Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen. Hij noemt het slechts een kleine gunst, uit loyaliteit voor bewezen diensten. Maar als Carlito iets geleerd heeft uit het verleden, dan is het wel dat loyaliteit dodelijker is dan een kogel.

avatar van FunkStarr
De versie welke gister werd uitgezonden werden gewoon hele stukken in weggelaten? Op het einde viel dat me ineens op dat er hele stukken zijn uitgeknipt. Maakt de film er niet beter op. Ook de vervelende reclames tussendoor helpen nooit echt mee. Gelukkig heb ik hem op dvd.

avatar van des1
Pff, één van de mindere De Palma films. Voelde allemaal zo cliché aan, en zo routineus de inbreng van Pacino. Vast en zeker ingegeven door de gangsterfilms van Scorsese in die tijd, waarbij je een voiceover hoort bij de beelden die voorbij schieten. Het zou wat. Ik heb het na een half uur opgegeven. I couldn't care less. Geen rating ook. Wel zo eerlijk.

avatar van Vdk_Movie
Een van de betere De Palma films, en Pacino is weer magisch!

avatar van Maarten0402
Jep, nog steeds een ijzersterke film voor mij. Tegenovergestelde van Scarface en ook minder episch en complex, maar toch niet verkeerd! Blijft een tof filmpje.

avatar van notsub
Carlito's Way is in dit genre een regelrechte uitblinker. Met Al Pacino in de hoofdrol kan een film bij mij vrijwel niet stuk, maar de rol van Sean Penn is hier ook nog eens subliem. De film balanceert prachtig tussen impulsief ingegeven maniakale acties en gezond verstand. Zo gaat dat in de wereld van een berg onbetrouwbaar volk onder elkaar. Er wordt ook genoeg gesnoven en gedronken om de diverse karakters nog een extra zetje in de rug te geven.... Er had misschien wat minder speeltijd in de romance met Gail gestoken mogen worden, verder is dit een geniale film.

avatar van supadragon8
Erg gave film met 2 uitstekende hoofdrolspelers. Rise and fall maar dan toch net een beetje anders. Ergens wel jammer dat je zeker weet dat die Benny weer gaat opduiken en hem terug pakt waardoor het eindpunt enigzins voorspelbaar word.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nog een keer gezien, maar dan op groot doek in Cinema Zuid in Antwerpen. Daar kaderde het in een zomercursus rond Brian De Palma. Ik heb de cursus niet gevolgd, maar bij de film kregen we wel eerst een 10 minuutjes uitleg. Best wel interessant natuurlijk en ook na de zoveelste kijkbeurt moet de film zeker niet inboeten. Een film die in zijn tijd niet echt aansloeg bij het grote publiek, maar stilaan wel een cultfilm werd. En terecht!

Film Pegasus schreef:
Carlito's way is misschien geen Godfather, maar wel een pak beter dan Scarface. Al Pacino zet een geweldige Carlito neer en bewijst dat hij een gangster na Corleone en Montana, telkens weer op een andere manier kan neerzetten. Carlito Brigante is een man die zeker niet braaf geworden is, maar toch afscheid wil nemen van zijn maffia verleden. Desondanks kent hij niets anders dan zijn ouwe milieu en valt hij willens nillens terug mensen uit dat verleden.

Brian De Palma is een regisseur die niet altijd kan overtuigen. Untouchables was geweldig, maar met z'n Scarface had hij het genre zeker nog niet onder de knie. Alhoewel dat (in mijn ogen) onterecht als betere wordt gezien tegenover Carlito's Way. Hier kan hij ook opnieuw teren op het succes van Pacino, die voor z'n gangsterrollen nooit een prijs gewonnen heeft. Onbegrijpelijk dat hij voor Carlito Brigante zelfs geen nominatie kreeg. Wat is er mis met Hollywood?

