Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen. Hij noemt het slechts een kleine gunst, uit loyaliteit voor bewezen diensten. Maar als Carlito iets geleerd heeft uit het verleden, dan is het wel dat loyaliteit dodelijker is dan een kogel.

ik begin nu te twijfelen; maar zei je niet ooit dat je het eind cliché vond?

avatar van Redlop
Nee, ik zei dat ik het nooit leuk gevonden heb en er nu niet meer naar kan luisteren. Jij had daarna met Onderhond een discussie over het feit of dat nummer al dan niet klassiek is.
We zijn er uit

Ik begrijp dat iedereen zo fantastisch is over deze film. Eigenlijk is dit helemaal m'n genre maar ik heb me het eerste anderhalf uur uitgesproken zitten vervelen.
Het einde in het station is ook erg voorspelbaar.
Vooral als je hem al lachend op dat meisje af ziet rennen. Je weet al: dit MOET fout gaan.
Ik geef 2.5 sterren. Sorry voor alle liefhebbers

avatar van jordybeukeboom
Grappig hoe onherkenbaar Penn is met zijn rossige krullenkapsel en bril

heb de film al zeker 10 keer gezien en blijf m goed vinden. deze film verdiend zeker een top 10 plaats. ook leuk om te zien hoe een grote crimineel ineens na zijn vrijlating is veranderd in een rustig en angstig persoon, vind t daarom juist een origineel verhaal.
5 sterren

sterke film van De Palma.
Het is mij een raadsel waarom deze film geflopt is aan de kassa.
het is gewoon een sterk scenario dat vol geweld en cool zit,maar ook drama en romantiek,Carlito is gewoon een sterk personage en de voiceovers geven alles nog een extra filmnoirsfeertje.

Sean Penn acteert sterk maar wordt gewoon van het scherm geblazen door Pacino.
neem daar nog eens de sublieme regie van De Palma bij
(de Scene op de roltrappen en die met de pooltafel zijn behoorlijk geniaal)

en je bekomt een meesterwerkje en een film die terecht door filmliefhebbers gewaardeerd wordt en de credit krijgt die hij bij zijn release hoorde te krijgen.

avatar van JoeCabot
Denk ik wel. En als je de Britse zender ITV kan ontvangen kun je zaterdag rond 24 uur kijken!

avatar van JoeCabot
Dat is dan jammer, want het was een erg goede film. Was wel een klein beetje laat: in de UK was ie om half twee gedaan, dat wil dus zeggen dat ie hier om half 3 eindigde. Maar heb geen minuut slaapneigingen gehad. Op alle vlakken slechter dan Scarface (muziek, verhaal, personages die er niet uitzagen, acteerwerk, dialogen, ...) maar toch nog steeds erg de moeite waard. Verdient minstens 4****

Schitterende klasse film!!top acteerprestaties ( zoals gewoonlijk ) van Penn en Pacino.Vind hem zelf een tikkeltje beter dan Scarface!

avatar van Phil Leotardo
Pas geleden de Ultimate Edition DVD (regio 1) aangeschaft. Binnenkort nog een keer kijken voor een goed oordeel

avatar van Phil Leotardo
Heb de film opnieuwe bekeken samen met de making of en Brian De Palma's mening over de film en de kritiek die de film te verduren kreeg na de release in de Amerikaanse bioscopen. Op de DVD staan ook wat verwijderde scenes maar die voegen niet echt wat toe aan de film dus terecht dat ze uit de film zijn gelaten.

Deze film moet je niet vergelijken met Scarface omdat Al Pacino en Brian De Palma weer met elkaar samenwerken net als met Scarface. Enige gelijkenis is misschien dat Carlito Brigante en Tony Montana Zuid-Amerikaanse criminelen zijn. Carlito is Puerto Ricaans en Tony Cubaans. De intro van de film is geweldig Je ziet dat Carlito neergeschoten wordt en als hij op de brancard ligt denkt hij na over zijn leven. Je ziet hoever het zo heeft kunnen komen. Al Pacino speelt weer geweldig als crimineel die eindelijk op het rechte pad wil komen maar diep in zijn hart weet dat dit niet mogelijk is met de oude vrienden die hij heeft en zijn advocaat Kleinfeld zorgt ervoor dat Carlito in iets verzijlt raakt waar hij bijna onmogelijk levend vanaf kan komen. Sean Penn is ook in zijn element als advocaat van de duivel (hij vertegenwoordigt alleen maar mafia-leden en andere zware criminelen) die steeds meer coke snuift en daardoor alleen maar meer in de problemen komt. De bijrollen zijn ook prima gecast.

