• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.638 films
  • 12.254 series
  • 34.045 seizoenen
  • 648.427 acteurs
  • 199.177 gebruikers
  • 9.382.837 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bowling for Columbine (2002)

Documentaire / Misdaad | 120 minuten
3,63 2.083 stemmen

Genre: Documentaire / Misdaad

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Duitsland

Geregisseerd door: Michael Moore

Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson

IMDb beoordeling: 7,9 (152.072)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 december 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Bowling for Columbine

"One nation under the gun"

Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf - NRA President

Zichzelf - President of Guatemala

Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada

Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan

Zichzelf - Police Detective

Zichzelf - Columbine Victim

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

flipsen schreef:

Wat ik goed vind aan de documentaires van Moore is dat ze goed in elkaar zitten en een goede opbouw hebben

vond deze docu knap rommelig, anders. hij springt nogal van de hak op de tak.

Het zal Moore echter wel sieren als hij niet alleen maar kritiek heeft op van alles, maar ook met serieuze oplossingen probeert te komen.

geef aan de hand van deze docu eens een voorbeeld? vond juist dat ie over het algemeen met verdraaid weinig oplossingen komt en zich beperkt tot het opsommen van problemen. veel dingen blijven ook onuitgewerkt (zie ook mijn voorbeeld van de smog).


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12861 stemmen

Ik denk dat flipsen bedoelt dat het hem nog meer zou sieren als hij dat ook nog eens zou doen.

Persoonlijk vind ik het echter wel hopeloos naïef om van een individu te verwachten dat hij even met een oplossing komt waar de gehele Amerikaanse maatschappij nog niet aan gedacht heeft. Het is dan ook allesbehalve de opdracht van een documentairemaker om met oplossingen aan te komen draven vind ik. Veel verder dan wat populistisch gedraaf raakt zo'n mens meestal toch niet.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

Onderhond schreef:

Ik denk dat flipsen bedoelt dat het hem nog meer zou sieren als hij dat ook nog eens zou doen.

je hebt gelijk, verkeerd gelezen.


avatar van flipsen

flipsen

  • 1696 berichten
  • 482 stemmen

mister blonde schreef:

(quote)

vond deze docu knap rommelig, anders. hij springt nogal van de hak op de tak.

Ik vond deze goed in elkaar zitten. Hij maakt langzaam zijn hele punt duidelijk. Bijvoorbeeld: Eerst dat lijstje moorden en dan impliceert hij eerst dat dat door de vrije wapenverkoop komt. Daarna gaat hij naar Canada, ook veel wapens, maar niet veel moorden. Het komt dus door de mensen zelf en hoe deze met elkaar omgaan en beinvloed worden door allerlei media. En daarna komt hij met het hele belachelijke mediacircus van de VS aanzetten. Ik vind dit goede redeneringen om dus ook eerst uit te sluiten dat het niet alleen aan vrije wapenverkoop licht en ook niet aan regeltjes die de overheid wel of niet oplegt, maar aan de mensen zelf en hoe deze beinvloed worden.

@onderhond: Documentaire is inderdaad niet het medium om met oplossingen te komen. Maar ik herinner me tijdens de vorige verkiezingen in de VS dat Moore met zo'n megafoon opriep tot revolutie en hij maakte zich erg druk en daar maakt hij meer vijanden mee dan vrienden in eigen land, vond ik een beetje dom van hem dat hij dat deed. Ik weet eigenlijk niet wat hij verder eigenlijk allemaal uitvoert in Amerika.


avatar van Moovey

Moovey

  • 63 berichten
  • 487 stemmen

Goede documentaire maar ik beoordeel dit toch anders dan een normale film. Als documentaire geef ik hem 4 sterren maar in vergelijking met de andere films in deze lijst verdient hij die 4 sterren weer niet. Moore probeert vooral zijn eigen mening over de buhne te krijgen en het filmwerk is ook niet altijd super.


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4409 stemmen

Goede docu, alleen vond ik de opbouw niet super. Het eerste deel wijst hij het wapenbeleid van America als schuldige aan, het tweede gedeelte blijkt de maatschappij schuldig te zijn met de wapens (of het wapenbeleid) slechts als instrument. Dit had wat beter verwerkt kunnen worden, de docu sprak zichzelf zodoende tegen.