De film toont meer dan rise en fall. Dit is de mens achter de gangster die zich wil losscheuren van het illegale milieu, maar tegelijkertijd langs alle kanten er wel mee in aanraking komt. De man is verscheurd tussen z'n dromen naar een nieuw leven en loyaliteit en de code van de straat. Dat de film desondanks in spanning kan opbouwen, merk je vanaf het laatste half uur, waarbij de klok telkens verder tikt. De spanning is te snijden, terwijl je als kijker desondanks weet hoe het eindigt door de openingsscène.

Carlito's Way is één van de beste films van Pacino en één van de beste gangsterfilms Carlito Brigante zelf is een indrukwekkend figuur dat veel charisma en kracht uitstraalt. Verder zijn de acteurs ook goed gecast met een opvallende Sean Penn en een leuke Penelope Ann Miller. Zelfs in de bijrollen zie je bekende gezichten als Viggo Mortensen, Luiz Guzman en John Leguizamo.

avatar van sparreke22
Nog maar eens herbekeken. Blijft een boeiende goede film die afwijkt van wat gebruikelijk is in dit genre. Nu eens niet een gewetenloze gangster maar één die het rechte pad op wil. Al Pacino zet een geweldige rol neer. Zeker de moeite waard om te bekijken.

avatar van Mr_Mephisto
Onconventionele gangsterfilm die teert op een subtiel acterende Pacino en een overtuigende (haast onherkenbare) Penn. De Palma toont zijn klasse met een camera, want ondanks de weinig verhullende openingsscène wordt de spanning naar het einde toe toch mooi opgebouwd. De long shot in het station is een waar genot. Bovendien werkt de voice-over hier niet storend, maar wel als draagvlak voor het hele verhaal. Die elementen maken van Carlito's Way een fijnere kijkervaring dan pakweg Casino. Dikke aanrader.

avatar van wihu61
Vermoeiende film... het ene gangstertje nog cooler en clichématiger dan het andere. Hoe heette die ene ook alweer... Benny Benno from the Bronx? Kom nou zeg... En allemaal met dat grijsgedraaide accentje...
Even slecht als goodfellas, om ongeveer dezelfde redenen.

avatar van joeygamer2
Goede film! Zeer vermakelijk om te kijken en verveeld niet. Goed verhaal en goed geacteerd. Einde is wel spannend en voorspelbaar. Was leuk om te kijken

avatar van Grindhouse62
FunkStarr schreef:
als je de film zelf op DVD hebt, dan snap ik niet waarom jij de film op tv gaat kijken met al die reclametroep ertussen. Als er een film op tv komt, dan kijk ik eerst of ik die film in mijn enorme collectie heb en zo ja, dan kijk ik die vanuit mijn collectie en dan lekker zonder reclame. Heb ik hem niet, dan wacht ik wel totdat hij eventueel wel op Netflix, Videoland of Film1 on demand komt. Ik ben op dit moment Carlitos Way aan het kijken. Is denk al wel 20 jaar geleden dat ik hem gezien heb.

avatar van FunkStarr
Grindhouse62 schreef:

Uit verveling en als het dan toch op de buis is en er is niets anders... Natuurlijk is het beter om een film te kijken zonder reclames.

avatar van Grindhouse62
sparreke22 schreef:
Ben ik mee eens. Ik heb gisteravond de film na ongeveer 20 jaar opnieuw bekeken en hij blijft super. Goede regie van Brian DePalma. Van mij 4.0

avatar van Bob Gray
Afgelopen weekend weer eens bekeken. Erg sterke misdaadfilm met erg goede rollen van Pacino en Penn. Uiteraard draagt Pacino deze film waarin hij een gangster speelt die net uit de gevangenis komt en eigenlijk geen gangster meer wil zijn maar in die hoek wordt gedwongen door z'n omgeving. Penn is ook heerlijk op dreef als flamboyante advocaat die steeds verder wegzakt. Een wat boeiendere love interest had deze film nog sterker gemaakt.

Gelukkig qua stijl helemaal anders dan Scarface waardoor hij eigenlijk ook niet te vergelijken valt met deze film. Vind Carlito's Way ook een fijnere film dan het wat lompere Scarface.