The Black Cauldron (1985)

Alternatieve titel: Taran en de Toverketel

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Ted Berman en Richard Rich
met de stemmen van Grant Bardsley, Susan Sheridan en Nigel Hawthorne

In het mystieke land Predanie neemt het jongetje Taran een heldhaftige taak op zich. Samen met een magisch zwaard moet Taran zien te voorkomen dat de boosaardige Hoornkoning de bovennatuurlijke krachten van een mysterieuze toverketel zal oproepen. Geholpen door de mooie prinses Elonie, het harige schepseltje Gorgi en een helderziend varkentje, moet Taran zijn afschrikwekkende vijand zien te verslaan. Onderweg leert hij de kracht van vriendschap kennen.

baspls schreef:
Leuk dat je hem gezien hebt, Ted! Ik vond zelf de engelse versie ook heel goed. John Hurt is werkelijk fenomenaal! Freddie Jones die Dallbens stem spreekt is mijn favo acteur .

Ik moet zeggen dat ik Freddie Jones niet ken...

avatar van baspls
mister blonde schreef:

Dat toen we al

mister blonde schreef:

Sorry. ( )

avatar van alexspyforever
Na herbekijken heb ik mijn stem voor deze prent verhoogd naar een 4,5. Ik heb de DVD-versie bekeken, Engels gesproken. Hoewel er volgens mij geen nieuwe elementen naar boven kwamen heb ik het nu toch beter begrepen. Blijkbaar had ik een aantal dingen gemist de eerste keer. De film verspeelt ook weinig tijd met opbouw, je zit al heel snel in het avontuur. Het volgt mekaar allemaal in een snel tempo op. Toch blijft het ontzettend jammer dat het achtergrondverhaal van Eilonwy beperkt blijft tot het feit dat ze een prinses is (van wie, van waar of wat) en dat ze ontvoerd werd door de Gehoornde Koning omwille van haar magische bal (die overigens een veel te kleine rol heeft). Misschien moet ik het er eens op wagen om de boekenserie te lezen ook al ben ik niet zo een lezer. Maar als ik een film echt heel goed vind, dan kan ik toch wel genieten van de roman. Momenteel ben ik "De kleine prinses" aan het lezen en dat bevalt me uitstekend.
"Black Cauldron" is nu wel eens een Disney die geholpen zou worden met een sequel (en misschien zelfs een sequel), want geen mens gelooft dat het verhaal daar al ten einde is. Waar gaat dat moedige 4-tal naar toe? Hoe zal de relatie zich tussen Taran en Eilonwy zich ontwikkelen (gezien hij een volksjongen is en zij een prinses geeft dat stof voor een sprookjesachtige romance) en welke rol spelen Fliere en Gorgi (zijn stemmetje is echt geweldig!) nog verder? En ja was het kobold-slaafje van de gehoornde koning niet ontsnapt op een draak? Zou die nog wat van plan zijn? Echt slecht of bloeddorstig leek hij me niet (vergelijkbaar met die kleine trollenslaaf van de slechte graaf uit de Gummiberen), maar je kan nooit weten ...

avatar van Ted Kerkjes
De boekenserie is heel goed! Zeker een aanrader!! (Deze was mij aangeraden door baspls)
Je hebt gelijk dat deze film smeekt naar een sequel. Zou wel een goed idee zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zo, dat zie je ook niet aankomen. Een bericht bij deze film en Ted Kerkjes of baspls wil er wat over kwijt

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat jij al zo snel reageert, betekent evenwel dat je hen misschien uitloert
Na mijn bericht hadden ze ook wel een goede reden om te reageren me dunkt...
Al is het maar klein ik waardeer hun input enorm. Vooral bas heeft me al veel info gegegeven die interessant en nuttig is voor een minder bekende tekenfilm die ik nu toch een van de betere animatiefilms vind.

avatar van Ajax&Litmanen1
alexspyforever schreef:

Dat jij al zo snel reageert, betekent evenwel dat je hen misschien uitloert
Na mijn bericht hadden ze ook wel een goede reden om te reageren me dunkt...

Ik klikte gewoon dit topic aan, toen ik er een berichtje zag staan bij de updates. Meer is het niet.

Bijzondere Disney, die qua verhaal en duistere en mystieke sfeer iets weg heeft van The Dark Crystal.
Een avontuurlijk verhaal vol maffe wezentjes en dieren, heksen en enge wezens.
Gurgi is mijn favoriet. Wat een grappig beestje. Hij praat als Sméagol, en zijn karakter kent ook overeenkomsten met het bekende LOTR figuur.
De Engelse titel is duister en de Nederlandse titel wat liever; deze film verenigt beide elementen.
Wel wat voorspelbaar, waardoor ik het toch bij 3* houd.

avatar van Norma
Een gezellige avontuurlijke Disney op de ouderwetse manier, wat voor mij zoveel betekent als : geen overdreven drukdoenerij. Heerlijk. Leuke karaktertjes, misschien had er nog net iets meer humor in gemogen. Sommige scènes leken me voor de allerkleinsten wat (te) eng.
Aan het einde van de film had ik een beetje het gevoel alsof het avontuur nog niet afgelopen was, dat de zoektocht naar de toverketel een onderdeel was van een uitgebreider verhaal.