Opvallend was die Marilyn Manson.

Ik verwacht niet echt zinnige uitspraken van die man maar het tegendeel bleek waar te zijn.


avatar van Henkkkk

Henkkkk

  • 14 berichten
  • 0 stemmen

Wolverine schreef:

Michael Moore doet me in deze film toch regelmatig aan Willebrord Frequin denken, jammer.

Willibrord gaat een week na de ramp in Enschede lachend aan de buurtbewoners vragen of de overwinning van het Nederlands alles weer goedmaakt....

Michael Moore stelt de misstanden in de commerciële, hypocriete Amerikaanse samenleving aan de orde.

Ik zie ook geen verschil, nee.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

vragen of de overwinning van het Nederlands alles weer goedmaakt....

Hoe bedoel je?


avatar van Henkkkk

Henkkkk

  • 14 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Hoe bedoel je?

Sorry, Nederlands elftal (moesten toen spelen).


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Cicero schreef:

Onzin. Met het succes van deze docu-film die stilistisch inderdaad knap is, maar inhoudelijk gewoon repulsief, werd het oudere werk van Michael Moore opgediept. Zo besteedde mijn krant wel een volledige bladzijde aan zijn boekje “Stupid White Men”. In dit pamflettair geschreven boekje schuift hij alle zonden en misdaden in de ganse wereld op de blanken af. En dat gaat zo: “Wie heeft de atoombom uitgevonden? Wie heeft er de natuur vernietigd? etc”.

En dan komt hij spelend tot de conclusie dat de blanke man de hoogste schuld heeft en maar beter ab sofort uitgeroeid kan worden.

(....................)

Het licht komt uit Athene en de Akropolis, en niet van Washington of Geneve.

Als jij Bowling for Columbine een halve ster geeft, 'inhoudelijk repulsief' noemt en typeert als een extreem-linkse propagandafilm met een verkapte aanmoediging tot uitroeiing van het 'blanke ras', kun je dan ook nog even toelichten waarom je de nazi-film Der Ewige Jude trakteert op 5 sterren? Misschien krijgen we dan een iets scherper en completer beeld van jouw aparte wereldvisie.


avatar van Anatolia

Anatolia

  • 2666 berichten
  • 1511 stemmen

Verbijsterend is het niet?

Een soortgelijke vraag stelde ik hem ook, maar:

kos schreef:

Vanaf nu niet meer reageren op Cicero svp, aangezien hij niet meer op deze site komt.


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Anatolia schreef:

Verbijsterend is het niet?

Een soortgelijke vraag stelde ik hem ook, maar:

(quote)

Aha, gelukkig maar. Op stormfront.org is trouwens ook een Cicero actief. Zou me niet verbazen als het om dezelfde gaat. Daar is hij in ieder geval meer op zijn plaats.


avatar van Don Gertus

Don Gertus

  • 1543 berichten
  • 0 stemmen

Wat doe jij op Stormfront.org?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Don Gertus schreef:

Wat doe jij op Stormfront.org?

Lezen. Discussiëren heeft daar voor mij geen zin.


avatar van lazaroni_86

lazaroni_86

  • 161 berichten
  • 150 stemmen

Hij laat zien wat voor duivelse domme tering land amerika is.....


avatar van willum

willum

  • 114 berichten
  • 107 stemmen

Tweede keer dat ik deze documantaire zie. Net even door een aantal reacties op deze site gebladerd, maar ik zie niemand schrijven over een parallel met ons eigen nederland.... Ik zie een lichte overeenkomst. America is natuurlijk veel extremer in alles, maar doen wij hier niet in het klein het zelfde, met het zaaien van angst? De gemeente van rotterdam subsidieert inbraak beveiliging voor particulieren. "beveilig je huis, zorg dat je veilig bent tegen inbrekers, koop grotere sloten" waarom?. De 'black man' die in America zo slecht afgeschilderd wordt, doen we dat nu zelf ook niet met de marokanen en antilianen hier in nederland?

