Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen. Hij noemt het slechts een kleine gunst, uit loyaliteit voor bewezen diensten. Maar als Carlito iets geleerd heeft uit het verleden, dan is het wel dat loyaliteit dodelijker is dan een kogel.

avatar van Black Math
Beter dan verwacht, aangezien ik geen fan ben van Scarface en ik begreep dat deze in het verlengde daarvan zou liggen. De openingsscène is in ieder geval erg mooi gestileerd, dat had ik niet zien aankomen. De rest van de film is meer rechttoe rechtaan, maar op zich ook nog wel aardig. Verder is de soundtrack ook niet slecht, terwijl ik die bij Scarface juist verschrikkelijk vond. Dat scheelt echt een hoop.

Maar wat me ook bevalt is dat dit geen typisch rise and fall verhaaltje is. Dat ben ik èn iets te vaak tegengekomen, èn al die keren dat ik het gezien heb erger ik me kapot aan de hoofdpersonen tijdens het fall gedeelte. Vaak met de neusgaten vol coke, waardoor ze behoorlijk onberekenbaar worden, en daarom niet de meest handige keuzes maken. Hier juist een hoofdpersonage dat uit het criminele leven wilt stappen, en behoorlijk goed in de gaten heeft wat er allemaal om zich heen gebeurt. De voice-over is wat dat betreft belangrijk, ik kon er echt van genieten als je Pacino hoort vertellen dat hij uit een bepaald detail kan afleiden wat er aan de hand is. Over het algemeen is die voice-over dus vrij essentieel, maar het is ook leuk dat er aan het begin juist een scène is waar die voice-over niet nodig is en ook achterwege gelaten wordt: de biljartscène. Puur op grond van Pacino's blikken en de camerastandpunten weet je zonder dat er iets gezegd wordt dat er iets niet klopt.

Uiteindelijk is de film wel wat aan de lange kant, waardoor ik neig naar 2,5*. De eindscène is wel redelijk zinderend, zeker wanneer er geschoten wordt. Na enig wikken en wegen daarom toch 3*.

avatar van kevin_vp
zeer vermakelijke film van De Palma met Al Pachino in de hoofdrol.
Leuk camerawerk met de nodige mooie trackingshots.
Goed verhaal en humoristische dialogen.

Leuk filmpje om eens gezien te hebben

De eindscenes vanaf de taxie tot de hij bij Gail voor de trein staat en Benny tegenkomt zijn echt briljant waarbij je als kijker helemaal de film in gesleurd wordt en vol spanning zit te kijken. Goede film verder, fijn dat Al Pacino geen rol van een coke-snuivende maffiabaas heeft gekregen.

avatar van Insignificance
Hier is inmiddels niet veel meer aan. De Palma probeert wel heel erg opzichtig z'n hoofdrol in de verf te zetten, alles gericht op dat ene moment dat al in de opening te zien is. Ik heb het niet zo op films die zo nadrukkelijk op het gemoed mikken. Bovendien maakt het deze Carlito een vrij vlak personage.

Heel wat minder opgeblazen dan die andere gangster, maar om hem heen wordt de ene na de andere karikatuur met allerlei geforceerd geleuter opgevoerd. Behalve het vriendinnetje, die is uiteraard van vlees en bloed. Klef, doorzichtig gedoe dat integraal de film had mogen worden uitgesneden.

Om Brigante nog wat verder op te poetsen, is er een oervervelende voice over die met enige regelmaat de boel komt bijpraten en uitleggen. Klinkt heel wat, maar veel verder dan kinderachtig geneuzel over z'n droom, vriendschappen, gunsten en de code van de straat (pff) komt het niet. Slap gezever.

Het valt allemaal erg tegen, met een kleine uitzondering voor Penn die zich zichtbaar amuseert met het neerzetten van een sleazy advocaat. Aardige rol. Het is dat De Palma zijn misdaad gerelateerde scènes vrij sterk verpakt, afgezien van de hier en daar vreselijke muziek, maar dat is het dan ook wel.

avatar van ambrosini
Fantastische film..

Pacino.. die tegen een wereld moet vechten om zijn dromen waar te kunnen maken.

