Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Carlito's Way (1993)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Sean Penn en Penelope Ann Miller

Dankzij het grote vakmanschap van zijn advocaat Kleinfeld, komt de harde crimineel Carlito Brigante na een aantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten vrij. Deze keer is Carlito vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij wil zich terugtrekken op de Bahama's met zijn grote liefde Gail en de kost verdienen met het verhuren van auto's. De corrupte Kleinfeld wil hem wel helpen. Hij heeft een klusje waarmee Carlito een leuk startkapitaal kan verdienen.

Bij vlagen spannende gangsterfilm met prima acteerwerk van Pacino, Penn en Miller, maar toch een stuk minder dan een aantal andere films van De Palma. Jammer dat je na dertig seconden al weet hoe het verhaal afloopt, alsof je eerst de laatste bladzijde gelezen hebt. Film had daarom best minder lang kunnen zijn.

avatar van MatthijsGr00t
Carlito’s Way is een geweldig misdaaddrama wat veel beter is dan ik vooraf had verwacht. Al Pacino is de absolute ster van de film. Wat kan die man acteren, meesterlijk! Hij is het die Carlito’s Way draagt en maakt tot wat het is. Geloofwaardigheid ten top! Verder is het verhaal erg leuk uitgewerkt op een redelijk originele manier. De film verveelt geen moment, het gaat van de ene naar de andere leuke spannende scene waardoor het tempo er goed in zit. Daarnaast vond ik de muziek erg goed en van veel toegevoegde waarde. Minpunt vond ik de allerlaatste scene. Ik vond het op deze manier niet nodig en toch een anti-climax. Verder behoort deze Carlito’s Way absoluut tot de betere misdaadfilms! 4,5*

MatthijsGr00t schreef:

Tijd voor The Untouchables

Badalamenti schreef:

Tijd voor The Untouchables

Meteen toegevoegd op de lijst met films die ik zeer binnenkort ga kijken! Hopelijk is The Untouchables van hetzelfde niveau of zelfs beter dan Carlito´s way

avatar van Filmkriebel
MatthijsGr00t schreef:

Untouchables is een prima gangsterfilm maar toch heel anders dan Carlito's Way. Untouchables heeft iets meer blockbuster gehalte... wel enkele fantastische scènes.

Filmkriebel schreef:

Beide films hebben wel één constante : de ronduit meesterlijke regie van De Palma
En enkele fantastische scenes is een behoorlijk understatement

avatar van MatthijsGr00t
Ik moet echt nodig meer gaan zien van De Palma want heb pas twee films van De Palma gezien en beide erg hoog beoordeeld. Het is me onduidelijk waarom ik zo weinig van hem heb gezien maar daar ga ik op korte termijn verandering in brengen, te beginnen bij The Untouchables. Dat het een wat hoger blockbuster gehalte heeft kan een nadeel zijn maar hoeft uiteraard niet. Jammer dat Al Pacino daar niet in meespeelt.

avatar van jumpstylemovie
Het was laatst een Pacino-avondje voor mij met eerst Heat en daarna Carlito's Way. Nu was ik wel benieuwd naar die eerste titel maar dit leek mij wat minder, en nu ik ze beide gezien heb kan ik zeggen dat Heat inderdaad wat beter is maar dat scheelt nog niet eens zoveel. Nou is Heat wellicht wel een van de beste misdaad films out there, Carlito's Way heeft mij verrast. De film begint niet erg bijzonder maar het word al snel leuk en tegen het einde aan word het zelfs erg spannend en werd ik toch benieuwd hoe het af zou lopen met de personages. Dat is niet gek want zowel Al Pacino als Sean Penn zijn ongelovelijk goed bezig. Woorden schieten te kort, zou ik bijna zeggen Van Pacino had ik eigenlijk niets anders verwacht. Hij heeft swag, een goed accent en kan zich als geen ander in een rol plaatsen. Ik vraag me soms af hoeveel slechter de films waarin hij speelt zouden zijn geweest zonder hem aan het roer. Een van de beste acteurs die er zijn. Sean Penn doet hier echter niet aan onder in deze film. Ik had hem eerst niet eens herkend maar wat kan die kerel acteren zeg! Fantastisch.