Norma schreef:
Aan het einde de film had ik een beetje het gevoel alsof het avontuur nog niet afgelopen was, dat de zoektocht naar de toverketel een onderdeel was van een uitgebreider verhaal.

Was het ook.
(Meer zeg ik niet, want eigenlijk mag ik niet reageren op reacties op deze film... )

avatar van Norma
Oh echt Wel, zo kwam het ook over.
En zonder je reactie zou het me niet opgevallen zijn dat ik een woord ben vergeten

avatar van Ted Kerkjes
In dat geval: graag gedaan.

avatar van Lana*
Waarom lees ik toch zoveel positiefs. Ik heb hem lang geleden eens gezien maar niet eens afgekeken. Kon me echt niet boeien ofzo. Maar schijnbaar heb ik echt wat gemist. Ik ga hem zo nog eens kijken. Wat raden jullie aan Engels of NL?

[quote]mjk87 schreef:
Aangezien baspls nogal eens in een ander topic de woorden black en cauldron laat vallen maakt dat een mens nieuwsgierig. De film is me niet meegevallen.

De opbouw begint eigenlijk nog best goed, rustig en traag op de boerderij, maar ergens drukte iemand dan de hendel vol open. Binnen 10 minuten is Taran al in het kasteel van de vijand en een klein uur later is de film reeds te einde. En dat voor een epische aandoend verhaal. En je denkt bij de aftiteling: wat heb ik gemist?

Want daar zit het probleem. Alle lijkt redelijk eenvoudig te verlopen, sprake van een echte queeste is er niet. Personages krijgen nergens uitdieping en gaan nooit leven, de Prinses komt vanuit het niets ineens in beeld (wie was zij eigenlijk?), Taran vindt een zwaard en is deze zo kwijt door een ruil en ga zo door[/ spoiler]. Aangezien er geen enkele opbouw of uitdieping is mis ik daardoor ook enige spanning of ander gevoel. Erg jammer, want in de basis kan dit een goede film van tweeënhalf uur opleveren. Nee, alleen Taran zelf, een nogal saaie protagonist, die droomt van een heldenbestaan. Af en toe zie je dat, maar vergelijk dat eens met Alladin die daar eerst een kwartier lang wordt geïntroduceerd vanuit alle hoeken. Of Belle, zelfde verhaal. Of Simba. Die leven en hen begrijp je, Deze Taran niet echt*.[/ quote]

juist dit was dus wat ik bedoelde

Lana* schreef:
juist dit was dus wat ik bedoelde

Snap ik wel. Ik heb -op aanraden van baspls- de boekenserie van Lloyd Alexander (http://www.boekmeter.nl/author/4370) ,waarop deze Disneyfilm gebaseerd is, gelezen, en heb dus wat achtergrondinformatie.
Als je je afvraagt: 'Heb ik iets gemist?', is het antwoord daarop: 'Ja!'.
Dit zegt baspls erover:
Ja, en dat allemaal door een discussie. Jeffrey katzenberg vond dat je animatiefilm ook kon editen en stukken weg kon laten (hetgeen natuurlijk niet kan omdat het proces om een tekenfilm te maken toen nog niet zo flexibel was). Ook vond Disney veel dingen té eng, wat natuurlijk onzin is. Producent Ron Miller (met wie ik af en toe contact heb) is er nog steeds boos over.

Over de kwestie Eilonwy zegt hij:
In de film is het zo dat De Gehoorde Koning haar gevangen hield om door middel van haar/haar bubbel (zoals deze in de film word genoemd) de locatie van de ketel te achterhalen. In het boek is Eilonwy gevangen door de tovenares Archen, omdat Eilonwy afstamt van een ras van tovenaressen die zeer machtig waren. Taran word ook door Archen gevangen genomen en beland zo in de zelfde cel als Eilonwy waar ze samen uit ontsnappen en Taran vind dan ook het zwaard in een catacombe.

Die bubbel zoals ze het in de film noemen heet in het boek De Gouden Pelydryn. Dit is eigenlijk gewoon een glazen bol die in de handen van Eilonwy licht geeft (een soort zaklamp). Disney vond het grappig om het ding te laten zweven en het een persoonlijkheid te geven.

Verduidelijkt dit het was?

avatar van Lana*
Ja ik begrijp het. Het was dus Veel mooier geworden als ze niet zoveel hadden weggelaten. Maar feit blijft dat ze dit wel gedaan hebben dus er veranderd voor mij nu niet zoveel.
In het Engels was hij trouwens nog wel iets boeiender, maar nog steeds niet geweldig.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het boek, want als ik het zo lees is het echt wel een mooi verhaal. Alleen jammer dat ze het in de film zo verkracht hebben.
Misschien maken ze ooit nog de originele, complete versie?