Film is goed.. nadat Carlito vrij is gesproken begint het film al heel strak en komt Carlito in een wereld terecht waar hij ooit de heerser van was. Ik zie het film meer als de omgekeerde scarface.. in scarface wil Pacino.. "the boss" zijn en hier probeert hij eigenlijk een eerlijke burger te worden.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

Leuke maffiafilm met een geniale Sean Penn. Enige minpunt waren de eindscènes met de achtervolging in de metro en het station die er wat knullig uitzagen (vooral de achtervolgers).

3,5 sterren

avatar van Maarten0402
Paar weken geleden op blu-ray gezien. Na een lange tijd. Had deze ooit is eerder gezien, maar kon me er niks meer van herinneren en was wel weer benieuwd naar deze film.
Aangenaam door verrast! Ik hou altijd wel van dit soort type films. Kijkt lekker weg ook.
Wordt ook goed in geacteerd, toffe personages. Al Pacino uiteraard, Sean Penn, John Leguizamo als Benny Blanco (wat een irritant mannetje speelt hij hier), Luis Guzmán en Viggo Mortensen (kon me niet meer herinneren dat hij hier in speelde).

Leuk kapsel ook van Sean Penn.

avatar van Day-V
Jammer dat je door het begin wist wat er ging gebeuren en je zat je ook af te vragen wanneer Benny weer zou komen. Dus dat was ook voorspelbaar. Verder erg goede film. Acteerwerk, muziek, sfeer, verhaal, allemaal top.

avatar van JeroenFR08
Een mooi recept: Pacino, Penn de Palma in een gangsterfilm. Ook een top 100 notering hier op MM. Maar t valt allemaal nogal tegen. Al zijn er wel een aantal lichtpuntjes.

Pacino speelt aardig, maar lijkt meer op de automatische piloot. Weet niet echt een karakter neer te zetten. I.t.t. the godfather of het meesterwerk Scarface. Misschien was het er ook niet echt de rol voor.

Penn dan, de man is wel de grote attractie van de film. Ik wist eerst niet wat ik zag, de man heeft een ontzettende afro en zet een uitstekend personage neer. Sterk gespeelt. Had beetje medelijden met hem.

Had de Palma er meer uit kunnen halen? Vast en zeker. Want wat is die eindscene tenenkrommend zeg. Toeval na toeval stapelt zich op. Komen even een groep mariniers in de trein waardoor Carlito zich nog mooi weet te verschuilen. Matigjes. Haalt de spanning compleet weg.

Nee, dit mag zich in geen velden of wegem meten met de gangster epossen van deze wereld.

avatar van baspls
"I'm reloaded! Okay? Come on in here, you motherfuckers! Come on, I'm waitin' for ya! What, you ain't comin' in? Okay, I'm comin' out! Oh, you up against me now, motherfuckers! I'm gonna blow your fuckin' brains out! You think you're big time? You gonna fuckin' die big time! You ready? HERE COMES THE PAIN!"

Ik had eigenlijk nog nooit van deze film gehoord totdat iemand me hem aanraden. Toen ik zag dat het een film was van Brian De Palma en in de top 100 staat ben ik hem meteen gaan zoeken. De film is niet zo goed als ik door de hoge waarderingen had verwacht maar is toch zeker wel een van de beter Al Pacino's.

De film is niet zo goed als Scarface maar Brian De Palma zet hier toch weer even een erg sterke misdaad-film neer. Het acteerwerk van Al Pacino en Sean Penn was erg sterk en ook Penelope Ann Miller deed het erg goed.

Door de sterke openingsscène weten we ongeveer hoe de film gaat eindigen maar dat zorgt er niet voor dat het einde minder spannend word. Het verhaal vond ik wel goed, al duurt het even voordat de film weer interessant word.

De soundtrack van Patrick Doyle was erg sterk en hielp vooral tijdens de emotionele scènes heel erg. Wel heeft De Palma dit keer wel ietsje te veel (pop)muziek in de film verwerkt, ik snap de club-scènes maar verder had het eigenlijk niet gehoeven.

De cinematografie was erg goed gedaan en de locaties waren goed gekozen. Het ziekenhuis aan het eind van de film is het zelfde ziekenhuis als in The Godfather.

Hoewel De Palma betere films heeft gemaakt is Carlito's Way ook weer echt een sterke film.

Aanrader.

avatar van Vdk_Movie
Deze film zou ik zo nog een keer willen kijken, dat zelfde heb ik met Goodfellas, Scarface, Godfather.
Mafia films geven mij op een of andere manier gewoon een kick! Hou gewoon van het sfeertje denk ik.