Behoorlijk indrukwekkende film dus. Je leeft mee met Carlito. Hij probeert een eerlijke burger te worden maar komt, zoals hij zelf vaak aangeeft, telkens weer terecht in het criminele circuit waarin hij vroeger zo'n grote rol speelde. Kleinfeld is duidelijk een vuilak die volledig dankzij eigen toedoen in een gangster veranderd. Hij kan er echter totaal niet mee omgaan en raakt in de problemen met de mafia wat je als kijker alleen maar terecht kunt vinden. Een koekje van eigen deeg

Maar dat komt dus omdat Pacino en Penn zo ontzettend overtuigend overkomen

avatar van SnakeDoc
Normaal mafia filmpje die zich wat mij betreft niet onderscheid van al die anderen. Keek lekker weg, ondanks de 145 minuten, maar werd nou niet overdonderd door het zogenaamde 'geniale' verhaal.

Prima, voldoende, maar niet meer dan drie sterren!

* * *

1907
Naar mijn mening de beste van Pacino, je leeft helemaal mee met Carlito, de achtervolgings scene is legendarisch, zonder al teveel toeters en bellen en dat maakt het zo mooi, de baard van Carlito was een idee van Al Pacino, wat een charisma straalt die uit in deze film, geweldig.

avatar van martijn011
Een enorm sterke film van Brian De Palma. Eigenlijk kan ik beter benadrukken dat het wéér een goede film is van zijn hand. Over het vakmanschap van deze man valt niet te twijfelen, ook al komen zijn beste films uit de jaren '80 en '90.
Ik had deze film nog nooit eerder gezien, maar de combinatie De Palma en Al Pacino heeft me al een keer vreselijk doen verblijden dus keek met hoge verwachtingen uit naar 'Carlito's Way'.

Toen de film afgelopen was heb ik meteen de allereerste scene weer opgezet. En dan blijkt dat je als kijker z'n dood al hebt gezien, maar nergens had ik ooit maar één seconde aan het begin gedacht. En dat terwijl je gewoon ziet dat hij vlak voor een trein wordt neergeschoten.
De voornaamste reden daarvoor is de zenuwslopende eindscene op het station. Het is een tijd geleden dat ik in een misdaadfilm zulk een prachtige finale heb mogen aanschouwen.

De film werkt toe naar een enorm goede climax. Je hoort Pacino nog zo mijmeren dat hij alles goed moet afhandelen wil hij definitief vertrekken, denkt hij dat gedaan te hebben, staat daar Benny Blanco die hem doodschiet. Uitgerekend Benny die hij zo makkelijk had kunnen vermoorden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit meer aan hem gedacht had.

Al Pacino is enorm goed in deze film. Geknipt voor zo'n rol als deze en hij laat wederom zien een van de voornaamste acteurs te zijn uit die jaren. Zeker één van m'n favoriete acteurs, vooral dankzij dit soort rollen. Ook z'n voice-over stem is één van de mooiste ooit.
De muziek is ook nadrukkelijk aanwezig, maar heeft zeker zo z'n bijdrage aan de film.
Deze eerste kennismaking met deze film is er één die een zeer zoete nasmaak heeft en nog wel een tijdje zal hebben.
Dikke vierenhalve ster!

avatar van SnakeDoc
Had je dat echt niet door Martijn

avatar van martijn011
Nope..

avatar van Spetie
Carlito's Way is een behoorlijk sterke film van Brian De Palma en toont ons in de openingsscène met zwart-wit beelden hoe Carlito Brigante op een perron wordt neergeschoten. Terwijl hij doodbloedt, zien zijn ogen een reclamebord met grote neonlichten en met de tekst 'Escape to paradise' compleet met palmbomen en een zonnig strand. Vanaf dat moment weet je als kijker al dat hij het paradijs nooit zou halen. Die scène vat als het ware de film al samen. Brigante is een man die zijn droom in rook ziet opgaan doordat zijn verleden hem weer weet te achterhalen en hij door eergevoel en loyaliteit bepaalde diensten niet kan weigeren.

