Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen. Hij noemt het slechts een kleine gunst, uit loyaliteit voor bewezen diensten. Maar als Carlito iets geleerd heeft uit het verleden, dan is het wel dat loyaliteit dodelijker is dan een kogel.

avatar van Captain Pervert
Misschien niet erg originele, maar wel boeiende film over een boeiend karakter. Pacino en Penn zijn beide erg goed. Naarmate de film vordert wordt het steeds spannender, tot aan het bloedstollende einde. Goede regie en muziek.

Prachtige film, voor mij een meesterwerk, vooral omdat de film wat minder rauw is en je je makkelijker kan inleven in Carlito dan in bijv. Tony Montana.

4.5 sterren

Gauw nog eens meer films van De Palma kijken. De meeste al gezien, maar Body Double is al te lang geleden, laat ik daar maar eens mee beginnen.

avatar van sinterklaas
Leuke Pacino-film van nog dezelfte regiseur van Scarface.

Pacino speelde goed samen met Sean Penn. De mafia-sfeer was goed te proeven. De Palma heeft nog wel wat stukjes uit Scarface deels in deze film herhaalt: De stukjes in die club bv, en die naam Saso klinkt een beetje als Sosa uit Scarface.

Maargoed, Al Pacino kon er weer iets leuk van maken. Sean Penn ook die eerst advocaat van Carlito was en dat Carlitto door hem veraden bleek te zijn.

Het einde in dat station was ook goed.

avatar van Prudh
Erg amusante misdaadfilm. DePalma tovert weer alle gangsterclichés uit zijn mouw, maar giet ze in een vorm die niet verveelt, hoe vaak je er ook naar kijkt. En hoewel Pacino erg sterk acteert, vind ik vooral Penn de show stelen. Dat maffe brilletje, die blonde krulletjes, lekker snuiven: een meesterlijke anti-ganster!

Het verhaal stelt natuurlijk niet zoveel voor: niets wat we niet eerder hebben gezien. Maar sterk acteerwerk, een goede spanningsboog en vooral erg mooi camerawerk houden het kijkplezier levend. Wat ik toch wel ergerlijk vind is die verplichte kost van de onmogelijke liefdesrelatie, zeker als het zo uitgekauwd ten tonele wordt gevoerd. Het slaafse vrouwtje, hoofdmotief om aan de onderwereld te ontsnappen, blaat.

Gelukkig haalt dat maar een klein deel van de sfeer naar beneden. Een film van 3,5 dikke sterren resteert.

avatar van maxcomthrilla
Toevallig gekeken deze film. Een vriendin had zin in een actiefilm, iets wat ook op de dvd hoes prijkte. Qua actie viel het allemaal wat tegen de 1ste anderhalf uur. Behoudens 1 actiemoment wordt er vooral toegewerkt naar een spannende ontknoping. Gelukkig wel veel sfeer terug te vinden in de film. Telkens hangt er een onheilspellend sfeertje in de lucht. De film start ook vlot en kent weinig personages die voorgesteld worden. Ik viel van verbazing van mijn stoel toen het beeld op zijn kop stond de 1ste paar minuten. Zag er mooi uit.

Gelukkig ook niet zozeer een typische De Palma film. Vooral niet qua verhaal. Geen typische rise and fall themathiek. Pacino heeft al een lange carrière achter de rug maar verzeild ongewild vaak in het misdaadwereldje. Ook niet origineel, net zoals zijn beweegredenen om te stoppen. Maar de opbloeiende romance tussen Pacino en zijn vriendin is mooi om te aanschouwen. Gewoon eens een keer een gezonde relatie tussen een man en een vrouw en niet over the top geschreeuw en constant geruzie tussen elkaar zoals in Scarface wel het geval was.

Veel locatiewisselingen. Veel scènes die zich afspelen in clubs, toiletten en de gevangenis. Maar de afgewerkte trappen met blitse muren waarop veel licht weerkaatst en de overtuigende acteerprestaties van Pacino en jawel zelfs van Sean Penn zorgen voor genoeg boeiende gebeurtenissen. Beiden geven de film toch wat onderhuidse spanning mee. De bijna constant aanwezige muziek had ook wel wat, al moet je wel van wat oude disco nummers houden. Shake That, Rock the Boat en Moulin Rouge zorgden er in ieder geval voor dat ik mij in een chique club waande.

