• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.664 films
  • 12.255 series
  • 34.046 seizoenen
  • 648.428 acteurs
  • 199.180 gebruikers
  • 9.382.928 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010)

Avontuur / Fantasy | 146 minuten
3,63 3.307 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 146 minuten

Alternatieve titels: The Deathly Hallows / Harry Potter en de Relieken van de Dood: Deel 1

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,7 (657.036)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 november 2010

Plot Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

"Nowhere is safe."

Heel Groot-Brittannië wordt in haar greep gehouden door Heer Voldemort (Ralph Fiennes), die maar één doel voor ogen heeft: het opsporen en doden van Harry Potter (Daniel Radclife). Terwijl het hele land in oorlog verkeert, houden de bebrilde held en zijn twee beste vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermelien (Emma Watson) zich schuil in de verste uithoeken van de Dreuzelwereld. Daar gaan ze op een levensgevaarlijke zoektocht naar de overgebleven Gruzielementen, de voorwerpen die Voldemorts onsterfelijkheid garanderen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Hermione Granger

Ron Weasley

Dobby (stemrol)

Bellatrix Lestrange

Severus Snape

Lord Voldemort

Rufus Scrimgeour

Kreacher (stemrol)

Xenophilius Lovegood

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Number23

Number23

  • 8638 berichten
  • 5694 stemmen

Nooit een boek aangeraakt en toch de serie met fascinatie gevolgd, maar dit was het eerste deel dat ik op t (open) einde dacht; zal ik de boeken gaan lezen?? Mis ik veel als ik de boeken niet heb gelezen??


avatar van Number23

Number23

  • 8638 berichten
  • 5694 stemmen

En dan vooral doelend op de vorige delen


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Ja, een hele hoop, vind het knap dat je het allemaal nog volgt zonder de boeken te lezen.


avatar van Wilfred Genee

Wilfred Genee

  • 1173 berichten
  • 669 stemmen

MoFeDu schreef:

Ja, een hele hoop, vind het knap dat je het allemaal nog volgt zonder de boeken te lezen.

Heb ook geen enkel boek gelezen maar ik kan wel degelijk genieten van de films hoor, dat ik dan alles niet helemaal 100% begrijp vormt voor mij geen enkel probleem. Het is namelijk maar de vraag of ik de boeken zo vaak gelezen wil hebben dat ik alles begrijp .


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Nou, ik denk dat je met één keer lezen al een heel stuk verder komt hoor


avatar van Franklin1975

Franklin1975

  • 343 berichten
  • 419 stemmen

stefyo schreef:
Lees het boek mensen! DE patronus is van Sneep, dus die hinde. En die op de bruiloft is van romeo wolkenveld!

"Dank je" voor deze onthulling namens iedereen die dit niet wil weten en de boeken dus niet heeft gelezen. En ik hou ook niet van detective spelen in een film; ik laat me nu eenmaal graag verassen. Anders kun je halverwege elke film de film wel afzetten als je alles zelf al uitgedocterd hebt...


avatar van Franklin1975

Franklin1975

  • 343 berichten
  • 419 stemmen

Gisteravond de film in de bios gezien en dit is eindelijk een HP-film die ik echt heel goed vond (op de hectische en rommelige achtervolgingsscene door de lucht aan het begin van de film, vooral vanwege de erg slechte special effects, en dat anno 2010!) en haast niet kan wachten op het slotstuk!

Er zaten duidelijk heel wat HP-fans in de zaal die de boeken allemaal hadden gelezen en dus sommige stukken erg komisch vonden ofzo. De belachelijke dansscene in de tent (een ontspannen moment voor Hermione en Harry, okee, maar zo slecht inde film vind ik), maar ik niet de behoefte had te moeten lachen. Apart.

De vorige film vind ik er het best uitzien van alle films, maar als verhaal gaat ie werkelijk nergens over. En deze HP7a is de meest volwassene van allemaal. Maar ja, de personages zijn ook volwassen geworden.