Al Pacino acteert weer de sterren van de hemel als Carlito Brigante die denkt zijn zaakjes op de rails te hebben. Een personage dat de perfecte tegenpool is van het personage in De Palma's Scarface. Ook Sean Penn zet zijn rol goed neer als de cocaïne snuivende corrupte advocaat Kleinfeld, bijna onherkenbaar met een permanentje. De Palma is geen onbekende met gangsterfilms en deze film staat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Scarface, meer stil bij de karakterontwikkeling van de hoofdpersonen. De personages worden goed uitgewerkt en het acteerwerk is van een hoog niveau.

Alleen het liefdesverhaaltje vond ik een beetje slordig uitgewerkt en daarnaast haalt het iets van de kracht van de rest van het verhaal weg. Verder is het een prima filmpje, maar het zorgt er wel voor dat ik hier toch net geen vier sterren aan kwijt kan.

avatar van Askikker
Prachtig spel van Al Pacino.
Oja, van Sean Penn ook natuurlijk.

Vreemd genoeg vond ik het mooiste deel van de film eigenlijk het laatste half uur (in de metro/station), toen het meer een ongeloofwaardige kinderfilm werd, en Pacino niet meer echt serieus hoefde te acteren.

Mistaa-g
Sterke misdaadfilm die me nooit deed vervelen. Hij haalt wel niet het niveau van bijvoorbeeld een Godfather omdat er niet echt onvergetelijke scènes zijn maar een sterk geheel en sterke acteerprestaties... Zeker 4 sterren

avatar van witboek
Ooit in de cinema gezien en vond hem toen wel goed. Toch na jaren deze terug gezien te hebben lijkt hij een beetje zijn kracht verloren te hebben. Al Pacino ja die is echt goed in zijn rol.

avatar van DBTim
Remember me? Benny Blanco from The Bronx?

Ijzersterke film! Heel tof verhaal, Pacino en Penn doen het formidabel en de 2 uur vliegen voorbij. Enigste minpuntje vind ik dat je door het begin al weet hoe het gaat aflopen. Zonde, want dat geeft die achtervolgingsscene in het prachtige Grand Central Station van New York toch een klein smetje

avatar van Filmkriebel
Badalamenti schreef:

En enkele fantastische scenes is een behoorlijk understatement

Inderdaad... Shame on me!

avatar van Illum Sphere
En ik moet weer constateren dat ik blijkbaar tegen de stroom moet zwemmen met mijn beoordeling voor deze film. Om eerlijk te zijn vind ik dat Brian De Palma opnieuw een Scarface film wilde maken. Het heeft weliswaar een totaal andere setting (New York), de sfeer is een stuk grimmiger en de criminaliteit wordt niet meer weggezet als de enige oplossing als je uit de lagere klassen komt. Het gedachtegoed is ook een stuk rijper dan bij Scarface.

Maar laten we eerlijk zijn, dit kon De Palma ook gewoon Scarface II noemen. Stel dat Tony Montana de kogelregen op het eind van Scarface op een miraculeuze wijze wist te overleven, maar dat hij werd opgepakt voor moord en drugsbezit. Dat is al zeker 30 jaar tot levenslang. Tony wordt na vijf jaar vrijgelaten omdat zijn advocaat procedurefouten had gevonden en wilt zijn leven veranderen. En kijk, we hebben de overbrugging naar deze film weten te ontwerpen.

Maar ik beweer nergens dat het dan ook slecht is. Ik heb Scarface destijds met een vier en een half beloond, dus dit kan ook als een compliment dienen. Want slecht is deze film allesbehalve, maar op de één of andere manier kan ik er niet meer voor geven dan wat het nu al gekregen heeft. Er ontbreekt iets.

Al toont de film aan dat zelfs de wereld van gangsters grauwiger is dan voorheen en dat de 'jochies' niet meer de erecode weten, toch heeft de film de elegantie van de georganiseerde misdaad. Men draagt nog steeds nette pakken en roken nog altijd sigaren. Het coke gebruik wordt ook niet overdreven veel in beeld getoond. Akkoord, het is misschien niet even elegant als een Goodfellas of een The Godfather, maar die twee films gaan ook over de Italiaanse mafia terwijl deze film de georganiseerde misdaad afkomstig van Zuid-Amerikaanse immigranten gebruikt. Alweer een gelijkenis met Scarface dus.

