Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen. Hij noemt het slechts een kleine gunst, uit loyaliteit voor bewezen diensten. Maar als Carlito iets geleerd heeft uit het verleden, dan is het wel dat loyaliteit dodelijker is dan een kogel.

djelle
Samen met ondermeer scarface één van de beste misdaaddrama's ooit gemaakt! Het sterke verhaal en ijzersterke personages doen wel dénken aan scarface, maar zijn (gelukkig) totaal onvergelijkbaar en brengen een misdaadverhaal met creatieve, originele en verffrissende invalshoeken.

Opnieuw slaagt De Palma erin enkele briljante scenes neer te zetten die symbolisch en filosofisch fenomenaal goed zijn, en het stijlvolle camerawerk vult de perfectie alleen maar aan. Knetterende dialogen, verrassende wendingen en interessante gebeurtenissen zijn ook allemaal stokpaardjes van Carlito's way.

Niet te vergeten "Carlito" zelf, een hoofdpersonage dat er weer enorm goed neergezet is. Hoewel het jammer is dat hij wat braver overkomt en (daardoor) misschien iets minder présence heeft dan Tony Montana door de aard van zijn rol, maar toch blijft het een ijzersterk karakter. Het wordt ook duidelijk in de film dat hij nooit 100% zuiver kan zijn en altijd gangstermanieren in zich zal blijven hebben, zonder dit zelf te willen/beseffen.

Het geweld is minder frequent maar ontbreekt zeker niet in CW en blijft zeer gewelddadig en rauw. Heel knap was ook de manier waarop de rol van de politie geschetst werd die hoedanook altijd zijn achterdocht zal behouden en zelf ook soms niet altijd even zuiver is. Belangrijk detail wat een klein beetje deed denken aan La Haine. Dan heb je ook nog het feit dat het een uitzichtloze situatie is om als ex-gevangene maffiafiguur na jaren van misdaad plots een zuiver en nieuw leven te beginnen; bijna gedoemd te mislukken, heel triest en briljant naar voor gebracht als statement.

Niet te onderschatten meesterwerk! (5)

Ik heb ergens gelezen dat er een prequel gaat komen van deze film. Maar dan zonder Brian De Palma en Al Pacino. Het gaat over de jonge jaren van Carlito

avatar van Mr. Rogers
Echt heel veel beter dan ik van tevoren had gedacht. Na het zien van Scarface (die ik vond tegenvallen) was ik toch wat huiverig om deze te kijken. Vond deze film echter zoveel beter dan Scarface, echt geweldig. Al Pacino en Sean Penn spelen top.

avatar van Benninf
Wat een prachtige film! Mijn favoriete genre en favoriete acteur. Ik heb genoten!

5 sterren voor dit onderschatte meesterwerk.

avatar van Blokland
Onderschat meesterwerk is helemaal juist. Donnie Brasco en Carlito's way zijn van die films die niet de reputatie van b.v. Scarface hebben maar m.i. veel beter zijn!

Pfff wat een film heh? Fantastische prestaties van de regisseur en de ijzersterke cast.
Na het zien van deze film ligt mijn mond toch echt ergens op de grond.

4,5* omdat je altijd nog ergens naar moet streven

sebas83
sean penn laat weer zien wat voor goede acteur hij is, zie u-turn,21 grams en casualties of war

avatar van Pacino88
Als Pacino de rol had geweigerd:

Zeer goede film, hoewel de echte spanning pas tegen het einde kwam. Deel 2 Carlito's Way: The Beginning is in de maak. Hoe hij in de misdaadwereld terechtkomt. Met Jay Hernandez en Sean "Puffy" Combs.

avatar van SmuttWars
TheOne schreef:

Foute boel. Ik haat zulke plannen. Andere acteurs gebruiken en rappers.

SmuttWars schreef:

Foute boel. Ik haat zulke plannen. Andere acteurs gebruiken en rappers.

Ben het helemaal met u eens .Vooral die andere acteurs,,carlito's way is een zeer goede film met acteurs die hun rol zeer goed spelen en nu dan andere acteurs,kan niet goed worden vrees ik

Ik hou van mafiafilms maar ik vind deze film een beetje saai..

DRJeFF
JackNL schreef:

Ik hou van mafiafilms maar ik vind deze film een beetje saai..