Nog een maand of 8 wachten op de echte ontknoping.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2584 stemmen

Denk dat het grootste verschil tussen de boeken de detail-focussen zijn. In het boek valt het me op dat er veel focus ligt op de personen, de typetjes, de achterliggende betekenis en het hele theoretische gedeelte van de toverwereld. In de film merken we maar een paar van deze vele, vele karakters van en het theoretische gedeelte laat zich helemaal af weten, als je het aan mij vraagt. Nu heb ik nog niet dit deel gezien, maar ik denk dat de films heel erg meevallen, als niet-lezer. Je weet niet wat je mist, dus je mist het niet.


avatar van roos90

roos90

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

de Harry Potter film was geweldig! Ik vind het de beste HP film tot nu toe !

pluspunten:

Veel uit het boek was verfilmd

goede special effecten gebruikt

er zit emotie en humor in de film

hij is spannend

minpunt:

het einde

Ik was niet blij toen de film was afgelopen, ik dacht echt; 'wat een rot eind'

ik kan niet wachten tot de volgende film in de bios draait!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

roos90 schreef:

de Harry Potter film was geweldig!

pluspunten:

Veel uit het boek was verfilmd

goede special effecten gebruikt

er zit emotie en humor in de film

hij is spannend

minpunt:

het einde

Ik was niet blij toen de film was afgelopen, ik dacht echt; 'wat een rot eind'

ik kan niet wachten tot de volgende film in de bios draait!

Ik denk dat dat ook de bedoeling was van de regiseur. Waar had hij dan moeten eindigen?

Nee ik denk een prima eind keuze als je het laatste boek in 2en hakt.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13040 berichten
  • 1279 stemmen

Discussie over spoilers + spoiler zelf verwijderd.


avatar van noke

noke

  • 126 berichten
  • 76 stemmen

Je kan het einde van deel 1 ook niet een einde noemen aangezien het boek in 2 delen is verfilmd. Ik denk dat dit het beste einde is geweest. Zo blijft de spanning er echt goed inzitten. Het ene is afgesloten en het volgende staat alweer voor de deur


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1623 berichten
  • 691 stemmen

Vanmiddag in de bioscoop gezien, mijn eerste ervaring met digitale cinema.
Het 7e boek vond ik altijd de minste van de boekenreeks en dus had ik ook wat lagere verwachtingen voor de film. Ik kan er niet aan doen maar het gebrek aan Zweinstein vind ik een groot minpunt. De film volgt getrouw het boek, dus Yates valt niet veel te verwijten. Wel vond ik dat de actie vaak nogal shaky gefilmd was en onoverzichtelijk oogde. Vooral de achtervolging door het bos en vlucht naar het Nest. Het leek wel even of Michael Bay dit geregisseerd had.
Ook vond ik dat vooral de Wisseldrank te veel gebruikt werd, niet enkel bij de 7 Potters maar ook bij het infiltreren van het Ministerie.
Het medaillon had veel weg van de Ene Ring, een artefact dat verbonden is met de Duistere Heerser en een kwaadaardige invloed heeft op de drager.
Het verhaal sprong ook vaak van de hak op de tak en het plot wilde maar moeilijk vlotten.
Wel zijn er enkele aardige toevoegingen op het boek, zoals Hermelien die het geheugen van haar ouders wist en ook de Deluminator die Ron erfde van Perkamentus kwam regelmatig aan bod. Verder vind ik dat de film te veel focust op de rassenkwestie en politiek. De magie en wonder uit de vroegere films heeft volledig plaats gemaakt voor een grauwe omgeving. Spreuken vliegen als kogels rond de oren.
De vertrouwde muzikale thema's waren ook grotendeels afwezig. Bepaalde sterftegevallen zoals Dobby en Hedwig, passeren zo snel de revue, dat ze weinig emotionele impact hebben.
Ook moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren een beetje Harry Potter-moe ben geworden. De boeken heb ik al sinds 2,5 jaar niet meer gelezen. Een degelijke film die echter de vertrouwde schoolse omgeving ontbreekt en vele karakters komen te weinig aan bod.