Op de een of andere manier denk ik dat nederland (zij het veel langzamer) dezelfde kant op gaat, richting de ellende waar america nu in zit.

Misschien moeten we meer naar de canadezen kijken. Doe je huis niet meer op slot en kijk niet meer naar sensatie programmas en reality shows. Zorg dat je geen onderdeel uit maakt van de grote domme massa! Vorm een eigen mening en laat je niet alles wijs maken!

4 sterren, omdat het me aan het denken gezet heeft.


avatar van Wolkenmeter

Wolkenmeter

  • 640 berichten
  • 1448 stemmen

Gisteren weer gezien. Het valt me op dat deze docu van Michael Moore net als in Fahrenheit 9/11 heel sterk begint, vervolgens flauwer en flauwer wordt, en uiteindelijk verzandt in een goedkope poging om het publiek te beroeren door een (zo onschuldig mogelijk) gezicht te kleven op de slachtoffers van wat hij aanklaagt.

Als manipulator van het publiek van Moore zeker te bewonderen, maar niet alles werkt even goed. Zijn beste werk vind ik nog altijd de eerste 30 minuten van Fahrenheit 9/11.


avatar van Purmerend

Purmerend

  • 2775 berichten
  • 3311 stemmen

Geweldige docu, op zijn tijd lachwekkend maar vooral interessant. 4,5*

Dat stukje over de geschiedenis van America in cartoonvorm vond ik grappig.


avatar van Clint

Clint

  • 48 berichten
  • 269 stemmen

willum schreef:

Misschien moeten we meer naar de canadezen kijken. Doe je huis niet meer op slot en kijk niet meer naar sensatie programmas en reality shows. Zorg dat je geen onderdeel uit maakt van de grote domme massa! Vorm een eigen mening en laat je niet alles wijs maken!

4 sterren, omdat het me aan het denken gezet heeft.

Heb m gister voor t eerst gezien, deed me idd aan het denken zetten. En je hebt wel gelijk als we misschien zelf beter moeten nadenken, maar om mijn huis direct maar niet op slot te doen...

4*


avatar van joeri15

joeri15

  • 245 berichten
  • 321 stemmen

tsja? wat voor stem geef je voor een docu film in vergelijking met een gewone film. Deze docu wist me wel tot het einde te boeien en ik vond hem interessant, maar 3.8* gemmiddeld? ik geef hem 3* wel goede docu!


avatar van Esteban

Esteban

  • 3606 berichten
  • 1826 stemmen

Laat ik de manipulerende Moore maar niet ver/be-oordelen en het houden op de documentaire. Sure, it has a major point. Maar het is ook rommelig, inhoudelijk weinig bindend en gaat nooit diep genoeg in op de betaste materie.


avatar van Anatolia

Anatolia

  • 2666 berichten
  • 1511 stemmen

willum schreef:

Misschien moeten we meer naar de canadezen kijken. Doe je huis niet meer op slot

Ik als buitengesloten allochtoon vind dit een uitstekend plan. Geef me je adres zodat ik je kan komen feliciteren...


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2288 stemmen

2 uur lang de harde waarheid over Amerika.

Michael Moore lijkt zowat het beeld van de dorsnee Amerikaan.Dik,brilletje en een Baseball Pet,maar hij weet verdorie wel hoe hij uitstekende documentaires moet maken.

De voorganger van Fahrenheit 9/11 is zeker beter.Moore weet je keer op keer te verassen met schokkende beelden en de schokkende miserabele waarheid of een menslievende daad of de voor mij niet meer zo grote Charlton Heston,die zich vroeger bezig hield met Romeinen te pesten- een foto van een dood 6jarig kindje onder de neus stoppen waarop hij laf wegloopt en Moore negeert.Ook een heel mooie scene wanneer Moore naar dat supermarkt bedrijfje gaat met 2 slachtoffers van het Columbine drama en vraagt om de verkoop van munitie voor handwapens te stoppen.Dit is niet zo'n saaie documentaire die je in de namiddag op National Gepgraphic ziet.Dit is gewoon puur schoolmateriaal.Moore krijgt je soms aan het lachen(dat tekenfilmpje lol )en kan je na de film even laten bezinnen en laten nadenken over the awful Truth.Wat volgde was een staande ovatie op het festival van Cannes met een applaus van 13 minuten.