Het is ook niet echt n maffia-movie .Het verhaal gaat juist over iemand die het maffialeventje vaarwel heeft gezegd.En dat mag je dan saai noemen aangezien er geen dagelijkse afrekenigen plaatsvinden.
Ik vond het juist erg imposant om te zien dat iemand die eenmaal in "het leventje"heeft gezeten er nooit meer helemaal los van komt.
Voor de rest vind ik het een wereldfilm van formaat.Staat daarom ook hoog in mn lijst.net buiten de top 10

Als Al Pacino fan heb ik deze natuurlijk ook in mijn verzameling... goed verhaal, en Sean Penn speelt toch ook echt wel een goeie rol als de snuifende advocaat

ik begrijp niet hoe je deze film saai kan noemen.met zo'n goed verhaallijn en acteurs en regisseur en toch verveling of saai,nou dan is het niet echt jouw gerne,maar voor de liefhebbers echt een aanrader!!!!!!!!

nathan_666
prachtige film, met weer eens een geweldige Pacino.

Na recentelijk aangenaam verrast te zijn door zijn Scarface heb ik me vandaag gewaagd aan m'n tweede De Palma, zijnde deze Carlito's Way. Helaas moet ik concluderen dat deze film een beetje de plank misslaat.

Het kwam voor mij niet verder dan een film die gedragen wordt door de hoofdrolspelers. Een immer heersende Pacino en een Penn die niet voor hem onder doet. Alleen jammer dat door GTA zijn karakter de lachspieren meer doet prikkelen dan oorspronkelijk bedoeld, maar dat kun je de film uiteraard niet aanrekenen.

Het verhaal voelde ongemakkelijk en hier en daar gewoon geforceerd. De hele persoon en ontwikkeling van Carlito vond ik raar, onbegrijpelijk en derhalve soms irritant. Ik neem aan dat men hiermee de verstikkende criminele wereld wilde weergeven waaruit niet te ontsnappen valt, maar het kwam zo vreemd over dat ik het niet echt serieus kon nemen. Op een scène of drie, vier na is Carlito niets anders dan een hulpeloos speeltje, hangend aan misplaatste gevoelens als lotsbeschikking en loyaliteit.
Die drie à vier scènes waarin hij wel ruggengraat toont passen daarom niet in het geheel; waarom dan ineens wel?
Een ietswat té grote breuk met zijn verleden, als je het mij vraagt.

Qua beelden, regie en muziek was de film degelijk. Degelijk in de zin dat hij er nergens echt uitspringt (iets wat ik bij Donnie Brasco ook een beetje had, maar waarvan ik het verhaal beter vind). Het miste charisma, de sfeer was te klinisch en het aantal memorabele beelden is ondermaats.

Rest mij dus (nogmaals) te concluderen dat dit de eerste gangsterfilm is die mij tegenvalt. Volgende Halte De Palma wordt The Untouchables, maar dat zal met enige vertraging gaan...

2,5*.

avatar van Pacino88
speelduur is 20 a 25 minuten korter dan hier staat aangegeven.

avatar van xangadix
Tsja... Jammer he..?

avatar van HiLL
Wederom een van mijn favorieten! Wat een toppertje...een geweldige Penn, met dat walgelijke haar van hem

En Pacino the God himself

5 dikke, vette, moddervette *

avatar van Da Jando
Aardig, maar mist iets. Weinig memorabels en ietwat rommelig uitgewerkt. Carlito's vriendin wordt bijvoorbeeld er wat met de haren bij gesleept, vond haar vooral irritant.

Wel goed geschoten en (weer) een goede rol van Pachino, maar wat mij betreft hadden ze iemand anders mogen kiezen. Dit is gewoon op safe spelen

Een degelijke misdaadfilm, maar zoals Dionysos al zei mist deze charisma. 3*

avatar van Naomi Watts
Meer dan een aardige misdaadfilm. Een meesterlijke Pacino (what else's new) en een uitstekende Penn. Miller die ik betrapte bij hun weerzien op een capaciteit dat ze heel erg zwoel en intrigerend kan converseren. Aangezien ik erg meeleefde met Carlito kwam zijn lot wat hard aan maar dat geeft de film ook wat meer impact en wat fantaseerruimte voor mij na de film. 4*

avatar van Pacino88
Vandaag weer eens gezien voor de zoveelste keer,maar het wordt toch wat minder.De film kent wat saaie momenten,maar Pacino en Penn zijn toch weer super.Het einde is mooi,maar misschien ietwat overdreven.De politie let totaal niet op Carlito en Gail besteedt verder alleen aandacht aan Carlito zonder aan de politie te melden dat een persoon net haar vriend heeft neergeknald.