Het creëren van een romantische sfeer ligt er in deze film soms wat te dik bovenop. Hilarisch moment als You Are So Beautiful door de speakers knalt als Pacino een toenaderingspoging doet. Zo fout, dat je er weer om kan lachen. De film bevat sowieso genoeg humor. Bv. Penn die telkens in het openbaar zijn neus poedert maar wel een gast sommeert om niet in het openbaar te neuken.

Verder is meneer de Palma allesbehalve subtiel met het in beeld brengen van het vele cokegebruik bij de jetset in deze film. De doosjes coke vliegen je soms om de oren, maar of dat nou allemaal zo interessant is? Gelukkig niet zo over de top, als in Scarface. Gelukkig wel een aardige climax waarin de film bij momenten niet schuwt om gruwelijkheden in beeld te brengen en uitmondt in een onverwachte, op het echte einde na dan, rat race.

Mijn 6de De Palma en eindelijk eens een keertje meer dan 3* En ook eindelijk een keer een overtuigende Penn! Ik herkende hem niet meer terug. Kleine 4*

avatar van Demoniac
Zeker een goed film. Al Pacino schittert als slechterik die zijn leven beteren wil, maar niet gemakkelijk uit de onderwereld komen kan. Verder een geweldige eindscene met een tragisch, voor mij toch onverwacht, einde.

avatar van Mug
Mug
Vond het maar slappe hap, zeker de finale die ontaardt in soap-kitsch en Joe Cocker. Niks nieuws onder de zon in het genre. Een kabbelende film die door een goede cast gered wordt. De Palma gebruikt nog steeds dezelfde trucjes als in zijn oude films, we kennen het ondertussen wel. Prachtige beginscene en finale (die helaas verneukt wordt). Alles daar tussen is niet echt om wakker van te liggen. Ik kom niet verder dan 3*.

Niet Scarface, maar 25th Hour kwam bij mij op na het kijken van deze film.

Vond het veel interessanter dan het gros van de misdaadfilms. Heeft er waarschijnlijk veel mee te maken dat Pacino hier een veel minder patserig personage neerzet. Bijna verfrissend.

Maar uiteraard ook het camerawerk van DePalma, vaak mooi en stijlvol, iets waar regisseurs als Scorsese nooit aan toekomen. Muziek vond ik ook best geslaagd, geeft de film gewoon al een hoop extras.

Mooier dan de eerste 5 minuten wordt het jammer genoeg nooit meer maar de film blijft wel boeien en heeft enkele fijne momenten nog. Al stoorde ik mij wel een beetje aan de structuur (laatste scenes eerst) waardoor de climax niet echt veel effect meer had. Vond het einde dan ook maar een beetje duf.

Verder doet Pacino het aardig en had ik Sean Penn niet zelf herkend, dacht dat het zijn broertje in betere tijden was.

Kan ik geen jaren tippen aan een film als 25th Hour maar wel lichtjaren vooruit op veel ander misdaadwerk.

avatar van kArIzMa_Movie
Na 10 jaar werken De Palma en Pacino eindelijk weer eens samen. En wat een film weer! Zowel met het verhaal als de cast wist Carlito's Way mij te boeien. Zeer goed acteerwerk van Pacino. Pacino speelt echt zo goed dat je op allengs medelijden met zijn personage krijgt. Geweldig!

4*! Het gemiddelde is, na mijn stem, met 0,01 gestegen!

avatar van wwelover
Goede film. Sterk verhaal die zeer lekker loopt ondanks de redelijk lange duur van de film. De film is ook geen moment saai alleen het enige echte minpunt is dat het gewoon wat te veel van het goede is af en toe.
De muziek en de sfeer zorgen voor de charme van deze film. Een grauwe film. Maar toch plezant.
Het acteerwerk van de hele cast is geweldig. En met name natuurlijk Al Pacino die hier een briljante rol neerzet. Maar ook Sean Penn die ik eerst even niet herkende zette een hele sterke rol neer.
Erg mooi in elkaar einde. Leuke achtervolging en natuurlijk het treurige eind van Carlito

avatar van Montorsi
Prachtige film. Penn en Pacino zijn hier echt geniaal bezig. Geweldig en uitstekend in elkaar stekend verhaal. Goed in beeld gebracht. Beetje een tegenvaller echter dat het einde zich al zo lang liet raden, nu is dat inderdaad ook onderdeel van de stijl van de film, maar het haalt wel een beetje de kracht van het slot weg.