4.5*

Chris Rock: You don't need no gun control. You know what you need? Bullet control. I think all bullets should cost $5000. You know why? If a bullet cost $5000 there'd be no more innocent bystanders. Or if someone has a score to settle, being like, "You know what, I would fucki** put a cap in your ass... if I could *afford* it! I'm gonna save up some money, maybe get a second job or something, then you a motherfuckin' dead man!"


avatar van mikey

mikey

  • 28995 berichten
  • 5146 stemmen

De meest schokkende scene vond ik die over de moderne slavernij. De alleenstaande bijstandmoeder moeder die hele dagen onderweg was om te werken in een restaurant voor een minimaal hongerloontje om haar bijstand te kunnen behouden (over misbruik gesproken). Haar zoontje van 5 heeft een ander kindje neergeschoten. Door de sociaal/economische wanorde is dat hele gezin uiteengevallen. Toen Moore uitleg wilde van de eigenaar van dat restaurant, ook een tv-persoonlijkheid, vluchtte hij direct een busje in en ging er als een dolle vandoor. Naar hoor.


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2288 stemmen

mikey schreef:

De meest schokkende scene vond ik die over de moderne slavernij. De alleenstaande bijstandmoeder moeder die hele dagen onderweg was om te werken in een restaurant voor een minimaal hongerloontje om haar bijstand te kunnen behouden (over misbruik gesproken). Haar zoontje van 5 heeft een ander kindje neergeschoten. Door de sociaal/economische wanorde is dat hele gezin uiteengevallen. Toen Moore uitleg wilde van de eigenaar van dat restaurant, ook een tv-persoonlijkheid, vluchtte hij direct een busje in en ging er als een dolle vandoor. Naar hoor.

Idd

Vreselijk


avatar van mikey

mikey

  • 28995 berichten
  • 5146 stemmen

In een samenleving kan iets best fout gaan. Lijkt me meer dan logisch. Maar om die fouten uit te gaan buiten, lijkt me ziekelijk.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

@Mikey en Pieter Montana; Vooral niet vergeten Monster's Ball te kijken deze week!


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Pieter Montana schreef:

Charlton Heston,die zich vroeger bezig hield met Romeinen te pesten- een foto van een dood 6jarig kindje onder de neus stoppen waarop hij laf wegloopt en Moore negeert.

Vond 't een domme en overdreven aktie van Moore. Waar ligt de grens in het afschuiven van onzichtbare verantwoordelijkheid? Dat meisje had net zo goed doodgetrapt of doodgestoken kunnen worden. Maakt weinig verschil uit, ondanks dat een pistool specifiekere doelen heeft. Het is tenslotte wel het jongetje die dat meisje heeft vermoord, niet dat pistool. En wat als ze zelfmoord zou hebben gepleegd met dat pistool? Kleine kans dat Moore dan met die foto gaat lopen zwaaien.


avatar van Anatolia

Anatolia

  • 2666 berichten
  • 1511 stemmen

U-96 schreef:

Vond 't een domme en overdreven aktie van Moore. Waar ligt de grens in het afschuiven van onzichtbare verantwoordelijkheid? Dat meisje had net zo goed doodgetrapt of doodgestoken kunnen worden. Maakt weinig verschil uit, ondanks dat een pistool specifiekere doelen heeft. Het is tenslotte wel de het jongetje die dat meisje heeft vermoord, niet dat pistool.

Dat gedoe met die foto vind ik sowiezo overdreven, maar Moore had dan beter naar die uitkeringsverantwoordelijken kunnen gaan.

Moore deed dat omdat hij het opmerkelijk vond dat Heston, net als met Columbine destijds, direct na het incident aanwezig was op de plaats van gebeuren om het wapenbezit goed te praten, zonder zich te bekommeren om de gevoelens van de betrokkenen.

Op mij kwam het ook erg theatraal over, daar niet van...

[edit]Wat BoordAppel ook zegt dus...[/edit]