avatar van MBMTx

MBMTx

  • 38 berichten
  • 53 stemmen

Thorongil schreef:
Vanmiddag in de bioscoop gezien, mijn eerste ervaring met digitale cinema.
Het 7e boek vond ik altijd de minste van de boekenreeks en dus had ik ook wat lagere verwachtingen voor de film. Ik kan er niet aan doen maar het gebrek aan Zweinstein vind ik een groot minpunt. De film volgt getrouw het boek, dus Yates valt niet veel te verwijten. Wel vond ik dat de actie vaak nogal shaky gefilmd was en onoverzichtelijk oogde. Vooral de achtervolging door het bos en vlucht naar het Nest. Het leek wel even of Michael Bay dit geregisseerd had.
Ook vond ik dat vooral de Wisseldrank te veel gebruikt werd, niet enkel bij de 7 Potters maar ook bij het infiltreren van het Ministerie.
Het medaillon had veel weg van de Ene Ring, een artefact dat verbonden is met de Duistere Heerser en een kwaadaardige invloed heeft op de drager.
Het verhaal sprong ook vaak van de hak op de tak en het plot wilde maar moeilijk vlotten.
Wel zijn er enkele aardige toevoegingen op het boek, zoals Hermelien die het geheugen van haar ouders wist en ook de Deluminator die Ron erfde van Perkamentus kwam regelmatig aan bod. Verder vind ik dat de film te veel focust op de rassenkwestie en politiek. De magie en wonder uit de vroegere films heeft volledig plaats gemaakt voor een grauwe omgeving. Spreuken vliegen als kogels rond de oren.
De vertrouwde muzikale thema's waren ook grotendeels afwezig. Bepaalde sterftegevallen zoals Dobby en Hedwig, passeren zo snel de revue, dat ze weinig emotionele impact hebben.
Ook moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren een beetje Harry Potter-moe ben geworden. De boeken heb ik al sinds 2,5 jaar niet meer gelezen. Een degelijke film die echter de vertrouwde schoolse omgeving ontbreekt en vele karakters komen te weinig aan bod.


Ik vind dat je helemaal ongelijk hebt over de film en het boek. Ik vind het boek juist fantastisch en vol emotie.

Je zei ook dat de sterfgevallen weinig emotionele inpact hebben. Dat hebben ze gedaan omdat het nog altijd een film blijft voor alle leeftijden. Stel je voor dat er een kind van 10 "the deathly hallows" wil gaan bekijken in de bioscoop en het kind ziet opeens dat bv: Hedwig dood neervalt. De filmmakers kunnen absoluut niet deze belangrijke scene uit de film laten en laten daarom het moment snel voorbij gaan zodat het toch niet te zwaar weegt voor het kind.

Kortom, ik vind het een superfilm en zeker een aanrader !!


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Wat een onzin, de film is trouwens voor 12 jaar en ouder. Graag spoilertags plaatsen btw


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

het gemiddelde doet het goed, ik hoop dat het zo blijft!


avatar van Rothko

Rothko

  • 40 berichten
  • 702 stemmen

misschien heel stom voor al die fans alhier maar t kon me niet echt bekoren. Natuurlijk prima spec. eff. en de sfeer was er ook naar maar inderdaad weinig emotie en heb me af en toe groen geërgerd aan de de acteer prestaties van Ron en Harry. Ben bang dat deze twee het harry potter gebeuren later in hun films ( die ongetwijfeld komen gaan ) niet zullen ontstijgen . mvr. watson daarentegen speelt veel geloofwaardiger en volwassener. Met name enkele humorscenes, oke best wel grappig maar als je dan op Ron en Harry let dan missen ze gewoon net de feeling en dat stoorde mij behoorlijk. Wel heerlijk om veel van Engelands beste acteurs de revue te zien passeren. Zelfs de heerlijke sul uit Notting Hill deed z'n opwachting. Hopelijk is t tweede deel wat beter. Ik wil m hoe dan ook wel zien daar is ie goed genoeg voor.


avatar van fedorie

fedorie

  • 1 berichten
  • 136 stemmen

Wat een oersaaie film.