Lana* schreef:
Misschien maken ze ooit nog de originele, complete versie?

Hopelijk.

avatar van avdj
Disney Classic #28

The Black Cauldron is weer zo'n Disney klassieker die ik nooit eerder zag en om diverse redenen is het een bijzondere mijlpaal te noemen. Allereerst is het de eerste keer dat de Amerikaanse filmtoezichthouders er het stempel "Meekijken gewenst" op plakten. Ten tweede is het fenomeen animatiefilm in de jaren '80 zo omvangrijk geworden dat de producenten, tekenaars etc. pas aan het einde van de film in een lange lijst in beeld komen.

Helaas heeft het voor mij ondanks de duistere sfeer niet veel te bieden. De tekeningen zijn absoluut uitstekend verzorgd maar geen enkel karakter weet mij echt te bekoren. Gurgi moet de nodige sympathie opwekken maar doet dat ook tegen het einde van de film nog steeds niet. Zijn stem deed mij trouwens een beetje denken aan die van Smeagol uit de LotR trilogie. Taran is ook al zo'n vlak personage en heeft net als dat meisje eigenlijk geen specifieke karaktereigenschappen. Als ik een Disney-park mag inrichten zijn deze karakters op z'n zachtst gezegd niet de eerste die ik graag in de poppen wil hebben.

Het verhaal maakt ook niet echt nieuwsgierig. Goed en Kwaad zoeken allebei een magische ketel en natuurlijk komt alles weer op z'n pootjes terecht. Alleen op het moment dat de skeletten in leven komen lijkt er iets op handen te zijn. Dat is helaas maar van korte duur want eenmaal op dat punt aanbelandt lijkt The Black Cauldron door zijn tijd heen te zijn. Er volgen nog wel wat visuele hoogstandjes maar dat is niet genoeg om de film te redden. Over de gehele linie ontbreekt er voor mij iets unieks. Die kleine feetjes (?) zijn best fraai maar kennen we al uit Doornroosje. Een hoog kasteel waar een boze geest samen met zijn stompzinnige hulpje snode plannen bekokstoofd is ook niet bijster origineel. De makers lijken net iets te veel uit hun destijds al gigantische oeuvre geput te hebben zonder er een eigen ziel aan te kunnen geven.

avdj schreef:
Disney Classic #28

Je opmerkingen zijn te begrijpen, weet wel dat men in deze film veel heeft moeten knippen hetgeen het verhaal en de achtergrond van de karakters niet ten goede is gekomen. Baspls zal je ongetwijfeld wel meer kunnen vertellen waarom dit een zwaar ondergewaardeerde en beetje vergeten Disney is geworden. Het is echt zonde want van alle Disney's is het toch een van de meest fantasierijke, misschien wel de Disney met het sterkste verhaal dat ze omwille van het duister thema zwaar hebben gecensureerd.

avatar van avdj
Dat knipwerk is de film goed af te zien. Het voelt niet echt af aan. Voortdurend lijk je het gevoel te hebben dat je iets mist. Maar zou er anno 2014 geen ongecensureerde versie kunnen verschijnen? Disney heeft zeker lef getoond en de film wijkt dan ook behoorlijk af van het eerdere werk. Neemt niet weg dat het totaalplaatje zoals dat in 80 minuten is verschenen mij teleurstelt.

avatar van Vascago
Snel eens opsnorren.

avatar van jipt
Kan me goed vinden in avdj. 2,5*

avatar van tattoobob
Dit is toch wel de leukste Disney uit mijn jeugd.
Ooit in de bioscoop gezien en nu jaren en jaren later een herziening gegeven.
Wat mij het meeste opvalt is dat deze film lekker duister(zo worden ze niet meer gemaakt voor de kleintjes) en soms best eng voor de kids...vandaar dat dit mijn favoriet is

Een spannend duister avontuur vol met leuke en eigenaardige personages.
Op BR zit deze film er nog best aardig uit alleen de voice over van bepaalde personages had van mij wel over gedaan mogen worden(ned versie).....een remake zou ook best op z,n plaats zijn.

Een film vol jeugdsentiment

avatar van horizons
Eigenlijk lijkt me deze uitermate geschikt om als live-action film nu opnieuw te maken. Zou wel durf tonen van Disney.

avatar van tattoobob
horizons schreef:

Dat zou inderdaad ook een tof idee zijn met de hederdaagse techniek zou dat een vet fantasie filmpje kunnen worden.

avatar van alexander038
tattoobob schreef:
Dit is toch wel de leukste Disney uit mijn jeugd.
Ooit in de bioscoop gezien

Ik heb hem toen ('85/'86) ook in de bios gezien met m'n moeder
Ik moet hem nog wel herzien maar vond het als koter van een jaar of negen wel een spannend en mooi gemaakt filmpje.