Carlito Brigante is in principe gewoon het tegenovergestelde van Tony Montana. De een is een losgeslagen drugsbaron terwijl de ander juist (de betere) kant op wilt gaan... Echt de moeite waard deze films.

avatar van clubsport
Deze film heeft ook een mooie aparte sfeer mede door de voice over van pacino zelf met zijn wijze lessen , dat geeft de film iets extra's .
uit de beginscene weet je al dat het niet goed gaat aflopen toch blijf je tegen beter weten in hopen op een happy end .
superrol van pacino en ook de rest van de cast doet het meer dan ok .

Samen met Scent of a women, mijn favoriete Al Pacino film.

avatar van FunkStarr
Toch een halfje verlaagd vanwege het wat vreemde einde, en dan doel ik op de allerlaatste scene. Dat met nog wat andere kleine dingen maken het voor mij net geen 5* waard, maar alsnog een geweldige klassieker.

(verwijderd)
Het is te laat voor een uitgebreide recensie dus ik hou het hierbij: Best complete film.

Al Pacino kan verdomme abnormaal goed acteren en het is een regelrechte schande dat ik hem geen plekje heb gegeven in mijn top-10 van beste acteurs afgelopen week.

FunkStarr schreef:

Doel je met allerlaatste scène op Blanco die hem dood of zijn laatste woorden op de brancard? Ik hoop niet het als tweede genoemde want die tekst was echt gruwelijk in positieve zin.

avatar van FunkStarr
(verwijderd) schreef:

Ik doelde op dat eerste inderdaad.

(verwijderd)
Ja daar kan ik ook wel inkomen.

avatar van marantz
prachtige film met veel emotie en gevoel
ik kan deze film vaker zien en dat heb ik niet bij veel films.
pacino sleept je mee in een wereld vol coruptie afgunst en geweld met een goede vleug drama en romantiek brian de palma in topform.

Carlito's Way is een Amerikaanse gangsterfilm uit 1993 onder regie van Brian De Palma. Het verhaal is gebaseerd op het boek After Hours van Edwin Torres. Sean Penn en Penelope Ann Miller werden voor hun bijrollen hierin allebei genomineerd voor een Golden Globe.

avatar van Capablanca
Film moest voor mij echt op gang komen, maar groeide naar het einde toe in spanning en kracht.

avatar van Elchapo
Ook deze Pacino film:meesterwerk!!!!!!!

Knap doordacht script in dit misdaaddrama van Brian De Palma, één van zijn geslaagde films.
Sterren als Al Pacino (sterk in zijn rol) en Sean Penn (amper herkenbaar maar even goed) helpen natuurlijk flink aan het optrekken van het niveau.
Het cliché bij uitstek "Na de gevangenis..." nemen we er maar bij en wordt vergoed door wat volgt.

avatar van Alathir
Eindelijk weer een goede film na 2 slechte. Ik heb slechts 1 kleine pauze genomen dus keek als een trein. Gelijkaardig aan Scarface qua sfeer en regie, hoewel Al Pacino hier niet dat irritante accent van Scarface heeft. Absoluut een film die wel zijn tijd neemt. Het is echter al snel duidelijk dat Tony Montana langer in het geheugen zal zitten dan Carlito Brigante. Misschien juist door dat accent haha. Het is allemaal minder theatraal dan in Scarface en ik ben er nog niet over uit welke ik nu juist het beste vind.

Al Pacino is hier erg sterk en Sean Penn ook hoewel zijn haar echt op weinig trekt. Echt een clown van een advocaat. De laatste drie kwartier begint het steeds spannender te worden en in het laatste halfuur loopt de spanning op tot een climax. Het einde vond ik een beetje vreemd maar anders zou ik zeggen dat het cliché was dus eigenlijk was dit een geschikter einde dan wanneer ze de trein konden nemen en nog lang en gelukkig leefden. Topfilm!

avatar van IH88
“Favor gonna kill you faster than a bullet.”

Alleen al om de eerste paar minuten en het laatste kwartier zal iedere filmliefhebber Carlito's Way moeten zien. En uiteraard om de weer fabelachtige Al Pacino. De man stelt nooit teleur. Carlito Brigante is weer een memorabele rol van Pacino en ook weer net iets anders dan zijn andere maffiarollen zoals Michael Corleone of Tony Montana.

