogers niet, maar het lijkt een beetje een Amerikaanse meneer Aart die een programma maakt dat wat weg heeft van de film van Ome Willem. Dit alles op de Amerikaanse manier natuurlijk, maar dhr. Rogers komt ook over als iemand die in het belang van het kind handelde en kijkcijfers niet erg interessant vond, wat hem een wat intrigerender karakter maakt dan Ome Willem. Nou word er een chagrijnige, gekrenkte journalist tegenover gezet die zich verdiept in het leven van Rogers en de rest laat zich al raden. Leuk, feel good, grappig gefilmd en prima geacteerd en daar is het eigenlijk wel mee gezegd.

avatar van wess16

wess16

Wat een martelgang om dit uit te kijken, ontzettend saai. Misschien omdat ik die Rogers totaal geen interessant figuur vond.

avatar van Movsin

Movsin

Film die pleit voor optimisme, onderdrukking van de kwade momenten zonder jezelf of anderen te ergeren en vooral voor vriendschap en vergevingsgezindheid.

Tom Hanks, als kindervriend en razend populaire Fred Rogers, zit schitterned in zijn rol.

Met topjournalist Lloyd Vogel krijgt hij een verbitterde mens voor de voeten geschoven, maar Rogers' visie op het leven is sterk...

Zeker geen slechte film maar nogal braafjes, zeker naar het einde toe waar de finale uitkomst toch wel wat stoort.

Kleine 3,5.

avatar van Kakapo

Kakapo

Wat een prachtige en inspirerende film. Ik heb zelden een film vaker dan één keer bekeken, maar deze inmiddels al drie keer. Het inspireert en motiveert mij om nog meer vanuit vriendelijkheid en verbinding te leven. Zoals dat Mr Rogers iedere dag een lijst met namen opleest die hem nabij zijn. Dat doe ik zelf nu ook, niet dagelijks, maar wel af en toe. Ik stuur hen dan liefdevolle wensen zoals deze zinnen. Ook wat Mr. Rogers vertelde aan de telefoon, "weet je wie de meest belangrijke persoon op deze wereld is? Op dit moment ben jij dat want ik spreek nu met jou". Of zoiets ongeveer is wat hij zei. Zelf probeer ik dit ook toe te passen als ik met iemand in gesprek ben. Niets is dan belangrijker dan die persoon en mijn verbinding met deze persoon. Heel inspirerend dus om ook in het leven toe te passen. Aanrader!

avatar van jmadejoode2008

jmadejoode2008

Ik leerde Fred Rogers eigenlijk pas kennen toen ik een SNL-dvd kocht van Eddie Murphy. Daarin speelde hij een zwarte versie van Rogers, en ook al kende ik het origineel niet, ik vond het een hilarisch gegeven. Nu heb ik wel eens afleveringen bekeken van de echter Rogers en ik snap de populariteit wel. Wij kennen het gegeven niet zo, maar probeer Amerikanen maar eens Theo & Thea uit te leggen .

Anyhoo..

A Beautiful Day in the Neighborhood is een mooie film die ook volwassenen wat probeert bij te brengen. Heel diep gaat het nu ook weer niet, en Hanks speelt Rogers misschien wel iets te houterig, maar voor mij werkte het wel.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