Dat soort elegantie vind ik wel fascinerend. Ze zien er niet misdadig uit door hoe ze overkomen en hoe verzorgd ze zijn. Ze zijn zo geïntegreerd in de maatschappij van de yupies dat ze onderdeel maken van die maatschappij. Overdag komen ze over als de nette zakenman, s'nachts vind je ze terug in malafide discotheken te genieten van de voordelen van het crimineel zijn.

De acteerprestaties zitten ook wel snor, maar ik mis iets bij Al Pacino. Zijn prestaties bij The Devil's Advocate en Scarface waren nog beter dan bij deze film. Hij speelde daar nog een stuk geloofwaardiger dan hier het geval is. Of het kan ook zijn omdat de protagonist er geen zin meer in heeft en daarom de benodigde energie mist. En al krijgt deze film een ietwat mindere waardering van mijn kant, sommige scenes waren echt grandioos te noemen.

slaat nergens op wat je zegt. Als je wil dat ik het onderbouw, moet je even naar je tekst kijken en het tegenovergestelde waarnemen.

coño
Heel veel mensen beschouwen Carlito's Way als een soort meesterlijke reunië van de Scarface-cast. Een reunie kan ik deze film absoluut noemen: veel cast en crew-leden, waaronder uiteraard Al Pacino, spelen opnieuw een rol. Maar blijkbaar waren de worstjes op de barbecue van deze reunie nog niet helemaal gaar: Carlito's Way is één van de meest braafste en zoetsappigste gangsterfilms ooit.

Het hele hoofdpersonage al van Al Pacino: Carlito Brigante. Pacino speelt de rol natuurlijk oké, maar kan natuurlijk niet werken met materiaal dat hij niet krijgt! Waarbij hij in Scarface een materialistische en agressieve gangster, Tony Montana, zeer goed speelde, is zijn personage Carlito Brigante precies het tegenovergestelde. Hij is braaf, houdt zich aan de regeltjes en zit voor de rest ook maar de hele tijd zeer romantisch te doen met zijn grote liefde. Op dat gebied voelt deze film gewoon een zoetsappige liefdesbrief. Dan hebben we ook nog de rol van Sean Penn als Carlito's advocaat: Kleinfeld. Iemand die precies het tegenovergestelde is van Carlito: een corrupte, geld-belustende, drugsverslaafde narcist. Hij is dan ook de enige reden waarom Carlito geen normaal leven kan leiden zonder criminaliteit: hij trekt hem de hele tijd terug in dit donkere circuit!

Het einde is gewoon op een goedkope manier sentimenteel. We krijgen eerst een spannende achtervolgingscène in de metro, waarna dan eindelijk Carlito en Gail bij elkaar zijn en dan och joh: komt toch ineens onze o-zo-macho Benny Blanco From The Bronx en die knalt hem dood. Hoe tragisch, terwijl Gail aan zijn zijde staat te janken. Met als hoogtepunt wanneer Carlito sterft en dan een billboard tot leven ziet komen waar hij Gail samen met haar baby ziet gelukkig zijn op een exotisch eiland. En dan niet te vergeten met de score van "You Are So Beautiful" van Joe Cocker op de achtergrond.

Ik vind Brian DePalma een potentiele regisseur op het gebied van gangsterfilms, maar meestal maakt hij er weer eens een heroïsch en geromantiseerd zooitje van waardoor de karakters en alles eromheen zeer oninteressant overkomen. Scarface is en blijft naar mijn mening, nog steeds, zijn beste film op gangster-gebied.

avatar van El Merano
goede film, sterk geacteerd van Pacino
the voice over was zeer goed want zo kwam je in de denkwijze van Carlito terecht.
Een gangster met principes.
leuke film maar geen topper

1907
Illum Sphere schreef:

Een erg sterke review alhoewel ik deze film geen Scarface 2 wil noemen, in Scarface had ik namelijk geen enkele sympathie jegens de hoofdpersonage terwijl ik in deze film dolgraag wilde dat de hoofdpersonage de trein zou halen om het criminele wereldje waarin hij zich bevindt te kunnen ontvluchten, beide films hebben wel sterke boodschappen daar niet van, boodschappen die je eigenlijk als de gouden regels van de misdaadwereld kunt beschouwen, alles wat omhoog gaat komt weer omlaag en het verleden blijft je altijd achtervolgen, ik vond deze film eigenlijk beter dan Scarface, Scarface wordt vooral geroemd door de personage Tony Montana, Carlito Brigante oogt naar mijn mening veel slimmer dan Tony, het einde van deze film is naar mijn mening het beste einde ooit in een gangsterfilm, toen ik het voor het eerst zag was ik in shock, zeker omdat je net als Carlito die Benny helemaal was vergeten, na afloop weet je dat Carlito ten dode was opgeschreven en dat er geen ander lot mogelijk was voor hem