Carlito is een man die zijn grote maffiasuccessen achter zich heeft liggen, en nu hij de gevangenis uit is op het rechte pad wil blijven. Maar zoals Michael Corleone ooit zei, "Just when I thought I was out… They pull me back in.” In het criminele circuit bestaat niet zoiets als een rustig pensioen. Fantastische rollen ook van Sean Penn als een corrupte advocaat en Penelope Ann Miller als grote liefde van Carlito. Iemand met wie hij naar de Bahamas wil vluchten. Een paradijselijke illusie zo zal blijken.

avatar van Fisico
Boeiende maffiafilm met alweer een uitstekende Al Pacino. Dit zijn duidelijk films op zijn lijf geschreven, dat bewees hij al meer. De sterkste scenes situeerden zich, zoals IH88 al zei, in het begin en vooral het laatste kwartier in het station. Heerlijke achtervolgingsscenes daar!

Aan de zijde van Al Pacino dit keer een erg goede (maar haast onherkenbare) Sean Penn als corrupte advocaat. De beginsscene met dat reclamepaneel werd leuk verwerkt in de film. Een idyllische toekomst voor een maffiabaas op pensioen, alleen weet je dat in die branche nooit echt op pensioen kán gaan. En dat blijkt ook: Carlito Brigante blijft verweven met de NYse onderwereld. Je weet dat het niet goed zal aflopen, maar dat is geen domper op het kijkgebeuren. Integendeel: De Palma verzorgt en behoudt een typische geslaagde maffiasfeer doorheen de hele film, mede door de voice-over van Al Pacino.

Alvast een meer dan geslaagde film die niet misstaat in het genre naast Goodfellas, Scarface, The Godfather, A Bronx tale, The Untouchables en Casino. Toch net een niveautje hoger dan pakweg Public Enemies van Johnny Depp ...

avatar van SmackItUp
Enkel richting het eind erg boeiend, maar de rest intrigeerde helaas niet altijd. De Palma weet audiovisueel nog wel wat moois te brengen, maar veel meer dan een gemiddeld maffiafilmpje is het niet. Hoge score verbaast mij dan ook. Overigens wel een keer leuk om Al Pacino eens in een ietwat fragilere rol te zien. Misstaat hem niet.

avatar van FillumGek
Al Pacino is de ideale man om wederom een harde gangster neer te zetten, al komt het nooit in de buurt van de fenomenale Tony Montana. Typisch misdaadverhaal over een crimineel die uit de nor komt, op het rechte pad wilt blijven maar daar pijlsnel vanaf wordt getrokken om vervolgens in oude gewoonte gedrukt te worden.

Prima geacteerd dus door Pacino die de fucks er weer soepel uitgooit. Net zo goed is Sean Penn die een corrupte advocaat en cokehead speelt. De scenes met Miller hadden van mij een pak minder gemogen. Het is wat te klef en vind haar sowieso altijd een duffe uitstraling hebben. Helemaal verschrikkelijk wordt het wanneer de soundtrack aanzwengelt.

Het is allemaal redelijk voorspelbaar als je het genre in de gaten houdt; iedereen wilt iedereen kapot maken in het wereldje. De manier waarop vind ik wel altijd vermakelijk, grof geweld gepaard met veel stoere vuilbekkerij. Een gangsterfilm zoals het moet.

avatar van JeroenFR08
Hoe kan mijn vorige beoordeling een 3 zijn geweest?! Net herzien en met volle teugen van genoten. Beste film die ik sinds tijden gezien heb. Zo maken ze ze niet meer.

Hoe kan het dat een herziening soms zulke andere blikken op een film legt. Mooi.

Clichématige maffiafilm – met de held als ruwe bolster blanke pit die alle schietpartijen met vele gangsters tegelijk moeiteloos wint met een even clichématige romance erdoor heen gevlochten – maar die de karikaturen toch heel goed en spannend uitbeeldt waardoor de lange film boeiend blijft.

Ik dacht eerst even dat de film zou gaan over de verharding van de drugscriminaliteit in de jaren ‘80/’90 toen cocaïne en Latijns-Amerikaanse gangsters, die geen moraal kennen en iedereen afknallen, het overnamen van de heroïne en Italiaanse gangsters, die nog een soort gentlemen’s moraal hanteerden, maar uiteindelijk lijkt de boodschap vooral te zijn dat je in de wereld van de maffia niemand kunt vertrouwen en niemand je vriend is.