Al met al toch 4,5*

avatar van JJ_D
Zwaar overschatte Brian de Palma-film, wat niet wegneemt dat ‘Carlito’s Way’ aardig wegkijkt en een mooie weergave is van wat een standaard misdaad-thriller allemaal moet bevatten qua ingrediënten. Pacino zet zijn personage zoals altijd met veel aplomb neer, maar tegelijk heeft zijn karakter deze keer een verfrissende dubbelzinnigheid over zich. Het is niet meteen duidelijk welke kant het met Carlito op zal gaan, en ondanks de voor de hand liggende plotwendingen zit het einde er niet van mijlenver aan te komen. Ook Penn (en de hele cast met hem) zet een goeie acteerprestatie neer, dus daar wringt het schoentje zeker niet.

Verfoeilijk is het walgelijke esthetische palet van ‘Carlito’s Way’. Een film is altijd een kind van zijn tijd, maar de nineties zijn hier overdadig aanwezig: zowel de belichting, het kleurgebruik, de aankleding als de dansmuziek (op de score valt immers niets aan te merken) vallen op door hun smakeloosheid, en dat bevordert de inleving voor de kijker uiteraard niet.

Djelle heeft het dan over diepe filosofische lagen, maar dat beschouw ik als zuivere nonsens - waarvoor mijn excuses. Waar het De Palma om draait is een spannende film in elkaar te steken, en daar slaagt de man in; punt, andere lijn.
De structuur is bijzonder transparant (tegenwoordig mogen zelfs gangsterfilms al iets meer hersens eisen van de kijker), wat een eenduidige thriller oplevert die moeiteloos van begin naar slot manoeuvreert. Geestig voor een keertje, maar de top100-notering is onverdiend.

avatar van Filmkriebel
Briljante gangsterfilm die net veel te laag staat in de top 100. Het verhaal van een gangster die het goede pad op wil en vervolgens ingehaald wordt door zijn verleden. Als mens is hij veranderd na vijf jaar cel maar zijn omgeving is nog niet veranderd.

Alle acteurs krijgen interessante rollen toebedeeld, tot de bijrollen (Leguizamo bvb). Ook speciale vermelding van Sean Penn als de slijmerige advocaat Kleinfeld. Ongewone rol voor hem. Schitterend camerawerk. Die draait een hoek van 360° wanneer Carlito bij de Italianen zit, of werpt een blik in de spiegel waardoor we een glimp opvangen van een halfnaakte Gail, of volgt vloeiend Carlito in het station op het einde. Of nog : wanneer hij in de gietende regen staat met een vuilnisbakdeksel boven zijn hoofd. Onuitwisbare beelden die de film tijdloos maken. De decadente seventies worden ook mooi weergegeven : veel cokegesnuif, wilde party's en een voortreffelijke selectie van seventies hits. Dit versterkte de sfeer van de jaren '70 volledig. Veel decors waren bijgevolg niet nodig. Ook spanningsopbouw zoals die scène in de biljartcafé in het begin.

Wat mij betreft is dit nog een stuk sterker dan Scarface.Het verhaal is op zich niet revolutionair. De vormgeving is echter zo prachtig dat je er volledig door opgeslorpt wordt. Zelfs al weet je van het begin af aan hoe alles zal aflopen, je blijft hopen dat hij die trein haalt. . Ik heb niks dan lof voor deze film.

avatar van rep_robert
Tsja, ook ik ben niet helemaal overtuigd van deze film.
Het is allemaal wel gelikt tot in de puntjes van het camerawerk tot aan de muziek.

Het verhaal is echter te simpel, dit in combinatie met allemaal acteurs die je al kent van tv, maar allemaal heel irritant hun stem 'op zn gangsters' doen. Dit is echt niet voor mij weggelegd.
Ook Pacino vond ik vooral het 1e gedeelte van de film ronduit irritant, "ooh kijk mij is stoer schreeuwen de hele tijd waardoor ik gangster lijk". Anderen overtuig je misschien ermee, ik kijk hier zo makkelijk doorheen.
Daarbij vond ik zijn rol ook vaag, er wordt gepoogd om sympathie voor dit personage te kweken, terwijl hij er wel op los blijft moorden en de problemen blijft opzoeken.
Daarbij is de film ook te sentimenteel in mijn ogen, waar dat niet thuishoort in een misdaadfilm. Het begin & einde zijn daar het toonbeeld van.
Het beste moment in de film van Pacino blijft als hij vlucht voor de italianen en eindigt in een shoot-out op het treinstation.