De film is gebaseerd op het artikel “Can You Say…’Hero?’” van Tom Junod, dat op 1 november 1998 in Esquire Magazine werd gepubliceerd. In 2019 schreef Junod een artikel in The Atlantic dat deels over dit proces ging. Dit vlak voor de release van de film. In tegenstelling tot wat men vroeger dacht, is de film geen biopic van Fred Rogers. De film gaat in dit geval over Tom Junod (Lloyd Vogel), en zijn ervaring met het interviewen van Rogers. Daarnaast met name de impact die het op hem had. Een paar dagen voordat de film in première ging, bevestigde Ancestry dat Tom Hanks en Fred Rogers eigenlijk sixth-cousins zijn. Het was bekend dat Fred Rogers buitengewoon lastig te interviewen was. Dit aangezien hij meer gaf om te persoon die hem interviewde, dan om geïnterviewd te worden. Hij gebruikte de tijd vaak om vriendschappen te sluiten met de betreffende interviewers. Zijn weduwe Joanne Rogers verklaarde dat Tom Hanks de perfecte acteur was om haar overleden echtgenoot te vertolken. Hanks onthulde dat hij 10 jaar geleden voor het eerst over de film hoorde, en dat hij het script 8 jaar geleden had gelezen. Tijdens het TIFF-postfilmpanel gaf Hanks te kennen dat hij wenste om samen met zijn zoon Colin Hanks op 3-jarige leeftijd een half uur per week naar meneer Rogers te kijken, zodat hij had kunnen leren dat het oké is om verdrietig te zijn. Hanks vindt dat kinderen het belang van het uiten van emoties niet van jongs af aan moeten leren, en meneer Rogers heeft dit uitstekend uitgelegd. Hanks vond het vertragen van zijn spreektempo lastig, en moest vóór de opnames meditatie- en ontspanningsoefeningen doen om in de juiste stemming te komen. Tussen de opnames door hervatte hij het snelle geklets, en dronk hij veel koffie. Tijdens een interview met CBS This Morning beschreef Hanks dat het spelen van Rogers angstaanjagend was. Dit wegens de immense culturele en sociale invloed van Rogers. Zijn weduwe Joanne diende als adviseur voor de film, en hielp Hanks om van hem een eerlijke en geloofwaardige weergave van haar overleden echtgenoot te maken. Joanne gaf Hanks ook diverse stropdassen van Fred, die in de film werden gedragen. Jonathan Dayton en Valerie Faris waren aangesteld om de film te regisseren. Uiteindelijk ging deze taak naar Marielle Heller. De regisseuze was al een lange tijd bevriend met Colin Hanks, en ontmoette hem op een verjaardagsfeestje waar ze hem het project liet zien. Heller sprak van een groot geluk, omdat Tom Hanks via zijn tussenpersoon had laten weten dat hij voorlopig even geen echte mensen meer wilde spelen. Voor Hanks was dit zijn zevende film waarin hij een echt persoon portretteert. Dit na Apollo 13, Captain Phillips, Saving Mr. Banks, Bridge of Spies, Sully en The Post. Zijn tegenspeler Matthew Rhys was eveneens in The Post te zien. Het was tevens de derde keer dat hij een verre neef van hem speelt. Dit na zijn verte verwant aan Walt Disney in Saving Mr. Banks en zijn personage als Ben Bradlee in The Post. Zijn zoon Colin Hanks speelde eerder het personage Mr. Rogers in een aflevering van Drunk History. Tom Hanks beweerde dat hij samen met Heller tijdens de ontwikkeling van de film naar de documentaire Won't You Be My Neighbor? had gekeken. Volgens Hanks was hij zodanig onder de indruk, dat hij zich tot Heller wendde en vroeg: “Is there a reason to make our movie?” De documentaire bevat interviews met Tom Junod wiens verhaal deze film inspireerde. Beide films werden op filmfestivals uitgebracht, en sleepten talloze prijsnominaties in de wacht. Tijdens de productie stond Heller erop dat de cast en crew ruim 10 uur per dag zonder lunchpauzes werkten. Ze deed dit zodat ze op tijd naar huis kon om haar zoon in slaap te krijgen. Anderzijds deed ze dit ook uit respect voor Fred Rogers. Dit omdat hij niet zou willen dat de cast en crew zodanig overwerkt raakten, dat ze geen tijd meer met hun gezin konden doorbrengen. Volgens de schrijvers duurde het filmen lang, omdat ze onvermoeibaar met het landgoed hebben samengewerkt om de nauwkeurigheid van de film te waarborgen. Ze kregen toegang tot de archieven om er zeker van te zijn dat alles correct was. De poppen die voor de film werden gebruikt zijn niet origineel. Het waren nauwgezette recreaties door de poppenmakers voor Sesamstraat. De volle minuut stilte in de restaurantscène was bestemd voor alle personen die met Fred Rogers aan zijn show hadden gewerkt. Dit werd gedaan ter nagedachtenis aan hem. Archiefbeelden van Fred Rogers tijdens beroemde talkshows werden in de film verwerkt. Dit met het gezicht van Tom Hanks. Dit gebeurde ook in Forrest Gump met toevoeging van Gump aan specifieke historische scènes. Richting het einde van de film zien de kijkers Fred Rogers ongemakkelijk over zijn rug wrijven. Dit kan een subtiele verwijzing zijn naar de echte dood van Rogers door maagkanker in 2003. De tentscène is gebaseerd op een echte scène, die werd gefilmd voor "Mister Rogers Neighborhood" uit 1968. Clips van de scène werden vertoond tijdens een aflevering van “Late Night With David Letterman” uit 1982. Tijdens The 'Burbs kijkt het personage van Hanks naar een televisieaflevering van "Mister Rogers Neighborhood." Ruim 30 jaar later speelt hij zelf het personage in deze film. In de film vraagt de zwager van Lloyd aan meneer Rogers welk geweer hij gebruikte. Dit was gebaseerd op een stedelijke legende op internet waar Rogers tijdens de oorlog in Vietnam tegen vocht. Emmy Award-winnaar Jim Emswiller was betrokken bij de geluidsproductie van de film. Op 12 oktober 2018 viel hij rond 19:30 uur van een balkon tijdens een filmpauze in Mount Lebanon, Pennsylvania. De 61-jarige Emswiller overleed later in een ziekenhuis. Volgens de politie viel hij over een bakstenen muur op het balkon van een flatgebouw. Zijn naam wordt vermeld tijdens de aftiteling.

Persoonlijk ben ik nooit opgegroeid met Mister Rogers, en wist dus niet wat ik moest verwachten. Mede dankzij de sterke acteerprestaties en de geweldige setting, raakte ik echter al snel vertrouwd met het verhaal. Als je openstaat voor de geschiedenis achter deze man, dan zal deze film je zeker niet telleurstellen. Ik ben eveneens benieuwd naar de documentaire.

3,5 *