De magie was weg.

Emoties slecht uitgewerkt.

De vijanden boezemen geen vrees in

het tempo in de film was overwegend kabbelend en weinig opbouw naar een climax

de verhaallijn was vrij hectisch. Alsof er 101 verschillende elementen in moesten worden gepropt die slechts tot resultaat hebben dat niet-lezers de hele film alle energie nodig hebben de verbanden te leggen. En heb je die uiteindelijk door, dan nog is er geen magie of een dubbele bodem die ik bij de eerste films wel duidelijk ervaarde.

De film leunt te veel op het boek en beter is het de boeken gelezen te hebben maar dit leunen gaat ten koste van de film en de special effects en grappige momenten kunnen dit niet verhelpen.

Overigens vond ik het filmwerk tijdens de laatste achtervolgingscene in het bos wel heel bijzonder maar die paste niet echt in de gehele stijl van de film.

Sfeer en fotografie vond ik wel heel goed.

Ik heb de boeken niet gelezen.

Hoogstens een film voor de fans


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

fedorie schreef:

Wat een oersaaie film.

De magie was weg.

Emoties slecht uitgewerkt.

/////

Sfeer en fotografie vond ik wel heel goed.

Ik heb de boeken niet gelezen.

Hoogstens een film voor de fans

Tja, dat heb je nu eenmaal met mega fantasy franchises. Maar van alle honderden mega fantasy blockbuster die er ooit gemaakt zijn, vind ik dit tochwel de meest overtuigende. Het feit dat , er al een soort sfeer aanwezig is bij dit type film, vind ik al heeeel knap en gedurfd.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Te weinig emoties vind ik een beetje onzin. Van alle Harry Potterfilms vond ik dit toch wel de emotioneelste en degene waar het meest drama inzat.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

Mee eens
zeker met de dood van dobby.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

roos90 schreef:

minpunt:

het einde

Ik was niet blij toen de film was afgelopen, ik dacht echt; 'wat een rot eind'

ik kan niet wachten tot de volgende film in de bios draait!

Het einde was juist het sjiekste !


avatar van SunChaser

SunChaser

  • 671 berichten
  • 750 stemmen

MoFeDu schreef:

Ja, een hele hoop, vind het knap dat je het allemaal nog volgt zonder de boeken te lezen.

Ik volg de films ook al 10 jaar zonder een boek te lezen. De boeken vind ik stom, de films leuk en de zesde was een van de beste.


avatar van Loisb

Loisb

  • 89 berichten
  • 3147 stemmen

Gister gezien in de bioscoop. Ik heb me geen moment verveeld en vergeleken met de vorige film(die gewoon bagger was) is dit een topper!

De effects zaten goed in elkaar en ik vond dat er veel actie in was. Het verhaal was goed en ik ben erg benieuwd naar de ontknoping!


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Waarom staat bovenaan deze pagina bij links IMDb (8,4 / 8353), terwijl als je op de link klikt op IMDb zelf staat: 8,3 / 4475? Loop ik achter, of is het een foutje van MovieMeter?


avatar van maurice32

maurice32

  • 1194 berichten
  • 1681 stemmen

heb niet alle harry potter films gezien , misschien 3 of 4 .

is het erg als je iets mist ? hmmm misschien kijk ik vandaag alle potter films...behalve deze dan , deze moet ik nog kijken ... vrij hoog gemiddelde heeft deze .


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14546 berichten
  • 4524 stemmen

Deel 6 zou ik sowieso bekijken. Redelijk essentiële zaken daarin waarin in deel 7 op wordt teruggekomen. Van de overige zijn vooral hoofdlijnen van belang.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

maurice32 schreef:

heb niet alle harry potter films gezien , misschien 3 of 4 .

is het erg als je iets mist ? hmmm misschien kijk ik vandaag alle potter films...behalve deze dan , deze moet ik nog kijken ... vrij hoog gemiddelde heeft deze .