geweldige film snap niet dat hij hier zolaag staat schaam jullie. deze film is niet tevergelijken met Scarface. deze film heeft iets wat Scarface niet had en dat is menselijkheid, carlito is wel een gangster maar niet zo eentje als Tony M. en vindt ook dat vaak met deze soort films een vergelijking komt, wat je meestal niet moet doen maar gewoon kijken als verschillende films!!

avatar van Pieter Montana
Tony Montana meets Carlito Brigante.
Scarface was een handleiding van "Hoe word ik een gangster?" en deze film is dan weer het omgekeerde.

Tony wordt Carlito
Manny Wordt Pachanga
"Say Hello to my little friend"wordt"You think you're BIGTIME???"

Carlito kan toch niet het niveau halen van Tony maar deze film is zeker underrated.Weer een sublieme rol van Pacino met een geweldige voice-over.Ook een onherkenbare Sean Penn(met krullenbol)en de toch niet onaantrekkijle Penelope Ann Miller doen goed werk.Het script toont toch maar weer dat in elke gangster iets menselijks is.

Het zoveelste De Palma Meesterwerk

Hoogtepunt:
Carlito weigert de drank van Benny Blanco

avatar van RemyBl
Zeer mooie film van Brian de Palma. Zoals Pieter Montana zegt het spiegelbeeld van Scarface. Carlito's Way is iets volwassener dan Scarface en naar mijn mening lekkerder om naar te kijken.

De film wint steeds meer kracht naarmate het het einde nadert. Weer maakt De Palma een gave achtervolging met subliem camerawerk. Net als in The Untouchables weer wat mooi trappenwerk.

Daarnaast is het acteerwerk van Sean Penn en Al Pacino uitstekend, maar ja... kan iemand mij een film noemen waar deze gasten niet goed in acteren??

Enige minpunt is dat het verhaal niet bijster origineel is, maar dit staat niet in de weg voor een fijne filmavond...

4 *

avatar van Redlop
Pieter Montana schreef:

Carlito kan toch niet het niveau halen van Tony

Niet mee eens. Tony Montana is een wat clichématig eendimensionaal figuur in een dito leeg milieu. Voorspelbaar type...zo weggelopen uit een Miami Vice aflevering.

Carlito wil juist dit milieu ontvluchten en gedraagt zich af en toe als Tony Montana zich bewust zijnde van de uitzichtsloosheid ervan. Carlito is meer gelouterd dan Tony en zo is de film op alle niveaus. Carlito's Way is een van de betere film noirs van de afgelopen 15 jaar die ik ken en voor mij sowieso de beste De Palma film.

Tony Montana clichématig? volgens mij heb je wat moeite om onderscheid te maken tussen wat cliché is en wat de standaard is voor latere clichés (bij life of brian viel me dat ook al op). Nog niet eerder (in de letterlijke zin van dat woord) zo'n verdorven, vuilbekkend en moedig type gezien. een heerlijke over-the-top rol, waar zelfs Cagney een puntje aan kan zuigen. niet altijd even diepgaand, maar de drijfveer en ambitie van dat type zorgen voor een van de meest interessante misdaadkarakters ooit. badguys die ik uit eerdere films heb gezien waren veel 'cleaner' en gepolijster.

avatar van Redlop
mister blonde schreef:
...badguys die ik uit eerdere films heb gezien waren veel 'cleaner' en gepolijster.

Met je laatste opmerking ben ik het eens. Voorheen waren 'bad guys' gepolijster. Dus in dat geval is clichématig inderdaad een verkeerde woordkeuze van mij.

Maar ondanks dat Tony Montana een hardere gangster was dan bv. James Cagney neerzette...het blijft wel eenzelfde soort eendimenionale gangster. (Overigens vind ik de rol vrij dicht in de buurt komen van die van Michael Corleone) Met clichématig bedoel ik meer de benadering van het personage en minder het personage zelf.
Carlito is/was ook een gangster maar zijn personage heeft meer dimensies. Zijn karakter wordt meer verklaard.

Wat je bedoelt met Life of Brian weet ik niet?