De omgeving, decors en camerawerk kan je wel aan Brian De Palma overlaten, de beste man heeft een prima gevoel voor sfeer. De climax op het (trein)station is een prachtige afsluiting van de film. Carlito is een (ex)crimineel die nog steeds de codes van de straat in ere houd. Daarom doet hij wat Kleinfeld van hem vraagt ongeacht hoe idioot het plan ook is. Zelfs als hij hoort op band bij de FBI dat Kleinfeld tegen Carlito wil getuigen en Kleinfeld ook beweert dat Carlito weer coke aan het dealen is. Wat ik persoonlijk geweldig vond was die Tagliucci, die in het echt een mafia-lid is. Dat werd op de DVD verteld, vooral de water-scene vond hij maar niks Wat ook mooi is dat de mafia-leden bij Carlito zogenaamd gewoon op bezoek komen maar in werkelijkheid proberen ze erachter te komen of hij op de boot bij Kleinfeld was...

Wat mij betreft een van de beste misdaadfilms van de laatste jaren. Carlito is geen mafioso wat sommige mensen in deze topic beweren. Hij heeft wel met mafia-leden gewerkt en vrienden bij de mafia wat hij in de film tegen Benny Blanco zei. De mafia-leden later in de film tegen elkaar: "He looks like an Italian!" Ik geef de film 4,5 sterren.

avatar van Badalamenti
Helemaal mee eens !
De Palma is een groot regisseur en deze film wordt door velen onderschat !

avatar van Goodfella_90
Onderschat? Hij staat bij de beste 120 in de toplijst

avatar van BenicioDelToro
Luis Guzmán

twg
Goodfella_90 schreef:
Onderschat? Hij staat bij de beste 120 in de toplijst

En terrecht!!

hele goede film vooral de voiceover van al pacino is goed.

avatar van hannes64
Dit mag dan niet de bekendste maffiafilm zijn van Al Pacino, hij is zeker de moeite waard. Vooral de afsluitende achtervolgingsscene is geweldig in beeld gebracht.
Pacino weer op z`n best.

avatar van Werwolf
mwaaa, aardig filmpje maar haalt het niet bij de betere gangsters films als scarface en goodfellas.
Sean Penn wel leuke rol als cokeverslaafde advocaat. Game Vice City heeft hier (en zeker naar scarface) volgens mij naar gekeken..

Werwolf schreef:

Denk dat de makers van Gta gewoon naar veel gangster films hebben gekeken want ook in het laatste deel herken je Cesar uit 187,uit deze film de advocaat en de club ook een beetje.
Dus die mensen zien graag gangster films of gebruiken er graag dingen uit:-)

avatar van Werwolf
En ze weten dat die gangster films mensen aanspreken. Ideaal voor zo'n game dus!

Werwolf schreef:

Das wel waar:-).

Geweldige film!
Ook de laatste scenes bij de roltrap zijn grandioos en doet een beetje denken aan een soortgelijke scene in" The Untouchables" . Het is dan ook geen toeval dat het dezelfde regisseur is .
Een goede film , en een Must - Have voor iedere Pacino fan .

ja als je er op let kom je in de GTA games best vaak bekende film/muziek personages tegen.
Let op:
ryder/Eazy E, (rapper)
Ken rosenberg/David kleinfeld,(personage uit carlito's way)
The truth/ fotojournalist(dennis hopper in apocalypse now)
Cesar/Cesar sanchez,(personage 187)
Avery carrington/Pat webb,(personage uit casino)
Donald love/alejandro sosa,(personage uit scarface)
Steve scott/Stanley kubrick,(filmregisseur)
Sonny forelli/Sonny black,(personage uit Donnie brasco)

Overigens vind ik carlito's way meer een dramafilm dan een misdaadfilm,wat vinden jullie daarvan?

Vind het alle 2 wat eerlijk gezegd:-)

erg goeie film

SPannend

Goed acteerwerk

4 sterren

avatar van Captain Pervert
Misschien niet erg originele, maar wel boeiende film over een boeiend karakter. Pacino en Penn zijn beide erg goed. Naarmate de film vordert wordt het steeds spannender, tot aan het bloedstollende einde. Goede regie en muziek.

Prachtige film, voor mij een meesterwerk, vooral omdat de film wat minder rauw is en je je makkelijker kan inleven in Carlito dan in bijv. Tony Montana.

4.5 sterren

Gauw nog eens meer films van De Palma kijken. De meeste al gezien, maar Body Double is al te lang geleden, laat ik daar maar eens mee beginnen.

twg
Captain Pervert schreef:

ja, doet gij da maar

Goeie film. Fantastisch acteerwerk van Sean Penn en Al Pacino. Einde is verrassend.