Van de cast overtuigde alleen Penelope Ann Miller(al snap ik niet echt wat zij in Pacino ziet in de film) en vooral Sean Penn, die briljant is als heroïne snuivende, onbetrouwbare en nerveuze advocaat van Pacino.

Voor de rest blijft er een leuk misdaadfilmpje over, wat op mij niet helemaal goed overkomt dankzij al die schreeuwerige types en het dromerige, geromantiseerde personage van Carlito.

avatar van simonvinkie
Goeie film maar geen meesterwerk. Deze film wordt vaak vergeleken met Scarface persoonlijk vond ik het niet echt op elkaar lijken. De film is af en toe een tikje traag en er zaten een paar onnodige personages in zoals Gail maar dankzij het goeie acteerwerk bleef het leuk om naar te kijken. Al Pacino doet het goed als Carlito en Sean Penn is briljant als cokesnuivende advocaat.

avatar van decicco
Geweldige misdaad-film, met alweer een geweldige rol gespeeld door Al Pacino.

Zeer mooie samenwerking tussen Pacino en Penn, die hier de junk uithangt.

Echter een beetje jammer dat ze jaren later een nieuwe versie hebben gemaakt over Carlito, maar dan in zijn jongere jaren.

avatar van Vinokourov
Dat gangster-met-veel-gevuk-genre gaat me steeds meer plezieren. Dit was eigenlijk een best goede film met een uitmuntende Al Pacino, die een flink gangsterverleden heeft en dat nadat hij uit de gevangenis komt helemaal achter zich wil laten. Alleen zijn vertellersstem vond ik wat jammer en was duidelijk nodig om zijn gedachten uit de doeken te doen. Met het wat anders scripten van het plot had die vertellersstem best wel achterwege gelaten kunnen worden denk ik... Iemand die ook de show steelt in deze film, is Sean Penn. Wat een gare gast was dat .

Een ijzersterke film die niet alleen maar bestaat uit actie en actie, maar het verhaal mooi en boeiend verteld. Ontroerende momenten worden afgewisseld met wat actie. Erg mooi verhaal.

avatar van chevy93
Door sommigen genoemd als opvolger van Scarface. Nou zie ik wel wat overeenkomsten, maar zo'n uitspraak is veel te veel eer voor deze matige film. De film is meer drama dan misdaad vind ik en er was het soort drama wat ik bijna nooit hoogstaand vind. Hij heeft een oppervlakkige, voorspelbare relatie met Gail en dat komt de film niet ten goede. Het verhaal is ook veel te voorspelbaar en dat is jammer.
Sowieso heb ik het wel gehad met die gangsterfilms merk ik de laatste tijd en ondanks de relatief korte speelduur ging hij me op den duur vervelen.

De 'gangsters' vond ik weinig inhoudend en niet zo overweldigend als de personages in de betere films in zijn soort. Carlito's Way is voor mij dan ook een mislukte gangsterfilm waar teveel drama in zit en waar het gangstergehalte te laag is.

De eindscène red dan ook veel. Nog wat actie en de eindscène waarin je ziet dat hij neergeschoten wordt was dan weer wel goed. Het You Are So Beautiful is mij ook een raadsel.

2,5* voor een matige film die het allemaal net niet is.

avatar van Bélon
yeyo schreef:
Scarface is heel wat theatraler, maar daarom niet slechter. De personages zijn daar trouwens helemaal niet zomaar 'goed' of 'slecht': hun beweegredenen zijn altijd begrijpelijk en passend bij hun karakter. Daar komt dan nog is bij dat het dramatische aspect ondergeschikt is in Scarface: het is een rise and fall verhaal met toffe cinematografie, een leuk 80's sfeertje, schitterende one liners en een paar zeer memorabele scènes.

In Carlito's Way bevat niets van die punten en de nadruk ligt volledig op drama. Maar de film faalt erin om ooit meeslepend, aangrijpend of zelfs maar geloofwaardig te zijn.

Faire review. Ik heb 'm herzien en vond 'm minder dan ik had gedacht. Veel van de dialogen zijn niet sterk en niet memorabel., net als het verhaal. Niettemin toch een 3.5* mede door het '90's doing '70's sfeertje en Sean Penn als de louche advocaat. Voor de rest is de productie goed verzorgd. Aardige sub-topper in het Misdaad / Drama genre, goed voor een avondje kijkplezier.

avatar van Awake78
Nog maar eens gekeken, was nog jong de eerste keer dat ik deze film zag.