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een film die mij een stuk beter is bevallen dan die andere bekende samenwerking tussen Brian DePalma en Al Pacino. Carlito's Way is opvallend rustig in zijn opbouw en heeft naast harde actie en doeltreffende spanning ook ruimte voor best sterk drama en ook prima romantiek. Pacino hoeft dit keer de film niet in zijn eentje te dragen en krijgt onder andere hulp van een eveneens uitstekende Sean Penn. DePalma, die eigenlijk geen zin had in nog een gangsterfilm maar werd overtuigd van het sterke script, bouwt op uitstekende wijze een spanning op. Vooral het laatste half uur, met onder andere een spectaculaire achtervolging, is van erg hoog niveau.

3,5 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Carlito's way is misschien geen Godfather, maar wel een pak beter dan Scarface. Al Pacino zet een geweldige Carlito neer en bewijst dat hij een gangster na Corleone en Montana, telkens weer op een andere manier kan neerzetten. Carlito Brigante is een man die zeker niet braaf geworden is, maar toch afscheid wil nemen van zijn maffia verleden. Desondanks kent hij niets anders dan zijn ouwe milieu en valt hij willens nillens terug mensen uit dat verleden.

Brian De Palma is een regisseur die niet altijd kan overtuigen. Untouchables was geweldig, maar met z'n Scarface had hij het genre zeker nog niet onder de knie. Alhoewel dat (in mijn ogen) onterecht als betere wordt gezien tegenover Carlito's Way. Hier kan hij ook opnieuw teren op het succes van Pacino, die voor z'n gangsterrollen nooit een prijs gewonnen heeft. Onbegrijpelijk dat hij voor Carlito Brigante zelfs geen nominatie kreeg. Wat is er mis met Hollywood?

De film toont meer dan rise en fall. Dit is de mens achter de gangster die zich wil losscheuren van het illegale milieu, maar tegelijkertijd langs alle kanten er wel mee in aanraking komt. De man is verscheurd tussen z'n dromen naar een nieuw leven en loyaliteit en de code van de straat. Dat de film desondanks in spanning kan opbouwen, merk je vanaf het laatste half uur, waarbij de klok telkens verder tikt. De spanning is te snijden, terwijl je als kijker desondanks weet hoe het eindigt door de openingsscène.

Carlito's Way is één van de beste films van Pacino en één van de beste gangsterfilms Carlito Brigante zelf is een indrukwekkend figuur dat veel charisma en kracht uitstraalt. Verder zijn de acteurs ook goed gecast met een opvallende Sean Penn en een leuke Penelope Ann Miller. Zelfs in de bijrollen zie je bekende gezichten als Viggo Mortensen, Luiz Guzman en John Leguizamo.

avatar van Badalamenti
Helemaal eens, het laatste half uur van Carlito's Way is misschien wel het beste wat De Palma ooit ensceneerde

gauke schreef:
Een misdaadepos dat niet zo meeslepend was als ik verwacht had. Blijft een goede film.

Een glad gemaakte, levendige en energieke film, die zich afspeelde in een wereld waar geen grenzen bestaan tussen goed en kwaad, geen verschil tussen legaliteit en illegaliteit en waar ieder compromis dodelijk is. De meedogenloosheid was onopgesmukt, de karakterisering afdoende, niet geromantiseerd. Al Pacino speelde indrukwekkend.

MichaelMovie
Een goed misdaadverhaal.
Verwacht wel geen actie à la Scarface.

Uitstekende Misdaad / Drama die ondanks de duur van bijna 2,5 uur nergens verveld. Sterker nog, het verhaal wist me te boeien van de eerste tot de laatste minuut. Het verhaal zit uitstekend in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Tel daarbij een ijzersterke cast in de vorm van Al Pacino en Sean Penn en je hebt gewoon een topfilm.