Ligt eraan welke films je hebt gezien. De Half-Blood Prince is zeker wel aan te raden, die is zeer belangrijk voor dit deel. Ook de Chamber of Secrets is wel handig.

En dat gemiddelde daalt wel .


avatar van Hedser

Hedser

  • 36 berichten
  • 1264 stemmen

Thorongil schreef:
Vanmiddag in de bioscoop gezien, mijn eerste ervaring met digitale cinema.
Het 7e boek vond ik altijd de minste van de boekenreeks en dus had ik ook wat lagere verwachtingen voor de film. Ik kan er niet aan doen maar het gebrek aan Zweinstein vind ik een groot minpunt. De film volgt getrouw het boek, dus Yates valt niet veel te verwijten. Wel vond ik dat de actie vaak nogal shaky gefilmd was en onoverzichtelijk oogde. Vooral de achtervolging door het bos en vlucht naar het Nest. Het leek wel even of Michael Bay dit geregisseerd had.
Ook vond ik dat vooral de Wisseldrank te veel gebruikt werd, niet enkel bij de 7 Potters maar ook bij het infiltreren van het Ministerie.
Het medaillon had veel weg van de Ene Ring, een artefact dat verbonden is met de Duistere Heerser en een kwaadaardige invloed heeft op de drager.
Het verhaal sprong ook vaak van de hak op de tak en het plot wilde maar moeilijk vlotten.
Wel zijn er enkele aardige toevoegingen op het boek, zoals Hermelien die het geheugen van haar ouders wist en ook de Deluminator die Ron erfde van Perkamentus kwam regelmatig aan bod. Verder vind ik dat de film te veel focust op de rassenkwestie en politiek. De magie en wonder uit de vroegere films heeft volledig plaats gemaakt voor een grauwe omgeving. Spreuken vliegen als kogels rond de oren.
De vertrouwde muzikale thema's waren ook grotendeels afwezig. Bepaalde sterftegevallen zoals Dobby en Hedwig, passeren zo snel de revue, dat ze weinig emotionele impact hebben.
Ook moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren een beetje Harry Potter-moe ben geworden. De boeken heb ik al sinds 2,5 jaar niet meer gelezen. Een degelijke film die echter de vertrouwde schoolse omgeving ontbreekt en vele karakters komen te weinig aan bod.

Hoe kun je nou vinden dat de wisseldrank teveel gebruikt wordt? In de twee scenes waarin het gebruikt wordt was het echt essentieel. Bovendien is het ook twee keer niet gebruikt waar het in het boek wel gebruikt wordt (in Godric's Hollow en op de bruiloft).


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1623 berichten
  • 691 stemmen

Zoals ik al zei, neemt de films enkele van de gebreken van de boek(en) over. Vaak al te makkelijke oplossingen: met name Wisseldrank, dat erg veel gebruikt wordt in het laatste boek, onder andere ook als ze de bank Goudgrijp binnenvallen in Part 2. Je vraagt je toch af, waarom ze het niet de hele film door gebruiken. En waarom konden ze trouwens niet naar het Nest verdwijnselen i.p.v. er met bezems, terzielers en motors heen te gaan? Ik vind dat Rowling haar voeten heeft geveegd aan het laatste boek, alsof ze op automatische piloot schreef.

MBMTx schreef:

Je zei ook dat de sterfgevallen weinig emotionele inpact hebben. Dat hebben ze gedaan omdat het nog altijd een film blijft voor alle leeftijden. Stel je voor dat er een kind van 10 "the deathly hallows" wil gaan bekijken in de bioscoop en het kind ziet opeens dat bv: Hedwig dood neervalt. De filmmakers kunnen absoluut niet deze belangrijke scene uit de film laten en laten daarom het moment snel voorbij gaan zodat het toch niet te zwaar weegt voor het kind.


Volgens mij onderschat je kinderen toch, die kunnen best wel tegen een stootje. Ik vind dat de graad van geweld in deze film niet echt veel verschilt met de vorige films. Een kind van 8 kan dit zeker verdragen.