Lekker vlot filmpje, wat regelmatig toch wel de diepte in ging. Verhaaltje zat goed in elkaar, hoewel niet van bijzonder hoog niveau over het algemeen. Maar onderhoudend is het het zeker. Mooie shots, regie en bijna niet geërgerd aan het acteerwerk. In orde dus.

Lekkere 80's muziek ook, gaf een lekkere feel mee aan de film.

Vrij onderhoudende film, mooie prestatie maar geen absolute topper. Dat had ook te maken met de veel te slappe eindscene. Veel te sentimenteel en totaal ongepast na zo'n rauwe film. Beetje emotie ok, maar dit was te en ik had het ook wel een beetje zien aankomen allemaal.
Sowieso de gehele metro-actie-scene kwam een beetje nep over.

avatar van Zandkuiken
Hakunamatafaka mag zich dan binnenkort aanmelden bij de rechtbank voor schaamteloos plagiaat van de Digg-recensie .

Persoonlijk ben ik een ander spelletje aan het spelen, waarschijnlijk even vies. Namelijk een aantal films herbekijken die misschien de aanschaf van de DVD waard zijn, waaronder Carlito's Way. En ook deze prent mag er bij een tweede visie nog meer dan wezen.

Een redelijk sobere karakterschets van een man die zich probeert te onttrekken aan het misdaadmilieu, maar da's natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Vergelijkingen werden hier gemaakt, en daarbij passeerde onder meer 25th Hour de revue. Potdomme, ja! Daar heeft het wel wat van weg.

Met dat verschil dat ik de rol van Edward Norton toch een stuk sterker vind in vergelijking met Al - BLAF, BLAF, BLAF - Pacino. Hier weet De Palma hem gelukkig een beetje in toom te houden, maar mijn favoriete acteur zal het nooit worden. Pacino heeft natuurlijk het nodige charisma, maar met een andere acteur in de hoofdrol had Carlito's Way wat mij betreft misschien nog sterker kunnen zijn. Bijzondere rol wel van een onherkenbare Sean Penn, die hier zeer on-Penniaans voor de dag komt.

Af en toe een tikkeltje houterig, deze film, maar dankzij de geweldige finale kom ik toch uit op 4 sterren.

avatar van DiKKe_OsCaR
Leuke maffiafilm met een goede Al Pacino. Standaard en voorspelbaar verhaal, maar de rust en het sfeertje dat de film uitstraalt maakt hem toch best goed.

TMP
Geen geweldige film. Pacino speelt wel prima als Carlito en Penn doet het ook wel aardig, maar het verhaal vond ik niet zo geweldig. Het verhaal is wel erg standaard, en de ontwikkelingen in de film zijn, nadat de personages eenmaal uiteen zijn gezet, ook niet al te verrassend.

Erg goed en pakkend. Is een film, die je kan blijven kijken. Zit in mijn top 10 allertijde.

avatar van moviemafketel
Gek dat ik deze nu pas voor het eerst in zijn geheel heb gezien. Altijd wel wat stukjes meegepakt, maar gelukkig niet het laatste uur. Pacino en Penn spelen beiden geweldig. Had ook niet anders verwacht. Zijn vijanden vond ik helaas niet zo bijzonder. Zat geen echte gek bij. Miller viel me overigens ook 100% mee. Dacht altijd dat ze extreem preutse rollen had, maar ze liet dr tietjes zonder gene zien. Mooie aan het verhaal is dat je uiteindelijk helemaal niemand kan vertrouwen in dat wereldje. Er zal altijd een jonger iemand opstaan die je van de troon wil stoten. De sfeer die wordt neergezet is prima. Wat ik wel een beetje vind is dat het vlees nog vis is. Een Scarface aan de ene kant is veel rauwer en een Donnie Brasco aan de andere kant is qua chemie onderling weer veel beter. Kan hier dan ook niet meer dan 3,5 sterren aan geven, aangezien het geen echte topper is in zijn soort. Wel genoten en de 2 en een half uur gingen toch vrij snel voorbij. Is Carlito nou echt dood op het laatst of mogen we dat zelf invullen?

avatar van brabusRUS
Heerlijke film! Goed geacteerd door Pacino en Penn. Zo zie je maar weer, iedereen wordt geneukt door iedereen. Zelfs je beste vrienden zijn meer veilig. Scarface is leuker. Alleen beetje jammer van het einde in deze film. Weer zo'n dramatisch Hollywood einde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Carlito's Way is toch best wel een tegenvaller geworden.

Ik kreeg tijdens het kijken de hele tijd het gevoel dat De Palma niet precies wist wat hij nou wilde met de film. Het is geen echte harde misdaadfilm geworden, maar als drama schiet de film ook te kort. Het idee van een oud crimineel die het wereldje achter zich wil laten is best goed, maar voer dit dan wel beter uit. Ik vond dat hele gedoe over zijn liefde Gail maar slappe hap. Weinig overtuigend en ook niet erg pakkend. De delen met Pacino en Penn samen vond ik wel weer boeiend, maar ook bij die delen moet ik helaas bekennen dat het ook niet altijd geweldig was.

Dat lag overigens niet aan Al Pacino of Sean Penn, want beiden speelden vol overtuiging hun rol en beiden vond ik echt goed. Pacino zet zo'n rol wel vaker neer, maar ook Penn overtuigde in zijn rol als rare advocaat.
Penelope Ann Miller vond ik ook prima spelen.

De film heeft trouwens wel een mooi einde op het treinstation met een spannende achtervolging, waarna Carlito toch doodgeschoten wordt. Ik hou wel van zulke eindes. Was de hele film maar zo spannend en intens...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Films over georganiseerde misdaad en films van DePalma. Een overeenkomst is dat ik tot nu toe vaak vond dat ze stevig werden overgewaardeerd. Carlito's Way is geen uitzondering, al vond ik dit heel wat beter dan de twee andere beroemde georganiseerde-misdaadfilms van DePalma, Scarface en The Untouchables.

Carlito's Way is vooral genuanceerder dan die twee films. Pacino's karakter is veel aardser en heeft meer dimensies. En waar Scarface en The Untouchables vaak dik aangezette stripverhalen zijn is Carlito's Way dat niet.

Verder is het ook weer een rise and fall-verhaaltje zonder al te veel wat de film onderscheid van anderen. Degelijk vooral. Bijna op het brave af. Kijkt heerlijk weg, is goed gemaakt, maar geen film waarvan veel zal bljven hangen bij me.

avatar van Sergio Leone
Behoort tot de betere misdaaddrama's en imo beter dan De Palma's Scarface.

Ijzersterk acteerwerk. Pacino zet weer maar eens een geloofwaardig karakter neer. Niet zo legendarisch als Michael Corleone, maar in tegenstelling tot Scarface maakte ik bij het kijken van Carlito's Way geen vergelijking tussen de 2 personages. Sean Penn vond ik heerlijk in zijn rol als irritante advocaat met die belachelijke krulpruik en die bakkenbaarden. Ook anderen als PA Miller en Benny Blanco from the Bronx vond ik goed acteren. Toen op het einde duidelijk werd dat Benny Blanco Carlito neerschiet, had ik zoiets van: aaargh, dieje mottige snul.

Vermakelijk verhaal. Geen topverhaal, maar wel onderhoudend. Carlito als de oudere gangster die weg wil uit het wereldje maar geld nodig heeft en door zijn reputatie zich genoodzaakt ziet nog een klusje op te lappen.
Enkele minpuntjes is de achtervolging op het eind. Het deuntje kwam mij iets te kitscherig over en de achtervolgers leken mij uit een flauwe actiekomedie te komen.

Weer uitstekend werk van De Palma. Leuk sfeertje met enkele momenten dat ik aan dat van Scarface dacht; (voornamelijk) juiste muziek; goed camerawerk.

Kortom; uitstekende misdaadfilm met een goeie cast.
Een nipte 4,5*

avatar van otherfool
Verlaat jaren '80 vehikel. Pacino is uiteraard mr. Cool (hoewel de voice-over een slechte keuze is), Penn speelt vooral zichzelf (een vervelende hansworst), verder komt het nogal ouderwets en niet zo ter zake doend over. Romance er met de haren bijgesleept, beetje treurigmakend. Gelukkig zit het met de grand finale wel snor, hoog Untouchables gehalte. Verder een tussendoortje, niet vervelend, maar ook niet urgent of vernieuwend.

2,5*.